Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi předpisují
se dosud daně přímé, jak bývaly
v Uhersku. Jsou to tyto daně:
1. Pozemková daň velmi nerovnoměrně
založená, jelikož při stanovení
čistého katastrálního výnosu
stranilo se velice velkostatkářům, jichž
půda byla oceněna mnohem níže než
půda lidu selského, ačkoli měli zrovna
velkostatkáři půdu nejlepší.
Celkem však katastrální výnos je odhadován
na Slovensku mnohem níže nežli v historických
zemích (v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku), nejméně o třetinu, ale často
i o polovici a nad polovici níže. Základ daně
pro přirážky kromě toho je stanoven
pro Slovensko na 20% katastrálního výnosu,
kdežto v historických zemích na 22.7%.
2. Domovní daň třídní nahražovala
pro venkovské obyvatelstvo v Uhrách daň z
příjmu (čili takzvanou daň dôchodkovou).
Daň z příjmu počínala totiž
teprve od důchodu 10.000 K ročních. Sazby
daně této jsou celkem dosti mírné
a nijak tak vysoké, aby byly přiměřené
skutečným poplatným důchodům
venkovského lidu. Proto nelze daň tu zprostiti dosavadních
válečných přirážek, jak
v Uhrách jim podléhala.
3. Daň výrobková III. třídy
je podstatně shodná se všeobecnou daní
tříd I. až IV. v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku. Vyměřována byla
podle článku XXIX. z roku 1875 a článku
XXXIII. z r. 1916, ale se soustavou ukládací.velmi
nepropracovanou. Sazby její jsou podstatně nižší
nežli v zemích historických a vším
právem je možno k dani té stanoviti aspoň
tytéž válečné přirážky
jako v Čechách.
4. Daň z podniků veřejně účtujících
podle zák. článku VlIl. z r. 1909 s pozdějšími
dodatky z r. 1912, 1916 a 1918 různila se na dvojí
daň: a) z podniků průmyslových,
která byla stanovená základní
sazbou 10% a b) na daň z podniků obchodních
se základní sazbou 12%. Daň ta byla progresivní
a stoupala s rentabilitou podniků, a sice u průmyslových
závodů až na 18%, u obchodních až
do 20% čistého zisku. Při tom se dlužné
úroky z prioritních půjček nevpočítávaly
do čistého výtěžku.
5. Daň tantiemová na základě
§ 5. zák. článku XXXIII. z r. 1916 byla
podobně upravena jako rakouská daň tantiemová.
6. Daň rentová a kapitálová z
r. 1875 a 1883.
7. Daň báňská podle zákonného
článku XXVII. z r. 1875.
8. Dan z příjmů (či dôchodková)
podle zákonného článku X. z r. 1909
a článku IX. z r. 1918; byla vyměřována
od 1. ledna 1915, kde jí podléhali poplatníci
s důchodem přes 20.000 K, od 1. ledna 1917 pak s
důchodem 10.000 K. Ale ukládání daně
té je dosud ve stadiu přípravných
prací. Daň ta zatěžuje silnějším
poměrně procentem menší důchody
nežli důchody větší proti sazbám
historických zemí.
9. Daň z majetku na základě zákonného
článku XXXII. z r. 1916 a článku IX.
z r. 1918 velmi mírnou sazbou počínaje od
jmění 20.000 K pouhým 1/2‰
až do 0.6% při majetku 4,000.000 K.
V Uhrách vybírala se podle zákonného
článku IX. z roku 1918 válečná
přirážka vůbec stejným podílem
60% k těmto daním: k dani pozemkové, k domovní
dani třídní, k výrobkové dani
III. třídy, k dávce tantiemové, k
dani z podniků veřejně účtujících,
k dani rentové a k dani báňské. K
dani z příjmu (dôchodkové) se dosud
válečná přirážka nevybírala.
