Důstojníci četnictva, počítaje
v to důstojníky výkonné, pak čekatelé
na místa důstojnická jsou postaveni jak co
do požitků osobních a vedlejších
tak co do postupu do vyšších požitků
na roveň důstojníkům a důstojnickým
čekatelům vojenským.
Při tom jsou důstojníci správní
co do postupu do vyšších požitků
na roveň postaveni důstojníkům řadové
služby.
Veškeří ostatní definitivní příslušníci
četnictva, vyjímajíc kancelářské
sluhy, jsou gážisty mimo hodnostní třídu
a jsou postaveni jak co do požitkův osobních
a vedlejších, tak co do postupu do vyšších
požitků na roveň vojenským gážistům
mimo hodnostní třídu. Kromě toho obdrží
roční oděvní paušál a
jmenovaní velitelé stanic funkční
přídavky.
Četníci na zkoušku obdrží požitky
prvé stupnice gážistů mimo hodnostní
třídu, pokud jim vzhledem ku předcházející
službě ve vojště nebudou přiznány
požitky vyšší. Rok na zkoušku se jim
započítá do dalšího postupu.
Příslušníci četnictva v §
1. a 2. uvedení, obdrží zvláštní
četnický přídavek.
Četnický přídavek činí
u důstojníků:
VI. | a vyšší | 2.100 K | ||
VII. | 1.800 K | |||
VIII. | 1.500 K | |||
IX. | 1.200 K | |||
X. | 900 K | |||
XI. | 600 K |
u gážistů mimo hodnostní třídu:
v | 5. | až | 8. | 240 K | ||
v | 9. | až | 12. | 360 K | ||
v | 13. | až | 16. | 480 K | ||
v | 17. | až | 20. | 600 K | ||
v | 21. | až | 26. | 780 K | ||
od | 27. | roku služby | 960 K |
Přídavek tento započítává
se do výslužného stejnou měrou jako
služné.
Kancelářští sluhové četnictva
jsou co do požitků a postupu postaveni na roveň
civilním státním sluhům.
Pokud se týče přeřadění
osob, již sloužících u četnictva
v den účinnosti tohoto zákona, vyjímajíc
důstojníky výkonné a kancelářské
sluhy, do jednotlivých tříd a stupnic nových
požitků, dále stran poskytnutí vyrovnávacích
příspěvků těm, kdo by podle
tohoto zákona měli menší požitky
než posud, a konečně co do zdanění
služebních příjmů, placení
služebních tax a kolkových poplatků
z kvitancí, platí tytéž předpisy
jako pro osoby vojenské.
Důstojníci výkonní budou přeřaděni
do toho stupně platového, jenž odpovídá
stupni platovému, v němž nyní jsou;
při tom se jim započítá doba, v tomto
stupni ztrávená do dalšího postupu.
Kancelářští sluhové budou přeřaděni
podle zásad platících pro přeřadění
vojenských gážistů, mimo hodnostní
třídu.
Nařízením se upraví:
1. Oděvní paušál a funkční
přídavky gážistů mimo hodnostní
třídu (§ 2.);
2. mimořádné požitky, které vyplývají
ze zvláštních poměrů četnické
služby;
3. na dobu mimořádných poměrů,
požitky rodin, které budou rozloučeny od svých
živitelů.
Dosavadní ustanovení o zaopatřovacích
platech důstojníků četnictva, četnického
mužstva, četnických kancelářských
sluhův a vdov a sirotků po všech těchto
osobách zůstávají, až do nové
zákonné úpravy v platnosti s tou změnou,
že do základu pro vyměření pensijních
požitků započítá se 50% místního
přídavku pro Prahu příslušného
stupně, jakož i se změnou v § 4. stran
četnického přídavku uvedenou.
Vláda se zmocňuje, aby odpočivné požitky
výkonných důstojníků, mužstva
četnického a kancelářských
sluhů četnických, pokud osoby ty vstoupily
do výslužby mezi dnem 1. září
1919 a dnem účinnosti tohoto zákona, dále
zaopatřovací požitky pozůstalých
po těchto osobách a po těch příslušnících
kategorií, uvedených v tomto odstavci, kteří
v době právě uvedené v činné
službě zemřeli, upravila podle zásad
stanovených zákonem ze dne 17. prosince 1919, č.
3. sb. zák. a nař. z r. 1920, dále aby příslušníkům
četnictva, kteří byli dnem účinností
tohoto zákona dáni do výslužby, vyměřila
odpočivné požitky tak, jako by byli měli
aktivní požitky podle tohoto zákona.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1920.
Provedením pověřuje se ministr vnitra v dohodě
s ministrem financí.
Vzhledem k úpravě platů civilních
státních zaměstnanců a vojska dlužno
nově stanoviti také platy četnictva. Poněvadž
platy ty upraveny byly dosud z části stejným
způsobem jako platy osob vojenských, pokládala
vláda za účelné sečkati s touto
osnovou až do té doby, kdy budou ujednány zásady
pro novou úpravu požitků osob vojenských.
Vládní návrh zákona o požitcích
osob vojenských byl už Národnímu shromáždění
předložen a možno zde naň odkázati.
