Poslední odstavec u § 8. zák. z 23. února
1888, čís. 9. zem. zák. pro Čechy
se zrušuje a má zníti takto:
Základní služné obecního neb
obvodního lékaře nesmí činiti
méně, než 1400 K ročně.
Pensijní a zaopatřovací požitky jež
byly již obecním a obvodním lékařům
a jejich rodinám vyměřeny podle starých
ustanovení (§ 4., 7., 10. a 11. zák. ze dne
17. dubna 1906, čís. 34 z. z. ve spojení
s § 8. zák. z 23. února 1888, z. z. č.
9) buďtež od doby účinnosti tohoto zákona
nově upraveny podle základu vytčeného
v §u 1. tohoto zákona.
Státní správa bude poskytovati zemskému
správnímu výboru jako správci "pensijního
fondu pro obecní a obvodní lékaře
v Čechách k umožnění výplaty
zvýšených pensijních a zaopatřovacích
požitků lékařův a jejich rodin
(§ 2. tohoto zákona) a k finančnímu
zajištění pensijního fondu (§ 16.
zem. zák. ze dne 17. dubna 1906, č. 34.) prozatím
roční příspěvek.
Výše tohoto příspěvku stanoví
se každoročně nařízením;
nařízením může býti také
poskytování příspěvku zastaveno.
Pro rok 1920 má činiti příspěvek
tento dohromady 100.000 K.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1920 a pověřuje se jeho provedením
ministr veřejného zdravotnictví a
tělesné výchovy s ministrem financí.
Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy zabývá se pronikavou reformou veřejné
správy zdravotní, jejíž součástí
bude též úprava služebního postavení
a právních poměrů nynějších
obecních a obvodních lékařů.
Úprava tato bude vyžadovati delšího
času a důkladného šetření
a jednání; z toho důvodu přikročuje
ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy vyhovujíc žádosti sekce
obecních a obvodních lékařů
pro Čechy alespoň ku provisorní legislativní
úpravě služebních požitkův
obecních a obvodních lékařů
v Čechách a aby lékaři tito základním
minimálním služným vyrovnali se obecním
a obvodním lékařům moravským
(§ 15. zdrav. zák. moravského ze dne 27. prosince
1909, čís. 96 z. z.).
S tím spojeny budou také důsledky pro obor
působnosti zákona pro Čechy ze dne 17. dubna
1906, č. 3. z. z. ohledně pensí pro lékaře,
vdovy, vychovávací příspěvky
dětí atd.
Úprava aspoň nejkřiklavějších
nesrovnalostí nynějšího stavu je nezbytně
nutnou, neboť nestejnost a nerovnoměrnost ve služebních
požitcích obecních a obvodních lékařů
v Čechách trvá již od doby vydání
zákona z 23. února 1888, č. 9. z. z. a průběhem
doby ještě se zvýšila.
Úprava tato náleží dosud beze sporu
do sféry autonomních orgánů, resp.
pokud jde o úpravu zákonnou, příslušela
v této věci kompetence zákonodárná
sněmům zemským (§ 5. z. z. ze dne 30.
dubna 1870, č. 68 ř. z.).
Organisace zdravotní služby v obcích a právní
poměry lékařův obecních a obvodních
v Čechách byly dosud upraveny zákonem ze
dne 23 února 1888, čís. 9. z. z. (částečně
změněn zákonem ze dne 6. ledna 1893, čís.
9. z. z.) a dále zákonem ze dne 17. dubna 1906,
čís. 34. z. z., jímž bylo upraveno výslužné
lékařův obecních a obvodních,
jakož i zaopatřovací požitky jejich rodin.
Na Moravě upravuje zdravotní službu v obcích
a právní poměry lékařův
obvodních a obecních zákon ze dne 27. prosince
1909, čís. 98. z. z.. ve Slezsku pak zákon
ze dne 30. dubna 1896, čís. 31. z. z., jenž
má býti zrušen zákonem ze dne 26. dubna
1914, č. 26. z. z., jehož účinnost však
dosud nebyla stanovena.
