Oceňujeme důležitost zákona o zajištění
půdy drobným pachtýřům jako
součásti potřebných reforem v majetku
pozemnostním. Při projednávání
osnovy tohoto zákona vloudilo se však do něho
několik tvrdých, sociální spravedlnosti
a občanské rovnosti, jakož i platným
dosud zákonům odporujících ustanovení,
která ze zákona, jenž měl odčiniti
sociální křivdy, učinila zákon
nespravedlivý, výjimečný, protikuIturní
a nehumánní.
Projednávání návrhů na novelisaci
zákona, podaných dne 26. června 1919 (tisk.
č. 1258) a ze dne 11. září 1919 (tisk.
č. 1541) bylo ve výboru pro pozemkovou reformu stále
odsunováno a návrhy ty - jak se zdá - byly
posuzovány jen se stanoviska poměru politických
stran k voličům a nikoliv se stanoviska obecného
prospěchu, práva a spravedlnosti. Naproti tomu ani
návrh na rozšíření působnosti
zákona ku všem dlouholetým pachtýřům
vůbec, kterýmžto návrhem měla
se odstraniti ze zákona aspoň tvrdá, občanské
rovnosti odporující výjimečnost,
nedošel náležitého ohlasu a to právě
tam, kde byla uplatňována domněnka, že
se nároky pachtýřů novelisací
zákona obmezují.
Podepsaní navrhovatelé nesledují novelisací
zákona zájem určitých vrstev občanských,
nýbrž žádají jako stoupenci sociálních
reforem a zastanci vyrovnání sociálních
i hospodářských protiv mezi jednotlivými
stavy a třídami, aby zákonodárství
státu po stránce formální bylo co
možná dokonalé a po stránce věcné
odpovídalo zásadám skutečné
demokracie, občanské rovnosti a sociální
spravedlnosti.
Zákon o dlouhodobých pachtýřích
1. odporuje základním článkům
ústavy o rovnosti občanů před zákonem,
jakož i ustanovením mírové smlouvy,
kteréžto smlouvě odpovídati má
i ústava státu, že totiž z příslušnosti
náboženské nemá nikomu vzniknouti škoda;
2. není v souhlase s čl. VI. stát. zákl.
zákona ze dne 21. prosince 1867 čís. 142,
jenž nepřipouští výjimečná
opatření k cíli vyvlastnění
církevního jmění a čl. XIV.
a XV. téhož zákona, jež zaručují
každému občanu jeho práva bez ohledu
na vyznání a zabezpečují také
každé církvi její účelový
majetek;
3. porušuje právo vlastnické a odporuje občanskému
zák. čl. 1020, jenž jakožto zákon
všeobecný - nemůže pozdějším
zákonem speciálním býti zrušen;
4. je v odporu také s články 362, 365 934,
935 obč. zákonníka;
5. poškozuje i finance státu a důsledky jeho
velmi neblaze zasáhnou v budoucí osudy jedné
z nejdůležitějších složek
národního a kulturního života.
Nechceme zbavovat drobné pachtýře půdy,
na níž po léta hospodaří, ale
nemůžeme také připustiti, aby umělecké
a historické naše památky, zbavené svého
finančního zajištění, upadly
ve zkázu k nenahraditelné škodě celého
národa a na velkou újmu naší národní
cti, jak před kulturní cizinou tak i před
naším vlastním potomstvem.
Proto navrhujeme novelisaci zákona ze dne 27. května
1919, jíž by půda dlouholetým pachtýřům
nadále byla zajištěna a současně
křiklavá nespravedlnost ze zákona byla odstraněna
v tomto znění:
První odstavec § 1. zákona ze dne 27. května
1919, č. 318 sb. z. a n. zní:
"Pachtýř (podpachtýř) zemědělského
pozemku může žádati, aby mu byl pozemek
postoupen do vlastnictví za náhradu, stanovenou
podle tohoto zákona anebo ponechán v pachtu (§
29.), jestli požadovaný pozemek
a) patří státu anebo jest zabrán státem
podle zákona o zabrání velkého pozemkového
majetku ze dne 16. dubna 1919, č. 215 sb. z. a n. anebo
jest zapsán v zemských deskách anebo jest
hospodářskou součástí statku
zapsaného v zemských deskách, a
b) byl nejméně od 1. října 1901 nepřetržitě
až do dne 12. července 1919 v pachtu anebo podpachtu
jeho, jeho manželky nebo jejich rodin, nebo jejich právních
předchůdců v držbě nemovitostí,
s nimiž jest požadovaný pozemek spolu obděláván.
