Na podporu staveb domů s malými byty podle zákona
ze dne 23. května 1919, čís. 281 sb. z. a
n., povoluje se další částka 25,000.000
K, z níž lze podporovati také stavby zahájené
roku 1920 v městech a na venkově.
Částku, kterou jest podle § 2 zmíněného
zákona zařaditi do rozpočtu budoucích
let, jest přiměřeně zvýšiti.
Zemská politická správa může,
vykonajíc dříve za součinnosti obce,
kde se podnik nalézá, nutná setření,
uložiti držiteli podniku vyrábějícího,
dodávajícího nebo dopravujícího
hmoty stavební, by podnik provozoval způsobem, hovícím
veřejnému zájmu.
Nevyhoví-li tomu držitel podniku ve lhůtě
jemu stanovené, jest zemská politická správa
oprávněna, učiniti všechna potřebná
opatření k využitkování podniku
v veřejném zájmu sama, a to zejména
tím, že svěří dozor na provozování
podniku, nebo provozování samo, veřejné
korporaci, neb obecně prospěšnému stavebnímu
sdružení, nebo jednotlivé osobě, kterou
v dohodě s korporací, v jejíž prospěch
se opatření děje, zvláště
k tomu ustanoví.
Dozorem na provozování podniku věřená
osoba má jmenovitě právo stanoviti cenu výrobků
nebo dopravy podle kalkulace skutečných výdajů
výrobních se započtením položek
amortisačních, úrokových a ziskových,
a právo určiti stavební podniky, kterým
se musí stavební hmoty dodati.
O převzetí neb odevzdání podniku a
náhradě rozhodne zemská správa politická
pošetření, provedeném s majetníkem
podniku, se zástupci příslušných
úřadů a s ostatními zájemníky.
Z rozhodnutí zemské politické správy
není odvolání. Pokládá-li se
však některá strana rozhodnutím zemské
politické správy o náhradě škody
za zkrácenou, může žádati do roka
ode dne doručení rozhodnutí zemské
politické správy, za stanovení náhrady
u místně příslušného okresního
soudu řízením nesporným, na Slovensku
podle uherského zákonného článku
XLI z roku 1881. O náhradě útrat platí
obdobná ustanovení civilních řádů
soudních.
Převzetí podniku může býti vykonáno,
jakmile byla náhrada složena k soudu, nebo jinak zajištěna.
Podnik budiž vrácen ve stavu, odpovídajícím
odbornému provozu podniku po dobu opatření
ve smyslu předchozích ustanovení.
Za škodu způsobenou ručí korporace v
jejíž prospěch opatření bylo
učiněno.
Působnost zemské politické správy
podle ustanovení tohoto paragrafu vykonává
na Slovensku a v pozemí Podkarpatské Rusi župan
(županský úřad).
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministrům sociální péče a veřejných
prací se ukládá, aby tento zákon v
dohodě se zúčastněnými ministry
provedli.
Zákonem ze dne 23. května 1919 čís.
281 sb. z. a n. byl stavební ruch obcí a obecně
prospěšných stavebních sdružení
podnícen měrou nečekanou. 5,000.000 K ročně
tímto zákonem povolených a stačících
ku podpoře staveb o úhrnném nákladě
asi 113,000.000 K bylo podle výborové zprávy,
připojené k novele tohoto zákona, vyčerpáno
již začátkem července 1919. Do konce
listopadu 1919 bylo ministerstvu sociální péče
předloženo projektů s rozpočteným
nákladem okrouhle 450,000.000 K; na jejich podporu bylo
by potřebí úhrnné částky
20,000.000 K.
Vláda žádala v novele shora zmíněného
zákona povolení pouze další částky
10,000.000 K stačící ku podpoře staveb
o úhrnném nákladu asi 227,000.000 K, takže
by byla měla celkem 15,000.000 K ročně na
podporu staveb o úhrnném nákladu okrouhle
340,000.000 K.
Podle statistických výkazů, předložených
vládou při projednávání novely
v subkomitétu sociálního výboru, přislíbilo
již ministerstvo sociální péče,
předpokládajíc povolení požadovaného
úvěru 10,000.000 K, podporu na stavby vesměs
nutné o úhrnném nákladu 340.000.000
K a vyčerpalo tím vlastně již celý
požadovaný úvěr. Do 20. ledna 1920 bylo
ministerstvu předloženo zralých projektů
o úhrnném nákladu 504,000.000 K a ohlášeno
dalších projektů o úhrnném nákladu
159,000.000 K, tudíž celkem projektů s úhrnným
nákladem 663,00.0.000 K.
Podle toho by skoro celá polovice již nyní
předložených neb alespoň ohlášených
projektů vyšla na prázdno.
Sociálně politický výbor uvědomuje
si velikou nouzi bytovou téměř všeobecnou
a oceňuje význam stavební činnosti
jako prostředku proti nezaměstnanosti považoval
za nezbytné, aby úvěr vládou žádaný
byl zvýšen na 25,000.000 K.
S usnesením tím projevil ministr sociální
péče souhlas.
