Matky pracujících vrstev nejlépe mohou dosvědčiti,
jak stala se mateřská škola za dnešních
poměrů nepostradatelnou. Nejde tu jen o klidné
vědomí matky, kterou poměry nutí jíti
za výdělkem, aby rodina nestrádala - jde
tu též o zájem celého národa,
aby se mateřské školy nejen udržely, ale
i rozmnožily.
Zatím však učitelky mateřských
škol po 80 letech nepopíratelného úspěchu
jsou jedinými, na něž nikdo nevzpomněl,
aby po zásluze a podle drahotních poměrů
bylo pro ně zákonem stanoveno existenční
minimum. Není divu, že v téže době,
kdy se volá po zvýšené péči
o mládež, utíkají nám kvalifikované
síly z výchovných ústavů, nemohouce
se dočkati úpravy. Neboť jen některé
obce v přechodné době zařadily učitelky
mateřských škol mezi učitelstvo nebo
mezi úřednictvo. Jiné obce pracují
teprve o přechodné úpravě, ale právě
proto, že upravovatelé začasté nevědí
kam vlastně zařaditi učitelky mateřských
škol, dopouštějí se omylů, kladouce
je na stupeň, na jakém pěstounky byly před
70 lety, kdy neměly kursů na učitelských
ústavech, majíce je za prosté ženy k
dětem bez odborného vzdělání.
Podle vyplněných dotazníků zjištěna
nadprůměrná kvalifikace učitelek mateřských
škol a uvádíme zde celkový výsledek
zjišťovací akce.
Většina sil má vedle obecné a měšťanské
školy též kursy na dívčích
průmyslových školách (1-3leté),
vzdělávajíce se pro své povolání
až do 17 let, kdy buď vstoupily do kursu na učitelském
ústavu nebo se podrobily zkoušce způsobilosti
pro školu mateřskou. Mají tedy přípravu
10-12letou, než vstoupí do odborného kursu.
Mnoho jest těch, které mají dvojí
kvalifikaci, získanou těmito zkouškami: Pro
mateřské školy, pro ženské ruční
práce pro školy obecné i měšťanské,
z hudby i zpěvu i pro střední školy,
z cizích řečí a literatur, z hospodyňských,
kuchařských, krejčovských a obchodních
škol, vyučují na odborných a průmyslových
školách, mnohé mají aspoň nižší
střední školy nebo způsobilost pro učitelství
na škole obecné.
Jelikož není dosud uzákoněno rovnocenné
vzdělání učitelek mateřských
škol všemu učitelstvu ostatnímu, jsou
pořádány již od roku 1872 jednoroční
a od roku 1914 dvouroční kursy, obsahově
velmi bohaté. Jednoroční kurs obsahuje: vychovatelství
a teorii mateřské školy, praktické cvičení
ve škole mateřské, vyučování
jazykové a věcné, kreslení od ruky,
výtvarné práce, zpěv a tělocvik.
V dvouročním kursu přibyly tyto předměty:
přírodopis, občanská nauka, modelování,
ženské ruční práce, cizí
jazyk, housle nebo klavír.
Tato kvalifikace staví učitelky mateřských
škol nesporně vysoko nad zastaralé předsudky,
jimiž jejich tichá, ale nejvýš namáhavá
práce bývá podceněna. Není
tak snadným, ovládati 40 až 80, někde
i více dětí rozumově nevyspělých,
pohyblivých a zvědavých. Jaká to rozčilující
práce vyhověti tomuto čilému nárůdku,
jaká trpělivost, jaká tíha zodpovědnosti,
aby nedošlo k úrazu, aby vyhověno bylo požadavkům
paedagogiky a hygieny a často za nejnepříznivějších
okolností.
V novější době přistupuje k těmto
povinnostem úkol, připravovati matky a dívky
k úkolu vychovatelskému. Začátky této
činnosti již tu jsou v kursech a přednáškách
pro matky, v přípravě dívek k externím
zkouškám na ústavě učitelském
a v hospitování dívek z měšťanských
škol a jiných ústavů na mateřských
školách.
