O státní regulační komisi pro hlavní
město Prahu s okolím a přehledném
plánu regulačním a zastavovacím.
Aby zaručen byl jednotný stavební rozvoj
Prahy a okolí se zřetelem na potřeby hospodářské
a s hlediska uměleckého i zdravotního, zřizuje
se pro opatření přehledného plánu
regulačního a zastavovacího obcí jmenovaných
v § 3. na dobu v § 18. uvedenou společný
odborný orgán, který se nazývá:
Státní regulační komise pro Prahu
a okolí.
Úkolem státní regulační komise
jest připraviti a opatřiti přehledný
plán regulační a zastavovací pro území
v § 3. označené v měřítku
z pravidla 1:5000, v němž budou rozřešeny
základní podmínky stavebního rozvoje
Prahy s okolím, provésti o něm řízení
v tomto zákoně předepsané a spolupůsobiti
při vypracování nového stavebního
řádu.
Obce, pro které státní regulační
komise se zřizuje, jsou:
Praha (I. až VIII. a fortifikační obvod).
Břevnov, Bubeneč, Dejvice, Hlubočepy (Klukovice-Zlíchov),
Horoměřice, Chaby, Jinonice (Butovice),
Kamýk, Kněževes, Kněživka, Kopanina
Přední, Košíře, Liboc Dolní
(Horní), Lichoceves, Lysoleje, Motoly, Nebušice, Přílepy
Velké (Černý vůl), Radlice, Roztoky,
Ruzíň, Řeporyje (Ohrada Velká a Malá),
Řepy, Selc, Smíchov, Statenice, Stodůlky
(Lužina), Střešovice, Sukdol, Třebonice,
Tuchoměřice, Úholičky, Únětice,
Veleslavín, Vokovice, Zlejčín a Žalov
(Podmoráň).
Chuchle (Malá a Velká), Lahovice (Lahovičky),
Lipany, Lipenec (Báně), Lochkov, Modřany,
Radotín, Slivenec (Holín), Tučná (Komořany),
Záběhlice, Zbraslav a Žabovřesky.
Hostivice a Sobín.
Břežany Dolní, Cholupice, Lhota (Jarov) a Písnice.
Braník, Hodkovičky, Krč Dolní a Horní,
Kundratice (Bábenice-Betáň), Lhotka, Libuš,
Michle, Nusle a Podolí (Dvorce).
Král. Vinohrady.
Hostivař (Háje-Miličov), Chodov (Litochleby),
Šeberov, Vršovice a Záběhlice (Práče-Roztyly).
Měcholupy Dolní, Měcholupy Horní,
Petrovice a Újezd (Kateřina-Český
Miličov).
Hrdlořezy, Malešice, Strašnice, Štěrboholy
a Žižkov.
Bohnice, Bořenovice (Pahoměřice), Bruky,
Březnoves, Čahovice Velké, Čimice,
Ďáblice, Hloubětín, Hostavice, Husinec
(Klecánky-Řezí), Chabry Dolní (Horní),
Chvaly, Karlín, Kbely, Klecany (Zdibsko), Kobylisy, Kyje
(Aloisov), Letňany, Myškovice, Počernice Dolní,
Prosek, Přemyšlení, Satalice, Sedlec, Stříškov,
Troja (Podhoř), Třeboradice, Vinoř, Vysočany
a Zdiby (Veltěže).
Vyžadují-li toho důležité zájmy
veřejné, mohou další obce po návrhu
státní regulační komise býti
pojaty do oblasti jejího působení nařízením
vlády.
Státní regulační komise pro Prahu
a okolí skládá se z předsedy a osmi
členů, kteří volí ze sebe místopředsedu.
Funkční doba její trvá tři
roky. Předsedu komise jmenuje ministerská rada,
členy její ministr veřejných prací,
v dohodě se zúčastněnými ministry,
vyžádaje si na jmenování jednoho člena
návrh zemského správního výboru
a na jmenování tří členů
návrh městské rady pražské. Členy
mohou býti jen odborníci, tři čtvrtiny
členů musí býti architekti a inženýři.
Předsedu sprošťuje úřadu ministerská
rada, členy ministr veřejných prací.
Státní regulační komise má
právo ve všech odborných otázkách
podle volného uvážení přibrati
ku poradám zvláštní znalce neb komise
s hlasem poradním, nebo vyžádati si jejich
písemné dobré zdání. V otázkách
železničních jest povinna dohodnouti se předem
s ministerstvem železnic.
