Instituce okresních hospodářských
záložen zakládá se na patentu ze dne
9. června 1788, jímž nabyl zákonné
formy ústav (kontribučenské obilní
sýpky), tehdy již na mnohých panství
v Čechách a na Moravě zařízený,
jehož úkolem bylo, aby střádaly se pro
poddané zásoby obilí, z nichž se jim
v době nouze poskytovaly půjčky naturální.
Instituce patentem tím zavedená byla povahy veřejnoprávní,
bylať poddaným bez výjimky uložena povinnost
k účelu tomu přispívati a účastníci
neměli jiného práva, nežli že mohli
žádati za výpomoc ze sýpky.
Později byly tyto kontribučenské obilní
fondy přeměněny na kapitály peněžné,
roku 1864 byly z nich zřízeny v Čechách
kontribučenské záložny, jež
zákonem zemským z 22. března 1882, čís.
26 sloučeny po okresech zastupitelských a organisovány
v okresní hospodářské záložny,
pro něž nyní platí zákon z 30.
června 1896, č. z. z. 56 s novelami z 26. dubna
1900, č. z. z. 32 a z 13. března 1903, č.
z. z. 61.
Tou dobou působí v Čechách 166 okresních
hospodářských záložen v tolikéž
okresích a to velice blahodárně.
Záložny ty vzrostly od svého zřízení
ze skromných počátků namnoze v silné
ústavy peněžní, jež skoro vesměs
přijímají vklady a poskytujíce levný
úvěr zemědělcům, obcím,
hospodářským družstvům i okresům,
velice se osvědčily. Kmenové jmění
všech okresních hospodářských
záložen činí koncem roku 1917 17,906.114
K (největší kmenové jmění
okresní hospodářské záložny
v Brandýse n/Labem 484.050 K, nejmenší v Polné
16.670K) průměrně činí kmenové
jmění jedné okresní hospodářské
záložny roku 1917 107.222 K, reservní a jiné
fondy všech okresních hospodářských
záložen koncem r. 1917 12,904.994 K a vklady jim svěřené
dosáhly roku 1917 výše 480,839.052 K (roku
1918 podle nedohotovené statistiky již přes
700,000.000 K). Celá řada zastupitelských
okresů vzala na se dobrovolně záruku za vklady
uložené u okresní hospodářské
záložny v jejich obvodu.
Kdežto v Čechách byly tedy zřízeny
z kontribučenských obilních ústavů
šťastnou organisací ústavy, jež se
utěšeně a na prospěch všeho obyvatelstva
okresu a především ovšem zemědělstva
stále bohatěji rozvíjejí, zůstal
na Moravě a ve Slezsku stav, jaký byl v Čechách
roku 1864. Také na Moravě a v moravských
obvodech Slezska byly sice z kontribučenských obilních
fondů zřízeny kontribučenské
záložny, tyto však nespojeny již ve větší
ústavy, takže dnes působí 418 těchto
malých kontribučenských záložen,
které arci většinou pro nedostatečné
prostředky nemohou vyhověti úkolům,
které v nynější době nutno klásti
na řádné ústavy peněžní.
Přes to jmění kontribučenských
záložen těch jest v celku tak značné
(činí as 26,153.139 K), že přímo
vybízí k tomu, aby tu bylo postupováno podle
vzoru českého a aby rozšířením
sítě okresních hospodářských
záložen na Moravu a Slezsko položen byl základ
k organisaci zemědělského úvěru,
jaké by nebylo hned tak rovně. Že nynější
stav volá již hlasitě po nové úpravě,
ukázal návrh člena Národního
shromáždění Šamalíka a soudr.
- tisk 1866 -, v němž arciť omylem se mluví
o spořitelnách a žádá se v něm
za zřízení jediného velkého
ústavu úvěrního. Zřízením
ústavu takového odcizily by se však kapitály,
o něž tu jde, svému původnímu
účelu i kruhům, jež je založily
a také bylo by těžko v ústavě
tom zachovati jejich veřejnoprávní povahu.
Spolehlivých statistických dat o kontribučenských
záložnách na Moravě, o stavu kontribučenských
obilních fondů na záložny takové
dosud nepřetvořených na ten čas není.
