Návrh zákona o požitcích válečných
poškozenců, jejž podal ministr sociální
péče dne 1. listopadu 1919, patří
k nejzávažnějším vládním
návrhům projednávaným v Národním
shromáždění. Osnova zákona dotýká
se přímo životních osudův asi
600.000 příslušníků našeho
státu a bude vyžadovati přibližně
nákladu asi 800,000.000 korun v prvním roce účinnosti.
Z důvodů těch jest pochopitelno, že
sociálně-politický výbor radil se
o osnově zákona co nejpodrobněji a uspořádal
o osnově též anketu zúčastněných
organisací válečných poškozencův,
a to jak českých, tak i německých.
Před projednáváním osnovy v plném
výboru probrána osnova v několika seděních
zvláštního subkomitétu.
Výbor sociálně-politický se vynasnažil
podle možnosti vyhověti přáním,
tlumočeným zástupci organisací válečných
poškozenců při oné anketě, a
zlepšiti postavení válečných
poškozenců; hleděl zejména zvýšiti
jednak sazby důchodů, jednak hranici příjmu,
vylučujícího nárok na požitky
rentové.
Při tom však sociálně-politický
výbor dbal zásadního hlediska, že stát
má býti povinen platit invalidní renty jen
tehdy, nemůže-li invalida pro utrpěné
poranění nebo chorobu výdělečnou
činností svou a své rodiny si zaopatřiti
dostatečné obživy; renta má býti
pouze doplňkem tam, kde vlastní síly válečného
poškozence nestačí.
Podle vládního návrhu byl by válečný
poškozenec, jehož roční příjem
převyšuje 4.000 K, býval vyloučen z
nároku na požitky.
Ustanovení toto (§ 2.) zmírněno tím,
že učiněno opatření v zákoně,
aby váleční poškozenci, jejichž
příjem nad 4.000 K jest menší, nežli
součet z 4.000 K a z důchodu (§ 6.), jenž
by jinak válečnému poškozenci příslušel,
obdržel důchod v částce doplňující
naznačený součet. Kdežto tedy podle
vládního návrhu 100% válečný
invalida s ročním příjmem 4.100 K
byl vyloučen z nároku na invalidní rentu,
obdrží podle změn, učiněných
sociálně-politickým výborem, invalidní
rentu ročních 1700 K.
Hranice příjmu vylučujícího
nárok na požitky posunuta dále ve prospěch
válečných invalidů novými ustanoveními,
že příjem osob, bydlících s válečným
poškozencem ve společné domácnosti,
započítává se do příjmu
válečného poškozence pouze polovičkou
tehdy, plyne-li příjem osob těch z činnosti
hospodářsky nesamostatné. Má-li na
příklad válečný invalida-dělník
ženu a dítě, které rovněž
jsou zaměstnány v poměru námezdním,
tvoří teprve příjem 9.600 K hranici,
při které válečný invalida
má ještě nárok na nezkrácenou
rentu invalidní.
10% příplatku, který podle vládní
osnovy měl obdržet invalida za každé dítě
do 15 let, má podle usnesení sociálně-politického
výboru býti poskytnuto za každé dítě
až do dokonaného 16. roku.
Výjimečné ustanovení bylo pak učiněno
ve prospěch invalidův úplně osleplých
neb úplně neschopných výdělku
a odkázaných na pomoc osob třetích,
neboť takovýmto osobám může ministerstvo
sociální péče v dohodě s ministerstvem
financí povoliti výjimku z ustanovení §
2. o hranici příjmu, vylučujícího
nárok na požitky rentové, a z ustanovení
§ 4. obsahujícího pravidla o braní renty
vedle příjmu, plynoucího z propůjčeného
biografu, trafiky, zaměstnání ve službě
státní a veřejné.
O invalidy, onemocnělé pro událost, zakládající
nárok na důchod invalidní, se postaral sociálně-politický
výbor tím, že stanovil nárok na lékařskou
pomoc a léky na státní náklad; místo
toho může invalida být odevzdán k léčení
na státní náklad do léčebného
ústavu.
