Osoby, které v době. vyhlášení
záborového zákona měly právo
na zabraném majetku hospodařiti, nepozbyly záborem
tohoto práva. K tomu právu přistoupila však
v důsledku § 6. záborového zákona
povinnost, aby hospodařily řádně.
Jmenovaný paragraf záborového zákona
předvídá případy, že by
osoby hospodařící ztratily zájem na
hospodaření na zabraných nemovitostech, zanedbávaly
výrobu a ponechávaly onen majetek propadati zkáze
nebo zhoršení. Záborový zákon
rozumí osobou hospodařící jak vlastníka,
tak i pachtýře, nájemce a zajisté
také oprávněné uživatele nemovitostí
z důvodu poměru služebního. Záborový
zákon ustanovuje v § 6.; »Osoby, které
podle práva občanského jsou oprávněny
hospodařiti na zabraném majetku, pokud nebude státem
převzat, jsou na příště povinny
na něm hospodařiti řádně. O
následcích porušení této povinnosti,
jakož i o ochraně osob na zabraném majetku
zaměstnaných, budou dána ustanovení
zvláštní.« Předložená
osnova provádí pak § 6. záborového
zákona a to v rámci jeho obsahu, pojednávajíc
o řádném hospodaření v části
prvé, o následcích porušení povinnosti
řádného hospodaření v části
druhé a o ochraně osob na zabraném majetku
zaměstnaných v části třetí.
V části prvé (§§ 1. až
11.) uvádí osnova s hlediska svého účelu
a potřeby pojem řádného hospodaření,
poukazuje na jednotlivé zásady, aby integrita majetku
nebyla zhoršena nebo nepropadla zkáze, připojujíc
k povinnosti řádného hospodaření
včasné opatření, aby pensijní
požitky a pravidelně poskytované dary z milosti
byly zajištěny a vymezuje dozor pozemkového
úřadu nad řádným hospodařením.
pojednávajíc zároveň o právech
dozorčích osob.
Není myslitelno, aby pozemkovému úřadu
mohlo býti uloženo břemeno pravidelně
a stále dohlédati na veškerý zabraný
majetek a není také účelem osnovy,
aby úředníci pozemkového úřadu
jezdili od jednoho statku k druhému a prováděli
kontrolu nad hospodařením. Bylo by k tomu zapotřebí
příliš značného počtu
úřednictva a i tehdy nemohl by pozemkový
úřad převzíti zodpovědnost
za hospodaření nad zabraným majetkem z důvodu,
že neprovedl dozor na tom neb onom majetku. Ustanovení
osnovy o provádění dozoru sluší
tudíž vykládati tak, že pozemkovému
úřadu dostává se zákonného
oprávnění podle potřeby a vážnosti
jednotlivých případů dohlédnouti
na hospodaření toho neb onoho zabraného majetku,
zejména přesvědčiti se, zda stížnosti
proti hospodaření neb upozornění daná
pozemkovému úřadu jsou odůvodněna,
a jsou-li tu závady, které dlužno odstraniti.
Pozemkový úřad bude míti již
dosti nesnadný úkol. posuzuje podstatnost a závažnost
stížností neb upozornění, a záleží
mnoho na objektivnosti a ukázněnosti kritisujících
činitelů, aby přicházeli k pozemkovému
úřadu s připomínkami opravdu vážného
rázu a se stížnostmi, jež daleky jsou
osobních zájmů neb motivů.
Osnova zákona obsahuje předpisy o osobách.
jimž pozemkový úřad svěří
provádění dozorčí služby,
vymezuje a líčí způsob, jakým
dozor bude prováděn a poskytuje pozemkovému
úřadu pravomoc, aby opatřil, co považuje
za nutné, aby řádné hospodaření
bylo zabezpečeno.
Část druhá (§§ 12. až
20.) provádí § 6. záborového
zákona ustanoveními o důsledcích porušení
povinnosti řádného hospodaření.
Dosavadní zákonné předpisy opíraly
se o válečný zákon ze dne 24. července
1917 č. 307 ř. z. a vydány byly po rozumu
tohoto zmocňujícího zákona ve formě
vládních nařízeni. Jest to.nařízení
ze dne 18. června 19l9 č. 341 a ze dne 24. října
1919, č. 570 sb. zák. a nař., z jiného
pak hlediska vyšel zákon ze dne 17. prosince 1918
č. 82 sb. zák. a nař. o prozatímní
ochraně lesů. Tento posléz jmenovaný
zákon stejně jako zákon ze dne 17. července
19l9 č. 422 sb. zák. a nař. předvídá
vydání nového lesního zákona
a provádí jen nezbytná prozatímní
zákonná opatření. Vládní
nařízení svrchu jmenovaná sledují
jedině, aby po dobu mimořádných válkou
vy volaných poměrů zamezeny byly hospodářské
škody a aby netrpělo zásobováni obyvatelstva
potravinami a jinými předměty potřeby.