Proti poměrům v zemích historických
ukládala se v Uhrách také válečná
přirážka k domovní dani třídní,
k dani báňské, kterážto daň
byla zvláštní daní uherskou. U těchto
daní se ponechává podle návrhů
rozpočtového výboru dosavadní válečná
přirážka zrovna jako u daně rentové
a kapitálové. Domovní daň třídní
nahražuje vlastně daň z příjmu
u venkovského obyvatelstva a snesla by ještě
větší zatížení progresivní,
ale pro finančně-technické obtíže
trvá rozpočtový výbor, aby sazba válečné
přirážky 60% dosavadních se nezměnila,
tolikéž i při dani rentové a kapitálové
i dolovací, protože daně ty jednak mají
malý význam finanční a zatížení
podle dosavadních sazeb se jeví přiměřeným
stavu v historických zemích.
Pro daň z podniků veřejně účtujících,
které již podle uherských zákonů
byly progresivně na základě své rentability
zdaňovány, návrh vládní určoval
jednotnou válečnou přirážku 100%.
Tím byly by podniky průmyslové, ale zvláště
obchodní s menší rentabilitou poměrně
mnohem tíže zdaněny nežli v Čechách.
Při čistém zisku 20.000 K byla by daň
v Čechách i s válečnou přirážkou
jen 3.600 K, kdežto na Slovensku u obchodních podniků
4.800 K a u průmyslových 4.000 K. Při vyšších
ziscích bylo by zatížení přibližně
skoro shodné. Proto rozpočtový výbor
proti vládní předloze navrhuje při
této dani pro méně výnosné
podniky, t. j. na které se vztahuje § 5. zákon.
článku XXXIV. z roku 1916 lit. a), válečnou
přirážku 80%, kdežto pro podniky s větší
rentabilitou podle § 5. zákon. článku
XXXIV. lit. b) až e) navrhuje se válečná
přirážka 100%.
Pro daň pozemkovou, daň výrobkovou i daň
tantiemovou navrhují se válečné přirážky
úplně shodné jako v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku. Naproti tomu bylo nutno jinak stanoviti
přirážky válečné k dani
z příjmu (dôchodkové), která
v Uhrách počínala od existenčního
minima až 10.000 K a jejíž sazby se lišily
od sazeb daně z příjmu v bývalém
Rakousku. Pro menší důchody pod 10.000 K byla
daň ta v Uhrách vyvažována zdaněním
fundovaného majetku. Proto také se navrhuje válečná
přirážka pro ni teprve od důchodů
10.000 K a to 10% proti 35% válečné přirážky
v historických zemích; ale za to válečná
přirážka při vysokých důchodech
překročuje i nejvyšší sazbu 350%
v zemích historických a končí 400%
pro Slovensko a Podkarpatskou Rus, protože vyšší
důchody v Uhrách byly mírněji zdaněny.
Při tom sazby válečných přirážek
byly tak přizpůsobeny, že rozdíly v
dani z příjmu i s přirážkami
nebudou proti historickým zemím vůbec patrnější
(dosahují maxima na celá 4% celkové daně
jen v jediném případě, ale pravidelně
jen 1 až 2%; po většině se odchylují
jen nepatrně).
Pří zavedení válečných
přirážek bylo nutno však zrušiti
některé starší, t. zv. státní
dôchodkové všeobecné přirážky,
které právě již byly vyváženy
novými přirážkami. Týká
se to všeobecné státní dôchodkové
přirážky podle zákon. článku
XLVII. z roku 1875, přeměněné zákon.
článkem XLVI. z roku 1883, která se zrušuje
při dani pozemkové, dani výrobkové
III. třídy a dani společností podléhajících
veřejnému účtování,
pokud se k těm daním podle tohoto zákona
zavádí vyšší válečná
přirážka než 60%.
Výbor navrhuje Národnímu shromáždění,
aby udělilo ústavní schválení
připojené osnově zákona.