Plný důchod vdovský zvýšil sociálně-politický
výbor z 500 K na 600 K a přiznal příplatek
ročních 120 K vdově, jež je zcela, byť
jen přechodně, neschopna výdělku;
tím se umožní příplatek vdovám
fysicky sice zcela zdravým, ale přechodně
úplně neschopným výdělku pro
vyčerpávající péči o
nedospělé dítky.
Sociálně-politický výbor byl si dobře
vědom toho, že důchod 600 K nebo 720 K ročně
nestačí k plné obživě vdovy,
neschopné výdělečné činnosti,
ale musil dbáti státních financí,
jichž přílišné zatížení
by poškodilo celý hospodářský
život a dotklo by se neblaze i válečných
poškozenců samých.
Mimo to bylo nutno dbáti i vztahu k zaopatřovacím
požitkům pozůstalých po státních
zaměstnancích a nepřekročit určité
meze.
Tak tomu bylo zejména při stanovení důchodu
sirotčího. Sociálně-politický
výbor byl by rád co nejvydatněji zvýšil
sazby vládní osnovy, jež navrhovala důchod
ročně 200 K pro prvního sirotka a 150 K pro
každého dalšího sirotka, poněvadž
chtěl podle možnosti ulehčiti vdovám
starost o nedospělé dítky.
S druhé strany však nemohl výbor nedbati toho,
že důchody sirotků po státních
zaměstnancích i podle nového zákona
ze dne 17. prosince 1919 budou činiti namnoze jen 220 K,
takže nadměrné zvýšení sazeb
důchodů pro sirotky válečných
poškozenců nemohla by vláda zastávati.
Kompromisem mezi oběma hledisky dospěl sociálně-politický
výbor k sazbě 300 K pro prvního sirotka a
250 K pro další sirotky, což tvoří
přece jen citelné zvýšení sazeb
vládní osnovy.
V oddílu formálně-právních
ustanovení zákona, jež se týkají
řízení o uplatňování
nároku na důchod, učinil sociálně-politický
výbor jen nepatrné změny.
Ve prospěch invalidů, jejichž zdravotní
stav se podstatně zhorší pro událost,
zakládající nárok na důchod
invalidní, bylo stanoveno, že invalida může
požadovati v těchto případech přiměřené
zvýšení svého důchodu, nejdéle
však v době 10 let od přiznání
prvotního důchodu.
Vzhledem k tomu, že důchody budou vypláceny
poštovním úřadem šekovým
podle obdoby výplaty úrazových rent, poukazovaných
úrazovými pojišťovnami dělnickými,
čímž se ušetří nákladný
aparát úřednictva účtárenského
u zemských úřadů pro péči
o válečné poškozence, budou důchody
vypláceny po několik dnů v měsíci,
ježto soustředění výplaty všech
důchodů válečným poškozencům,
jichž počet jde do set tisíců na jediný
den v měsíci nelze technicky vykonati.
Proto musil býti vsunut do § 30. dodatek, vylučující
nárok důchodců na úrok z prodlení.
V zájmu státní pokladny, jež by byla
poškozena tím, kdyby důchodcové, u nichž
odpadly předpoklady pro nárok na důchod,
brali důchody ty dále, aniž by to zemským
úřadům pro péči o válečné
poškozence oznámili, stanovil sociálně-politický
výbor povinnost důchodců, by každou
změnu ve svých poměrech, jež se dotýká
podmínek, za nichž důchod byl přiznán
a vyměřen, oznámili hned zemskému
úřadu; důchodce ručí pak za
škodu, vzniklou opominutím této povinnosti.
Lhůtu, ve které si může válečný
poškozenec stěžovati do výměru
zemského úřadu k ministerstvu sociální
péče (§ 35.), prodloužil sociálně-politický
výbor ze 4 neděl na 60 dnů.
Poněvadž válečným poškozencům
bývá poskytováno také zápůjček
na zařízení samostatného výdělečného
podniku, pamatoval sociálně-politický výbor
na to, aby takovéto zápůjčky poskytnuté
na důchod válečným poškozencům
státem, veřejnými fondy neb institucí,
kterou ministerstvo sociální péče
v tomto směru zmocní, mohly býti uhrazeny
z důchodu buď postupem aneb exekučním
zabavením (§ 36.); ustanovení to bylo nutné,
aby byla zaručena jistota, že poskytnuté zápůjčky
budou dobytné.
