Navrhovatelé poukazují v důvodech k návrhu
svému na to, že učitelstvo škol obecných
a občanských již ode dávna postihovaly
velice těžce nesnáze bytové. Materiál
snesený již před válkou o tom, jak bydlí,
obsahuje drastické doklady pro to, že jest nutno tuto
otázku zákonitě upraviti. Je toho potřebí
tím více, jelikož jest první podmínkou
úspěšného působení učitelstva,
aby nalezlo v místě svého působení
útulné bydliště. Nynější
vystupňovaná krise bytová pak přímo
volá, aby se otázka řešila neprodleně.
Kulturní výbor přikázal návrh
ku projednání subkomitétu, jehož členy
byli jako předseda dr. Budínský, jako
zpravodaj Jos. Smrtka a členové N.
S. Houser, Konečný, Lukeš
a dr. Metelka. Za ministerstvo školství zúčastnil
se porad ministerský rada Šindelář
a tajemník dr. Klimeš, z ministerstva sociální
péče odborový rada Kubišta. Subkomitét
projednal návrh zákona, vypracovaný zpravodajem,
ve dvou poradách a upravil jej v jednomyslné shodě
se zástupci vlády. Kulturní výbor
jej schválil beze změny ve schůzích
svých dne 21. ledna a 4. února jednohlasně
ve znění, uvedeném na konci této zprávy.
Navrhovatelé výslovně vytýčili
zásadu, že obce školní mají míti
toliko povinnost opatřiti všem učitelům
veřejných škol obecných a občanských
řádný byt a že učitelé
ti mají za to poskytovati náhradu, kterou okresní
úřad školní určí na základě
místních poměrů.
Zásadě té návrh plně vyhovuje
ustanoveními §§ 1, 2, 3 a 10.
Kulturní výbor vychází z přesvědčení,
že byt rodinný má míti aspoň
3 pokoje prostorné, světlé a vzdušné
a pojal do § 3 ustanovení o rázu malého
bytu se zřetelem k tomu, aby obcím zjednána
byla výhoda zákona ze dne 28. prosince 1911, č.
242 ř. z. Zákon ten stanoví, že výměra
obytných místností takového bytu,
mezi něž se kuchyň nepočítá,
nemá přesahovati 80 m2. Omezení,
že byt rodinný má míti nejméně
dva pokoje, bylo pojato do zákona se zřetelem na
nynější bytovou nouzi a na obtíže
stavební, kterýžto zřetel vedl krom
toho ještě k zařadění pravidla,
obsaženého v § 12.
To, co jest obsaženo v § 4, není kategorickým
imperativem zákona, je však spolu s ustanoveními
§§ 6 a 7 podmínkou pro případ,
že by se školní obec domáhala při
stavbě bytů pro učitelstvo výhody
§ 6, t. j. podpor z fondů státních a
všelikých úlev, platných pro stavby
obecně prospěšné. Ustanovení
tohoto § 4 jsou povahy takové, že zajisté
každá obec, která se k takové stavbě
odhodlá, bude se snažit, uvésti ve skutek to,
co tam jest uvedeno.
Návrh zákona hledí vůbec vyvarovati
se všemožně jakýmkoli tvrdostem, kterými
by z něho mohlo vznikati mezi učiteli a zástupci
školní obce napjetí, neboť je v zájmu
školství a vůbec v zájmu veřejném,
aby mezi občanstvem a učitelstvem panovala nejlepší
shoda. A k tomu zajisté přispěje navržený
zákon tím, když se spravedlivé nároky
učitelstva ukojí, aniž ukládá
obcím nesplnitelné povinnosti a těžká
břemena.