Osnova zákona opouští nutně toto hledisko
válečného nařízen.i a přidržuje
se § 6. záborového zákona. Ve věci
samé rozeznává osnova trvalý dozor
a úřední správu jako následek
porušení povinností řádného
hospodaření. Důvody uvalení úřední
správy vypočítány jsou v osnově
jmenovitě. Od pojmenování »vnucená
správa« bylo upuštěno se zřetelem
na možnost exekuční vnucené správy,
aby obě již ve svém jménu byly rozlišeny.
Zkušenosti poskytly dostatek důkazů, že
vnucené správy nejsou všelékem proti
poruchám a závadám hospodářským
a že mnohdy přinesou do hospodářství
nové obtiže. Proto osnova zákona má
na mysli úřední správu jako ultimo
ratio a pozemkový úřad bude zajisté
uvalovati úřední správy jen v případech
nejvážnějších a dobře vyšetřených.
Osnova zákona neuvádí řízení,
jakým pozemkový úřad bude uvalovati
úřední správu a zaváděti
úředního správce, a to již proto,
že rozmanitost důvodů nepřipouští
šablonovité předpisy, jichž nedodrženi
v daném případě znamenalo by zmatečnost
řízení. Přirozeně bude pozemkový
úřad zachovávati pravidla platná pro
správní řízení, vyšetří
a zápisem zjisti důvody uvalení trvalého
dozoru neb úřední správy a všude,
kde okolnosti tomu dovolí, vyslechne osobu hospodařící,
nebo poskytne jí příležitost k vyjádření.
Úřední správa bude zpravidla trvalejšího
rázu, a jestliže již pozemkový úřad
se rozhodne, aby úřední správa byla
uvalena, nebude to pouze krátkodobé opatření..nýbrž
musí býti dány všechny záruky,
aby úřední správa mohla býti
zrušena. Také nebude moci pozemkový úřad
přehlížeti, že pro krátkodobé
úřední správy jen s velikými
obtížemi nalezl by osoby plně kvalifikované
a důvěry hodné.
Třetí část osnovy (§§
21. až 23.) upravuje zákonnou ochranu zaměstnanců
na zabraném majetku. Netřeba připomínati,
že zaměstnanci sluší rozuměti všude
jak úředníky, tak i dělníky.
Osnova pamatuje také na ochranu zaměstnanců,
kteří při plnění svých
povinností vůči zaměstnavateli dbali
již dříve zájmů státu
na řádném hospodaření a dostali
se tak do kolise mravních a služebních -povinností
dříve, než osnova zákona bude přijata
jako zákon a jako zákon počne působiti.
V závěru (§§ 24. až 27.) upravuje
osnova poměr vlastníka (uživatele) zabraného
majetku k pachtýři, aby účelněji
a duchu doby pozměněna byla ustanovení nařízeni
ze dne 31. ledna 1918 č. 37 ř. z. o předkupním
právu k živému a mrtvému zařízení.
obsahuje trestní ustanovení, opírající
se o § 20. záborového zákona. doplněný
zákonem ze dne l1. července 1919 č. 387 sb.
zák. a nař. a vyslovuje, která zákonná
ustanovení pozbudou platnosti. až zákon o hospodaření
na zabraném majetku počne působiti.
K § 1. Nebylo úkolem podati přesnou definici
řádného hospodaření, nýbrž
pouze naznačiti v povšechných rysech, že
stát řádným hospodařením
a zabezpečením jeho chrání zájmy
výroby a integritu majetku, jejž později převezme,
aby provedl pozemkovou reformu.
K § 2. K demonstrativnímu výpočtu přiřazeno
při projednávání osnovy ve výboru
ještě ustanovení pod č. 9 o ochraně
a uložení archivů. Ministerstvo zemědělství
zřídilo v Praze československý státní
archiv zemědělský, a ústav tento bude
pečovati také o archivalie někdejších
patromonií, dnešních velkých statků
a panství podřízených osnovou zákona
dozoru státnímu. K péči této
a zákonnému zajištění ochrany
vedou smutné zkušenosti, jichž dožili se
historičtí badatelé s archivy a registraturami
po zrušená svazku patrimonialního a vyvazení
břemen pozemkových v letech padesátých
minulého století, kdy nebylo zavčas pamatováno
na ochranu těchto písemností.