Předseda a členové státní regulační
komise budou ve své funkci vzati do přísahy
jako veřejní úředníci. Předseda
a je-li zaneprázdněn, místopředseda
zastupuje státní regulační komisi
na venek, svolává a řídí její
porady a dává její usnesení prováděti.
Ministerstvo veřejných prací vyslechnuvši
státní regulační komisi, vydá
její stanovy a jednací řád.
Technické práce, jichž bude třeba pro
státní regulační komisi provedou kancelář
regulační hlavního města Prahy, studijní
kancelář Pražské nádražní
komise, státem zřízená kancelář
pro úpravu řeky Vltavy a jejich přítoků
v oblasti Prahy a okolí, po př. jiné kanceláře,
které z popudu státní regulační
komise se schválením ministerstva veřejných
prací budou zřízeny. Jejich vybudování
a poměr navzájem a k státní regulační
komisi bude upraven stanovami a jednacím řádem
(§ 5.).
Státní regulační komise jest oprávněna
opatřiti práce spojené s vypracováním
přehledného regulačního a zastavovacího
plánu podle potřeby veřejnou soutěží
anebo objednávkou z volné ruky.
Předseda a členové státní regulační
komise jsou z přímého i nepřímého
účastenství na pracích soutěží
neb z volné ruky zadávaných vyloučeni.
Všechny úřady státní i samosprávné
v obcích v §u 3. jmenovaných jsou povinny,
aby v mezích své působnosti státní
regulační komisi podporovaly, zejména, aby
jí poskytly pomůcky, které mají po
ruce a podávaly jí žádaná vysvětlení.
Výlohy státní regulační komise,
zejména honorář předsedy, místopředsedy
a členů, platy úředních sil
a zřízenců, ceny na projekty soutěžné
neb z volné ruky objednané a odměny znalcům
ponese stát. Dozor nad hospodařením státní
regulační komise bude míti ministerstvo veřejných
prací a ministerstvo financí, kterým náleží
schvalovati v dohodě její rozpočty.
Místnosti úřední s potřebným
nábytkem, osvětlením a topivem, pak věcné
potřeby kancelářské dodá obec
Pražská, která vykonává nad těmito
místnostmi a věcnými potřebami dozor.
Náklad s tím spojený ponesou obce v §
3. jmenované společně v poměru přímých
daní jim předepsaných. Výlohy s udržováním
městské kanceláře regulační
ponese obec Pražská sama.
Než se přikročí k vypracování
přehledného zastavovacího plánu podle
§u 2., budou obce v §u 3. jmenované vyzvány,
aby přání a připomínky své
i obyvatelstva ku přehlednému plánu zastavovacímu
předložily státní regulační
komisi ve lhůtě osmi neděl.
Vypracovaný přehledný plán regulační
a zastavovací vyloží státní regulační
komise v celku nebo v části podle potřeby
ve svém ústředním úřadě
jakož i v příslušných obcích
v §u 3. jmenovaných, pokud se jich plán týče,
po dobu čtyř týdnů, aby obce, úřady
i jednotlivci, mohli v něj nahlédnouti a v této
době podati své námitky a připomínky
u státní regulační komise, načež
tato o nich i o plánu učiní usnesení.
Plán takto projednaný potvrzuje ministr veřejných
prací.
Bude-li shledána potřeba, aby potvrzený přehledný
plán regulační a zastavovací byl změněn,
provede se obdobné řízení podle §
9. a 10. Lhůta stanovená v § 9. zkracuje se
však na 4 týdny.
Všechny již potvrzené plány regulační
(plány polohy) podle znění dosud platných
stavebních řádů povolená rozdělení
pozemků na stavební místa, úpravy
terénu, a vydaná již povolení k stavbám
podle řádu stavebního, podle předpisů
o stavbě silnic, cest, mostů podle zákona
horního neb vodního, neb povolení ke zřízení
provozoven živnostenských (§ 25. řádu
živnostenského), zejména i ku provozovnám
kamenných lomů, hlinišť, pískových
jam a jam štěrkových v obvodu obcí v
§ 3. jmenovaných, pokud nebyly již ve skutek
uvedeny anebo neprošla lhůta, ve které měly
býti provedeny, pozbývají dočasně
platnosti a nesmějí býti nadále ve
skutek uváděny, pokud s nimi státní
regulační komise nevysloví souhlas. To platí
zejména o potvrzených regulacích a povolených
rozděleních pozemků na stavební místa,
s jichž prováděním se sice již
začalo, jež však nebyly dosud tak uskutečněny,
aby nedovolovaly změnu. a které, je-li provedení
změn po soudu státní regulační
komise nutno, se posuzují podle § 13., odst. 1.
