Branný i rozpočtový výbor
Národního shromáždění
pojednaly o vládní osnově zákona podle
tisku č. 2151 a přisvědčujíce
k důvodům, které důvodová zpráva,
k tomuto vládnímu návrhu připojená,
uvádí pro vydání dotčeného
zákona, navrhují, aby se Národní
shromáždění usneslo na znění
tohoto zákona takto:
Ministerstvu národní obrany přísluší
právo přejímati podle vlastního uvážení
bývalé rakousko-uherské, rakouské
a uherské vojenské gážisty do vojenských
služeb československé republiky jako československé
vojenské gážisty.
Nepřevezme-li ministerstvo národní obrany
do československé vojenské činné
služby jako gážisty takovéto vojenské
osoby z povolání, poskytne jim československá
republika potud, pokud nejpozději dnem 1. ledna 1910 získaly
a od té doby nepřetržitě měly
v některé obci republiky domovské právo,
a pokud jejich skutečná služební doba
v bývalé branné moci nepřesahovala
dobu 5 let, k jejich zvláštní žádosti
odbytné, rovnající se jednoročnímu
služebnímu příjmu jejich (gáži),
tak, jak jim příslušel dne 28. října
1918; pokud sloužili v bývalé branné
moci více než 5, ale méně než 10
let, bude jim k jejich žádosti poskytnuto odbytné
rovnající se dvojnásobnému ročnímu
služebnímu příjmu, jak jim příslušel
dne 28. října 1918.
Do naší branné moci nepřevzatým
bývalým vojenským lékařům,
kterým byly bývalou vojenskou správou jejich
studijní výlohy uhrazeny, poskytne republika takovéto
odbytné k žádosti jejich pouze v tom případě,
jestliže si skutečně nejméně
7letou činnou službu podle převzatého
závazku již odsloužili; toto odbytné bude
pak činiti dvojnásobný roční
služební příjem, který jim patřil
dne 28. října 1918.
Sloužily-li takovéto bývalé vojenské
aktivní osoby skutečně nejméně
10 roků, budou těm z nich, kteří nebyli
do československé branné moci převzati,
k jejich žádosti a podle jejich volby poskytnuty buď
zaopatřovací požitky podle vojenských
zaopatřovacích zákonův a nařízení
plativších dne 28. října 1918 v bývalé
říši rakousko-uherské, avšak nejvýše
výměrou požitků zaopatřovacích
VI. hodnostní třídy, nebo bude poskytnuto
jim odbytné ve výši dvojnásobné
roční gáže, požívané
dne 28. října 1918; v obojím případě
nepotřebují prokázati nezpůsobilost
k dalšímu vykonávání činné
služby. Podle těchto zásad budou poskytnuty
zaopatřovací požitky také pozůstalým
po těch vojenských osobách bývalé
branné moci, jimž byly zaopatřovací
požitky podle tohoto odstavce přiznány.
Nároku na odbytné nemá nikdo, kdo před
působností tohoto zákona odbytné jakýmkoli
způsobem již obdržel.
Bývalým vojenským gážistům
z povolání, kteří teprve po 1. lednu
1910 získali domovské právo v některé
obci československé republiky, příslušejí
nároky, uvedené v předešlých
odstavcích tohoto zákona, pouze potud, pokud jim
by a k jejich žádosti, do propadné lhůty,
vládou nařízené, výslovně
přiznána československá státní
příslušnost. Bývalým vojenským
gážistům, uvedeným v předešlých
odstavcích, kteří se stávají
československými státními příslušníky
teprv opcí podle ustanovení mírových
smluv s Německem, Rakouskem, Maďarskem a jinými
státy, nároky uvedené v tomto paragrafu nepříslušejí.
Nárok na odbytné, nebo zaopatření
podle § 2. tohoto zákona přísluší
za předpokladu státní příslušnosti
československé, tam uvedené, též
bývalým vojenským gážistům
do československých služeb již převzatým,
kteří byli ze služebních důvodů
do jednoho roku ode dne návratu ruských legií,
podle nařízení vlády ustanoveného,
z činné služby československé
propuštěni; pro vyměření odbytného
bude vzata v tomto případě za základ
služební gáže posléze požívaná,
a pro zaopatření těchto osob a jejich pozůstalých
rozhodný bude vojenský zaopatřovací
zákon, platný v době propuštění
z činné služby jejich.
Nároku podle § 2. nemají bývalé
rakousko-uherské, rakouské a uherské vojenské
osoby z povolání, které byly trestním
řízením, provedeným podle ustanovení
mírových smluv, uznány vinnými činy,
které se příčí zákonům
a zvyklostem válečným.
Rovněž pozbývají tohoto nároku
vojenské osoby z povolání, uvedené
v § 2., jimž bude do jednoho roku po návratu
ruských legií do vlasti (viz § 3.) po provedeném
šetření prokázáno, že za
války buď československý národ
nebo jeho příslušníky poškodily
jednáním, svědčícím
o jejich záští proti československému
národu, nebo že se snažili pronásledováním
československého národa, nebo jeho příslušníků,
nabýti zvláštních osobních výhod
a prospěchů.