K § 3. sluší připomenouti, že i dary
z milosti. trvale poskytované mají povahu mravního
závazku a zpravidla jsou plněním povinnosti
neuložených psaným zákonem.
K § 4. Ustanovení tohoto paragrafu doplňují
účinnost kontroly, kterou bude vykonávati
ministerstvo zemědělství na veškerém
i nezabraném lesním majetku se zřetelem k
chystanému novému lesnímu zákonu.
Osnova má na mysli trhové prodeje dříví,
jež o roční těžbě lesní
jsou uzavírány.
K § 5. Osnova zákona klade důraz na to, aby
výkonem dozoru pověřeny byly osoby zvláště
důvěryhodné.
K § 6. Stejně klade důraz osnova na to, aby
výkon dozoru omezen byl na míru nejnutnější
a aby osoby hospodařící měly jistotu,
že vědomostí získaných při.provádění
dozoru nesmi býti použito k daňovým
účelům. Připomíná se
výslovně, že dozorem řízeným
od pozemkového úřadu nijak není zasahováno
do kompetence úřadů, jimž přísluší
péče o zásobování lidu potravinami
a předměty potřeby, a že tyto úřady
budou prováděti ve vlastní své působnosti
dozor a kontrolu jako dříve.
K § 7. Obdobné ustanovení chystáno jest
v osnově nového lesního zákona. Osnova
neukládá zaměstnancům, aby se prohřešili
na svých zaměstnavatelích a nesvádí
je k nějaké denunciaci, nýbrž požaduje
od nich, aby odpověděli úřední
osobě podle pravdy a na vybídnutí její
plnili svou povinnost vůči státu.
K § 8. Nemělo by významu provésti dozor
na místě samém a neposkytnouti dozorčí
osobě tolik pravomoci, aby zařídila, co uzná
za nezbytně potřebné. Vyžaduje se, aby
osoba dozorčí byla kvalifikována, důvěryhodna,
a proto jest již v zájmu věci, aby bezodkladná
opatření provedla na místě samém.
K § 10. Pozemkový úřad může
konati komisi na místě samém, je-li toho
potřeba. Že osoba hospodařící
bude ke komisi pozvána, leží na snadě,
mohou vyskytnouti se však také případy,
kdy toho ani nebude zapotřebí nebo nebude to možno.
K § 12. Osnova rozeznává trvalý dozor
a úřední správu, a dle okolnosti může
úřední správa následovati po
trvalém dozoru aneb může býti uvalena,
aniž by bylo došlo dříve k trvalému
dozoru. Pod čís. 2. klade osnova důraz na
to, jak osoba hospodařící nebo její
vedoucí úředník osvědčují
svou způsobilost říditi a zajistiti řádné
hospodaření, nehledíc k jejich subjektivní
odborné kvalifikaci.
K § 14. Citace § 7. odst. 2. na konci prvého
odstavce souhlasí s úmyslem, že běžné
pachty parcelní. a běžné námezdní
smlouvy uzavírá a rozvazuje úřední
správce, aniž by ze zákonné povinnosti
žádal vyjádření od osoby hospodařící.
K § 15. Jde-li o majetek lesní, musí míti
úřední správci způsobilost
samostatných lesních hospodářů.
K § 16. Při dosavadních vnucených správách
nebylo vyjasněno stanovisko, jak naložiti s čistým
výnosem, a osobám hospodařícím
byly zadržovány peníze, aniž by bylo pamatováno
na jejich potřeby. Poněvadž záborový
zákon připouští exekuci na zabraný
majetek vnucenou správou, precisuje osnova zákona,
do jakých mezi může exekuční
vnucená správa zasahovati do zájmů
státu na zabraném majetku.
K § 17. Také otázka účasti osoby
hospodařící při vnucené správě
nebyla dosud nijak zákonem upravena. Osnova zákona
nemohla převzíti prostě ustanovení
exekučního řádu a volila proto podle
potřeby věci a účelu zákona
vhodná ustanovení.
K § 18. Jestliže již zákon ukládá
úřednímu správci, aby osobně
a zpravidla na místě samém řídil
správu majetku, dlužno také počítati
nejen s existencí úředního správce
a jeho rodiny, nýbrž též s bytovou tísní.
Věci samé může jen prospěti,
jestliže úřední správa přejde
dočasně v trvalý dozor. Není-li jiných
důvodů, jež vyžadovaly by opětné
uvalení úřední správy. nemá
trvalý dozor úředního správce
trvati déle než tři měsíce.
K § 19. Dosavadní vnucené správy, pokud
podléhají pozemkovému úřadu,
spravovány budou předpisy osnovy zákona.
Nedozná změny dosavadní prakse, podle které
uvalení vnucené správy bylo poznamenáno
v knihách veřejných.