Za této podmínky (b) může pachtýř
(podpachtýř) zemědělského pozemku,
patřícího k církevnímu statku
vůbec kterékoliv církve nebo náboženské
společnosti (kostelnímu, zádušnímu,
farnímu, obročnímu) nebo k nadačnímu
statku, pokud nejsou zabrány podle zákona ze dne
16. dubna 1919, č. 215 sb. z. a n. žádati,
aby mu byl ponechán v pachtu podle § 29. s výhradou
v čl. IV. stanovenou; u pozemků patřících
k církevnímu statku přísluší
toto právo jen, má-li statek více než
8 ha zemědělské půdy."
§ 8. téhož zní:
"Jakou náhradu (přejímací cenu)
jest dáti za požadovaný pozemek, vysloví
soud, vyslechna znalce, je-li toho třeba (§ 17.);
přihlížeje k cenám pozemků v
téže krajině r. 1913, určí ji
tak, aby odpovídala skutečné obecné
ceně podle poměrů válečnými
událostmi vyvolaných."
Odstavec 1. §u 26. zní:
"Ze složených peněz (§ 21. odst.
1.) odvede především soud ve prospěch
státu 5% celé přejímací ceny.
Nevzkáže-li pak majitel do 4 neděl po doručení
knihovního usnesení listinou soudně neb notářem
ověřenou, že osoby v §u 19. jmenované
svolují aby mu byl vydán zbytek přejímací
ceny nebo splátky, rozvrhne jej knihovní soud v
nesporném řízení podle zásad
o rozvrhu nejvyššího podání za
vydražené nemovitosti."
Je-li dosavadní pachtovné podle průměrného
pachtovného v krajině při pachtech statkův
a jednotlivých pozemků nepoměrně nízké,
může propachtovatel žádati přiměřené
zvýšení. To státi se musí písemným
sdělením, dodaným pachtýři
do 4 neděl ode dne, kdy tento zákon nabude účinnosti
- jinak platí dosavadní pachtovné.
Nedohodnou-li se strany, určí ku pachtýřovu
návrhu, vyslechna obě strany, pachtovné rozhodčí
soud, skládající se z přednosty okresního
soudu, v jehož obvodu leží pozemek, jako předsedy
a ze dvou přísedících jmenovaných
po jednom každou stranou. Přednosta soudu může
ustanoviti jiného soudcovského úředníka
téhož soudu svým zástupcem.
Nepojmenuje-li některá strana přísedícího
do lhůty předsedou určené, nejdéle
14 denní, jmenuje ho předseda rozhodčího
soudu. Z rozhodnutí o pachtovném není opravného
prostředku. O útratách řízení
platí zásady sporného řízení.
Nepožádá-li pachtýř do 14ti dnův
ode dne, kdy mu bylo dodáno písemné sdělení
propachtovatelovo, za projednání rozhodčím
soudem, má se za to, že souhlasí se zvýšením
pachtovného.
Nedotčena zůstávají ustanovení
§ 3. zákona ze dne 24. července 1919, č.
452 sb. z. a n. a § 2. odstavec 3. zákona ze dne 18.
listopadu 1919, č. 617 sb. z. a n.
Výhod zde poskytnutých může se dovolávati
propachtovatel i naproti pachtýřům ohlásivším
své požadovací právo před vyhlášením
tohoto zákona.
Nabyvateli pozemku podle zákona ze dne 27. května
1919, č. 318 sb. z. a n. dovoleno jest zciziti jej mezi
živými potomky do deseti let jen se svolením
pozemkového úřadu. Svolení musí
býti v návrhu na vklad vlastnického práva
vykázáno.