Mají-li v době řízení podle
částky II. tohoto zákona schváliti
se plány regulační (plán polohy podle
znění nynějších stavebních
řádů), anebo vydati povolení k rozdělení
pozemků na stavební místa k úpravám
terénu, povolení ke stavbám a podnikům
podle předchozího odstavce, jsou příslušní
úřadové povinni, aby prvé než
se tak stane, nejen provedli řízení pro ten
případ předepsané, nýbrž
také si opatřiti souhlas státní regulační
komise.
Tato může souhlas odepříti, má-li
za to, že by věc byla překážkou
účelnému zastavení a regulování
dotyčného území podle § 1.
Schválené projekty uvedené v prvním
odstavci předešlého §u buďtež
příslušnými úřady dodány
státní regulační komisi ku přehlídce
(do čtyř neděl po prošlé lhůtě
v §u 9. zmíněné). Státní
regulační komise vysloví se o projektech
regulačních, parcelačních, silničních,
cestných, mostních, horních a vodních
nejdéle ve lhůtě šestiměsíční,
o ostatních nejdéle ve lhůtě jednoho
měsíce, může ale ve výjimečných
případech zvláštní důležitosti
své konečné rozhodnutí vyhraditi době,
kdy přehledný plán regulační
a zastavovací bude potvrzen (§ 16.).
Doba, která uplyne ode dne, kdy schválené
projekty státní regulační komisi ku
přehlídce se dodaly, až do dne, kdy její
souhlas oprávněnému se oznámí,
nepočítá se do lhůty, ve které
projekt měl býti proveden.
Příslušní úřadové
jsou povinni nové projekty podle odstavce druhého
§ 12. dodávati státní regulační
komisi k nahlédnutí zpravidla s plány ve
dvou výkresech. Jeden z výkresů podrží
státní regulační komise k úřední
potřebě. O projektech regulačních,
parcelačních, silničních, cestných,
mostních, horních a vodních, vysloví
se státní regulační komise ve lhůtě
nejdéle tří měsíců,
o ostatních ve lhůtě jednoho měsíce,
může ale ve výjimečných případech
zvláštní důležitosti své
konečné rozhodnutí vyhraditi době,
kdy přehledný plán regulační
a zastavovací bude potvrzen (§ 16.).
Plány regulační (plány polohy podle
znění nynějších stavebních
řádů) podle § 4. stavebních řádů
ze dne 10. dubna 1886, č. 40. z. z. a ze dne 8. ledna 1889,
č. 5. z. z. musí býti státní
regulační komisi před vyložením
předloženy a má tato právo žádati,
aby byly uvedeny v souhlas se zastavěním a regulací
dotyčného obvodu (§ 1.). Dokud se tak nestalo,
nesmí býti tyto plány vyloženy.
Státní regulační komise musí
býti též přizvána k řízení
ve všech záležitostech uvedených v druhém
odstavci § 12. Prohlásí-li, že má
na jich vyřízení zájem, musí
býti veškeré návrhy vyřízení
o těchto záležitostech před vydáním
jí sděleny, i má právo žádati,
aby byly změněny, pokud to v zájmu zastavění
a regulace dotyčného obvodu jest třeba.
Opomenutí těchto předpisů má
za následek zmatečnost řízení,
kterou oprávněna je uplatniti pouze státní
regulační komise ve lhůtě dvou měsíců
od doby, kdy zvěděla o vyřízení
vydaném bez jejího souhlasu.
Potvrzený přehledný plán regulační
a zastavovací (§ 10.) bude základem všech
pozdějších regulací. V něm stanovený
způsob pro budoucí zastavění a úpravu
terénu bude závazný pro všechny budoucí
podrobné plány regulační, plány
polohy (podle znění nynějších
stavebních řádů) budoucí stavby
a podniky podle odstavce prvního § 12., i budou příslušní
úřadové při jejich povolování
povinni k tomu přihlížeti, aby nebyly s ním
v rozporu.
Jakmile bude přehledný plán regulační
a zastavovací potvrzen, jest státní regulační
komise povinna, aby - pokud tak se nestalo již průběhem
řízení - konečně zjistila a
příslušným úřadům
do jednoho měsíce sdělila, které z
projektů ve smyslu §u 13. a 14. předložených
s přehledným plánem regulačním
a zastavovacím nesouhlasí a tudíž neplatnými
zůstávají. V příčině
projektu takových budou míti příslušné
obce, pokud se týče žadatelé povinnost,
aby opatřili si ku projednání podle příslušných
přepisů plány nově zhotovené
na podkladě potvrzeného regulačního
a zastavovacího plánu přehledného.
