Zemské sněmy ve všech třech bývalých
korunních zemích českých vykonávaly
kromě činnosti zákonodárné
rozsáhlou činnost správní. Podle zřízení
zemských z r. 1861 náleželo zemským
sněmům vše, co jako záležitosti
zemské bylo označeno; podle § 18. zřízení
zemských jsou to:
I. Všeliká nařízení týkající
se:
1. zeměvzdělání,
2. stavby veřejné, ježto se zapravují z prostředků zemských,
3. ústavů dobročinných, z prostředků zemských nadaných,
4. rozpočtu předchozího a kladení
počtů zemských jak
a) co se dotýče příjmů zemských ze spracování majetnosti zemi náležité, ukládání daní na potřeby zemské a užívání úvěru zemského, tak i
b) co se dotýče vydání zemského
řádného i mimořádného.
II. Zevrubnější nařízení
v mezích zákonů obecných, ježto
se vztahují:
1. k záležitostem obecním,
2. k záležitostem církevním,
3. ke konání přípřeže
a opatřování i ubytování vojska;
konečně
III. nařizování o věcech dobrého
země neb potřeb zemských se týkajících,
ježto zvláštními nařízeními
zastupitelstvu zemskému k opatření se přikazují.
V dalších §§ zemských zřízení
jsou stanovena práva a povinnosti tuzemských sněmů
ve věcech správy jmění stavovského
a jiné majetnosti zemské, fondův a ústavů,
záležitosti úvěru zemského i
dluhů zemských se týkající
(§ 20., 21), o rozvrhování a vybírání
přirážek ku přímým daním
(§ 22.), o systemisování úřednictva
a služebnictva, jakož i o systemisování
jeho platů (§ 25.).
Z této pravomoci a působnosti zemských sněmů
patří valná část do oboru činnosti
správní a do činnosti zákonodárné
ve vlastním slova smyslu náležejí jen
záležitosti. týkající se zemědělství,
a ty, jež uvedeny jsou v odstavci II. a III. §18. zem.
zřízení. Kromě toho náležejí
do oboru správní činnosti zemských
sněmů ještě ta práva, jež
byla jim vyhrazena zákony o zřízeních
obecních, o zastupitelstvech okresních a silničních
konkurenčních okresech (na Moravě a ve Slezsku).
K opatřením v oboru vlastní správy
zemské bylo potřeba usnesení sněmů
a k usnesením, jimiž kmenové jmění
zemí se mělo zciziti, nebo nějakou stálou
závadou zatítiži, a k usnesením o přirážkách
vyšších, nežli 10%, také schválení
císařského.
K některým výkonům dozorčího
práva nad obcemi a okresy bylo třeba dohody mezi
zemským výborem a místodržitelstvím,
nebo - nebylo-li dohody dosaženo - usnesení sněmu
a schválení císařova.
Do této skupiny patří ustanovení obecního
zřízení pro král. České
§ 3. a 4. o rozloučení obcí a změnách
v hranicích obcí, § 87. o obecních přirážkách,
přesahujících 50% daní přímých,
anebo 30% daní nepřímých, § 89.
o zavedení nových platův a dávek obecních
(dávky ze psů, dávky domovské, stavební,
zdravotnické, z lihových tekutin, z nájemného.
stočné, vodní, hřbitovní, a
z obecního úřadování) a §
54. zákona o zastupitelstvech okresních, o vyšších
přirážkách okresních, §
12. zem. zákona moravského ze 30. září
1877 o zřizování a udržování
veřejných silnic a § 52. zem. zákona
slezského z 15. listopadu 1863.
Ostatní správní činnost zemských
sněmů v oboru hospodářské a
majetkové správy obcí a okresů vyžadovala
usnesení sněmovních, schválených
císařem; tak podle § 68. obecního zřízení
českého rozdělení kmenového
jmění obecního, § 54. zákona
o zastupitelstvech okresních, o platech a dávkách
jiného způsobu, nežli jsou přirážky
k daním přímým, § 55. téhož
zákona o kreditních operacích jiných
než výpůjčky, § 45. obecního
zřízení moravského ve znění
z 2. června 1898 o zvláštních dávkách
obecních.
