Přechodné ustanovení §u 28. zák.
ze dne 28. prosince 1911, čís. 242 ř. z.
prodlužuje se až včetně do roku 1921.
Dále pozměňuje a rozšiřuje se
ustanovení toto v tom směru, že se novým
stavbám (§ 1. čís. 1. cit. zák.),
stavbám domů s malými byty, dále přístavbám
(§ 1. č. 2. cit. zák.) a nástavbám
(§ 1. č. 3. cit. zák.), které se v létech
1920 a 1921 započnou a stavebně dokončí,
poskytuje
1. úplné osvobození od domovní daně
třídní i činžovní na dobu
12 let, a
2. trvalé používání sazeb, uvedených
v tarifu příloha A, B, C cit. zák., snížených
o 1/5, předpokládajíc,
že stavba má (včetně přístavby
neb nástavby) aspoň 4 stavebně uzavřené
byty.
Stavby v §u 1. odst. 2. uvedené osvobozují
se, pokud jim přísluší osvobození
od daně domovní, na tutéž dobu od přirážek
zemských, okresních a obecních (včetně
školních) k těmto daním.
Snížené sazby berní uvedené v
přílohách A, B, C cit. zák. tvoří
současně základnu pro vybírání
přirážek.
U nových staveb a přístaveb na Slovensku,
které se v létech 1920 a 1921 započnou a
stavebně dokončí. zůstává
stávající osvobození od daně
domové nezměněno, za to však osvobozují
se tyto stavby, pokud jim přísluší osvobození
od daně domové, na tutéž dobu od přirážek
obecních, municipálních a komitátních.
Jinak zůstávají ostatní ustanovení
zákona ze dne 28. prosince 1911, čís. 242
ř. z. a zák. čl. VI. z r. 1909 (v úpravě
zá.k. čl. LIII. z r. 1912) nedotčena.
Provedením tohoto zákona, jenž nabývá
účinnosti dnem vyhlášení, ukládá
se ministru financí.
Předloha tato tvoří doplněk k osnově
zákona o povznesení stavebního ruchu soukromopodnikatelského
s hlediska výhod daňových (včetně
přirážek).
Myšlenka, podporovati stavební ruch dočasným
osvobozením od daně domovní, objevuje se
ve vývoji daně této od dlouhých let
a dá se ve formě osvobození pro jednotlivá
města stopovati až do XVIII. století; historický
vývoj postupoval však v tom směru, že
doba osvobození se v průběhu let zkracovala,
takže sestoupila podle zákona ze dne 25. března
1880 čís. 39 ř. z., až na 12 let s 5%ní
daní z čistého výnosu.
Zákon ze dne 28. prosince 1911, čís. 242
ř. z. znamená další etapu ve vývoji
tomto a stanoví pro nové stavby, přístavby
a nástavby kratší, ale silnější
osvobození (místo 12 let 6 let a místo snížení
daně na 5% osvobození úplné); aby
však trh realitní se poznenáhlu přizpůsobil
této změně, byla v §u 28. cit. zákona,
který jest prodloužen do r. 1920, stanovena přechodní
doba v tom smyslu, že nové stavby (§ 1. č.
1. cit. zák.) a stavby domů s malými byty
požívati mají poněkud větší
výhody, totiž úplného osvobození
od daně třídní na 10 let, po případě
10leté snížení činžovní
daně na 5%.
Úprava tato jest kompromisem dvou hlavních názorů;
podle prvého účinkuje dočasné
osvobození, přepočítáno na
celou dobu trvání domů, pouze jako skryté
snížení sazby berní; vystupovalo by
jasněji a proto také s hlediska berně-politického
účinněji, kdyby sazba daňová
byla přímo snížena; podle druhého
názoru nedá se popírati, že v prvních
letech má osvobození přece zcela jinou cenu,
nežli snížení sazby berní. že
v něm spatřovati dlužno psychologicky velice
účinné ulehčení a povzbuzení
ruchu stavebního, takže instituce dočasného
osvobození se stanoviska bytověpolitického
má svoje oprávnění.
Otázku, jaký tedy vliv má osvobození
nebo výhoda daňová na povzbuzení ruchu
stavebního, možno správně zodpověděti
asi v ten smysl, že jest sice důležitým,
nikoliv však rozhodujícím faktorem.
Jest známým zjevem hospodářským,
že nejen větší osvobození daňová
(jako na příkl. 18leté osvobození
pro přestavby z ohledů assanačních,
dopravních a veřejných). nýbrž
i všeobecně obvyklá osvobození (jako
na příkl. bývalé 12leté osvobození
podle zák. z roku 1880) se kapitalisovalo a přirůstalo
k ceně pozemků; jedině v tomto momentu spatřovati
třeba očividny neúspěch zmíněných
18letých osvobození. neboť majitelé,
přirazivše hodnotu osvobození k ceně
pozemků, nestavěli, a nabyli tím neoprávněného
privilegia, kdežto veřejný zájem, tím,
že se čekalo na kupce zdraženého objektu,
jen trpěl.