Pro obce, jež nových plánů regulačních
si neopatřily, zůstane pokud tak neučiní,
i po tom v platnosti ustanovení § 12. odst. 2. a §
14., pokud se na obce hodí, v plném rozsahu, pro
ostatní úřady ale toliko ve příčině
2. a 3. odst. § 14., lhůty v odst. 1. tohoto §u
budou v tomto případě konečné.
Z rozhodnutí státní regulační
komise podle § 12., odst. 2., 13., 14. a § 16. (odst.
2.) lze podati ve lhůtě čtrnáctidenní
stížnost k ministerstvu veřejných prací
u úřadu, který rozhodnutí sdělil.
Ministerská rada rozpustí po návrhu ministra
veřejných prací státní regulační
komisi, jakmile tato provede úkol vznesený na ni
tímto zákonem.
Radě hlavního města Prahy bude náležeti,
aby potvrzený všeobecný plán zastavovací
vedla v patrnosti a k tomu dozírala, by ustanovení
jeho bylo šetřeno.
Vznikla-li právoplatným odepřením
souhlasu státní regulační komise s
uděleným povolením podle § 12. oprávněnému
majetková újma, může tento žádati
náhradu vzešlé škody, kterou hradí
obec. Za ušlý zisk se náhrada nedává.
Nedojde-li při tom k dohodě, rozhodne o nároku
na náhradu a její výši příslušný
soud podle zásad nesporného řízení.
Náhrada škody takto stanovená musí býti
oprávněnému do 4 neděl po doručení
rozhodnutí soudního zaplacena.
Mají-li podle změněné regulace postoupeny
býti od pozemku do veřejného statku jiné
dílce pozemkové, než které postoupeny
byly podle regulace dříve platné, musí
vlastník pozemku splniti povinnost svou podle nové
regulace v mezích předpisů stavebního
řádu. Zároveň však má
právo žádati na obci, aby jemu zpět
odevzdala v době, kdy sám nové plochy od
svého pozemku do veřejného statku fakticky
i knihovně postupuje, pozemkové dílce, které
podle nové regulace přestanou býti pozemky
veřejnými, a to knihovně a bez závad
a do stejné výměry s pozemky, které
sám postupuje do veřejného statku, bez další
náhrady, zbývající plochy pak za přiměřenou
náhradu, která se určí podle předpisů
platných stavebních řádů.
Překážky komunikační, zejména
překážky v přístupu k stavebnímu
objektu, zřízenému podle dřívější
regulace, závady ohrožující hygienu
nebo veřejnou bezpečnost, odstraní obec (nelze-li
jim jinak odpomoci) vykoupením vadící nemovitosti
(pozemku i stavebního objektu). Nedohodne-li se obec s
vlastníkem nemovitosti takové o podmínkách
nabytí smírem, náleží jí
právo nemovitost vyvlastniti.
O vyvlastňovacím řízení platí
předpisy stavebního řádu.
Stížnost do nálezu vyvlastňovacího
první stolice nemá účinku odkládacího,
složí-li obec u soudu cenu za vyvlastněnou
nemovitost, odhadem určenou. Dnem složení této
ceny, stává se obec neobmezeným držitelem
a vlastníkem nemovitosti a může stavební
objekt podle vlastního uznání zbořiti
a pozemek tím získaný odprodati k zcelení
sousedních pozemků. Obec je oprávněna
neuhrazenou část nákladů výkupem
nemovitostí vzešlých požadovati buď
zcela nebo z části na vlastnících
sousedních pozemků podle míry užitku,
který jim vykoupením nemovitosti vzešel. O
sporech z toho vzešlých rozhoduje zemská správa
politická.
Vyžaduje-li změna regulace, aby povolení k
rozdělení pozemku na stavební místa
byla změněna, započte se zaplacená
již dávka parcelační, vypadající
na stavební místa dosud nezastavěná
a neodprodaná do dávky nově vyměřené,
a rozdíl doplatí vlastník pozemku podle předpisů
platných té doby o dávce parcelační.