K § 21. Působnost a kompetence paritních komisí
zůstane nedotčena.
K § 22. Obdobné ustanovení obsahuje zákon
ze dne 17. prosince 1918 č. 82 sb. zák. a nař.
o prozatímní ochraně lesů.
K § 23. Osnova označuje příkaz pozemkového
úřadu jako zákonný důvod, aby
služební poměr mohl býti předčasně
rozvázán, jestliže vedoucí úředník,
zodpovědný za hospodaření na zabraném
majetku, dopustí se hrubého zanedbání
povinností řádného hospodaření,
nebo přestoupí-li zákon o hospodaření
na zabraném majetku. Bylo použito úmyslně
výslovného označení »zákonný
důvod«, aby nevznikly pochybnosti, lze-li takové
případy subsumovati na př. pod ustanovení
§ 29. č. 2 zákona ze dne 13. ledna 1914 č.
9 ř. z.
K § 24. Osnova ani nevykládá ani neomezuje
ustanovení záborového zákona v §
12. Záborový zákon jest také v tomto
směru širší a ustanovuje pro případ
převzetí zabraného majetku státem,
kdežto osnova zákona má na zřeteli zabezpečení
řádného hospodaření a jedině
k tomu účelu chce poskytnouti vlastníku možnost,
aby převzal zpachtovaný statek do režie a nebyl
nucen. pro nedostatek zařízení trpěti
omezení, jež v některém případě
byla by citelnou újmou nejen vlastníku, ale i hospodářství
samému. Dosavadní předpisy nařízení
ze dne 31. ledna 1918 č. 37 ř. z. svému účelu
nevyhovovaly.
Na Slovensku vydal ministr s plnou mocí pro Slovensko řadu
ustanovení týkajících se zabraného
majetku, zejména jest to nařízení
ze dne 12. srpna 1919 č. 140/1919 (6941/1919 pres.), jež
kolliduje s osnovou tohoto zákona. Výbor byl si
vědom, že změnu posléz jmenovaného
nařízení nelze provésti ústavně
v osnově zákona a usnesl se proto, aby resolucí
vyzvána byla vláda, uvésti v soulad jmenované
nařízení se zákonem, jehož osnovu
výbor předkládá.
Výbor pro pozemkovou reformu navrhuje:
1. Národní shromáždění
račiž připojené osnově zákona
uděliti svůj souhlas.
2. Národní shromáždění
račiž schváliti resoluci tohoto znění:
»Vládě se ukládá, aby
nařízení ministra plnomocníka vlády
Československé republiky pro správu Slovenska
ze dne 12. srpna 1919 č. 140/19 (6941/19 pres.) uvedla
v soulad s tímto zákonem.«
Po rozumu § 6. zákona ze dne 16. dubna 1919, č.
215 sb. z. a n., vydávají se o následcích
porušení povinnosti řádného hospodaření
na majetku státem zabraném, avšak dosud nepřevzatém,
jakož i o povinnostech a ochraně osob zaměstnaných
na majetku tom, tato ustanovení:
Řádným hospodařením ve smyslu
tohoto zákona rozumí se vynaložení veškeré
péče, práce i nákladů nutných
k tomu, aby ze zabraného majetku dosaženo bylo výtěžků
hospodářských, úměrných
jeho povaze a jakosti, a majetek sám se vším
svým příslušenstvím byl udržován
stále v dobrém stavu a neztenčený.
K udržování majetku v dobrém stavu náleží
zejména:
1. Potřebné opravy a investice na budovách,
zařízeních a jejich příslušenství,
též tehdy, aby se předešlo větším
opravám a investicím,
2. nutné přestavby a.novostavby hospodářských
a obytných budov, provozoven a závodů, ať
již nutnost přestavby nebo novostavby nastala požárem
anebo sešlostí, nebo při obytných budovách
zaměstnancův nedostačitelností po
stránce zdravotní,
3. opravy, doplňováni a podle rozsahu a způsobu
hospodářství.nutné rozmnožování
mrtvého i živého zařízení,
4. znovuzřizování plotů, zdí
a jiných ohrad, udržování a obnovování
mezníků, jestliže dosavadní taková
zařízení svému účelu
více nestačí,
5. vysazování ovocných stromův ušlechtilého
druhu na místě stromů zahynulých a
pokračování v započatém vysazování
ovocných zahrad a stromořadí,
6. čištění rybníků, nádrží
a vodotečí, opravy a znovuzřizování
hrází, splavův a jiných vodních
zařízení, udržování soukromých
vodovodů,
7. udržování melioračních zařízení,
pokračováni v započatých již
pracích melioračních a ve stavbách
nutných soukromých cest polních a lesních,
nastalo-li přerušení těchto prací
teprve po 1. srpnu. 1914 pro válku,
8. vedení řádných knih o příjmech
a vydáních naturálních, jakož
i výkazův o mrtvém a živém zařízení
a stavu majetku a fondů,
9. bezpečné uloženi a náležité
opatrování.archivů, registratur, příručních
spisoven a správních knihoven, vyjímajíc
věci čistě rodinné.