Snahy lékařův obecních a obvodních
v Čechách, čelící k zlepšení
jejich materielních poměrů, jakož i
nutná potřeba lepšího vybudování
organisace zdravotní služby v obcích, vedly
zemský výbor bývalého království
Českého k tomu, že po důkladných
přípravách vypracoval v roce 1908 a později
pak roku 1911 osnovu nového zákona, jímž
upravena býti měla veřejná služba
zdravotní v obcích, jakož i výslužné
obecních a obvodních lékařů
a zaopatřovacích požitků jejich rodin;
v těchto osnovách zlepšeny byly pronikavě
služební požitky lékařův
a to tím způsobem, že byly zavedeny třídy
platové (od 1200 do 1600 korun, podle zákona z roku
1888 činí minimální služné
lékařů 800 K), že dále přiznány
byly lékařům pětileté přídavky
(pět) a aktivní přídavek a že
konečně také byla zlepšena výměra
pro stanovení náhrady nákladů na cesty
služební (cestovní paušál).
Zvýšený finanční efekt, který
měl vzejíti z této úpravy, měl
hraditi fond zemský.
Osnova tato však pro tehdejší obstrukci německou
nebyla uzákoněna, takže pokud se týče
úpravy služebních poměrův obecních
a obvodních lékařů zůstává
dosud v platnosti zákon ze dne 23. února 1888, č.
9. z. z. resp. zákon ze dne 7. dubna 1906, č. 34.
z. z.
Tento stav, na jehož nápravu ovšem lékaři
obecní a obvodní nemohli vykonávati nějakého
vlivu, způsobil samozřejmě, že stavovské
korporace lékařské domáhaly se stále
naléhavěji zlepšení svých poměrů
materielních cestou mimozákonnou a to s části
intervencemi u zemského výboru, jako nejvyššího
úřadu autonomního, jež dosud služební
jejich požitky platí.
Zemský výbor bývalého království
Českého, resp. zemská správní
komise vycházely přáním lékařů
těchto potud vstříc, že okresům
a obcím bylo doporučeno (oběžník
ze dne 15. června 1916, č. 63.447), aby upravily
vzhledem k nedostatečnosti zákona z roku 1888, jakož
i vzhledem ke zvýšeným požadavkům,
jež byly kladeny na lékaře obecní a
obvodní zvláště za doby válečné,
služební požitky lékařův
obecních a obvodních podle §u 21. osnovy zákona
zdravotního (tisk CXLII) totiž, aby jednak, pokud
se tak nestalo, zvýšily služné na 1200
- 1600 K, poskytly lékařům pětileté
přídavky (10 procent služného), dále
aktivní přídavky (ročně 40
K za každých 1000 obyvatel) a konečně,
aby také upravily cestovní paušál podle
norem vytčených v osnově.
Mimo to bylo doporučeno oběžníkem ze
dne 14. března 1917, č. 15.938 udílení
tak zv. drahotních přídavků, tak jako
se dostalo přídavků těch úředníkům
státním a jiným, kteréžto doporučení
pak bylo co nejvřeleji opakováno dalším
oběžníkem ze dne 6. července 1918, č.
60.551, v němž mimo jiné byly dány okresním
výborům rozhodující pokyny o odměnách
lékařů za léčení chudých.
Při různé potenci finanční
jednotlivých okresův a obcí a při
různých proudech, které se dosud uplatňují
v autonomních korporacích, není dojista nápadno,
že přes určitě znějící
pokyny zemského výboru nedálo se zlepšení
služebních požitků lékařův
obecních a obvodních stejnoměrně,
zvláště když již nebylo v této
úpravě jednotnosti od počátku působnosti
zdravotního zákona z roku 1888.
