Zákon ze dne 27. května 1919, č. 318 sb.
z. a n. se doplňuje a mění takto:
1. Mezi odstavec 2. a 3, § 1. vsunuje se toto ustanovení:
»Statky církevními ve smyslu tohoto zákona
rozumějí se nemovitosti kterékoli církve
nebo náboženské společnosti vůbec
(pozemky kostelní, zádušní, farní,
obroční a pod.).«
2. Mezi odstavec 2. a 3. § 22. vsunuje se toto ustanovení:
»Nabyvateli pozemků podle zákona ze dne 27.
května 1919, č. 318 sb. z. a n. dovoleno jest, jej
zciziti mezi živými do deseti let jen se svolením
pozemkového úřadu. Svolení musí
býti vykázáno v návrhu na zápis
vlastnického práva. Tohoto svolení není
třeba, jĄe-li o zcizení mezi manželi nebo
s rodičů na potomky. Tito nástupci jsou však
stejně obmezeni jako první nabyvatel.
Obmezení podle tohoto ustanovení poznamená
se v knihách a vymaže se po uplynuti vytčené
lhůty na návrh vlastníkův.«
3. Odstavec 1. § 26. zní:
»Ze složených peněz (odst. 1. § 21.)
odvede soud především ve prospěch státu
5% celé přejímací ceny. Nevykáže-li
majitel do 4 neděl po doručení knihovního
usnesení listinou soudě neb notářem
ověřenou, že osoby jmenované v §
19. svolují, aby mu byl vydán zbytek přejímací
ceny nebo splátky, rozvrhne jej knihovní soud v
nesporném řízení podle zásad
o rozvrhu nejvyššího podání za
vydražené nemovitosti.«
4. Jako odst. 2. § 27. vkládá se toto ustanovení:
«Při statcích církevních a nadačních
může však žádati vlastník
náhradou za pozemky postoupené o příděl
půdy ze zabraného majetku podle § 10. zákona
ze dne 16. dubna 1919. č. 215 sb. z. a n., pokud tímto
přídělem nepřestoupí jeho vlastní
zemědělská půda výměry
větší než 8 ha.«
Pro Slovensko stanoví se ku provedení zákona
ze dne 27. května 1919. č. 318 sb. z. a n. tyto
nové lhůty:
1. ku přihlášce pachtýřů
podle § 12. do 15. května 1920, 2. k vyjádření
vlastníka nebo jeho správy o přihláškách
podaných podle č. 1. (§ 15. odst. 2.) do dne
30. června 1920.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
určila lhůty ku provedeni tohoto zákona v
územích, na něž podle mírových
smluv rozšířena byla nebo bude svrchovanost
Československé republiky.«
Tento zákon nabývá účinnosti
vyhlášením. Provésti jej náleží
všem ministrům.
Sporným se stal výklad § 1. zákona ze
dne 27. května 1919, č. 318 sb. z. a n. o ustanovení
o církevním statku, ježto mluví se o
pozemcích, jež jsou součástí
»statků církevního anebo nadačního«
a proto bylo ukazováno k tomu, že předpokládá
se větší soubor, jednak docházely dotazy,
zdali k nim patří kostelní, zádušní
či také farní, obroční pozemky;
dále učiněny byly přímé
návrhy na vyloučení církevního
statku vůbec aneb alespoň na změnu v tom
směru, že pozemky k nim náležející
se ponechají pouze v pachtu podle § 29. zákona.
Beneficiáti se dále dotazují, jak jim bude
nahražen rozdíl mezi dosavadním výnosem
a zbývajícím příjmem.
Poněvadž účinností zákona
nabyli pachtýři se přihlásivší
již nároku na to, aby jim postoupeny byly pozemky,
když vyhověli podmínkám zákonným
a novým zákonem je nároku toho zbavujícím
by vyvolána byla nespokojenost, nemohla se vláda
rozhodnouti, navrhnouti novelisaci jeho v širším
objemu než doplňkem k § 1(čl. I., č.
1 a 4) ve kterém má spolu být autoritativní
výklad, že týká se zákon veškerých
pozemků církevního statku nechť patří
kterékoli církvi nebo náboženské
společnosti.
Žádanou změnu § 8. o přejímací
ceně nenavrhuje, poněvadž podle zjištění
již asi dvě třetiny vlastníků
dohodly se s pachtýři na základě ustanovení
§ 8., tedy ceně pozemků z roku 1913, a tyto
dohody nelze zrušiti, z druhé strany pak nelze vyvolati
změnou příznivějšího postavení
pro ty, kteří s dohodou otáleli.
Došla upozornění, že se vyskytují
nabídky, že prodána bude půda reformou
přidělená; byť to bylo výminečné,
ježto lze předpokládati. že podrží
půdu ten, kdo po léta na ní jako na vlastní
pracoval, přece není vyloučeno, aby hledě
k rozdílu v cenách nabývací a nyní
běžné, nabyvatel ji chtěl výhodněji
zpeněžiti. Navrženo bylo proto obmezeni v článku
I., č. 2.
Nejasným bylo ustanovení § 26., má-li
5% přejímací ceny odpočteno býti
pro stát z celé přejímací ceny
a vůbec, ať soud ji rozvrhne či ji vydá
přímo vlastníku. Z jednání
výboru a ustanovení § 30. jímž
se poskytují úlevy poplatkové, jest patrno,
že nebyl tu rozhodným rozvrh přejímací
ceny pro toto ustanovení, nýbrž že měla
býti stanovena náhrada za vyšetření
a projednání soudy vůbec, a že srážka
týkati se má celé přejímací
ceny v každém případě. To bylo
nyní přesně vysloveno a při tom byly
provedeny i některé stylistické změny
a doplněno ustanovení, že výkaz o svolení
osob v § 19. jmenovaných jest podati listinou ověřenou.
Na Slovensku nebyl zákon řádně, v
známost uveden pro poměry tam vládnoucí.
Doporučuje se proto, by se nové lhůty ustanovily
pro tento obvod. Pro území připadlá
podle mírových smluv nelze dosud lhůty určiti.
Jest sice pravda. že není v § 14. blíže
stanoveno, v jakých lhůtách má býti
řízení provedeno. Tu lze však užíti
obdobně ustanovení § 15., stejně jako
pro formu přihlášek a ostatních řízení
budou platit obdobně ustanovení § 12. a 13.,
pak 17. a násl.
Osnova buď přikázána výboru
pozemkovému, aby o ní do 3 dnů podal
zprávu.