Poučení, jež z tohoto zjevu plyne, vede k poznání,
že dani nelze přisuzovati úkolů, s nichž
není, čili jinak řečeno, osvobození
může sice nápomoci jako jedna z vedlejších
úlev, nemůže však sama o sobě k
oživení ruchu stavebního přispěti.
Těžiště otázky této neleží
dnes v dani, nýbrž ve snížení nákladů
stavebních a mezd dělnických, zde by bylo
nutno nasaditi energicky veškeré páky.
Každékoliv zvýšení mezd dělnických,
anebo cen stavebních materiálií, proti výši,
se kterou při rozpočtu bylo kalkulováno,
znamená okamžité paralysování
výhody, které osvobození poskytuje; stavebníku
se tím nepomůže, ale státu se přímo
uškodí nebezpečným praejudicem delšího
osvobození, kteréž se známou setrvačností
každé větší výhody se udrží
déle, než by bylo spravedlivo a odůvodněno.
S tendencí, kterou čistě bytově-politický
ráz cit. zák. z roku 1911 (zkrácení
doby osvobození za současného snížení
sazeb) vyjadřuje, nesrovnává se - přísně
vzato - rozšíření tohoto osvobození
na delší dobu; jestliže vláda nicméně
podává tuto osnovu zákona, činí
tak jedině za předpokladu, že energickými
opatřeními bude zabezpečeno, aby výhoda
daňová stavebníku skutečně
bezpečně zůstala a v úvaze, že
na druhé straně krise bytová skutečně
zasluhuje, aby jí všemi možnými prostředky
bylo čeleno.
Při výměře navrhovaného osvobození
přichází v úvahu nejen okolnost, že
každá daň, správně pojímaná,
má svoji politiku a svůj pevný směr
vývojový, nýbrž i ohled na přirážky
svazků autonomních.
Jest známou skutečností, že činžovní
daň stala se tíživou hlavně labilním
momentem přirážek; třeba že nebezpečí
toto jest zákonem ze dne 26. března 1919, čís.
170 Sb. z. a n. značně zmírněno, přece
jest při dnešní.m kritickém stavu financí
autonomních prostě vyloučeno bráti
v úvahu úlevy na delší dobu, zejména
u přirážek obecních, neboť čím
více stlačuje se těmto svazkům možnost
vlastní silou výdaje svého hospodářství
krýti, tím více narůstají nároky
na pomoc státní.
Na druhé straně nebylo by spravedlivé a ekonomické,
aby útraty povzbuzení ruchu stavebního nesla
pouze (nižší) daň státní,
jeť oživení jeho v zájmu všeobecném,
tedy i svazků autonomních; z těchto důvodů
třeba pro daň státní a přirážky
vzíti v úvahu úlevy v každém
směru stejného druhu (na příkl. osvobození
stejně dlouhé, ale kratší; snížení
tarifů by snižovalo i základnu přirážkovou).
Je-li bytová krise nejpalčivější,
pak by doporučovaly taktické ohledy soustřediti
veškeré možné úlevy pouze na kategorii
domů s malými byty (§ 11. cit. zák.),
které nejlépe potřebám širokých
mass vyhovují.
Vzdor tomu přichází vláda vstříc
i přáním, které žádají
umožnění staveb s větším
počtem bytů a větších bytů,
než cit. zákon pro domy s malými byty stanoví;
výhoda daňová by tudíž platila
pro veškeré stavby v cit. §u 28. uvedené.
Vláda jde však ještě dále, a navrhuje
pro případ jistě velmi častý,
že se vezme útočiště ku přístavbám
(§. 1. č. 2. cit. zák.) a k nástavbám
(§ 1. č. 3. cit. zák.), aby tytéž
výhody přisouzeny byly i těmto stavbám.
Co se týče délky osvobození navrhuje
vláda, s ohledem na zcela mimořádné
poměry osvobození dvakrát tak dlouhé,
jako stanoví § 3. č. 1. cit. zákona,
t. j. úplné 12leté osvobození od státní
daně a všech přirážek, dále
trvalé snížení tarifů A, B, C
cit. zák. o 1/5; jistá analogie
v prvém směru jest v daných ustanoveních
potud dána, že pro Prahu, Král. Hradec a Olomouc
- ovšem vzhledem k specielním poměrům
těchto měst - osvobození v tomto rozsahu
jest platným právem.
Toto širší osvobození, aniž by zde
byly specielní poměry uvedených 3 měst,
odporuje sice vůdčí myšlence zákona
z roku 191 1, avšak úchylka tato dá se v těchto
rozměrech vždy ještě odůvodniti
čistě abnormálními poměry.