Ježto nebylo lze a z důvodů právě
uvedených ani radno, aby vypočítány
byly do podrobností všecky podmínky, jakým
by za všech okolností měl každý
byt vyhovovati, není ovšem možno se obejíti
bez toho, že tu a tam se vyskytnou důvodné
i bezdůvodné stížnosti učitelů
do bytů, jim opatřených. Aby takové
rozpory byly nejspravedlivěji a nejdříve
v zájmu žádoucího pokoje s konečnou
platností odklizeny, bylo do návrhu pojato ustanovení
§ 5, které rozhodnutí to vkládá
do rukou okresní rady školní. Složení
úřadu tohoto ze zástupců obcí,
učitelstva a vlády, mužů zkušených
a poměrů v okrese znalých, zaručuje,
jak zkušenosti svědčí, že nebude
ublíženo ani jedné ani druhé straně.
Poslední odstavec § 5 pak obsahuje opatření,
jehož účelem jest omeziti takové rozpory
na míru co možná nejmenší tím,
že strana, která by nebyla v právu, musí
hraditi výlohy příslušného šetření.
Poněvadž také sem tam nelze se obejíti
bez případů, že z různých
příčin, jako - z nedbalosti nebo z osobní
zaujatosti nevykonají obce úkolu, daného
jim §§ 1, 2 a 3, nezbylo než vybaviti nadřízený
úřad školní právem donucovacím
(§ 11), jehož ten úřad užije jenom
v případech, kdy již všechny jiné
prostředky selhávají a kdy není v
zájmu veřejném a v zájmu práva
a spravedlnosti jiného zbytí.
§§ 8 a 9 zjednávají možnost užít
i jiných prostředkův a způsobů
opatřiti učitelstvu byty.
Nynější krise bytová a stavební
přiměla kulturní výbor, jak svrchu
podotčeno, též k tomu, aby pro dobu přechodnou
(do konce roku 1 923) pojal do zákona ustavení §
12, kterým se zmocňují okresní rady
školní. aby povolily výjimky též
od ustavení § 3. Kulturní výbor ovšem
předpokládá, že se tak bude díti
jenom v nejkrajnějších případech,
když bude vskutku shledáno, že podmínkám
paragrafu toho nelze vyhověti. Kulturní výbor
naopak očekává, že obce školní
využijí v míře největší
výhod, které jim zaručuje § 6, a to
včas, t. j. dokud nebudou podpory a výhody pro stavby
tak zvaných malých bytů zredukovány
nebo dokonce odvolány.
Z důvodů těchto doporučuje kulturní
výbor Národnímu shromáždění
přiložený návrh zákona ke
schválení.
Všichni školními úřady ustanovení
učitelé a učitelky veřejných
škol obecných a občanských mají
nárok na byt v místě svého působiště.
Byt opatřiti jest povinna obec školní za náhradu
nájemného, kterou budou učitelé povinni
dávati (§ 10.).
Ředitelé (správcové a řídící
učitelé, ředitelé škol občanských),
bez rozdílu pohlaví, a ženatí učitelé,
vdovci a vdovy s rodinou mají nárok na byt rodinný,
ostatní na byt pro svobodné.
Byt pro svobodné mějž jeden pokoj, možno-li
s kuchyní, byt rodinný pokud možná tři
pokoje, nejméně však dva, kuchyň, půdu
a ostatní obvyklé místností vedlejší,
zachovávaje při tom ráz malého bytu
po rozumu zákona ze dne 28. prosince 1911, č. 242
ř. z.
Byty buďtež opatřeny podle místních
poměrů prádelnou a koupelnou, kanalisací,
vodovodem nebo studnou s čerpadlem, světlem elektrickým
anebo plynovým.
Kde poměry dovolují, budiž při rodinném
domku dlážděný dvorek se zařízením
pro malé domácí hospodářství
a zahrada ve výměře aspoň 3 arů.
Při novostavbách škol a takovýchto bytů
budiž v zásadě hleděno k tomu, aby učitelské
byty stavěny byly odděleně od budovy školní.
Je-li v budově několik bytů, mějte
jednotlivé byty zvláštní vchody.
Opatří-li obec byt nájmem, a domnívá-li
se učitel (učitelka), že byt nevyhovuje ustanovením
§ 3 nebo je po stránce zdravotní závadný,
může si do toho stěžovat okresní
radě školní a žádati za úřední
vyšetření.