Byly-li osoby takové, uvedené právě
v předešlých odstavcích tohoto paragrafu,
již přijaty do vojenských služeb anebo
do jiných veřejných služeb československé
republiky, budou propuštěny bez jakýchkoli
nároků na zaopatření; výjimkou
mohou jim býti zaopatřovací požitky
neb odbytné poskytnuty jenom potud, pokud svoji vinu smyly
neobyčejnými zásluhami, v boji československé
republice prokázanými.
V odstavci druhém zmíněné šetření
a řízení, v němž musí
býti obviněnému poskytnuta možnost vysvětlení
a námitek, jakož i provedení potřebných
důkazů, upraveno bude zvláštním
nařízením.
Bývalým osobám vojenským, jimž
byly přiznány bývalým státem
rakouským, uherským nebo mocnářstvím
rakousko-uherským vojenské zaopatřovací
požitky, poskytne československá republika
tyto požitky podle příslušných
vojenských zaopatřovacích zákonův
a nařízení bývalých států,
plativších dne 28. října 1918, nejvýše
však požitky VI. hodnostní třídy
a to potud, pokud nejpozději dnem 1. ledna 1910 získaly
a od té doby nepřetržitě měly
domovské právo v některé obci československé
republiky.
To platí též o osobách právě
uvedených, které však teprve po 1. lednu 1910
právo domovské v některé obci československé
republiky získaly, potud, pokud jim byl k jejich žádosti
do propadné lhůty, vládou ustanovené,
československá státní příslušnost
výslovně propůjčena nebo přiznána.
Nárok na zaopatření od československé
republiky nepřísluší osobám,
uvedeným v předešlých odstavcích,
také potud, pokud se staly československými
státními příslušníky teprv
opcí, vykonanou podle ustanovení mírových
smluv.
Nároku na toto zaopatření, právě
v § 5. uvedené, nemají osoby uvedené
v témže paragrafu, pokud byly uznány trestním
řízením, provedeným podle ustanovení
mírových smluv, vinnými činy, které
se příčí zákonům a zvykům
válečným, anebo na kolik jim bude do 1 roku
(viz § 3.) po návratu ruských legií
prokázáno, že se dopustily jednání
v 2. odstavci § 4. označeného; zaopatřovací
požitky, které jim byly československou republikou,
nebo na její účet již vyplaceny, musí
jimi býti republice navráceny.
Veškeré gáže rozhodné pro vyměření
odbytného nebo zaopatřovacích požitků
podle tohoto zákona, budou ministerstvem N. O. co do oprávněnosti
přezkoumány a při mimořádném,
poměry neodůvodněném postupu za války
na výši, normálním postupem dosažitelnou
sníženy.
Ministrům N. O., vnitra a financí se ukládá,
aby zákon tento provedli.
Současně navrhuje branný i rozpočtový
výbor N. S., aby byly přijaty tyto resoluce k
zákonu právě navrhovanému:
I. Ministerstvu N. O. se ukládá, aby pro šetření
o okolnostech, rozhodných podle tohoto zákona pro
jeho uplatnění, sestavilo si zvláštní
poradní komisi asi pětičlennou v níž
by mohli býti: zástupce ministra N. O., osobní
a stížnostní komise M. N. O., legionářské
kanceláře M. N. O., jakož i po jednom zástupci
ministerstva financí a vnitra, a podle návrhu této
komise tento zákon ministerstvem N. O. s výhradou
volného uvážení podávaných
návrhů byl prováděn.
II. Vládě se ukládá, aby ještě
v tomto zasedání N. S. podala vládní
návrh zákona o obdobné úpravě
zaopatřovacích nárokův a přejímání
do služeb republiky bývalých gážistů
rakouského a uherského četnictva.
Navrhovaný zákon má postaviti na právní
základ sociální nároky bývalých
gážistů rakousko-uherské, rakouské
i uherské branné moci co do pensijního zaopatření
jejich a vyhověti současně požadavku
vyšší spravedlnosti, která si žádá,
aby takovým bývalým vojenským osobám,
které ve své služební funkci mimo
svoji povinnost a nad ní z důvodů
nízce osobních a zištných snažili
se uspíšiti svoji kariéru persekucí
československých lidí, nebylo poskytováno
hmotné zaopatření od státu, jehož
vzniku svévolně chtěly zabrániti.
Připomínáme, že republika československá
není vlastně nucena poskytovati zaopatřovací
požitky bývalým gážistům
zaniklých států vůbec, a že tak
činí jenom z důvodů sociálních.
Navrhovaný zákon jest úplně ve shodě
s ustanoveními článku 92. a 216. mírové
smlouvy s Rakouskem a nemůže tudíž proti
němu být užito poukazů na mezinárodní
závazky republiky.
První navrhovanou resolucí má býti
ministerstvu N. O. poskytnuta možnost rychlého a rekriminace
vylučujícího provedení zákona,
jakož i rozšíření zodpovědnosti
za jeho provádění.
Druhou resolucí chceme vyplniti mezeru, která by
jinak jistě vznikla, kdyby také pensijní
poměry bývalých gážistů
četnictva analogickým zákonem co do zaopatřovacích
požitků jejich nebyly upraveny zákonným
způsobem.