Z podrobné zprávy, již předložil
zemský správní výbor ministerstvu
veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy, vychází na jevo, že zlepšení,
jehož se lékařům dostalo jednak spontánní
akcí autonomních korporací, jednak i zakročením
zemského výboru, záleží v přídavcích
ke služnému, v přídavcích k cestovnímu
paušálu, drahotních přídavcích,
osobních přídavcích, v přídavcích
za zvláštní úkony, v pětiletých
přídavcích, jakož i konečně
v přídavcích aktivních. Toto zlepšení
bylo provedeno jednak percentuelním zvýšením
dosavadních požitků, jednak přidáním
pevných sum podle různých stupnic.
Přídavky v procentech kolísají podle
zprávy zemského výboru takto: Přídavky
ke služnému mezi 10 - 50 procenty, k cestovnímu
paušálu mezi 10 - 100 procenty, drahotní přídavky
mezi 15 - 25 procenty, přiznané kvinkvenálky
činí pak vesměs 10 procent služného.
Přídavky v pevných sumách činí:
U služného 100 - 550 K, u cestovního paušálu
80 - 500 K, u drahotních přídavků
100 - 420 K, kvinkvenálky 100, 150 - 200 K, aktivní
přídavky jsou vyměřeny buď podle
osnovy (40 K za 1000 obyvatel) anebo pevnými částkami
od 100 - 420 K.
Podle statistiky zemského výboru, provedené
na základě odpovědí k cit. již
oběžníku z roku 1916 (z 215 okresů neodpovědělo
7, ve 3 pak byla místa neobsazena) činí zvýšené
služné lékařů v 47 okresích
1200 - 1600 K, u některých lékařů
dosáhlo se této sumy jen připočtením
mimořádného drahotního přídavku,
u velké části ostatních okresů
byla z části provedena aspoň za války
dočasná úprava, ovšem nedosahuje úprava
tato namnoze hranice, jež byla zemským výborem
doporučena. Avšak celkem lze říci, že
podle statistiky zemského výboru (nejnovějších
dat ovšem není) jenom v 64 okresích nebylo
učiněno pro lékaře ničeho.
Zamítavé stanovisko odůvodnily tyto okresy
namnoze tím, že obvodní lékaři
provozují svoje úřední zaměstnání,
jako zaměstnání vedlejší, že
hlavní příjem jejich plyne jim ze soukromé
prakse, že okresy nemají pro zvýšení
úhrady atd.
Pokud se týče lékařův obecních
(v samostatných obcích zdravotních) jsou
poměry jejich podle zprávy zemského výboru
upraveny celkem příznivěji. Zemský
správní výbor rozeslal zmíněné
vyzvání 191 obcím. Z odpovědí
došlých je zřejmo, že 7 obcí, a
to vesměs velkých, honoruje obecní lékaře
stejně, jako jiné obecní úředníky,
více než 1600 K platí 32 obce, 1600 K 14 obcí,
1500 K 8 obcí, 1400 K 13 obcí, 1300 K 1 obec, 1200
K 36 obcí (z těchto 36 obcí jsou 2, v nichž
1 lékař má služné vyšší
než 1200 K, druhý pak nižší), 1100
K 2 obce, 1000 K 19 obcí, 800 K 37 obcí, 900 korun
5 obcí, neobsazena byla místa v 13 obcích,
neodpověděly 4 obce. Činí tedy základní
plat obecních lékařů ve 111, resp.
ve 109 obcích aspoň 1200 K, nebo více, nehledíc
k jiným přídavkům, a zbývají
tudíž netoliko 82 obce, resp. po odečtení
obcí, které neodpověděly, a v nichž
místa lékařská jsou neobsazena (celkem
17), 65 obcí, kde základní služné
nedosahuje 1200 K.
Z těchto 65 obcí poskytnuty válečné
nebo drahotní přídavky a tudíž
zvýšení služebních požitků
nejméně na 1200 K ještě u 13 obcí,
takže počet obcí s menšími služebními
požitky u lékařův obvodních než
1200 K byl v době sestavování statistiky
toliko 52, při čemž v tomto počtu zahrnuto
je 12 obcí s lékaři mobilisovanými.