Četnictvo má podle názoru vlády zůstati
sborem vojensky organisovaným a byly tudíž
v přítomné osnově zákona vzaty
za základ požitky, stanovené vojenským
požitkovým zákonem; v podstatě jsou
požitky ty stejné jako požitky civilních
státních zaměstnanců.
Finanční efekt nové úpravy platové
činí okrouhle ročně 18,000.000 K;
značná část jeho je však zaviněna
přechodnými drahotními poměry na Slovensku.
Podrobné výkazy o organisaci, stavu a požitcích
četnictva jsou obsaženy v rozpočtu ministerstva
vnitra na r. 1920, který se v Národním shromáždění
projednává.
K jednotlivým paragrafům sluší uvésti
toto:
Důstojníci četnictva jsou:
1. Důstojníci správní, dosud na roveň
postaveni vojenským důstojníkům bojovnictva;
2. důstojníci intendanční, účetní
a účetní kontroly, postavení dosud
na roveň důstojníkům vojenským
stejné kategorie;
3. důstojníci výkonní.
Tato kategorie utvořena byla teprve po převratu
z bývalých okresních a štábních
strážmistrů a bude teprve vybudována.
Tato kategorie má doposud požitky a postup podle vyšších
požitků podle týchž zásad, jaké
platily podle služební pragmatiky z r. 1914 pro skupinu
D civilních státních úředníků.
Ustanovení druhého odstavce je nutné proto,
poněvadž zákon o požitcích vojenských
osob přiznává důstojníkům
bojovnictva zvláštní výhody.
Veškeří definitivní příslušníci
četnictva - pokud nejsou jmenováni v § 1. -
byli dosud gážisty mimo hodnostní třídu.
Platové stupnice jejich odpovídaly jednak požitkům
civilních státních podúředníků,
jednak požitkům civilních státních
sluhů.
Podle tohoto zákona budou zařaděni do platových
stupnic stanovených pro vojenské gážisty
mimo hodnostní třídu a rovnajících
se platovým stupnicím civilních státních
podúředníků.
Četničtí gážisté mimo
hodnostní třídu mají dosud nárok
na oděvní paušál ročních
240 K k udržování předepsaného
oděvu a výstroje. Tento paušál bude
přiměřeně zvýšen.
Velitelé stanic v hodnosti vrchního strážmistra
I. třídy požívají dosud tak zvaného
přídavku pro vrchní strážmistry
I. třídy ročních 100 K.
Na místo tohoto přídavku obdrží
nyní velitelé stanic přídavek funkční.
Přídavek tento nazýval se posud u důstojníků
četnických přídavkem a u mužstva
služebním přídavkem a započítával
se do pense. Přídavek ten je odůvodněn
zvláště namáhavou a odpovědnou
službou četnictva, jež předčasně
vyčerpává fysické síly, jakož
i tím, že příslušníci četnictva
tráví velkou část své služby
mimo své stanoviště.
Sluhové byli doposud zařaděni do zvláštních
stupnic platových, a to 1320 K, 1560 K a 1680 K.
Postup z jedné stupnice do druhé byl možný
jen při uprázdnění místa vyšší
stupnice.
Při přeřadění bylo třeba
stanoviti zvláštní zásady pro výkonné
důstojníky, kteří obdrželi výhody,
jichž se přeřaděním ostatním
příslušníkům četnictva
poskytuje, už úpravou k § 1. uvedenou, dále
pro kancelářské sluhy, jejichž požitky
byly dosud upraveny předpisy zcela zvláštními.
Mimořádné požitky, které vyplývají
ze zvláštních poměrů četnické
služby, jsou zejména, příplatek na první
opatření oděvu, výstroje a výzbroje,
náhrada za služební cesty, přídavek
při dočasném odkomandování
atd.
Rodiny příslušníků četnictva,
jež po dobu trvání mimořádných
poměrů válkou způsobených přesazením
neb odkomandováním hlavy rodiny jsou nuceny žíti
odloučeně, obdrží po dobu trvání
tohoto poměru rodinné požitky stejným
způsobem jako posud a v stejné výši
jako u vojska.
Ustanovení druhé části prvého
odstavce se opírá jednak o obdobná ustanovení
zákona ze dne 7. října 1919, č. 541
sb. z. a n. (čl. II. § 5.) a zákona o požitcích
vojenských, jednak o ustanovení posledního
odstavce § 4. přítomného zákona.
Odstavcem druhým odstraní se mezera vzniklá
tím, že přítomná úprava
má býti účinná od 1. ledna
1920, kdežto zákon ze dne 17. prosince 1919, č.
3. sb. z. a n. z r. 1920, poskytuje výhody zvýšení
odpočivných a zaopatřovacích požitků
jen těm osobám a příslušníkům
mužstva a kancelářských sluhů,
kterým byly tyto požitky vyměřeny před
1. zářím 1919. Dále se tímto
odstavcem osoby, pensionované dnem 1. ledna 1920, činí
účastnými na výhodách tohoto
zákona, což se stejnou měrou stalo v zákoně
o požitcích osob vojenských.
Po stránce formální se navrhuje, aby
tato vládní osnova byla přikázána
výboru státně-zřízeneckému
se žádostí, by o ní podal zprávu
do osmi dnů.