Obmezení podle tohoto ustanovení poznamená
se v knihách a vymaže se na návrh vlastníkův
po uplynutí vytčené lhůty.
Ustanovení čl. I. a II. nevztahují se na
pozemky, o kterých byla již v den vyhlášení
tohoto zákona učiněna a schválena
dohoda anebo bylo soudem již pravoplatně rozhodnuto.
Jest-li přihlášky pachtýřů,
požadujících pozemky církevních
a nadačních statků, uvedených v čl.
I. b) do vlastnictví, nebyly v den vyhlášení
zákona pravoplatně vyřízeny, považují
se za ohlášení nároku na další
pacht; leda by pachtýř svůj nárok
u propachtovatele výslovně do 8mi dnů odvolal.
Soud rozhodne o nich kromě případu v čl.
IV. uvedeného jen, když vlastník neb uživatel
pozemku ve svém vyjádření již
odporoval nebo ve vyjádření, jež podá
do 14 dnů po vyhlášení, tohoto zákona,
bude tomu odporovati, aby pozemek byl pachtýři ponechán
v pachtu anebo v podpachtu. O námitkách rozhoduje
soud podle zásad nesporného řízení,
o útratách však podle zásad sporného
řízení.
Pro Slovensko stanoví se ku provedení zákona
ze dne 27. května 1919, č. 318 sb. z. a n. tyto
nové lhůty:
1. ku přihlášce pachtýřů
podle § 12. do 15. března 1920,
2. k vyjádření vlastníkovu (správy)
o přihláškách pod 1. podaných
podle § 15. odst. 2 do dne 30. června 1920. Ministr
spravedlnosti se zmocňuje, aby dohodnuv se s ministrem
zemědělství nařízením
určil lhůty podle tohoto zákona pro území,
která připadnou podle mírových smluv
Československé republice, až jejich hraníce
budou určeny.
Tento zákon nabývá účinnosti
vyhlášením. Jej provésti náleží
veškerým ministrům.
Z otázek řešených zákonem ze
dne 27. května 1919, čís. 318 sb. z. a n.
o zajištění půdy drobným pachtýřům
stali se podle velmi četných dotazův okresních
soudů, podání jednotlivých správ
velkostatkův a hromadných petic farních úřadů,
zástupců duchovenstva a patronátních
úřadů spornými zvláště
tyto: co míněno jest v § 1. "pozemkem
patřícím k církevnímu nebo
nadačnímu statku", zvláště
je-li jím jen kostelní či také farní
neb obroční, zádušní pozemek;
jak dlužno určiti přejímací cenu
podle § 8.) "při tom jest se říditi
cenami pozemků z r. 1913") zda totiž cena z r.
1913, vyšetřena má býti v té
výši placena nynějšími korunami
čí má-li přepočtena býti
v poměru ke zdražení a jakým poměrem
a zda v § 26. stanovená s % srážka se
rozumí z celé přejímací ceny
či jen z ceny k soudu složené a jím
rozvržené.
Vedle toho podán byl přímo návrh (tisk
číslo 1541), aby vyloučen byl z působnosti
zákona církevní statek. Pouhým výkladem
zákona nebylo lze tyto pochybnosti odstraniti. Ani anketa
ministerská nezjednala v tom jasno a bylo proto uznáno
za nutno, za příčinou přesné
interpretace navrhnouti, aby zákon byl novelisován.