Tak bude míti vláda po ruce celkem 30,000.000 K
na podporu staveb o úhrnném nákladu přes
670,000.000 K.
Ke zvýšení úvěru vládou
žádaného byl sociálně politický
výbor veden tou myšlenkou, aby se mohly ucházeti
o podporu na nové projekty také venkovské
obce nebo venkovská družstva malorolníků
a vůbec osoby věnující se povolání
zemědělskému. Také kruhy zemědělské
trpí neméně nouzí bytovou než
průmysloví dělníci a státní
zaměstnanci, kterým v prvé řadě
byla dosud státní podpora poskytnuta. Patrně
jen neznalost věci, že družstva zemědělská
mohou dostati podporu netoliko na stavbu obytných domů,
ale i na postavení nutného hospodářského
příslušenství, jako na stodolu a chlév,
byla příčinou, že květnový
zákon na podporu stavebního ruchu zůstal
zemědělskými kruhy nepovšimnut.
Změny, které sociálně politický
výbor na vládní osnově provedl, jsou
tyto:
V § 1. zvýšil, jak již řečeno,
žádaný úvěr z 10,000.000
K na 25,000.000 K a pojal do tohoto paragrafu ne sice nutný,
ale pro upozornění venkovského obyvatelstva
jistě účelný dodatek, že z úvěru
lze podporovat stavby domů s malými byty "ve
městech i na venkově". Naproti tomu vyloučil
z vládní osnovy ustanovení, že lze podporovat
také stavby úrazových pojišťoven
dělnických a pensijních ústavů
pro zřízence, chtěje zachovat povolený
úvěr výhradně pro stavby obcí
a obecně prospěšných stavebních
sdružení.
Na § 2. vládní osnovy provedl výbor
pronikavější změny, ač s pohnutkami,
které vedly vládu k pojetí ustanovení
§ 2. do osnovy zákona, a se sledovanými při
tom účely, jak jsou vyloženy v důvodově
zprávě ku vládnímu návrhu,
plně souhlasil. Podle vládní osnovy měla
býti zemská politická správa oprávněna,
bylo-li to ve veřejném zájmu, ihned převzíti
ve správu státu, nebo odevzdati do správy
jiných veřejných korporací nebo obecně
prospěšných stavebních sdružení
na čas potřeby podniky vyrábějící,
dodávající nebo dopravu jící
hmoty stavební.
Subkomité sociálně-politického výboru,
který se věcí zabýval, byl toho názoru,
že vzetí správy podniku z rukou jeho majitele
má býti teprve posledním prostředkem,
jak vynutiti, aby se podnik provozoval způsobem hovícím
veřejnému zájmu. Subkomité soudil,
že dlužno dříve majitele podniku upozorniti
nebo mu dáti výstrahu, aby provozoval podnik
způsobem, jak toho vyžaduje veřejný
zájem, a teprve nevyhoví-li danému příkazu
v ustanovené lhůtě, že možno učiniti
další potřebné opatření.
Subkomité byl dále názoru, že pravidelně
dostačí a kýženého cíle
se dosáhne, dá-li se podnik pouze pod dozor. Subkomité
měl za účelno vytknouti jmenovitě
dvě oprávnění, jež přísluší
osobě pověřené dozorem nad provozováním
podniku: předně právo, stanoviti ceny na
základě kalkulace skutečných výdajů
výrobních přihlížejíc
k amortisaci a zúrokování investovaného
kapitálu a přiměřenému zisku
majitele domu, a dále právo, určiti stavební
podniky, kterým se musí stavební hmoty dodávati.
K tomuto názoru subkomitétu přidal se plně
sociálně politický výbor, přijav
ještě další ustanovení, že
musí-li danému příkazu nebo výstraze
předcházeti šetření, má
se toto státi za součinnosti obce, ve které
podnik jest. Součinnost obce shledává sociálně
politický výbor k tomu potřebnou, aby šetření
ulehčila a je v každém směru podporovala;
obci nemá příslušeti právo nějakého
veta.
V otázce náhrady byl sociálně politický
výbor toho názoru, že majitel podniku smí
činiti nárok na náhradu jen tehdy, když
mu bylo provozování podniku odňato, v jiném
případě nikoliv a jmenovitě také
tehdy ne, když mu provozování podniku bylo
ponecháno a podnik ku příkladu dán
jen pod dozor.
Rozhodnutí dáno úplně do rukou zemské
politické správy; rozhodnutí její
jest konečné. Jen v případě
odevzdání podniku do správy, může
o otázce náhrady škody strana, která
se pokládá rozhodnutím zemské politické
správy za zkrácenou, žádati do roka
ode dne doručení za stanovení náhrady
nesporným řízením soudním.
Jinak nechal sociálně politický výbor
vládní osnovu nezměněnu.
Sociálně politický výbor uznávaje
nutnost a účelnost vládní osnovy,
jak byla ve výboru pozměněna, navrhuje:
Národní shromáždění račiž
předložené osnově zákona uděliti
ústavní sankci.
Rozpočtový výbor připojuje se ku zprávě
výboru sociálně-politického a souhlasí
s osnovou zákona, týmž navrženou.