Další povinností osob, hospodařících
na zabraném majetku jest dostatečně zajistiti
pensijní a jiné zaopatřovací požitky
ať činných, ať pensionovaných zaměstnanců,
kteří pouze se zřetelem na smlouvu, na svůj
věk anebo již nastalé pensionování,
nebyli podrobeni zákonné povinnosti pensijního
pojištění, zvláště zřízenými
fondy a dotacemi fondů, samostatně účetně
vykazovaných, stejně pak zajistiti dary z milosti
poskytované pravidelně bývalým zaměstnancům
a pozůstalým jejich, anebo na statku poškozeným
osobám a jejich pozůstalým.
(1) Osoby, hospodařící na zabraném
lesním majetku, jsou povinny hlásiti do 14 dnův
od uzavření prodeje pozemkovému úřadu
každý prodej dříví, vyjímajíc
drobný prodej místní, a připojiti
k oznámení opis. trhové smlouvy a prodejních
podmínek. Prodeje řádně neohlášené
a nedoložené opisem smlouvy jsou neplatny.
(2) Pozemkovému úřadu jest vyhrazeno do 14
dnův ode dne ohlášeni prohlásiti prodej
za neplatný, odporuje-li řádné těžbě
lesní, neb obmezuje-li právo státu, vyplývající
ze záborového zákona.
(1) Prováděním dozoru na hospodaření
na zabraném majetku pověří pozemkový
úřad osoby odborně vzdělané
a zvláště důvěryhodné.
(2) Úředníci smluvní buďte vzati
ve slib ihned při nastoupeni služby u pozemkového
úřadu.
(3) Orgánové dozorčí služby,
ať jsou úředníky státními
nebo smluvními, požívají ve výkonu
svého úřadu ochrany osob úředních
ve smyslu trestních zákonů.
(4) Dozorčí osoby jsou povinny zachovávat
úřední tajemství, jež týká
se také vědomostí, získaných
při výkonu dozorčí služby.
(5) Při výkonu služby jsou povinny na požádání
vykázati se legitimací pozemkového úřadu.
(6) Politické úřady I. stolice a orgány
bezpečnostní jsou povinny poskytnouti jim na jejich
žádost k výkonu služby potřebnou
pomoc.
(1) Osoby dozorčí mají právo prohlédnouti
veškerý zabraný majetek, jeho příslušenství
a zařízení a za tím účelem
vstoupiti také do všech stavení neb uzavřených
míst, nebo dáti sobě je otevříti
za přítomnosti zástupce obce nebo politického
úřadu, jestliže osoba na majetku hospodařící
neb její zástupce nejsou přítomni
a nelze jich v přiměřené době
přivolati. Mohou nahlédnouti do veškerých
knih a záznamův o vedení hospodářství.
činiti sobě výpisy a žádati za
tím účelem předložení
jejich. Osoby, hospodařící na majetku, a
jejich zástupci jsou povinni dáti dozorčím
osobám žádaná vysvětleni a vyjádření.
(2) Těchto práv použijtež osoby dozorčí
jen pokud je toho zapotřebí k řádnému
výkonu dozoru.
(3) Vědomostí, získaných při
výkonu dozorčí služby, nesmí
být užito k účelům daňovým.
(1) Osoby hospodařící na zabraném
majetku, jejich zaměstnanci, zmocněnci a jiní
zástupci jsou povinni pod následky, uvedenými
v § 25. tohoto zákona. služební výkony
dozorčích osob umožnit a účinně
podporovati. všechny dotazy jejich přesně,
úplně a podle nejlepšího vědomí
správně zodpověděti.
(2) Stejně jest povinnosti všech zaměstnanců
na zabranném majetku hlásiti na vybídnutí
dozorčí osobě závady, jež mohou
hodnotu majetku zabraného podstatně zmenšiti
nebo dosažení průměrné a povahou
pozemkův odůvodněné sklizně
ohroziti.
(1) Dozorčí osoba uloží na místě
samém písemně osobě, hospodařící
na zabraném majetku. nebo jejímu zástupci,
by provedli opatření, jež ona uzná za
bezodkladně nutná pro řádný
chod hospodaření, nebo za potřebná
pro zabezpečení výživy lidu.