Ovšem nejednotnost úpravy nelze ani tu neviděti,
při čemž opětně dlužno zdůrazniti,
že nejnovější data nejsou známa
a že podle zdejších informací byly aspoň
částečně v některých
okresích, resp. obcích, služební požitky
lékařů v posledních létech
opětně zlepšeny.
Závazné zvýšení minimálního
platu lékařův obecních a obvodních
vzhledem k §u 8. zák. z 23. února 1888, č.
9. z. z. lze provésti pouze zákonem.
Nutnost úpravy služného a pensijních
i zaopatřovacích požitků u obecních
a obvodních lékařů v Čechách
a jejich rodin je nesporně všemi činiteli uznána
a plně odůvodněna též tím,
že během doby přibylo agendám veřejné
služby zdravotní valně na rozsahu. Zvláště
vzhledem k zákonu epid. ze dne 14. dubna 1913, č.
67. ř. z. atd., jakož i všeobecnými
poměry drahotními. Tento vzrůst oboru
působnosti není ani z daleka vyrovnán nepatrným
zvýšením základního služného.
Jde tedy jen o finanční úhradu a o
takový způsob zákonné úpravy,
jímž by finance veřejné byly co nejméně
dotčeny. Za nejúčelnější
opatření lze považovati novelisaci posledního
odstavce §u 8. z. z. ze dne 23. února 1888, č.
9., jenž zní:
"Služné lékaře obecního
neb obvodního nesmí obnášeti méně
než 800 K." Toto minimální služné
má se zvýšiti podle návrhu vypracovaného
ministerstvem veřejného zdravotnictví a tělesné
výchovy na 1400 K podle vzoru zákona moravského.
Zemský správní výbor v Praze, byv
požádán o projev mínění,
sdělil ministerstvu veřejného zdravotnictví
a tělesné výchovy, že nečiní
námitek proti zamýšlené novelisaci §u
8. zák. ze dne 23. února 1888, č. 9., ani
proti souvislým s ní změnám zákona
ze dne 17. dubna 1906, č. 34. z. z., za těchto
podmínek:
1. že zvýšení základního
minimálního služného obecních
a obvodních lékařů nahrazováno
bude obcím a okresům z pokladny státní;
2. že částka, o kterou se zvýší
zaopatřovací platy lékařů,
pensionovaných již před působností
novely, jakož i zaopatřovací požitky jejich
rodin, bude pensijnímu fondu, jehož správcem
je výbor zemský, státním fondem ročně
nahrazováno a
3. že k zabezpečení a udržení finanční
rovnováhy pensijního fondu pro obecní a obvodní
lékaře poukáže se tomuto fondu ze státních
prostředků částka 500.000 K v pěti
ročních lhůtách.
Činil by tedy podle návrhu a podrobných výpočtů
zemského správního výboru náklad
fondu státního ročně:
ad 1. | na zvýšení služného lékařů s 800 na 1400 K ročně (při přibližném počtu 500 lékařů, o něž tu jde, jelikož jim autonomními korporacemi nejnižší služné nebylo zvýšeno na plnou výši 1400 K, a při průměrném zvýšení služného o 600 K) | ca 300.000 K |
ad 2. | na zvýšení zaopatřovacích a pensijních požitků staropensistů při nynější roční náležitosti 134.000 K až 140.000 K zvýšené v poměru 8 : 14 | ca 100.000 K |
ad 3. | ||
a) | na úhradu vyššího příspěvku fondu zemského, vyměřeného 12.5 procent minimálního platu | ca 80.000 K |
b) | k udržení rovnováhy pensijního fondu peníz 500.000 K rozvržený na 5 ročních splátek po 100.000 K, tudíž pro rok 1920 | ca 100.000 K |
celkový roční náklad z fondu státního byl by tudíž v prvních 5 letech ročně | ca 580.000 K |
počátkem roku šestého snížil
by se však tento náklad o 100.000 K ročně,
t. j. o roční příspěvek, placený
za účelem finančního zajištění
fondu pensijního.
