Národní shromáždění račiž
se usnésti:
Finanční správa může podle ustanovení
tohoto zákona žádati a vymáhati zajištění
dávky z majetku.
Úprava dávky z majetku, zejména co do osobní
a věcné povinnosti k dávce, výše
jmění dávky prostého a výše
dávky vyhrazuje se zákonu pozdějšímu.
Je-li vybrání dávky z majetku, jež bude
svého času předepsána, pravděpodobně
ohroženo, může berní správa uložiti
straně písemným, ihned proveditelným
příkazem, aby dávku z majetku až do
jejího zapravení zajistila do částky
uvedené v příkazu.
Zajišťovací částka budiž stanovena
při čistém jmění podle stavu
dne 1. března 1919
čistého jmění.
Čistým jměním rozumí se hodnoto
předmětů majetkových, podrobených
soupisu podle zákona ze dne 25. února 1919, čís.
84 sb. z. a n., a ze dne 27. června 1919. cís. 369
sb. z. a n., a příslušných nařízení,
po srážce dluhů a břemen, podle stavu
dne 1. března 1919.
Sraziti se smějí jen dluhy a břemena, která
jsou s majetkem soupisu podrobeným v hospodářské
souvislosti. Způsob zajištění bude vládním
nařízením blíže označen.
Výše požadované jistoty není pro
budoucí uložení dávky samé nijak
závazná.
Zajišťovací příkaz může
býti proveden řízením správním
nebo - pokud toho jest potřebí - soudním;
průkazu nebezpečí není třeba.
K návrhu berní správy povolí exekuční
soud na základě příkazu co do částky
v něm uvedené exekuci zajišťovací
až do zapravení dávky z majetku.
Výši čistého jmění zjistí
zatímně berní správy buď na základě
pomůcek úředních, nebo výslechem
aspoň dvou znaleckých důvěrníků.
Není-li se, obávati zvláštního
nebezpečí, budiž dána straně
krátká lhůta aby prokázala čisté
jmění.
Vydati zajišťovací příkaz jest
příslušno berní správa, v jejímž
obvodě strana má bydliště (sídlo)
nebo se zdržuje, nebo má domovské právo
(§ 176., odst. 3., zák. o os. daních), jinak
berní správa, v jejímž obvodě
se nalézá majetek, nebo největší
část majetku.
Proti zajišťovacímu příkazu může
vyzvaný podati do 30 dnů rekurs k zemskému
finančnímu ředitelství, na Slovensku
ke generálnímu finančnímu ředitelství
v Bratislavě, v Podkarpatské Rusi k finančnímu
oddělení civilní správy v Užhorodě.
Podání rekursu neodnímá zajišťovacímu
pří kazu účinnosti.
Nerozhodne-li odvolací úřad o rekursu do
3 měsíců, ztratí jistota na základě
zajišťovacího příkazu poskytnutá
či vymožená platnost.
K dobrovolnému zrušení společnosti nebo
ku přeměně její v jinou právní
formu (na př. změna společnosti s obmezeným
ručením v akciovou společnost, nebo naopak)
jest zapotřebí svolení berní správy,
příslušné k vyměření
dávky. Do odepření jmenovaného svolení
možno si stěžovati do 8 dnů k zemskému
finančnímu úřadu.
Nabyl-li někdo podniku po vyhlášení
tohoto zákona, ručí do 15% nabývací
ceny za dávku z majetku, která bude dřívějšímu
majetníku předepsána potud pokud jest vydobytí
dávky převodem podniku u posavadního majetníka
ohroženo.
Práva a povinnosti, které tento zákon ukládá
berním správám, konají na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi finanční ředitelství.
Provésti zákon, jenž nabývá účinnosti
dnem vyhlášení, ukládá se ministru
financí a ministru spravedlnosti.
Resoluce dra Fáčka, schválená
rozpočtovým výborem:
Vládě se ukládá, aby prováděcí
nařízení k tomuto zákonu (podle
§ 3. odst. 5.) před vydáním předložila
rozpočtovému výboru k vyjádření.
Zákon o zajišťování dávky
z majetku stává se dnes tím neodkladnějším,
kdyžtě po uveřejnění vládního
návrhu zákona o dávce z majetku a z přírůstku
na jmění jeví se zvýšená
snaha nepoctivých poplatníků, vyhnouti se
nějákým způsobem této dávce.