Pokud by změny, vykonané sociálně-politickým
výborem na osnově zákona, byly spojeny s
větším výdajem, naleznou výdaje
tyto plné úhrady v úvěrových
položkách, zařaděných ve státním
rozpočtu na rok 1920 v kap. XXI., tit. 4., § 2., pol.
1. a 2.
Co se týče okruhu osob, na něž se osnova
zákona má vztahovati, připomíná
se, že vojenští gážisté, poddůstojníci
z povolání a jejich příslušníci
a pozůstalí jsou vyňati ze zákona
tohoto, ježto ministerstvo národní obrany předloží
osnovu zákona o zaopatřovacích požitcích
těchto osob podle obdoby zaopatřovacích požitků
civilních státních zaměstnanců;
pokud zvláštní poměry legionářů
budou vyžadovati zvláštní úpravy,
stane se tak zvláštním zákonem.
Počátek účinnosti zákona o
požitcích válečných poškozenců
musil býti posunut z 1. února na 1. květen
1920, ježto provedení zákona vyžaduje
v různých směrech vydání prováděcích
nařízení, opatření tiskopisův
a pod., takže z technických důvodů původně
zamýšlený termín by nemohl býti
dodržen.
Sociálně-politický výbor navrhuje
přijmouti přiloženou osnovu zákona
s připojenou resolucí.
Váleční poškozenci světové
války (§ 1. zákona ze dne 8. dubna 1919, č.
199. sb. z. a n.) mají nárok na požitky z pokladny
státní podle ustanovení tohoto zákona.
Podmínkou nároku na důchod je státní
občanství v Československé republice.
Nárok na požitky přísluší
válečnému poškozenci, jehož roční
příjem není větší nežli
Kč 4000.-; je-li však vyšší jeho
příjem menší, nežli součet
4000 Kč a důchodu (§ 6.), jenž by válečnému
poškozenci jinak příslušel, jest mu přiznati
důchod v částce, doplňující
tento součet.
Do příjmu se započítává
příjem všech osob, k jejichž výživě
válečný poškozenec podle zákona
jest povinen přispívat a jež s ním bydlí
ve společné domácnosti.
Příjem válečného poškozence
a osob, uvedených v odst. 2., plynoucí z činnosti
hospodářsky nesamostatné, započítává
se pouze polovičkou.
Žijí-li s válečnými poškozenci
ve společné domácnosti osoby, k jejichž
výživě válečný poškozenec
podle zákona jest povinen přispívati a skutečně
přispívá, zvyšuje se částka,
uvedená v § 2., o 10% za každou jednotlivou takovou
osobu, nejvýše však o Kč 2000 ročně.
Válečný poškozenec, jemuž byly
uděleny licence (koncese) ku provozování
biografu, místo třídní loterie, trafika
nebo podnik, jenž nařízením ministra
sociální péče bude prohlášen
za rovnocenný, má nárok na důchod
pouze tenkrát a potud, když a pokud příjem
z těchto podniků nepřevyšuje důchodu,
jenž by mu podle tohoto zákona příslušel.
Totéž platí obdobně o příjmu
z výslužných anebo zaopatřovacích
požitků, příslušejících
válečnému poškozenci od státu,
země, kraje, obce nebo veřejného fondu, nabyl-li
válečný poškozenec těchto požitků
před nebo se vznikem nároků na důchod
podle tohoto zákona.
Válečný poškozenec, jenž byl přijat
do služeb státu, země, kraje, obce nebo veřejného
fondu, nebo nějakého jejich podniku, jakož
i do služeb soukromých drah za týchž pracovních
podmínek, za jakých jsou přijímáni
jiní zřízenci téže kategorie
služební, má po dobu, po kterou má požitky
z tohoto služebního poměru, nárok jenom,
je-li aspoň z 50% neschopen k výdělku; v
tomto případě přísluší
mu polovice důchodu, jenž by mu jinak podle tohoto
zákona příslušel. Při tom platí
o příjmu z tohoto služebního poměru
obdobně ustanovení § 2. odst. 3. tohoto zákona.