Výše uvedené údaje jsou pouze přibližné,
neboť zemskému správnímu výboru
není přesně známo, zda a ve kterých
případech zvýšeno bylo v poslední
době lékařům obecním a obvodním
v Čechách základní služné
s minima na vyšší sumu.
Samozřejmě roční náklad na
požitky pensijní a zaopatřovací se také
stále mění.
Jmění pensijního fondu podle účetní
uzávěrky za rok 1918 činí 1,322.889
K 96 h, z čehož připadá na válečné
půjčky 425.000 kor.; podle zásad matematicko-pojišťovacích
jeví se však tento fond pasivním o ca. 2,600.000
K. Finanční situace tohoto fondu je tedy nepříznivá.
Aby se provedení zákonného zvýšení
služného obecních a obvodních lékařů
nesetkalo s překážkami povahy finanční,
poněvadž není tu zákonného titulu
k poskytnutí finanční úhrady k účelu
tomuto, t. j. k vyrovnání rozdílu mezi nynějším
minimálním platem 800 K a navrženým
zvýšeným platem 1400 K v přibližné
sumě 300.000 K ročně, státním
fondem, dále, aby nevznikly nesrovnalosti povahy zásadní
mezi právním stavem v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku, neboť podle §u 27. moravského
zákona ze dne 27. prosince 1909, č. 98 z. z. jest
povinností fondu zemského (kromě případů
uvedených v §u 8. cit. zák.) nésti náklad
potřebný k úhradě platů obecních
i obvodních lékařů, podle slezského
pak zákona ze dne 30. dubna 1896, č. 31. z. z. povinny
jsou obce jednotlivých zdravotních obvodů
k dotyčné úhradě, - jeví
se nezbytným v zájmu urychleného a úspěšného
uzákonění této novely ustoupit od
původního úmyslu, podle něhož
měla být úhrada zmíněného
vyššího nákladu přibližně
300.000 K přesunuta na stát, a ponechat úhradu
tuto posavadním činitelům podle ustanovení
zemského zákona z 6. ledna 1893, č. 9. z.
z., t. j. korporacím, v jejichž službách
oni lékaři jsou ustanoveni.
Opatření toto jeví se správným
též po stránce mravní, neboť nelze
si zajisté zatajiti nepříznivého dojmu,
jenž by způsoben byl tím, že by stát
poskytl příspěvek jen oněm obcím
a okresům, které pro úpravu hmotných
poměrů svých lékařů
vykonaly buď málo, nebo nevykonaly nic, neboť
by bylo těžko vázati příspěvek
státní na průkaz, zda nečinnost příslušných
korporací samosprávných odůvodněna
byla nedostatky finančních prostředků,
či nedostatky zájmův o zdravotní službu.
Zamýšlenou legislativní změnou budou
upraveny ovšem samočinně též pensijní
požitky lékařů obecních a obvodních
(§ 4. zák. ze dne 17. dubna 1906, č. 34) zaopatřovací
požitky vdov (§ 6. - 8. cit. zákona) a úmrtní
kvartál (§ 14. a 15. cit. zák.), jichž
výše řídí se podle minimálního
platu obecních a obvodních lékařů,
stanoveného zákonem.
Podle šetření, provedeného zemským
správním výborem, pokud bylo možno přesně
je provésti, bude na základě novely zvýšeno
minimální služné s 800 K na 1400 K asi
u lékařův ustanovených v polovině
okresů a obcí, nebo tu k vybídnutí
zemského správního výboru již
zvýšeno bylo:
a) lékařům obecním a obvodním
základní služné na 1400 K u 20% okresův
a obcí,
b) nad 800 K a pod 1400 K u 50% okresův a obcí,
c) posavadní minimální služné
800 K ponecháno však u 30% okresův a obcí.
Považuje-li se při kategorii, uvedené pod b),
za měřítko výpočtu 300 K (střed),
vyplývá z toho pro tuto kategorii vyšší
výdaj 150.000 K ročně (při počtu
1000 obecních a obvodních lékařů
v Čechách), při kategorii c) pak vznikne
roční vyšší výdaj asi 180.000
K, v celku tedy 330.000 K, kterýžto peníz
by podle zákona z 6. ledna 1893, č. 9. z.
z., jímž pozměněn byl § 8.
zák. ze dne 24. února 1888, č.