Původní vládní návrh (tisk
číslo 2376) neobsahoval ustanovení o církevním
a nadačním statku; slova ta byla vložena do
zákona ve výboru. Pro výklad "církevního
statku" není přesného ustanovení;
zákon ze 7. května 1874, č. 50 ř.
z., rozlišuje jmění církve a církevních
ústavův a obročí (§ 38. a násl.),
záduší a pod. Ob. zákon občanský
v § 1472. mluví o "Güter der Kirchen",
jež přeloženo "statky zádušní",
znalci práva kanonického pak různě
vyložili "církevní statek", dílem
zahrnujíce do něj jak kostelní, zádušní
a obroční jmění, dílem naopak
odlišujíce jmění kostelní a farní,
zádušní a obroční od sebe. Poukazováno
však bylo dále na ustanovení o statcích
zabraných, pro něž stanovena byla výměra
nad 150 ha (zákon ze 16. dubna 1919, č. 215 sb.
zák. a nař.), vedle kterých položeny
pozemky, patřící k církevním
nebo nadačním statkům, a vyvozováno
z toho, že i tu, mluví-li se o statku, rozuměti
dlužno rozsáhlejší, cennější
objekt, nikoliv i jednotlivé často pozemky. §
3. poskytuje majitelům do výměry 8 ha výhody
tohoto zákona, kdežto se nesrovnávalo se sociální
rovností, aby odňaty byly duchovním obročím
pozemky i do výměry 8 ha, na jejichž výnos
jsou často beneficiáti při svých skrovných
příjmech odkázáni. Duchovní
jsou jen uživateli, správci obročního
jmění a nelze proto stíhati jmění
to stejně jako jiné, při němž
náleží vlastníku volná disposice.
Ubude-li duchovním příjmů, budou nuceni
se dovolávati náboženské Matice a příspěvků
farních obcí.
S druhé strany jest poměr pachtýřů
pozemků, patřících velkostatku, odlišný
od pachtýřů takovýchto zádušních
pozemků. Leckde jsou to odkazy, pozemky zakoupené
osadníky a třeba tedy i dbáti vůle
těch, kdo o nich pořídili.
Bylo-li v úmyslu pozemkovou reformou postihnouti hlavně
jen velký pozemkový majetek, nevyhovuje tomu ustanovení
o církevním majetku vůbec. I tu bylo by vhodno
nucený výkup obmeziti podle výměry.
Doporučujeme proto v osnově, aby svou výjimečností
věru kruté ustanovení článku
1., podle něhož podléhají výkupu
i státem nezabrané a záboru nepodléhající
církevní a nadační statky, bylo obmezeno
v tom směru, že se požadovací právo
pachtýřů týká jen toho, ze
mohou požadovati další pacht ve smyslu §
29. zákona. Při tom bylo by vyloučiti však
statky, mající výměru nad onu stanovenou
záborovým zákonem z tohoto obmezení,
ale s druhé strany vyloučiti z působnosti
zákona i pozemky církevní, nedosahující
výměry 8 ha. V tom smyslu navržena změna
§ 1. zákona ze 27. května 1919, č. 318
sb. zák. a nař.
2. Není pochybno, že skutečná nynější
cena pozemků, vyjádřená stejnou číslicí,
není rovna s cenou, plativší roku 1913. Slova
§ 8. "říditi se cenami" připouštěla
výklad, že tu pomýšleno bylo jen na směrnici,
nikoliv na ustanovení ceny z roku 1913 placené nynějšími
korunami jako rozhodné. Tak podle dotazů namnoze
vykládáno bylo ustanovení.
Osnova hledí i tu poněkud přísněji
dáti pokyn pro určení přejímací
ceny, byť těžko dáti myšlence takovou
stylisaci, aby nevedla k dalším pochybnostem.
3. Z jednání výboru a prohlášení
zástupce ministerstva financí při §
26. a násl. zákona bylo patrno, že bylo v úmyslu
sraziti pro stát 5% z přejímací ceny
vůbec jako náhradu za ušlé poplatky
(§ 30.) bez rozdílu, byla-li přejímací
cena k soudu složena či po složení prvních
dvou splátek (§§ 4. a 21.) přímo
vlastníku vyplacena. Není zcela správným
a vhodným poukaz na slova: "Nevykáže-li.....
přikročí soud po srážce 5% ve
prospěch státu k rozdělení přejímací
ceny" a vyvozovati z toho, že zamýšleno
bylo nahraditi jen výlohy rozvrhového jednání.