Přes to opatřen byl jakýsi přehled
kontribučenských záložen na Moravě
a v moravských obvodech (enklávách) Slezska
a podle přehledu toho byl sestaven výkaz, v němž
seskupeny záložny ty podle okresů soudních
Výkaz ten prokazuje, že kontribučenské
záložny lze přetvořiti v života
schopné okresní hospodářské
záložny a to tím více, že k nim
mají se připojiti také kontribučenské
obilní fondy v záložny dosud nepřešlé,
jakož i kontribučenské fondy peněžní,
které povstaly původně z přeplatků
daňových bývalých poddaných
a při nichž účastenství, stejně
jako při fondech obilních, spojeno je nerozlučně
s držením půdy. Tyto posléze uvedené
fondy lze nyní v Čechách spojovati dobrovolně
s kmenovým jměním okresních hospodářských
záložen, v osnově však nového zákona
o okresních hospodářských záložnách,
kterou předložil zemský výbor království
Českého sněmu království Českého
již roku 1908, navrhuje se již nucené jich spojení
s kmenovým jměním okresních hospodářských
záložen.
Kontribučenské záložny, které
na Moravě a v moravských obvodech Slezska byly utvořeny
podle zákonů zemských ze dne 23. března
1873, č. 30 a 31 z kontribučenských obilních
fondů, dále kontribučenské fondy obilní
(Kontributionsgetreidekörnerfonde) na záložny
nepřetvořené a k jiným účelům
podle zákona dosud nepoužité, rovněž
pak i kontribučenské fondy peněžní
(Steuergeldfonde) spojí se nejdéle do roka od vydání
tohoto zákona v okresní hospodářské
záložny.
V každém soudním okresu zřídí
se zpravidla jedna okresní hospodářská
záložna a to se sídlem v místě
okresního soudu. Výjimkou může první
valná hromada delegátů stanoviti za sídlo
záložny jiné místo, ležící
v obvodu okresního soudu.
Účastníci kontribučenských
záložen, kontribučenských obilních
fondův a peněžních fondů z obvodu
každého okresního soudu jsou účastníky
okresní hospodářské záložny,
jež v obvodu tom byla utvořena a to s dosavadními
svými podíly.
Má-li kontribučenská záložna,
kontribučenský obilní nebo peněžní
fond účastníky z obvodu několika okresních
soudů, buďtež podíly přikázány
okresním hospodářským záložnám
podle toho, ve kterém okresu leží berní
předměty, na nichž se zakládá
právo účastenství.
Souhrn veškerých přikázaných
podílů činí kmenové jmění
okresní hospodářské záložny,
jež jest povahy veřejnoprávní a nesmí
být ani zrušeno ani děleno.
Mají-li kontribučenské záložny,
jež se mají spojiti, vedle podílův účastníků
(kmenové jmění), reservní a jiné
fondy, sloučí se také tyto v reservní
a jiné fondy okresní hospodářské
záložny.
Zemskému výboru náleží rozhodnouti,
mají-li a pokud reservní a jiné fondy přiraziti
se ke jmění kmenovému.
Na okresní hospodářskou záložnu
přecházejí zcela nebo poměrně
(§ 3. odst. 2.) veškerá práva i závazky
dosavadních kontribučenských záložen
i fondů, z nichž.byla utvořena.
Kdyby jmění, jež má býti sloučeno
v jednu okresní hospodářskou záložnu,
nestačilo k tomu, by zřízen byl ústav
potřebě vyhovující, přikáže
zemský výbor takové jmění,
vyslechna zúčastněné záložny
a výbory fondů, k některé ze sousedních
okresních záložen hospodářských,
nebo rozhodne, zda-li kontribučenské fondy v záložny
kontribučenské dosud nepřetvořené
a kontribučenské fondy peněžní
mohou býti nadále spravovány způsobem
dosavadním.
Účastníci všech kontribučenských
záložen a fondů, jež mají býti
sloučeny v jednu okresní hospodářskou
záložnu, zvolí ze sebe poměrnou většinou
hlasů na tři léta delegáty pro valnou
hromadu záložny.
Volby delegátů vypíše nejpozději
v 60 dnech po onom dni, kdy zákon tento nabude platnosti
zemský výbor a to tak, že účastníci
každé kontribučenské záložny
a každého fondu, jež byly jedné okresní
hospodářské záložně přikázány,
vykonají volbu zvláště.