9. z. z. byly by povinny hradit autonomní korporace,
jež posud odpíraly provésti nejnutnější
úpravu hmotných poměrů svých
lékařů, kteří jsou v
jejich službách ustanoveni. Tyto korporace budou
tímto nákladem poměrně nepatrně
zatíženy, a to tím méně, jelikož
břemeno to má býti povahy dočasné
a po převzetí policie zdravotní státem
pravděpodobně zanikne.
Zvýšení minimálního služného
zákonem projeví, jak výše bylo již
uvedeno, samočinně svůj vliv i na výměru
pensí lékařův a jejich vdov, příspěvků
na vychování dětí, čtvrtletního
úmrtního a odbytného, jichž výši
upravuje zákon ze dne 17. dubna 1906, č. 34. z.
z. se zřetelem k minimálnímu služnému
t. j. zvýší-li se minimální služné
s 800 na 1400 K, zvýší se tím pro futuro
průměrně též zaopatřovací
požitky výše uvedené.
Poněvadž ani posavadní minimální
výše služného, ani výslužného
atd. nevyhovuje nynějším drahotním poměrům,
je nutno v zájmu humanity i v tomto směru provést
úpravu a to jednak se zřetelem k zaopatřovacím
požitkům atd., vyměřeným po nabytí
platnosti novely (pro futuro), jednak se zřetelem k tak
zv. staropensistům, kteří pensijního
atd. zaopatření nabyli již před působností
novely zákona. V prvním případě
zvýší se pro futuro zaopatřovací
požitky lékaře, jenž po nabytí
platnosti novely nabude nároků na zaopatření
pensijní, jakož i event. zaopatřovací
požitky jeho rodiny, samočinně o 75%, neboť
i základní služné se zvýší
o stejnou částku (viz zákon ze 17. dubna
1906, č. 34. z. z., jenž výši těchto
požitků činí závislou na výši
minimálního platu lékařův obecních
a obvodních).
Úhradu těchto vyšších zaopatřovacích
požitků po uzákoněném zvýšení
minimálního platu budou tvořiti:
1. jmenovací sazby v posavadní výši
100 korun, jež se vybírají od každého
nově jmenovaného lékaře obecního
a obvodního po udělení definitiva, dále
2. příspěvky lékařův
obecních a obvodních, které činí
pro každého lékaře 3% z platu, zákonem
minimálně stanoveného (příště
1400 K),
3. příspěvky fondu zemského za každého
obecního a obvodního lékaře, jež
činí 12.5% zákonem stanoveného minimálního
platu lékařova, t. j. příště
ze 1400 K.
Výše jmenovacích sazeb zákonem ze dne
17. dubna 1906, č. 34. z. z., stanovená v sumě
100 K, zůstane nedotčena, 3% příspěvky
lékařů se automaticky zvýší,
a zvýší se též samočinně
příspěvek fondu zemského, jakmile
novela zákona nabude platnosti.
Námitka zemského správního výboru,
že totiž zvýšení v osnově
zemského zdrav. zákona z r. 1900 navržené,
mělo býti korelátem toho, že i základní
služné mělo býti zvýšeno
nákladem země, kdežto nyní - podle původního
návrhu - má býti nákladem státu
zvýšeno, nemůže právem obstáti,
neboť jednak toto základní služné
nebude, jak se původně zamýšlelo,
zvýšeno na účet státu, nýbrž
na účet příslušných autonomních
korporací, tak že v nynějším
právním poměru těchto korporací
oproti fondu zemskému, založeném cit. zákonem
z r. 1906, nenastane žádné změny, jednak
pak ani § 16. poslední odstavec cit. zákona
nevylučuje nového ustanovení výše
příspěvku z fondu zemského, jež
se má právě státi skutkem novelou
k zákonu, při čemž percentuelní
poměr zůstává nezměněn.
