V měsíci listopadu vypukla v Kudlově u Zlína
na Moravě školní stávka, poněvadž
místní učitelé zakázali dětem
modlitbu a křesťanský pozdrav ve škole.
Po několika dnech školní stávka byla
skoncována. Od těch dnů však oba učitelé,
zejména pak nadučitel Rudolf Mikulík, pronásledují
děti rodičů, kteří žádali,
aby modlitba a křesťanský pozdrav ve škole
byly zachovány.
Nejvíce pronásledovány jsou děti rodičů,
kteří stáli v čele tohoto hnutí.
Uvádíme případ jeden žáka
Františka Čecha. Učitel Alois Apolenář
nařídil před několika dny svým
žákům, aby každý napsal svůj
životopis, zejména, co který ve svém
životě zkusil. František Čech, 11 letý
žák, pod dojmem školní stávky napsal
svůj úkol takto:
Narodil jsem se na Příluku 22. srpna 1908. Otec
pochází z Jaroslavic a matka též. Zabývají
se rolnictvím a teď býváme na Kudlově.
Prvního vychování se mi dostalo od mých
rodičů. Začal jsem chodit do školy,
když mi bylo šest let. Roku 1918 byl jsem těžce
nemocen na chřipku. Roku 1919 zemřel mi stařeček
a provdala se mi tetinka. Také se v mém životě
sběhlo, že jsem se nesměl ve škole modlit,
neb jsem to měl přísně zakázáno
od pana nadučitele. Též velebného pána
jsem nesměl pozdravit křesťanským pozdravem.
Byl jsem nevinně bit. Také mne jednou pokousal Mikulíků
pes (rozuměj nadučitelův, pozn. int.) na
síni, jak jsem šel do třídy.
Podobně psalo i ještě mnoho jiných žáků.
Když za několik dnů úlohy opravené
učitel Apolenář žákům
rozdával, vyhuboval všem žákům,
kdož něco o modlitbě měli v úloze
napsáno a žák František Čech dostal
od něho tři pohlavky. Druhého dne, 28. ledna,
přišel nadučitel Rudolf Mikulík do třídy
Aloise Apolenáře a oslovil žáka Čecha:
Cos to napsal, Čechu, do toho životopisu? Tak, aby
to bylo pravda, tu máš! A ztloukl hocha po hlavě,
přes uši, až hochovi z uší krev tekla,
do zad ho tloukl. Hoch měl několik dní horečku,
velké bolesti v uších a v hlavě a nemůže
ani do školy.
Když matka šla do školy k místnímu
nadučiteli tázati se, co synek provedl, že
ho tak zbil, pravil nadučitel Mikulík matce hochově:
"Čechová, co se týká Vašich
dětí, jsem s nimi úplně spokojen,
pěkně se chovají, až na to náboženství,
tu jsou neústupní."
Již z této odpovědi jest patrno, že nadučitel
Mikulík dal se jenom strhnouti záští
protináboženskou ke ztýrání žáka.
Takové jednání učitele jest nejenom
nehodným, nýbrž dokazuje, že člověk
takové zavilé zášti se vůbec
za učitele katolických dětí nehodí.
Jak jest jednání takového učitele
v souhlasu s nařízením ministerstva školství?
Nejde tu jenom snad o jediný případ. Žáci,
děti rodičů, kteří nedali si
líbiti vyloučení modlitby ze škol, jsou
soustavně od obou učitelů chikanovány.
Žák Čech také jak sám píše,
od nadučitele bit - bez viny. Nadučitel opíraje
se o jednu politickou stranu, terorisuje ostatní občany,
jim se přímo vysmívá a provokuje.
Okresní hejtmanství v Holešově i okresní
školní inspektor jsou jeho straníci. Školní
inspektor při vyšetřování záležitosti
stávky školní rodiče jednoduše
odbyl výsměchem. Ačkoliv i lidu jest známo,
že inspektor při své inspekci školní
nemá přijímati pohoštění
u správce školy, kde koná inspekci, přece
školní inspektor byl pohoštěn u správce
školy a pak - i vyšetřoval rodiče. Tím
nevzbudil nijak důvěry ani přesvědčení
o nestrannosti úřadu školního.
Rodiče dítek ztratili už naprosto důvěru
ke škole a školním úřadům.
Škola v Kudlově nevyhovuje svému poslání
aniž plní učitelé svoje povinnosti.
Jest zjištěno, že ve školní budově
v učební síni se pořádají
divadelní představení. Lavice před
představením srazí se do koutů a v
nich tísní se žáci. Nadučitel
Mikulík za vyučování staví
a upravuje jeviště, dětí nevyučuje.
Školní úřady o tom vědí
ale mlčí.
Jde tu o vyložené stranictví a nadržování.
Když byli rodiče dětí pro stávku
školní vyšetřováni, tu vyšetřující
úředník okresní správy holešovské,
koncipista, mladý úředník přímo
lidem se vysmíval, že se modlí, a že v
Boha věří.
Poměry tyto jsou přímo neudržitelné
a škandální. Obě učitelské
síly v Kudlově nevyhovují ani nejjednoduším
paedagogickým požadavkům, ba přímo
jsou křiklavým dokladem, jak učitelstvo nemá
působiti.
Tážeme se tedy:
1. Jest panu ministru školství a národní
osvěty známo působení učitelstva
v Kudlově?
2. Jest pan ministr ochoten poslati k vyšetření
těchto skandálních poměrů nestranného
vyššího úředníka zemské
politické správy moravské?
3. Jest pan ministr ochoten postarati se o to, aby nařízení
a zákony školské byly od učitelstva
zachovávány a ti, kdož se proti nim prohřešují,
byli potrestáni?.