Osvobození takové se také potud osvědčilo,
že zejména v Král. Hradci vznikl již minulého
roku na základě tohoto osvobození čilý
ruch stavební.
Trvalé snížení tarifů u daně
činžovní po celou dobu trvání
stavení znamená další značnou
výhodu, jež působí, že přechod
z plného osvobození ku plné dani nebude tak
náhlý; u daně třídní
nějakých výhod vzhledem k její nepatrné
výši není potřebí.
Jak značnou jest oběť, kterou stát tímto
osvobozením přináší, vidno z
toho, že vezme-li se v úvahu zajisté nejčastější
typ budov, t. j. domů s malými byty, činil
by úbytek na příjmech státních
ve schematickém příkladě (za rok se
vystaví 400 domů a 10 bytech a 1500 korun činže
resp. při 400 domech a 5 bytech a 1000 korun činže)
za 80 let při tarifu B 36 mil. K a při tarifu C
31 mil. K a to pouze u domů vystavěných v
jednom roce.
Ztráta bude však pro blok budov jednoho roku
ve skutečnosti mnohem vyšší (více
domů, více bytů, ne jenom malých bytů
(tarif A), vyšší činže a pod.); úbytek
na přirážkách svazků autonomních
při jejich značné výši bude ještě
mnohem větší.
Úlevy poskytnouti jest pouze pro stavby počaté
a dokončené v nejbližších dvou
letech, t. j.1920 a 1921, dále všeobecně, nikoliv
pro jednotlivá místa, neboť bytová nouze
jest zjevem nikoliv pouze hlavních měst a třeba
vyvarovati se těžkopádného aparátu,
jež by s sebou přinášela nutnost pro řady
měst, vydávati zákony téhož obsahu,
konečně pro stavby, které mají aspoň
4 byty vzhledem k té okolnosti, že stavba domů
s menším počtem bytů není s hlediska
ekonomického dnes hospodárnou a tudíž
nezasluhuje zvláštní podpory.
Je-li účelem této akce, aby v letech 1920
a 1921 ruch stavební přišel do proudu, není
důvodu proto, aby stavbám, které byly již
započaty neb dokončeny v r. 1919, tytéž
výhody dodatečně byly přisouzeny,
neboť jako impuls k těmto stavbám stačily
úplně výhody všeobecné, bylo
by třeba reassumovati ustanovení daňová,
pokud byly provedeny, a úbytek na příjmech
státních zvýšil by se o stavby 1 roku.
Na Slovensku jest právní stav tento:
Podle zákona o dani domové (VI. čl. z. z
r. 1909; nepatrně pozměněn LIII. čl.
zák. z r. 1912) požívají nové
stavby a přístavby (včetně nástaveb
§ 29.) v městech s řádným magistrátem
a v municipálních městech s obyvatelstvem
přes 15.000 duší 15leté (činžovní
daň 14% z hrubé činže § 13. a 14.),
s obyvatelstvem 1000-15.000 duší 12leté (činžovní
daň 11%) a s obyvatelstvem do 1000 duší 10leté
(činžovní daň 9%), úplné
osvobození od daně státní (§
31.), které se však pravidelně vztahuje pouze
na státní daň (§ 38.), nikoliv přirážky
pro svazky autonomní.
Vzhledem ku podstatně různému zákonnému
podkladu, jest možno snažiti se pouze o docílení
jakési přibližné parity v zatížení
daní státní a přirážkami
ve prospěch veřejnoprávních svazků
autonomních u nás a na Slovensku.
Nehledí-li se k malým místům do 1000
obyvatel, kde stavební činnost nebude padati na
váhu, lze srovnávati pouze osvobození 15-
a 12leté, kteréž co do délky proti stavu
v historických zemích vykazuje značně
plus 3 let; nedoporučuje-li se aspoň při
této příležitosti, kdy jedná
se pouze o úlevy čistě přechodného
rázu nějaká změna in peius, nedoporučuje
se na druhé straně úleva, kteráž
by se rovnala zmíněné 1/5,
a to tím méně, že i průměr
státních sazeb daňových podle cit.
zák. z r. 1911 u nás platných jest vyšší,
tudíž zatížení státní
daní, silnější nežli na Slovensku.
Za to vyžaduje parita, aby domové dani s hlediska
přirážek dostalo se téže vydatné
úlevy, jako u nás; vláda tudíž
navrhuje, aby osvobození od přirážek
šlo stejně daleko, jako v zemích historických,
aby totiž osvobození se vztahovalo na veškeré
přirážky svazků autonomních,
stojících na roveň naším přirážkám
zemským, okresním a obecním.
V ohledu formálním se navrhuje, aby osnova přikázána
byla výboru rozpočtovému (finančnímu)
s tím, aby o ní zprávu podal ve lhůtě
3 dnů.