Starostové obecní, nebo jejich úřadující
náměstkové jsou povinni toho dbáti,
aby žádná stavba bez právoplatného
úředního povolení se neprováděla
a aby předpisů tohoto zákona bylo šetřeno,
i jsou v té příčině osobně
zodpovědni, a mohou pro zanedbání této
své povinnosti býti úřadem politických
obcí nadřízeným trestáni pokutou
do deseti tisíc korun ve prospěch fondu Pražské
všeobecné nemocnice a při nedobytnosti vězením
do šesti měsíců, zbavením úřadu
a ztrátou volitelnosti pro nejbližší volební
období. Úřadové političtí
jsou povinni, aby výkon příslušných
obecních nařízení proti liknavým
na požádání vynutili.
Tímto zákonem doplňují se a mění
ustanovení zákona ze dne 10. dubna 1886, č.
40. z. z. a zákona ze dne 8. ledna 1889, č. 5. z.
z., pokud vztahují se na obce v §u 3. jmenované
a jsou v odporu s tímto zákonem.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Ustanovení oddílu
III. nabudou účinnosti dnem, který vyhlásí
vláda ve sbírce zákonů a nařízení.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr veřejných prací v dohodě
se zúčastněnými ministry.
Hned po říjnovém převratu bylo každému
jasno, že město Praha stojí před nejvážnějším
obratem ve svých dějinách. Doposud byla Praha
odstrkávanou Popelkou, nemohla provozovati pro umělé
rakouské překážky stavební politiku
ve velkém slohu, byla rakouskými vládami
všemi prostředky stlačována na město
provinciální. Politicky překážkami
proti sjednocení ve Velkou Prahu, hospodářsky
macešskými šikanami, mezi tím co rozvoj
Vídně podporován ohromnými peněžitými
prostředky vedle umělé centralisace, jejíž
rozsah a důsledky objevily se v plné nahotě
v dnešním debaclu vídeňském.
Ba rakouské vlády zamezily ve své rafinované
tendenci poškoditi co nejvíce rozvoj Prahy i všechny
snahy naše, směřující k reformě
našich předpotopních stavebních řádů;
hlavně tím, že využily zájmového
rozvratu našeho v úpadkové době předválečné
v tomto směru, město Praha nemělo za starého
řádu stavebního pražádných
prostředků obranných proti chamtivosti předměstských
parcelářů, kteří v obcích
předměstských vybudovali na pozemkové
lichvě svoji politickou moc.
Za daných poměrů město Praha nemělo
také téměř žádných
zbraní pro regulaci stavebního ruchu, zejména
pokud se týče jeho omezování ve prospěch
zájmů veřejných z důvodů
esthetických, zdravotních atd. Důsledek toho
byl, že v ohromné vlně konjukturální,
která během padesáti let předválečných
zmnohonásobila velká města středoevropská,
neměli jsme v Praze vrcholových architektů
a inženýrů. Vývoj stavební u
nás dnes nesnese kritiky, nová města, jako
Žižkov, ba i část Vinohrad žádají
už dnes assanaci. Stavební poměry naše
nesnesou vůbec porovnání s bavorskými
i saskými, ačkoliv kulturně nejsme proti
Bavorům pozadu.
Převrat rozbil především politické
překážky. Rakouskem proti Velké Praze
nakupené. Politická předloha o Velké
Praze je hotova a připravena pro náš parlament.
Ale důsledky této předlohy jsou neobyčejně
vážné po stránce technické. Praha,
zanedbané město provinciálního rázu,
jejíž tradice byly vítězstvím
Habsburgů před třemi sty léty přervány,
stává se znovu hlavním městem důležitého
středoevropského státu. Je zapotřebí
transformovati Prahu na moderní velkoměsto, vybavené
všemi technickými potřebami komunikačními
a zdravotními, je zapotřebí stavěti
spoustu nových budov veřejných, pro ministerstva
a nové centrální úřady, pro
vysoké školy, ústavy vědecké
i vojenské, tisíce nových domů pro
spousty nových lidí, kteří se z jakýchkoli
příčin nahrnuli do Prahy.
A to vše v době úplné pauperisace střední
Evropy, kdy hodnota peněz klesla pod 10% původní.
Za této situace je pro Prahu přechod k modernímu
velkoměstu mnohokrát svízelnější,
než na př. byl pro Paříž v létech
šedesátých minulého století za
geniálního prefekta seinského barona Hausmana,
který stvořil moderní Paříž.
Operace Hausmanovy, pokud vztahovaly se jen na assanaci a regulaci,
stály Paříž na miliardu franků
ve zlatě. U nás s veřejnými budovami,
dráhami, nádražími, novými domy
činžovními nejedná se o obnos menší!