Povinnost zemského fondu, odváděti příspěvek
121/2% z minimálního služného,
je tedy nesporna a nesmí z tohoto titulu vzniknouti nové
zatížení státu.
Dále nutno vytknouti, že povinnost zemského
fondu placení příspěvků fondu
pensijnímu, je zajisté korelátem oprávnění
zemského výboru uvedeného v § 21. zákona
ze dne 17. dubna 1906, č. 34., podle něhož
mu náleží potvrzovati jmenování
a pensionování všech obecních
a obvodních lékařů, ustanovených
podle zákona ze dne 23. února 1888, č. 9.,
jakož i vyměřovati jejich výslužné
a zaopatřovací požitky.
Naproti tomu požadavek zemského správního
výboru ohledně zajištění finanční
rovnováhy pensijního fondu, jež stanovena je
na základě výsledků výpočtů
pojistně-matematických, nutno pokládati za
odůvodněný.
K udržení této finanční rovnováhy
totiž nestačí, že v souvislosti se zvýšením
pensijní základny (§§ 4., 7., 10., 14.
a 15. pens. zákona) budou příště
úměrně zvýšeny též
hlavní příjmové zdroje fondu (t. j.
3procentní příspěvky lékařův
a 12.5procentní příspěvek fondu zemského),
neboť dosavadními příspěvky vytvořeny
byly pro jednotlivé lékaře pojistné
částky ve výměře, odpovídající
minimálnímu ročnímu služnému
800 K, tedy nižší než ony, jež budou
realisovány příště na základě
vyššího základního služného.
Rovnováha nastane jen u těch lékařů,
kteří budou nově ustanoveni, a přijati
do pensijního fondu po nabytí platnosti novely,
kdežto u všech dosavadních členů
pensijního fondu objeví se zamýšlenou
úpravou dosti značné oslabení pensijní
záruky, čili nynější jmění
pensijního fondu spolu s příjmy, plynoucími
pravidelně, poskytovalo jistý a dostatečný
základ jak pro zaopatřovací platy, již
poukázané, tak i pro platy, jež v posavadní
výměře nově měly býti
povolovány. Aby udržena byla dosavadní rovnováha,
bylo by nutno proti zvýšeným nárokům
položiti také jmění úměrně
vyšší.
Poněvadž vzhledem k poměrně nízké
výměře služebních požitků
by bylo nutno, nynějším členům
pensijního fondu v počtu asi 900 lékařů
uložiti doplatek 3procentních premií za léta
minulá, klade zemský správní výbor
jako správce pensijního fondu v zájmu udržení
finanční rovnováhy fondu požadavek na
poskytnutí doplatku ke splaceným příspěvkům
fondu zemského za léta 1906 a 1918, a to, ne-li
již ve správném poměru 8 k 6, čili
ve výši 3/4 peníze celkem
splaceného, tudíž alespoň v okrouhlé
částce 500.000 K, kterážto suma by mohla
býti rozvržena podle návrhu zemského
správního výboru na pět ročních
splátek.
Splacené příspěvky fondu zemského
činí totiž 1,155.251 K 48 h, okrouhle 1,150.000
korun, poměrný doplatek by měl tedy okrouhle
860.000 K; zemský výbor žádá
však toliko 500.000 K.
Poněvadž stav jmění pensijního
fondu je nepříznivý a tento fond výplatou
vyšších pensijních a zaopatřovacích
požitkův obecních a obvodních lékařů
a jejich rodin značně bude dotčen, jest ustanoviti
v zákoně povinnosti státního fondu
k poskytování určitého příspěvku
ve prospěch pensijního fondu, která vzhledem
k celé provisorní úpravě věci
té nesmí býti trvalá, tak že
příspěvek tento může býti
zastaven.