Ministerstvo financí docházejí stále
naléhavější prosby berních správ,
aby učiněno bylo nějaké opatření,
jímž by dána byla berním správám
možnost, ještě před vydáním
zákona o dávce z majetku a z přírůstku
na jmění zabezpečiti v případech,
kde by vybrání dávky mohlo býti ohroženo,
tuto dávku vybráním zajišťovací
částky.
Proti vládnímu návrhu tohoto zákona
byly předneseny různé námitky. Tak
podán byl ve výboru rozpočtovém návrh
dra Rašína, aby se návrh projednával
současně s návrhem zákona o dávce
z majetku a přírůstku na jmění.
návrh tento byl zamítnut většinou hlasů.
podle vyjádření ministerstva financí
uplyne delší doba, než zákon o dávce
z majetku po uzákonění bude moci býti
prakticky prováděn. Na tuto okolnost upozornilo
ministerstvo financí již v odůvodnění
vládního návrhu. Dále podán
byl návrh, aby projednávání osnovy
bylo odloženo, až ministerstvo financí předloží
rozpočtovému výboru prováděcí
nařízení, o němž se mluví
v § 3. odst. 5. Tento návrh byl zamítnut, ale
přijata byla resoluce dra Fáčka, kterou
se ministerstvu financí ukládá, aby toto
prováděcí nařízení před
vydáním předložilo rozpočtovému
výboru k vyjádření. Resoluce tato
byla podána z obavy, v rozpravě o vládním
návrhu velmi důtklivě projevované,
aby berní správy nepoužívaly zákona
o zajištění dávky z majetku příliš
drakonicky, zejména pak způsobem, jenž by ohroziti
mohl podnikání. Zástupce ministerstva financí
však ujistil, že zákon je namířen
proti nepoctivým poplatníkům a že pro
prováděcí nařízení bude
vzorem obdobné opatření pro daň z
válečných zisků (čl. 44. prov.
nař. z 8. srpna 1916, č. 247 ř. z.). Toto
prováděcí nařízení vztahuje
se na takové případy, kdy poplatník
chce se vystěhovati do ciziny, utrácí-li
lehkomyslně nebo rozdává-li nápadně
své jmění, dále je-li podezření,
že naloží svým jměním způsobem,
kterým je učiní orgánům státním
nepřípustným a pod.
V příčině způsobu zajištění
bude ve vládním nařízení podle
sdělení vlády bráno v úvahu
zajištění doklady o hodnotách zadržených
státem při soupisu majetku, záručním
prohlášením peněžního ústavu,
složením cenných papírů, zajištění
knihování, při exekutivním vymáhání
zajištění také zabavení a uschování
movitostí, po případě vnucená
správa nemovitostí, jejíž výnos
by se složil do úschovy u exekučního
soudu.
Kromě stylistických změn provedl výbor
rozpočtový ve vládním návrhu
dvě podstatné změny. V § 7. vypustil
poslední odstavec, kterým se nepřipouští
stížnost k nejv. správnímu soudu proti
rozhodnutí odvolacího úřadu. Ustanovení
toto bylo potíráno jako příliš
tvrdé, nesrovnatelné s právními řády
a dávající finanční orgánům
možnost uplatňovat po případě
svou libovůli. Vláda na tomto ustanovení
netrvala, namítala pouze, že budou úřady
připuštěním stížností
k nejv. správnímu soudu ještě více
přetíženy. Do § 8. odst. 2. vloženého
ustanovení, že nový nabyvatel podniku ručí
za dávku z majetku, do 15% nabývací ceny.
Tohoto doplňku vládní osnovy bylo podle názoru
výboru třeba, aby dosah tohoto ručení
byl nějak blíže vymezen.
Co se týče sazby zajišťovacích
částek, obsažené v § 3., upozorňuje
rozpočtový výbor, že místo této
jen provisorní sazby nastoupí po vyhlášení
zákona o dávce z majetku přirozeně
dotyčné ustanovení zákona o dávce
z majetku. Této otázky týká se §
59. osnovy zákona o dávce z majetku.
Rozpočtový výbor doporučuje Národnímu
shromáždění, aby tuto osnovu zákona
schválilo spolu s připojenou resolucí dra
Fáčka.