Ve prospěch válečných poškozenců
úplně osleplých nebo úplně
neschopných výdělku a odkázaných
na pomoc třetích osob, může ministerstvo
sociální péče v dohodě s ministerstvem
financí povoliti v jednotlivých případech
výjimky z ustanovení §§ 2. a 4.
Požitky jsou:
a) důchod invalidní;
b) důchod vdovský;
c) důchod sirotčí;
d) důchod předkův.
Invalida (§ 1. lit. a) zákona ze dne 8. dubna
1919, č. 199. sb. z. a n.), jehož výdělečná
schopnost byla snížena aspoň o 85%, má
nárok na plný důchod invalidní, jenž
činí Kč 1800.- ročně.
Při menší ztrátě výdělečné
schopnosti vzniká invalidovi nárok na částečný
důchod invalidní, odpovídající
ztrátě výdělečné schopnosti
odstupňované 10% a to tak, že při snížení
výdělečné schopnosti aspoň
o 75%, ale méně než 85%, vzniká nárok
na 80% plného důchodu invalidního, při
snížení výdělečné
schopnosti aspoň o 65%, ale méně než
75%, na 70% plného důchodu invalidního a
tak dále sestupně vždy o 10% až při
snížení výdělečné
schopnosti aspoň o 20%, ale méně než
25% vzniká nárok na 20% plného důchodu
invalidního. Ztráta výdělečné
schopnosti nedosahující 20% nezakládá
nároku na důchod invalidní.
Invalidům, kteří jsou tak bezmocni, že
potřebují stále péče cizí,
může ministerstvo sociální péče
v dohodě s ministerstvem financí zvýšiti
základní invalidní důchod až
o 50%, v případech zvláštního
ohledu nutných, zejména při invalidech úplně
osleplých, až o 100%.
Invalidovi přísluší příplatek
10% k základnímu důchodu (§§ 7.
a 8.) za každé nezaopatřené dítě
do 16 let, pokud invalida pečuje o jeho výživu.
Jde-li o dítě, které pro chorobu duševní
nebo tělesnou není schopno se živiti, přísluší
tento příplatek i přes 16. rok, nejdéle
však do 21 let.
Provdání dcery jest považovati za zaopatření
její.
Onemocní-li invalida následkem událostí,
zakládající nárok na důchod
invalidní, může vyžadovati, aby mu na
státní náklad byly poskytnuty lékařská
pomoc a léky; místo toho může být
odevzdán k léčení na státní
náklad do léčebného ústavu.
Po dobu ošetřování v léčebném
ústavě odpočívá nárok
na důchod invalidní, rodině invalidově
přísluší však polovice jeho důchodu.
Totéž právo vzniká rodině invalidově,
je-li invalida umístěn na státní náklad
v nějakém ústavě ke školení.
Žije-li invalida ve společné domácnosti
s manželkou a dětmi, přísluší
nárok ten manželce.
Je-li manželka od muže odloučena nebo není-li
již na živu, dlužno přiznati nárok
dětem, s nimiž invalida žije ve společné
domácnosti.
Je-li invalida odloučen od manželky a dětí,
které sdílejí domácnost s matkou,
připadá nárok manželce až do výše
alimentačního příspěvku manželova.
Manželka od invalidy z vlastní viny odloučená
nároku nemá.
Manželce jest na roveň postavena družka za předpokladů
§ 15. tohoto zákona.
Byl-li invalida v době onemocnění (§
11.) pojištěn pro případ nemoci, a dostalo-li
se mu od nemocenské pokladny, jejímž byl členem,
dávek podle zákona o pojištění
dělníků pro případ nemoci,
nebo podle stanov pokladny, může nemocenská
pokladna vyžadovati na státu náhradu nákladů
takto vzniklých, bylo-li onemocnění hlášeno
nemocenské pokladně ve třech letech po vyhlášení
tohoto zákona.