Na každých 1600 K, jimiž některá
kontribučenská záložna nebo kontribučenský
obilní a peněžní fond zúčastněny
budou v okresní hospodářské záložně
a na každý zbytek, činící nejméně
800 K, připadne jeden delegát; každá
kontribučenská záložna i kontribučenský
fond obilní nebo peněžní má býti
zastoupen na valné hromadě nejméně
jedním delegátem.
Plnomocenství jsou při volbách delegátů
vyloučena.
Při volbě má hlas každý účastník,
jehož podíl činí nejméně
40 K. Na podíly po 80 K připadají dva hlasy
a tak dále od 40 K k 40 K vždy o hlas více,
avšak žádný účastník
nemůže míti více hlasů nežli
deset. Těm, kteří mají podíly
menší 40 K, připadá společně
tolik hlasů, kolikrát číslo 40 je
v sumě podílů jejich obsaženo. Za tyto
hlasují ti, kdo z účastníků
s menším podílem než 40 K mají
podíly největší, a hlasuje jich po jednom
hlase tolik, kolik na součet těchto podílů
připadá; při stejné výši
podílu rozhoduje los.
Volba delegátů děje se lístky a má
každý účastník tolik hlasovacích
lístků odevzdati, kolik má hlasů.
Volbu řídí zástupce, zemským
výborem ustanovený, o stížnostech rozhoduje
zemský výbor.
Jakmile byli delegáti zvoleni, svolá zemský
výbor valnou hromadu delegátů, kterou řídí
jeho zástupce, jejž ustanoví. Valná
hromada zvolí 12tičlenné ředitelství
okresní hospodářské záložny
na 3 roky, dále tříčlenný výbor
revidující, rozhodne, je-li potřeba, o sídle
záložny (§ 2.), o tom, jaké má
mít úředníky a zřízence
a s jakými požitky, při čemž hleděti
jest především k úředníkům
dosavadním kontribučenských záložen
a kontribučenských fondů, dále jaké
odměny náležejí funkcionářům
záložny, jaké zápůjčky
okresní hospodářská záložna
hodlá poskytovat a které obchody provozovat, a má-li
záložna přijímati peněžité
vklady a do které výše.
Valná hromada usnáší se nadpoloviční
většinou hlasův o sídle záložny
většinou 3/4 odevzdaných
hlasův, o zmocnění ředitelstva ku
přijímání vkladů však
většinou 2/3 odevzdaných
hlasův a jest mimo to k platnosti obou usnesení
potřebí schválení výboru zemského
v dohodě se zemskou správou politickou.
Zřízení okresní záložny
hospodářské uvede ve skutek ředitelstvo
zvolené valnou hromadou. Zemský výbor dohodna
se s ředitelstvím, ustanoví, kdy mají
se uzavřít účty jednotlivých
kontribučenských záložen a fondův,
a kdy a kde jmění spolu s účty a doklady,
listinami a výkazy mají se odevzdati ředitelství
okresní hospodářské záložny.
Odevzdání toho účastní se zemský
výbor svým zástupcem, a jest o něm
sepsati zevrubný protokol v trojím stejnopisu, z
nichž jeden vydá se správě dosavadní
kontribučenské záložny nebo fondu, jeden
zůstane okresní hospodářské
záložně a jeden uloží se u zemského
výboru.
Ředitelství okresní hospodářské
záložny má bez průtahu zkoušeti
účty, učiněné odstouplými
správami, a zaříditi, čeho třeba,
by schodky a náhrady snad vzešlé byly zjištěny
a vymoženy.
O všech závadách a stížnostech,
které by se při zřizování okresních
hospodářských záložen vyskytly,
rozhoduje zemský výbor.
Jakmile ředitelstvo okresní hospodářské
záložny bylo zvoleno a jmění záložně
odevzdáno, platí pro každou okresní
hospodářskou záložnu, na základě
tohoto zákona zřízenou, zákony vydané
pro okresní hospodářské záložny
v Čechách s tou modifikací, že práva
a povinnosti zákony těmi okresnímu výboru
přiřčená, náležejí
zemskému výboru (zemskému správnímu
výboru, zemské správní komisi) moravskému,
pokud se týče slezskému.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministru vnitra se ukládá, aby zákon tento
provedl v dohodě s ministrem zemědělství.
Ve směru formálním se navrhuje, aby návrh
tento přikázán byl výboru zemědělskému.