Vyšetření vykoná a posudek podá
komise skládající se ze zástupce školní
obce, ze člena okresní rady školní,
vyslaného její předsedou, a z důvěrníka,
kterého si určí stěžovatel. Okresní
rada školní rozhodne o stížnosti ve sborovém
zasedání do měsíce s konečnou
platností.
Výlohy komisionelního řízení,
jež upraví okresní školní rada,
jest povinna hraditi strana, která nebyla podle platného
rozhodnutí v právu.
Domy s malými byty, vyhovujícími ustanovením
§§ 3, 4 a 7 tohoto zákona, postavené školními
obcemi, mají nárok na výhody, které
podle platných ustanovení příslušejí
domům s malými byty, vystavěným politickými
obcemi, zaváže-li se školní obec, že
je bude udržovati v řádném stavu.
Byty v takovém domě mohou být účelu
svému odňaty jenom se svolením okresního
úřadu školního na základě
sborového usnesení.
O řízení, kterým by se určily
a schválily stavební místo a plány,
pak o přejímání stavby s byty podle
§ 6 tohoto zákona, platí zákonitá
ustanovení o stavbách školských.
Kde se ustaví podle zákona ze dne 7. dubna 1873,
č. 70 ř. z., pro jednu nebo několik obcí
obecně prospěšné družstvo pro stavbu
obytných domů s malými byty, které
se zaváže vyhověti podmínkám
§§ 3, 4, 6 a 7 tohoto zákona, jsou místní
obce povinny poskytnouti k tomu účelu příhodná
stavební místa za nabývací cenu pozemků.
Obec školní jest povinna býti družstvu
nápomocna ke zjednání stavebních a
jiných sem spadajících výhod.
Obec školní může k pořízení
bytů pro učitelstvo odkoupiti domy, vystavené
stavebními družstvy neb učiteli a soukromníky,
uzná-li komise, složená podle.§ 5, že
vyhovují podmínkám § 3 a 4 tohoto zákona.
Částku náhrady nájemného (§
1) určí okresní rada školní podle
místních poměrů. Jde-li o dům
postavený s podporou z veřejných prostředků,
poskytovanou domům s malými byty, určí
se výše nájemného podle ustanovení
platných pro udílení těchto podpor.
Učitel (učitelka) jest povinen platiti nájemné
za byt podle §§ 6, 8 a 9 obcí školní
zřízený i když ho neužívá,
ale má právo dáti byt do podnájmu.
Naložila-li obec v tom případě sama
bytem jinak, jest učitel sproštěn povinnosti
platiti nájemné.
Učitelé a učitelky (správcové
škol, řídící učitelé
neb učitelky, ředitelé nebo ředitelky),
kteří mají nárok na byt naturální,
požívají těchto bytů bezplatně.
Ustanovení o příbytečném ředitelů
škol (§ 9 zákona ze dne 23. května 1919,
č. 274 sb. z. a n.), zůstávají v platnosti;
příbytečné to nesmí však
býti nižší nežli 25% místního
přídavku ředitele, jehož se týče.
Kdyby školní obec neplnila povinnosti v tomto zákoně
jí uložených, učiní dohlédací
úřad opatření na její náklad.
Výjimku od ustanovení § 3 může
povolit okresní školní rada do konce roku 1923,
jestliže po vyšetření místních
poměrů sborově uzná, že nelze
vyhověti jeho podmínkám.
Veškerá zákonnitá ustanovení,
která se týkají bytův učitelů,
správců škol, řídících
učitelův a ředitelů škol, se
zrušují potud, pokud nesouhlasí s §§
1-11 tohoto zákona.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Ministru školství
a národní osvěty se ukládá,
aby jej spolu se zúčastněnými ministry
provedl.
Sociálně politický výbor, projednav
ve schůzi, dne 21. ledna a 5. února 1920 konané,
návrh zákona, jímž se upravuje opatřování
bytů pro učitelstvo veřejných škol
obecných a občanských, souhlasí
s osnovou touto v plném znění, jak byla
kulturním výborem schválena.