Důchod vdovský přísluší
vdově po padlém anebo zemřelém manželu,
u něhož jsou splněny podmínky §
1. lit. a) zákona ze dne 8. dubna 1919, č.
199. sb. z. a n. a za těchže podmínek manželce
manžela nezvěstného a vdově po invalidovi,
nebylo-li zjištěno, že smrt jeho nastala z jiného
důvodu, nežli jest naznačen v uvedeném
ustanovení zákonném, a byl-li sňatek
uzavřen před událostí, zakládající
nárok na důchod invalidní.
Nárok na důchod vdovský přísluší
však i vdově, která později ve svazek
manželský vstoupila:
a) byl-li v té době invalida aspoň
z 80% neschopen výdělku,
b) vstoupil-li invalida ve svazek manželský
před dokonaným 30. rokem, anebo v pěti letech
po zjištění invalidity a
c) trvalo-li manželství aspoň jeden
rok, anebo bylo-li dříve přerušeno náhodnou
smrtí manželovou.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby v dohodě s ministrem financí také v jiných
případech hodných uznání přiznal
vdově nárok na vdovský důchod.
Nárok na vdovský důchod má - není-li
tu vdovy - i družka, žila-li s mužem (§ 13.)
aspoň jeden rok nepřetržitě, nežli
nastala událost, zakládající nárok,
anebo nežli muž nastoupil službu vojenskou. Z více
družek má nárok na důchod jen poslední.
Ministr sociální péče může
nařízením odstupňovati důchod
vdovský podle výdělečné schopnosti
vdoviny podle obdoby §§ 8. a 9. tohoto zákona.
Plný vdovský důchod činí Kč
600 ročně.
Vdově, jež je zcela neschopna k výdělku,
nebo překročila 55. rok věku svého,
přísluší příplatek Kč
120 ročně.
Nežila-li vdova s manželem v době jeho úmrtí
ve společné domácnosti, nesmí důchod
vdovský převyšovati částky, kterou
manžel byl by povinen přispívati na její
výživu.
Provdá-li se vdova nebo družka, požívající
důchodu vdovského, pozbývá tohoto
důchodu, obdrží však odbytné v
trojnásobné výši ročního
důchodu.
Vdově čítající 50 let vzniká
nárok na odbytné teprve jeden rok po novém
sňatku, žije-li v této době ještě
s druhým manželem ve společné domácnosti.
Důchod sirotčí přísluší
nezaopatřeným dětem padlého, nedokonavším
16 let, zemřelého a nezvěstného otce,
u něhož jsou splněny podmínky §
1. lit. a) zák. ze dne 8. dubna 1919, č.
199. sb. z. a n., a dětem zemřelého válečného
poškozence, nebylo-li zjištěno, že smrt
jeho nastala z jiného důvodu, než jest naznačen
v uvedeném ustanovení zákonném, a
byly-li děti počaty před událostí,
zakládající nárok na důchod.
Jde-li o dítě, které pro chorobu duševní
nebo tělesnou není schopno se živiti, může
ministr sociální pece v dohodě s ministrem
financí povoliti výplatu důchodu i přes
16. rok, nejdéle však do 21 let.
Provdá-li se sirotek, jest to považovati za zaopatření
jeho.
Na důchod sirotčí mají za týchž
podmínek nárok také děti nemanželské,
byly-li počaty před událostí, zakládající
nárok.
Týž nárok mají také děti,
které byly před zmíněnou událostí
adoptovány.
Bylo-li dítě odevzdáno veřejným
úřadem nebo se svolením poručenského
úřadu do ústavu, v němž se mu
dostává zaopatření, jest důchodu
sirotčího použíti k úhradě
nákladů s vydržováním v ústavu
spojených.
Důchod sirotčí činí pro jedno
dítě Kč 300 ročně, pro každé
další dítě, žijící
v téže domácnosti, Kč 250 ročně.
Sirotkům, ztrativším oba rodiče, nebo
matkou zcela zanedbaným, zvyšuje se důchod
o 50%.
Důchod vdovský a sirotčí dohromady
nesmí převýšiti Kč 1800 ročně.