(2) Nemá-li dozorčí osoba, komu by opatření
ta uložila, jest oprávněna provésti
je na účet osoby hospodařící
a podle potřeby na její náklad ustanoviti
vhodnou osobu, by dohlédala ku provedení jejich.
(3) Stejné právo přísluší
osobě dozorčí, jestliže osoba. hospodařící
na zabraném majetku, nebo její zástupce,
odepře převzíti písemné nařízení
nebo je provésti.
(4) Písemné nařízení budiž
uloženo v obu případech u obecního úřadu
pro hospodařící osobu.
(1) Do nařízení osoby dozorčí
podle § 8. jest dovolena stížnost k pozemkovému
úřadu do 14 dnův ode dne doručení
písemného nařízení neb uložení
jeho u obecního úřadu.
(2) Tato stížnost nemá odkladného účinku.
(1) Ostatní opatření, nutná k zabezpečení
řádného hospodaření na zabraném
majetku, nařídí pozemkový úřad,
poskyna dříve příležitost osobě,
hospodařící na zabraném majetku, nebo
zástupci, aby se o nich vyjádřila.
(2) V případech důležitějších
může pozemkový úřad vyšetřiti
stav věci na místě samém svými
odbornými úředníky nebo znalci.
(1) Zjistí-li dozorčí osoba (§ 8.) nebo
pozemkový úřad (§ 10.) hrubé
opomenutí nebo přestoupeni zásad řádného
hospodařeni, stihají náklady výkonu
dozorčí služby a šetření
na místě samém osobu, hospodařící
na zabraném majetku.
(2) Náklady ty vyměřuje a vymáhá
pozemkový úřad exekuci politickou nebo soudní.
(1) Pozemkový úřad nařizuje trvalý
dozor, a pokud tento nedostačuje, nebo nelze od něho
očekávati žádoucího výsledku,
uvalí na majetek zabraný úřední
správu:
1. je-li osoba, hospodařící na něm.
tam trvale nepřítomna, aniž zanechala tam svého
zástupce,
2. jestliže osoba sama, ani její vedoucí úředník
neosvědčují způsobilost řídit
a zajistiti řádné hospodaření
a neustanoví-li v přiměřené
lhůtě, určené k tomu pozemkovým
úřadem, schopného odborníka,
3. jestliže hospodařící osoba opětovně
hrubě poruší zásady řádného
hospodaření nebo nedbá ustanovení
tohoto zákona, zejména §§ 4., 21., 22.,
4. jestliže převzetí do správy vyžaduje
nutného zabezpečení zásobování
lidu potravinami a jinými předměty potřeby
a pozemkovému úřadu byl učiněn
návrh od příslušného úřadu.
5. jestliže nastaly vinou osoby hospodařící
nebo její správy, mzdové a pracovní
spory, jež ohrožuji vážně řádné
hospodařeni.
6. dá-li pozemkový úřad výpověď
osobě hospodařící po rozumu §
13. záborového zákona, a může-li
zavedení úřední správy podstatně
ulehčiti převzetí zabraného majetku
nebo zabrániti, by zařízení nebylo
zavlečeno.
(2) Dříve než pozemkový úřad
uvalí trvalý dozor neb úřední
správu na zabraný majetek lesní, vyžádá
si posudek ministerstva zemědělství.
Trvalým dozorem rozuměti je stálý
dohled na hospodaření, prováděný
úředníkem nebo zmocněncem pozemkového
úřadu. Jinak platí o trvalém dozoru
pravidla §§ 5 až 11.
(1) Ustanovením úřední správy
přechází správa a vše, co se
správou majetku souvisí, zejména tedy zpeněženi
plodin, surovin, výrobkův a pod., uzavírání
a rozvazování pachtů, služebních
a námezdních smluv a pod. v mezích platných
zákonů na úředního správce,
ustanoveného pozemkovým úřadem (§
17. odst. 2).
(2) Ustanovením úřední správy
nabývá pozemkový úřad ze zákona
všeobecného zmocněni k zastoupeni majetku podrobeného
úřední správě.
(1) Pozemkový úřad pověří
úřední správou schopné a odborně
vzdělané osoby.
(2) O úředních správcích platí
obdobně ustanovení § 5.
(3) Úřední správce jest povinen hospodaření
osobně a zpravidla na místě samém
říditi. K tomu účelu přísluší
jemu na statku byt a ostatní naturální požitky,
přiměřené jeho postavení.
(4) Úřední správce jest povinen složiti
každoročně pozemkovému úřadu
účty o veškerém svém hospodařeni.