Vážnost okamžiku ihned vystihly naše technické
kruhy, které začaly se již na začátku
roku 1919 starati se o věc. Ze všech korporací
docházely do parlamentu návrhy a memoranda, také
příslušné úřady veřejné
horlivě se staraly o věc. Záhy došlo
k boji dvou principů při vytvoření
orgánu, který tuto těžkou úlohu
má řešiti, a to principu koncentračního
proti principu zastoupení zájmového.
Předloha o zřízení »Státní
regulační komise pro Velkou Prahu«, podaná
drem. Šámalem v červenci 1919 v parlamentu,
byla již kompromisní mezi těmito stanovisky.
Projednáním této předlohy v četných
schůzích technických, v anketě ministerstva
veřejných prací, jakož i v komisích
meziministerských předloha došla ještě
tak četných změn, že povstala předloha
téměř nová, přiléhající
ještě lépe na obtíže situace a
veřejné mínění, v níž
princip koncentrační ještě více
přišel ku platnosti. Podle konečné úpravy
návrhu zákona po projednání v anketách
ministerstva veřejných prací, v meziministerských
konferencích, jakož i v parlamentním výboru
pro Velkou Prahu a ve výboru technickém má
komise regulační býti složena jen z
odborníků obecné důvěry požívajících.
Komise, jejíž úkol projektován na tři
léta, je vybavena značnou výkonnou mocí
a jest devítičlenná, čímž
umožněno jednati uvnitř kolegiálně
bez byrokratických potíží. Malým
počtem členů je také zabráněno
zbytečné immobilisaci našich předních
sil technických, poněvadž členové
komise konkurovati nesmí ani přímo, ani nepřímo.
Ohrožení stavebního ruchu je vyloučeno
důmyslně uspořádaným paralelním
chodem stavebních řízení podle starých
platných zákonů a podle regulativu komise.
(Mag. rada Knot.) Možno právem říci,
že stavební ruch bude brzděn jen otázkou
valutní, ne byrokratičností komise.
Komise má právo přibírati znalce,
i sestavovati z nich sbory poradní. Tímto způsobem
možno připraviti i návrh na nový zákon
stavební pro říši i hlavní město,
poněvadž by nejlepší regulační
plán nebyl nic platen bez nového stavebního
řádu.
K odstavci o úkolu a sestavení státní
regulační komise je ještě nutno podotknouti,
že obvod regulační je širší
než rozsah politický Velké Prahy. Zejména
pamatováno na teritoria při řece Vltavě,
a na důležitých spojkách železničních,
kde se stavební ruch dříve může
vyvinouti než jinde. Další přibrání
území do regulačního obvodu děje
se jen vládním nařízením (bude-li
se jednati o stavební ochranu na př. vědeckých
ústavů mimo Prahu, sanatorií, přírodních
parků atd.).
K druhému odstavci, týkajícímu se
řízení, není co připomínati.
Za to pokud se týče třetího odstavce,
kde jedná se o ustanoveních na dobu přechodnou,
kdy nový regulační plán nebude ještě
hotov, je třeba prohlásiti, že dočasná
suspense starých regulačních čar je
nutna, nemá-li býti celé dílo ohroženo.
Nesmíme zapomenouti, že v obvodu Prahy je dnes přes
2000 nezastavěných parcel v ulicích s hotovou
sítí kanalisační, vodní atd.
Ze stanoviska národohospodářského
je zastavění těchto parcel nejlacinější
optimum, ale i to přesahuje dnešní naší
finanční sílu. Ovšem eventuelní
zrušení starých čar regulačních
a p. má za následek značný přesun
poměrů majetkových; následkem toho
má tento zákon ráz zákona záborového,
a nutno postarati se o finanční důsledky
zákona po této stránce (otázka náhrady).
V předloze postaráno je o způsob náhrady
nákladu na tuto komisi samu (regulační přehledný
plán). Odhaduji tento náklad na 1 mil. korun (ve
zlatě). Avšak finanční důsledky
provádění tohoto zákona žádají
zvláštní finanční zákon,
jde o sumu stamilionovou. Bude zapotřebí zříditi
stavební fond (po způsobu regulace Vídně)
a dotovati ho příděly, nejlépe z daně
na přírůstu hodnot v obvodu Velké
Prahy. Konjunkturální zisk majitelů pozemků
a domů v obvodu Velké Prahy tím, že
se stala Praha hlavním městem státu, je veličina
téhož řádu.