Jak výše uvedeno je v zájmu humanity nejen
zvýšení zaopatřovacích požitků
lékařův obecních a obvodních
a jejich rodin pro futuro, nýbrž též
zvýšení požitků tak zv.
staropensistům, t. j. lékařům
obecním a obvodním, kteří již
nyní požívají pense, resp.
vdov a sirotků po zemřelých lékařích,
tak jako kdyby v době výměry pensí
atd. platilo již zákonné minimum 1400 K.
Lékařů takových je toho času
69, vdov 172, a sirotků 151. Pense pohybují se mezi
358 - 588 K 80 h, pense vdov činí vesměs
400 K, vychovávací příspěvky
sirotků 100 až 150 K na jednu osobu.
Zemskému výboru předkládán
bývá ročně značný počet
žádostí pensionovaných lékařů
a jejich vdov za zvýšení zaopatřovacích
požitků, kteréžto žádosti
zemský výbor pro nedostatek úhrady vyřizuje
toliko přímluvou u příslušných
okresních výborův a obecních úřadů,
aby žadatelům poskytly výpomoci z prostředků
vlastních. Z těchto žádostí jest
patrno, v jakých ubohých, stísněných
poměrech žadatelé žijí. Je tudíž
mravním požadavkem postarati se o úhradu,
spojenou se zvýšením zmíněných
zaopatřovacích požitků, jež
jsou vpravdě almužnou, nedosahující
ani výše obvyklé chudinské podpory.
Podle účetní závěrky pensijního
fondu za rok 1918 činila běžná náležitost
poukázaných zaopatřovacích požitkův
okrouhle 122.000 K, pro rok 1919 pak jest zemským správním
výborem odhadována 134.000 K. Zvýší-li
se zaopatřovací požitky staropensistů
podle stejného poměru, jako základní
služné lékařů, t. j. v poměru
8 ku 14ti, vzešla by tím pro tento fond větší
potřeba asi 100.000 K. Ovšem kalkulace tato vztahuje
se na lékaře a jejich rodiny, kteří
přijati byli do pensijního fondu před působností
novely a nabyli nároků na tyto požitky před
touto novelou a hlášenou potřebu snižovali
úbytkem percipientů.
Podle platných právních ustanovení
nejsou ani výbor zemský ani autonomní korporace,
v jejichž službách staropensisti byli, povinni
provésti vlastním nákladem zvýšení
jejich požitků; poněvadž však jde
o věc eminentně humanní, a poněvadž
též staropensistům jiných kategorií
byly jejich požitky vzhledem k drahotním poměrům
upraveny, nezbude nic, než aby státní správ
a přispěla k úhradě zvýšených
zaopatřovacích požitků, třeba
i k tomu účelu není závazného
titulu právního.
Zemský správní výbor jako správce
fondu ministerstva zdravotnictví, žádá
plnou náhradu těchto zvýšených
nákladův, a to tak, že z titulu této
náhrady bude až na další poukazována
pensijnímu fondu k náhradě částka
50.000 K vždy k 1. lednu toho kterého příštího
roku správního, zbytek pak po předloženém
konečném vyúčtování.
Osnova má však na mysli příspěvek
pouze ve výši 50.000 K bez dodatečné
další náhrady.
Rovněž k zajištění finanční
rovnováhy fondu pensijního počítá
se v osnově toliko 50.000 K od státního příspěvku,
takže by celkový peníz, který by státní
správa podle osnovy měla hraditi fondu pensijnímu,
resp. zemskému správnímu výboru, jako
jeho správci, činil t. č. toliko 100.000
K. Příspěvek tento platí prozatím
pro rok 1920. Pro rok 1921 bude učiněno další
opatření.
Počátek účinnosti zákona stanoviti
jest od 1. ledna 1920.
Po stránce formální se navrhuje, aby osnova
zákona byla přikázána výboru
sociálně-politickému a výboru
rozpočtovému k podání zprávy
do 5 dnů.