(1) Z výtěžku správy platí úřední.správce
náklady úřední správy, vyměřené
pozemkovým úřadem, a ostatní výdaje
správy majetku, jmenovitě tedy veřejné
dávky a daně, pachtovné, úrazové
a nemocenské pojištění, platy a dotace
a dary podle § 3., úroky neb annuity z pohledávek
hypotečních a pod., slušné výživné
vlastníku (uživateli, pachtýři), pak
náklady podle §§ 2. a 3.; čistý
výnos každoročně vykázaný
ve vyúčtování, schváleném
pozemkovým úřadem, budiž vydán
oprávněné osobě, pokud ho není
potřeba k zajištění řádného
chodu hospodářství v příštím
hospodářském roce, a pokud tomu neodporují
jiná zákonná ustanovení.
(2) Exekuční vnucená správa může
postihnouti pouze.čistý výnos, jehož
podle předchozího odstavce mělo by se dostat
oprávněnému.
(1) Osoba, hospodařící na majetku. podrobeném
úřední správě, nesmí
se mísiti do služebních výkonův
úředního správce, ani jinak do správy
majetku, podrobeného úřední správě,
pod následky § 25., je však oprávněna
sama nebo svým důvěrníkem přihlížeti
k vedeni její, nahlížeti do knih, účtův
a jiných výkazův o vedení správy,
súčastniti se poradným hlasem při
zpeněžení plodin, surovin, výrobkův
a pod., při.nakupování a prodeji živého
zařízení a t. p. Pozemkový úřad
může uložiti této osobě, by ustanovila
sobě jiného důvěrníka, má-li
proti dosavadnímu důvěrníku vážné
námitky.
(2) Jde-li o uzavření kolektivních smluv
se zaměstnanci nebo služebních smluv trvalého
rázu, jest povinen úřední správce
vyžádati si vyjádřeni vlastníka
(uživatele, pachtýře) nebo jeho důvěrníka.
Stejné platí, má-li být uzavřen
anebo rozvázán pachtovní poměr hospodářského
celku (dvoru, statku), mají-li býti zlepšeny
požitky pensistů zabraného majetku, nebo podniknuty
investice většího rozsahu a značnějších
nákladů.
(3) Je-li několik osob hospodařících
na zabraném majetku, může vykonávati
práva, uvedená v § tomto, pouze osoba jedna
(spoluvlastník, spoluuživatel, důvěrník).
(1) Pozemkový úřad zruší úřední
správu, jestliže činností její
dosaženo bylo účelu sledovaného uvalením
správy, nebo jestliže odpadl důvod její
a je-li v obou případech záruka, že
bude trvale rádně hospodařeno i po zrušení
úřední správy, a že důvod
uvalení úřední správy nebude
se opětovati, neb osoba hospodařící
nezavdá novou příčinu k uvalení
její.
(2) Zrušuje úřední správu, může
pozemkový úřad nařídit, aby
úřední správce zůstal ještě
nejdéle tři měsíce na svém
místě a dohlížel na hospodaření
a provedl konečné súčtování
(§ 16.).
(3) Po schválení konečného vyúčtování
pozemkovým úřadem budiž také
peněžní hotovost správy odevzdána
oprávněnému. neodporuj -li tomu jiná
zákonná ustanovení.
(4) Fondy podle § 3. musí být uloženy
se sirotčí jistotou a vázány (vinkulovány).
(1) Ustanovení tohoto zákona o správách
úředních platí též o vnucených
správách, uvalených na zabraný majetek.na
základě nařízení ze dne 18.
června 1919, č. 341, a 24. října 1919,
č. 570 sb. z. a.n.
(2) Uvalení úřední správy poznamenají
soudy k návrhu pozemkového úřadu v
knihách veřejných.
(1) Náklady, spojené s trvalým dozorem a
s úřední správou, postihuji osobu
hospodařící na zabraném majetku, vyjímajíc
peněžní požitky úředního
správce v případu § 12. č. 6.
(2) Náklady tyto vyměřuje pozemkový
úřad a vymáhá je politickou nebo soudní
exekucí.
Pozemkový úřad dohlíží,
by řádně upraveny byly mzdové a pracovní
poměry zemědělských a lesních
zaměstnanců zabraného majetku a zajištěny
byly jejich požitky při nemoci, invaliditě
a stáří jak podle zvláštních
zákonů k tomu vydaných, tak i podle zvláštních
úmluv mezi zaměstnanci a zaměstnavateli.