Za léta 1919 a 1920 buďtež na Slovensku a Podkarpatské
Rusi vybírány válečné přirážky
k přímým daním podle těchto
ustanovení:
Jako válečná přirážka
se vybírá:
1. k dani pozemkové
a) z vinic, zahrad a lesů 400%,
b) z ostatní půdy 200% řádné
daně;
2. k dani domovní třídní 60% řádné
daně;
3. k dani výrobkové III. třídy, vyjímajíc
případy pod bodem 4. uvedené, přirážka
250% řádné daně, činí-li
daň více než 2000 K; 150%, činí-li
daň více než 300 K avšak nejvýše
2000 K; 100%, činí-li daň více než
60 K avšak nejvýše 300 K; 60% nepřevyšuje-li
daň 60 K;
4. k výrobkové dani lIl. třídy z požitků
v § 5. zákonného článku XXXIII.
z r. 1916 uvedených, přirážka 200% řádné
daně;
5. k výrobkové dani podniků veřejně
účtujících, vyjímajíc
podniky státní, přirážka která
činí
a) 60% řádné daně u podniků, kterým se podle § 5., lit. f), zákonného článku XXXIV. z r. 1916 vyměřuje 6% daň;
b) 80% u ostatních podniků, podléhajících zdanění podle § 5., lit. a), cit. zák. článku;
c) 100% u podniků, podléhajících zdanění
podle § 5., lit. b)-e), cit. zák. článku;
6. k dani kapitálové a rentové, ukládané
podle přiznání, přirážka
60%; k dani kapitálové a rentové odváděné
dlužníkem, přirážka se nevybírá;
7. k dani dolové přirážka 60%;
8. k dani z příjmu (dôchodkové) i s
přirážkou pro domácnosti méně
zatížené ze zdaněného příjmu
(dôchodku):
Vedle ustanovení §§ 19. až včetně
§ 22. zákonného článku IX. z
r. 1918 o vyměřování a vybírání
posavadní válečné přirážky,
o zákazu užití této přirážky
jako základu pro vyměřování
jiných přirážek, jakož i při
sestavování výkazu jmen virilistů,
platí pro válečné přirážky,
tímto zákonem upravené, obdobně také
ustanovení článku II., §u 2., zákona
ze dne 18. listopadu 1919, čís. 617 sb. zák.
a nař.
Vydáním podrobnějších ustanovení
o vybírání válečných
přirážek, zvláště k daním
za rok 1919, pověřuje se ministerstvo financí
po dorozumění s ministrem s plnou mocí pro
Slovensko a s civilní správou Podkarpatské
Rusi.
Počínajíc berním rokem 1919 pozbývají
platnosti bez obmezení časového tato ustanovení:
1. Výhoda §u 18., odst. 3., zákonného
článku XXXII. z r. 1916, obsažená též
v § 21., čís. 2., úpravy (prov. nař.)
býv. uherského ministerstva financí ze dne
2. července 1918, čís. 71.200, podle které
lze od daně majetkové odečísti daň
z příjmu (dôchodkovou);
2. ustanovení §u 8., lit. a) a b), zákonného
článku IX. z r. 1918, poskytující
výhody polovičního zatížení
daní majetkovou;
3. ustanovení § 7. zákonného článku
XXXIV. z r. 1916, jakož i § 33. úpravy ze dne
25. listopadu 1916, čís. 142.000, kterým
se poskytují slevy na daních a přirážkách
pro zvýšení dividendy na průměr
let 191 1 až 1913.
Všeobecná státní dôchodková
přirážka, zavedená zák. čl.
XLVII. z r. 1875 a přeměněná zák.
čl. XLVI. z r. 1883, se zrušuje při dani pozemkové,
při dani výrobkové III. třídy
a dani společností, pokud se k těmto daním
zavádí tímto zákonem větší
než 60% válečná přirážka.
Provésti tento zákon, jenž nabývá
účinnosti dnem vyhlášky, je pověřen
ministr financí po dorozumění s ministrem
s plnou mocí pro Slovensko a civilní správou
Podkarpatské Rusi.
Týmž dnem pozbývají platnosti pro léta
1919 a 1920 posavadní ustanovení o válečných
přirážkách v §u 18. zákonného
článku IX. z r. 1918 obsažená, vyjímajíc
osvobození v témže §u uvedená,
která zůstávají v platnosti až
na ustanovení pod bodem 2., lit. b), které pro uvedená
léta též pozbývá platnosti.
Dále pozbývá platnosti pro léta 1919
a 1920 ustanovení §u 16. zákonného článku
XXVI. z r. 1916, podle něhož nelze k dani dôchodkové
vybírati státní přirážky.