Je jasno, že učitelky mateřských škol
patří mezi učitelstvo, neboť vzdělávají
se v kursech při učitelských ústavech,
působí při výchově dětí
v ústavech, jež podléhají školním
úřadům a v ministerstvu školství
zařazeny jsou do odboru obecných a měšťanských
škol. Ony bojují o vyšší zákonné
vzdělání a příslušný
návrh bude ministerstvu školství podán
co nejdříve. Teď je především
nejvyšší čas, aby poměry učitelek
mateřských škol byly postaveny na pevný
zákonný základ, neboť je nemožno,
aby za dnešních drahotních poměrů
mohly učitelky mateřských škol žíti
s 50 korunami, nejvýše 100 korunami měsíčně,
beze všech drahotních přídavků.
Podáváme zde
Zákon ze dne 23. května 1919 sb. zák. a nař.
č. 274. platí obdobně též pro
učitelky škol mateřských, pokud neodporuje
ustanovením tohoto zákona.
Posavadní titul pěstounek se zrušuje a zavádí
se jednotný titul učitelek škol mateřských
pro kvalifikované síly, jež působí
na mateřských školách a opatrovnách.
Učitelky mateřských škol, se vzděláním
zákonem předepsaným, musí býti
zařaděny a zrovnoceněny se skupinou C státních
úředníků se všemi požitky
a výhodami, jež této kategorii jsou nebo budou
zákonem vyměřeny, zároveň s
učitelstvem škol národních, jež
jest zařaděno do téže skupiny úředníků
státních, se zpětnou platností tak,
jak provedeno bylo u učitelstva obecno-školského.
Náklad osobní, ať jde o učitelky, působící
na ústavech obecních, veřejných, soukromých
nebo spolkových, přísluší obci,
v níž ústav je. Pokud se týče
mateřských škol zřízených
a vydržovaných továrnami, stanou se tyto rovněž
ústavy veřejnými, při čemž
nese tovární podnik vydržovací náklady
nebo je subvencuje. Při prokázané chudobě
obce přispívá stát k žádosti
obce. Učitelky jsou však orgánem veřejným
a platí pro ně zákony, jimiž se upravují
jejich poměry.
Mateřské školy, opatrovny a jím podobné
ústavy, pokud byly v činnosti 18. září
1919 nebo později, nesmí býti zrušeny
nebo uzavřeny bez svolení ministerstva sociální
péče a ministerstva školství a národní
osvěty.
Zároveň připojujeme rozpočet na osobní
náklad učitelek škol mateřských
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku:
Počet ústavů a oddělení: 492, 710.
Počet dětí: 35.823.
Počet učitelek: 860.
Dosavadní náklad: 3,099.547 K.
základní služné | 2,994.857 K, |
místní přídavek | 1,452.716 K, |
drahotní přídavek | 1,255.006 K, |
nákupní přídavek | 774.340 K, |
celkem | 6.476.919 K. |
Kvalifikační přehled učitelek škol
mateřských:
Z 336 kvalifikovaných výkazů, do nichž
bylo možno dosud nahlédnouti, vidíme
295 učitelek mimo školu obecnou a měšťanskou
prodělalo 1-3 roky školy průmyslové,
pokračovací, vyšší dívčí
nebo jiné řádné školy,
250 ještě po svém ustanovení účastnilo
se doplňovacích kursů, jež pořádaly
odborné spolky a jiné korporace,
234 vzdělávalo se hudebně,
202 učilo se cizím jazykům,
100 má dvojí kvalifikaci: též pro ženské
ruční práce na školách obecných
a měšťanských, pro vyučování
cizím řečím nebo hudbě, pro
vedení her školní mládeže, pro
vyučování na obecných, obchodních
a odborných školách.
Mnohé působí ve veřejném životě:
přednášejí matkám a v lidových
kursech, jsou činny literárně, byly nebo
jsou zaměstnány v chlebových komisích,
v továrních a obecních kancelářích,
působily výpomocně na školách
obecných, ve válce vedly i jejich správu,
jsou činny politicky a v různých organisacích,
někde jsou členy obecního zastupitelstva.
Po stránce formální žádáme,
aby návrh byl přikázán výboru
kulturnímu a rozpočtovému.