Tímto dohledem není nijak dotčena příslušnost
jiných úřadů k urovnávání
mzdových a pracovních sporů mezi zaměstnanci
a zaměstnavateli. Stejně pozemkový úřad
dohlíží, aby provedeno bylo zlepšeni požitků
pensistů zabraného majetku, úměrné
jeho výnosnosti. Je-li zabraný majetek v úřední
správě, platí o úpravě poměrů
zaměstnancův a požitků pensistův
ustanovení § 17. odst. 2.
(1) Protože plnil povinnosti, jež ukládá
tento zákon, nesmí býti zaměstnanec
ze služby na zabraném majetku přeložen
anebo propuštěn ani ze zajištěného
postupu neb zvýšeni svých požitků
vyloučen. Domnívá-li se zaměstnanec,
že z tohoto důvodu byl přeložen, vypovězen,
v postupu opomenut anebo na svých požitcích
zkrácen, má právo stěžovati si
s odkladným účinkem do 14 dnův u politického
úřadu I. stolice kolku prostým podáním.
Úřad rozhodne, vyšetře věc a
vyslechna obě strany. Z rozhodnutí tohoto úřadu
lze se odvolat oběma stranám do 14 dnův od
doručení k nadřízenému politickému
úřadu, jenž rozhodne konečně.
(2) Stejná ochrana přísluší těm
zaměstnancům, kteří jednali v duchu
tohoto zákona, dříve než počal
působiti.
Dopustí-li se zaměstnanec na zabraném majetku,
zodpovědný za hospodaření, hrubého
zanedbání povinností řádného
hospodaření, nebo přestoupí-li ustanoveni
tohoto zákona, může pozemkový úřad
uložiti zaměstnavateli, by služební poměr
rozvázal pod následky § 12. tohoto zákona.
Tento příkaz pozemkového úřadu
platí jako zákonný důvod, aby služební
poměr předčasně mohl býti rozvázán.
(1) Pokud na zabraném majetku nebo jeho části
hospodaří osoby v důsledku pachtovního
poměru, jest povinen pachtýř, jemuž
pacht došel a nebyl prodloužen, nebo jehož pacht
byl předčasně rozvázán, přenechati
za obecnou cenu propachtovateli (vlastníku. uživateli,
úřední správě) k vyzvání
pozemkového úřadu na propachtovaném
majetku vlastní živé i mrtvé zařízení,
pokud ho sám nepotřebuje pro své vlastní
hospodářství nebo pro hospodářství
nově spachtované. Vyzvání musí
se státi nejpozději jeden měsíc před
skončením pachtovního poměru. Do vyzvání
pozemkového úřadu přísluší
pachtýři právo stížnosti do 14
dnů k okresnímu soudu, v jehož obvodu majetek
neb větši jeho část leží.
Soud vyslechne strany a podle potřeby znalce rozhodne o
stížnosti v řízeni nesporném.
Rozhodnuti okresního soudu jest konečné.
(2) O převzatém zařízení sepíše
se inventář, a nedohodnou-li se strany na ceně,
vyšetři se obecná cena jeho na žádost
některé ze stran soudním odhadem v řízení
nesporném.
(3) Útraty soudního odhadu stihají obě
strany, každou jednou polovicí, je-li cena nabídnutá
propachtovatelem pachtýři stejná nebo vyšší
než odhad soudní, v ostatních případech
stihají útraty odhadu propachtovatele.
(1) Kdo, jednaje proti tomuto zákonu, znemožní
nebo pozdrží výkon dozorčí služby,
nebo mísí se do úředních výkonů
úředního správce, nebo zodpoví
vědomě nesprávně nebo neúplně
dotazy dozorčího úředníka,
nebo neprovede nařízená opatření,
potrestán bude politickým úřadem I.
stolice peněžitou-pokutou do 50.000 K nebo trestem
vězení do jednoho měsíce.
(2) Do nálezu o trestu dovolena je stížnost
s odkladným účinkem do 14 dnů k nadřízenému
politickému úřadu, jenž rozhoduje konečně.
(3) Těmito trestními ustanoveními není
nijak obmezeno soudní stihání osob, provinivších
se podle všeobecného trestního zákonníka.
Učiní-li opatření nebo rozhodnutí
ve smyslu tohoto zákona obvodová úřadovna,
nebo komise pozemkového úřadu, platí
o stížnosti do rozhodnutí neb opatření
toho - ustanovení § 8. odst. 2. zákona ze dne
11. června 1919, č. 330 sb. zák. a nař.
§ 27.
Platnosti pozbývají pravidla nařízení
ze dne 31. ledna. 1918, č. 37 ř. z., nařízení
vlády republiky československé ze dne 18.
června 1919, č. 341, a ze dne 24. října
1919, č. 570, sb. z. a n., pokud příčí
se tomuto zákonu.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provésti tento zákon
náleží veškerému ministerstvu.