Kdyby důchody převyšovaly tuto částku,
jest důchod sirotčí stejnoměrně
snížiti.
Není-li vyplácen důchod vdovský či
sirotčí, nebo nedosahují-li důchod
vdovský a sirotčí Kč 1800 ročně,
mají na nevyčerpanou částku s obmezením,
uvedeným v odst. 3., nárok rodiče osoby,
uvedené v § 20., pokud jsou výdělku
neschopni, přispívala-li osoba ta podstatně
k jejich výživě, nebo lze-li důvodně
za to míti, že by tak učinila, kdyby byla na
živu.
Nejsou-li rodiče na živu, přechází
nárok jejich na další předky, při
čemž bližší předkové
mají přednost před vzdálenějšími.
Jednotlivý důchod osob, uvedených v odst.
1. a 2., činí nejvýše Kč 300
ročně.
Nárok na důchod jest ohlásiti u okresního
úřadu pro péči o válečné
poškozence, příslušného podle místa
bydliště poškozencova; v okresích, kde
takový úřad není ještě
zřízen, jest jej ohlásiti u politického
úřadu první stolice.
Váleční poškozenci, kteří
bydlí mimo oblast čsl. republiky, jsou povinni ohlásiti
nárok svůj zemskému úřadu pro
péči o válečné poškozence
v Praze prostřednictvím příslušného
zastupitelského úřadu československé
republiky v cizině.
O důchod invalidní nemusí se hlásit
váleční poškozenci, kteří
se přihlásili ku prohlídce lékařské,
nařízené podle § 3., odst. 2. zák.
ze dne 8. dubna 1919, č. 199. sb. z. a n., nařízeními
vlády republiky československé ze dne 23.
dubna 1919, č. 224 a ze dne 29. října 1919,
č. 575. sb. z. a n.
Byl-li nárok ohlášen u nepříslušného
úřadu, je tento úřad sice povinen
co nejrychleji předložiti jej příslušnému
úřadu, ale poškozenec nemá nároku
na náhradu, byla-li nesprávným podáním
zmeškána promlčecí lhůta uvedená
v § 28.
Nárok, jenž je dán již v době vyhlášení
zákona, jest přihlásiti do jednoho roku od
vyhlášení tohoto zákona.
Vznikla-li událost, nárok zakládající,
po vyhlášení tohoto zákona, jest nárok
přihlásiti do jednoho roku od vzniku události.
Nebyl-li nárok v těchto lhůtách přihlášen,
zaniká.
Po uplynutí tří let od vyhlášení
tohoto zákona nemůže válečný
poškozenec nově uplatňovati nárok na
něm založený, mimo případy §§
2. a 4., odpadne-li důvod, pro nějž zprvu nároku
neměl nebo nároku později pozbyl.
Pro osoby, které v době vyhlášení
tohoto zákona prokazatelně beze své viny
a proti své vůli meškaly mimo obvod československé
republiky, prodlužuje se lhůta k ohlášení
nároku o dobu, která uplynula mezi vyhlášením
tohoto zákona a jejich návratem do území
československé republiky, nejdéle však
na deset let od vyhlášení zákona.
Zhorší-li se podstatně zdravotní stav
válečného poškozence následkem
události, zakládající jeho nárok
na důchod invalidní, může válečný
poškozenec požadovati přiměřené
zvýšení svého důchodu, nejdéle
však v době deseti let od přiznání
prvotního důchodu.
Důchod vyměří, přizná
a poukáže Zemský úřad pro péči
o válečné poškozence.
Důchody, na něž nárok je dán
již v době, kdy zákon nabude účinnosti,
příslušejí od tohoto dne; vznikla-li
okolnost, nárok zakládající, po tomto
dni, příslušejí důchody od prvního
dne měsíce následujícího oné
okolnosti.
Důchod je splatný v měsíčních
lhůtách ku předu. Nároku na úrok
z prodlení důchodce nemá.