Zastavením činnosti zemského sněmu
českého a ustavením správní
komise zemské tak zv. anenským patentem ze dne 26.
července 1913. č. 36. z. z. přešla působnost
zemského výboru i sněmu na zemskou správní
komisi a usnesení sněmu nahrazena císařským
nařízením. Na Moravě a ve Slezsku
obstarávaly až do státního převratu
tuto činnost zemské výbory a zem. sněmy.
Převratem dne 28. října 1918 nastaly úplně
nové poměry.
Prozatímní ústavou republiky československé
(zákon ze dne 13. listopadu 1918, č. 37. sbírky
zák. o nař.) bylo ustanoveno, že zákonodárnou
pravomoc pro celý stát i jednotlivé jeho
části a pravomoc dozorčí nad mocí
výkonnou vykonává Národní shromáždění
(§ 4.).
Tím přestala úplně veškerá
zákonodárná činnost zemských
sněmův, avšak o správní jejich
činnosti nebylo výslovně ustanoveno, na který
orgán přechází. Podle uvedeného
§ 4. prozatímní ústavy lze souditi,
že i tato činnost správní náleží
Národnímu shromáždění.
Vzhledem k tomu, že při správní činnosti
zemských sněmů, jak z jejího výpočtu
je vidno, jde velmi často a ve všech téměř
případech o věci běžné
správy samosprávných svazků, bylo
by projednávání všech těchto
případů ryze správní povahy
velmi obtížným rozmnožováním
agendy Národního shromáždění.
Jedině schvalování rozpočtů
zemských mohlo by se pokládati za tak důležitý
akt, že vyžadoval by projednání v Národním
shromáždění. Poněvadž však
podle prozatímní ústavy (§ 14. a 16.)
jediným odpovědným representantem státní
moci výkonné vůči Národnímu
shromáždění je vláda, je nutno,
aby měla i v otázce rozpočtů zemských
a hospodářství zemí rozhodující
vliv a byla za ně odpovědna.
Různý výklad ústavy o poměru
samosprávy zemské k vládě a Národnímu
shromáždění je důkazem toho,
že je třeba, aby těmto neujasněným
poměrům učiněn byl konec, a aby zákonem
bylo ustanoveno, na koho přechází správní
činnost zemských sněmů.
Vládní návrh doporučuje, aby touto
působností bývalých sněmů
pověřena byla vláda.
Ústavní výbor uváživ důvody,
jimiž vláda doprovodila své návrhy a
pamětliv toho, že již Národní shromáždění
novelou k obecnímu zřízení (zákon
ze dne 7. února 1919, č. 76. sb. z. a n.) svěřilo
část této působnosti zemských
sněmů vládě (rozlučování
a slučování obcí, změny v hranicích
obcí i okresů) doporučuje, aby Národní
shromáždění dalo ústavní
schválení vládnímu návrhu zákona
v tomto znění:
Vládě přísluší činiti
veškerá opatření správní,
jež podle dosud platných zákonů vyhrazena
byla působnosti zemských sněmů v Cechách,
na Moravě a ve Slezsku.
Totéž platí i v případech, kdy
se k správnímu opatření vyhledávalo
podle dosavadních zákonů usnesení
zemského sněmu, schváleného císařem.
Pokud podle dosud platných zákonů lze zavésti
dávky a přirážky zemské, okresní
a obecní toliko na základě zvláštního
zákona zemského, nastupuje na místo tohoto
zákona usnesení vlády.
Vydání, jež nejsou zařaděna do
zemského rozpočtu, lze učiniti jenom se schválením
vlády.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Zákon provede vláda.