Vyšetření, je-li výkup přípustný,
jednání se stranami, slyšení znalců
atd. vyžaduje zajisté větší námahy,
než rozvrhnouti cenu, zvláště je-li snad
zatížení pozemku nepatrné. V tom smyslu
navržena nová stylisace § 26., který byl
doplněn i tím, že průkaz o svolení
oprávněných musí býti podán
ověřenou listinou.
4. Zde provedena jest zásada, uplatněná již
v zákoně z 30. října 1919, č.
593 sb. z. a n. Kdežto zde nuceně obnoven byl pacht
již skončený pouze na rok, může
podle § 29. zák. ze 27. května 1919, č.
318 sb. z. a n. požadováno býti prodloužení
pachtu až na 6 rokův a proto zdá se tím
spravedlivějším, aby i tu bylo umožněno
výjimečně příliš nízké
pachtovně zvýšiti na přiměřené,
odpovídající průměrným
pachtovným. Obmeziti to jen na pachty pozemků, patřících
k "církevním statkům", se nedoporučuje
proto, že třeba zachovati rovnost a rovnoprávnost
u všech nejen ze zásady, že všichni státní
občané jsou si rovni, nýbrž i proto,
že sluší udržovati pachtovné z hospodářských
a finančních důvodů na stejné
výši. Ostatně od velkostatků bylo požadováno
skoro výhradně vlastnictví a kde stala se
dohoda o vyšším pachtovném, než bylo
dosavadní, jest požadavek je zvýšiti již
vyloučen.
5. Některé okresní soudy upozornily, že
objevují se nabídky, že bude prodána
půda reformou nabytá. Doporučeno bylo učiniti
opatření, aby zabráněno bylo spekulačnímu
nabývání a zcizování pozemků.
Třebas možno připustiti, že ten, kdo srostl
téměř s půdou, zpravidla ji nebude
chtít hned zciziti a že není také radno,
zcela obmeziti obchod pozemkový, přece by nevyhovovalo
intenci pozemkové reformy a myšlénce, aby bezzemkům
se dostalo půdy, kdyby jednotlivci prováděli
spekulační obchody. Proto navrhujeme obmezení
článkem V.
6. Článek tento vychází především
ze zásady, že třeba chrániti již
nabytých práv (iura quaesita) a že nelze zrušiti
soukromé dohody nebo pravoplatné usnesení
soudní proto, že v zákoně by se provedla
změna. Zachovává se zásada, že
zákony nepůsobí zpětně (§
5. ob. z. obč.). Bude-li však přijata změna
o církevním a nadačním jmění,
pak třeba považovati podané již přihlášky
za platné jako ohlášení nároku
na další pacht. Ale vlastník nebo uživatel
mohl by míti i vážné námitky
proti dalšímu trvání pachtu (zvláště
že tu není podmínek § 1. nebo 3. a pod.)
a jest třeba upraviti pro takové námitky
řízení obdobně s ustanovením
§ 11. zák. z 30. října 1919, č.
593 sb. z. a n.
7. Podle došlých zpráv, dosavadních
zkušeností, návrhů členů
Národního shromáždění
i výkazův o podaných přihláškách,
jest patrno, že zákon za poměrů na Slovensku
panujících nebyl dostatečně uveden
ve známost, takže u mnohých soudů nebyla
podána vůbec žádná přihláška
nebo nápadně malý počet, ač
ministerstvo spravedlnosti dalo soudům příkaz,
aby vyhláškami naň upozornily. Navrhujeme,
aby pro Slovensko byly stanoveny nové lhůty určené
v §§ 12. a 15., neboť lze podle § 14. požadovati
pozemek i do dvou let za podmínek tam uvedených.
Hranice území připadlých republice
mírovými smlouvami není dosud přesně
všude stanovena a nejsou tato území ještě
do správy převzata. Až se to stane, bude třeba
ku provedení toho zákona, stejně jako některých
jiných, stanoviti nové lhůty a proto navrhuje
se, aby vláda byla zmocněna v přiměřené
době je určiti.
Osnova budiž jako pilná dodána výboru
pro pozemkovou reformu, aby o ní neprodleně
podal zprávu.