Zákon ze dne 19. prosince 1919, č. 663 sb. z. a
nař. o stálých seznamech voličských
došel z Národního shromáždění
podatelny předsednictva ministerské rady dne 22.
prosince 1919. Ještě téhož dne byl ministerským
předsedou a ministrem vnitra podepsán a předsednictvem
ministerské rady odeslán kanceláři
presidenta republiky se žádostí za předložení
k sankci. Dne 24. prosince 1919 byl zákon presidentem republiky
potvrzen, načež dne 25. prosince 1919 vyhotovena byla
referentem předsednictva ministerské rady žádost
na ministerstvo vnitra za uveřejnění. Ještě
téhož dne byl pořízen čistopis
žádosti, žádost pak i s vidimovaným
opisem podepsaného zákona byla následujícího
dne vypravena zvláštním poslem do ministerstva
vnitra. Poněvadž v době vánoční
od 24. až do 28. prosince 1919, - s výjimkou nejnutnějších
prací s vydáváním novin spojených,
- ve státní tiskárně se vůbec
nepracovalo, mohl být uvedený zákon uveřejněn
nejdříve až dne 29. prosince 1919, což
se i stalo. Tato brzká publikace byla ostatně možna
jedině proto, že redakce sbírky zákonů
a nař. již dříve, než-li byl zákon
vládě dodán, opatřila si text jeho
a dala jej do zásoby vysázeti.
Současně se zmíněným zákonem
bylo pak ve sbírce zákonů a nař. pod
číslem 664 uveřejněno též
příslušné prováděcí
nařízení ze dne 23. prosince 1919. Při
publikaci zákona o stálých seznamech voličských
nestalo se tedy žádné nedopatření,
jež by bylo omlouvati. Pokud dotaz vytýká,
že zákon byl uveřejněn "teprve
den před samým počátkem osmidenní
lhůty, ve které strany mají ohlásiti
úřadům své zástupce do volebních
komisí, a tedy den před platností zákona
vůbec", nutno upozorniti, že zákon podle
svého § 13. nabyl účinnosti dnem
vyhlášení a že podle odst. 4. §
5. zákona zmíněná 8 denní
lhůta měla běžeti ode dne,
kdy zákon byl vyhlášen. Ať by tedy
uveřejnění padlo na kterékoli datum,
vždy by to byl teprve den před počátkem
oné. osmidenní lhůty a platností zákona
vůbec. Jestli podle dotazu"nemůže býti
v zájmu řádné správy dopuštěno,
aby zákony tak velkého dosahu vyhlašovaly se
ve sbírce zákonů a nařízení
až v poslední chvíli před jejich účinností",
sluší ukázati k tomu, že v případech
takových, jakým jest případ, o nějž
zde běží, jest zajisté v moci zákonodárců
samotných, aby posunuli účinnost zákona
na určitou dobu po jeho vyhlášení, že
to však nikterak není v moci těch orgánů,
jimž náleží pouze vyhlašování
zákonů. Publikace v "Úředním
listě" není obligatorní a jest samozřejmo,
že může se díti teprve po uveřejnění
ve Sbírce. Při všech překážkách,
jež působí velké zatížení
státní tiskárny, bylo presidiem ministerské
rady a ministerstvem vnitra povždy svědomitě
dbáno toho, by zákony a nařízení,
zvláště pak takové, jež jsou značného
dosahu, nebo na jejichž brzkém uveřejnění
záleží, byly ve sbírce zákonů
a nařízení publikovány s největším
urychlením. Proto také jest předsednictvem
ministerské rady a ministerstvem vnitra usilovně
pečováno o to, aby výkonnost státní
tiskárny byla podle možnosti přizpůsobena
velkým požadavkům, na ni poměry kladeným.
Dotaz je vznesen na ministerského předsedu a celý
kabinet; poněvadž ale ve skutečnosti týká
se jen působnosti ministerstva vnitra a předsednictva
ministerské rady, odpovídají k němu
toliko ministerský předseda a ministr vnitra.