Zemský úřad jest oprávněn,
kdykoli znovu prozkoumati podmínky důchodu a může
pak zastaviti důchod úplně nebo částečně:
a) odpadly-li nebo změnily-li se podmínky,
za nichž důchod byl přiznán a vyměřen;
b) odmítl-li důchodce bezdůvodně
odebrati se do nemocnice neb ústavu k léčení
nebo školení nařízenému Zemským
úřadem, nebo přijmouti zaměstnání,
uvedené v § 4. tohoto zákona;
c) odebral-li se důchodce do ciziny beze svolení
Zemského úřadu; v takovém případě
může Zemský úřad místo
dalšího důchodu vyplatiti mu odbytné
ve výši trojnásobného ročního
důchodu, svolí-li k tomu dočasný nositel
zaopatření chudinského. Ministr sociální
péče se zmocňuje, aby nařídil
přísnější opatření
oproti důchodcům, odebravším se do států,
jež přísněji nakládají
se svými důchodci, kteří se přestěhují
do území československé republiky;
d) byl-li důchod zkapitalisován;
e) byl-li důchodce trestním rozsudkem zbaven
volebního práva do obcí. Ministr sociální
péče může v dohodě s ministrem
financí poskytnouti nevinné rodině důchodcově
k její žádosti polovici jeho důchodu.
Důchodcové jsou povinni každou změnu
ve svých poměrech, jež se dotýká
podmínek, za nichž důchod byl přiznán
a vyměřen, oznámit ihned Zemskému
úřadu, a ručí za škodu vzniklou
opomenutím této povinnosti.
Ministerstvo sociální péče může
k návrhu Zemského úřadu povoliti částečnou
neb úplnou kapitalisaci důchodu, svolí-li
k tomu dočasný nositel chudinského zaopatření
a - jde-li o nezletilce - příslušný
soud poručenský.
Kapitál je stanoviti podle zásad pojistně-matematických;
povolená částka nesmí býti
vyšší, nežli desetinásobný
roční důchod.
Bližší ustanovení o způsobu, jak
při kapitalisování důchodů
jest postupovati, vydá ministr sociální péče
nařízením.
Zemský úřad vydá osobě, jež
se o důchod uchází, písemný
výměr, zda-li jí důchod přiznává,
čili nic. V kladném případě
jest ve výměru udati výši přiznaného
důchodu.
Rovněž o opatřeních podle § 31.
tohoto zákona jest vydati výměr.
Rozhodnutí Zemského úřadu budiž
ve výměru odůvodněno.
Výměr jest doručiti doporučeně
osobě, jíž se týká, pokud se
týče zákonnému zástupci jejímu.
Válečným poškozencům, bydlícím
v cizině, doručí se výměr prostřednictvím
příslušného zastupitelského úřadu
československé republiky v cizině.
Do výměru jest možno stěžovati
si k ministerstvu sociální péče; stížnost
jest podati ve lhůtě 60 dnů ode dne, kdy
výměr byl doručen, u okresního úřadu
pro péči o válečné poškozence
neb u politického úřadu první stolice,
nevstoupil-li v okrese ještě v činnost okresní
úřad pro péči o válečné
poškozence, případně u příslušného
zastupitelského úřadu československé
republiky v cizině.
Stížnost není dovolena do výměru
o důchodu invalidním, pokud se týká
procenta výdělečné nezpůsobilosti,
stanoveného podle nálezu prohlídkové
komise okresní nebo zemské (§ 3. odst. 2. zák.
z 8. dubna 1919, č. 199. sb. z. a n., § 6. nařízení
vlády republiky československé ze dne 23.
dubna 1919, č. 224. sb. z. a n. a § 3. nařízení
vlády republiky československé ze dne 29.
října 1919 č. 575 sb. z. a n.).
Důchody, přiznané podle tohoto zákona,
mohou býti zabaveny pouze:
a) pro zálohy a zápůjčky, poskytnuté
na ně důchodci státem, zemí, okresem,
obcí, veřejným fondem neb institucí,
kterou ministr sociální péče pověří
poskytováním záloh anebo zápůjček;
b) až do polovice pro nároky na zákonnou
výživu.
V případech § 36. může býti
důchod také zcela, pokud se týče do
polovice postoupen. Jinak nemá právního účinku
ani postup, ani jakékoli právní jednání,
omezující právo důchodcovo na důchod.
Požívání důchodů, přiznaných
podle tohoto zákona, nemá následků,
spojených s opatřením chudinským.
Podání, protokoly, výměry, kvitance
a doklady, jichž je třeba k uplatňování
nároků podle tohoto zákona a ku provádění
jeho, jsou osvobozeny od kolkův a poplatků. Osvobození
dokladů je však toliko podmínečné,
pokud slouží výhradně jen tomuto zákonnému
účelu.
Ode dne, kdy důchodci přiznán jest důchod
podle tohoto zákona, nepřísluší
mu nižádný jiný důchod, vzniknuvší
podle dosavadních ustanovení na základě
událostí ve smyslu § 1. zákona ze dne
8. dubna 1919, č. 199. sb. z. a n., a nepřísluší
jemu ani příslušníkům jeho nárok
na státní vyživovací příspěvky
podle zákona ze dne 23. září 1919,
č. 530 sb. z. a n. či příplatky podle
zákona ze dne 28. března 1918, č. 119 ř.
z., anebo podle zákona uherského článku
XV. z roku 1915.
Vyživovací příspěvky a příplatky,
dlužno vypláceti důchodci a jeho příslušníkům
za dobu od počátku působnosti tohoto zákona
(§ 45.) až do přiznání důchodu,
jest je však zúčtovati na přiznaný
důchod. Tím se mění ustanovení
§ 4. zák. o státním příspěvku
vyživovacím ze dne 23. září 1919,
č. 530. sb. z. a n., § 2. zákona ze dne 28.
března 1918, č. 119. ř. z., a § 7. zákona
uherského článku XV. z roku 1915.
Válečným poškozencům (§
1. lit. a) zákona ze dne 8. dubna 1919, č.
199. sb. z. a n.), majícím zaopatřovací
požitky vojenské podle dosavadních ustanovení,
zastaví se požitky, nepřihlásí-li
se nejpozději do tří měsícův
od vyhlášení tohoto zákona k lékařské
prohlídce, stanovené nařízením
vlády republiky československé ze dne 23.
dubna 1919, č. 224. sb. z. a n., pokud se týče
ze dne 29. října 1919, č. 575. sb. z. a n.
K základním důchodům, vyměřeným
podle tohoto zákona v §§ 7., 8., 17., odst. 1.,
23. a 25. jest vypláceti až do 31. prosince 1920 přirážku
ve výši 50%.
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby tuto přirážku dříve snížil,
nebo zastavil, změní-li se poměry drahotní.
Obce jsou povinny spolupůsobiti při provádění
tohoto zákona.
Všechny osoby fysické i právnické jsou
povinny poskytnouti úřadům a jejich zřízencům
vyžádané zprávy, jichž je třeba
ku provedení tohoto zákona.
Kdo této povinnosti nevyhoví, bude potrestán
politickým úřadem na penězích
až do 3000 K nebo vězením až do 6 neděl.
Není dovoleno užíti zjištění
hospodářských a rodinných poměrův
osob, uplatňujících nárok na důchod,
k účelům jiným než podle tohoto
zákona.
Zákon tento nevztahuje se na vojenské gážisty,
poddůstojníky z povolání a jejich
příslušníky a pozůstalé.
Zákon tento nabude účinnosti dnem 1. května
1920.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby jej v dohodě s ministrem financí a vnitra provedl.
Úpravou důchodů válečných
poškozenců nebyla vyřešena otázka
ochrany pro případ úmrtí. Zákonem
republiky rakouské přispívá tamní
státní zpráva značnými sumami
na úhradu nákladů pohřebních.
Váleční poškozenci v republice československé
žádají, by otázka náhrady pohřebného
byla řešena pojištěním pro případ
úmrtí. Pojistné prémie mají
býti hrazeny z důchodů.
Z toho důvodu navrhujeme:
Ministerstvo sociální péče se zmocňuje,
by upravilo otázku pojištění válečných
poškozenců pro případ úmrtí
v dohodě se zástupci organisací válečných
poškozenců.