(1) Právo kutati na živice, vyskytující
se v přírodě, zejména na ropu, zemní
nebo skalní olej, zemní dehet, ozokerit a asfalt,
jakož i právo těžiti je, vyhražuje
se státu.
(2) Na živičné uhlí zákon tento
se nevztahuje.
(1) Stát smí kutati na živice jen na základě
povolení kutacího a těžiti je jen na
základě propůjčky podle horního
zákona.
(1) Ministr veřejných prací může
právo kutati na živice v určitém okresu
a právo, těžiti je v propůjčeném
poli, přenechati jiným za plat na určitý
čas a tak, aby byly náležitě zabezpečeny
zájmy domácího průmyslu i spotřebitelů.
(2) Každou takovou smlouvu jest předložiti ministerské
radě ke schválení. Smlouva je schválena,
nebyla-li do 8 dnů zamítnuta.
(1) Také každé odvozené právo
těžební je předmětem zápisu
do horní knihy. Bez přivolení ministra veřejných
prací nemůže býti toto právo
ani zcizeno ani zastaveno.
(2) Nabyvatel jest povinen oznámiti báňskému
úřadu do 15 dnů, že mu bylo těžební
právo přenecháno, nebo zcizeno, a současně
předložiti nabývací listinu.
(1) Kdo při kutání (hlubinném vrtání)
nebo při díle v propůjčeném
poli nebo při jiné zemní práci najde
živice, vyhražené státu, jest povinen
zastaviti další pronikání až do
opatření báňského úřadu.
(2) O výskytu učiní nálezce oznámení
báňskému úřadu, jenž podá
bez odkladu zprávu ústřední správě
státních báňských podnikův
a zároveň rozhodne, zda-li a za jakých podmínek
smí nálezce v započatých pracích
pokračovati.
(3) Současně stanoví báňský
úřad ústřední správě
státních báňských podniků
přiměřenou dobu, do které jest jí
podati žádost za propůjčku. Uplyne-li
tato doba bezvýsledně, odpadají omezení,
báňským úřadem podle odst.
2. snad nařízená.
(4) Nabude-li stát na základě zmíněného
výskytu dolových měr, jest povinen nálezci
nahraditi náklad, učiněný na vykonané
práce.
(5) Nezažádá-li stát za propůjčení
dolových měr, anebo nebudou-li propůjčeny,
nahradí stát nálezci škody, spojené
se zastavením prací. V tomto případě
může báňský úřad
nálezce zmocniti, aby těžil nalezené
živice, nálezce musí je však, pokud jich
nespotřebuje pro sebe, nabídnouti státu náhradu
výrobního nákladu. Ostatně platí
obdobně ustanovení § 124. obecného horního
zákona.
(6) Nestane-li se dohoda, určí výši
náhrady v případech, jmenovaných v
odst. 4. a 5., báňský úřad.
(1) Jestliže byla kutací práva udělena,
nebo dolová pole propůjčena, třetím
osobám po tom, co se stal tento zákon účinným,
nezahrnují ona oprávnění i právo
hledati a těžiti živice. Pole, propůjčená
státu na základě nálezu živic,
mohou tudíž částečně nebo
zcela krýti tato právě zmíněná
pole dolová, v těchto smí však stát
těžiti a zužitkovati jen živice.
(2) Setká-li se stát, oprávněný
těžiti živice, nebo ten, na koho toto právo
bylo přeneseno (§ 3. a 4.), s vlastnictvím
jiných vyhražených nerostů v témže
poli, učiní báňský úřad
potřebná opatření, aby se oba účastníci
navzájem nerušili. Báňský úřad
může zejména jednoho z účastníků
pověřiti těžbou nerostů, příslušejících
druhému, po případě provoz jednoho
nebo druhého závodu omeziti nebo zastaviti. Báňský
úřad rozhodne tu podle národohospodářského
významu obou závodů a rozhodne podle potřeby
též o povinnosti, nahraditi škodu.
(3) Byl-li jeden z obou účastníků
pověřen těžbou nerostů, příslušejících
druhému, jest povinen tyto nerosty mu vydati za náhradu
výrobního nákladu.
(4) Zanikne-li časem cizí výhradní
kutiště, nebo propůjčené pole,
stane se horní oprávnění, původně
omezené jen na živice, úplným ve smyslu
§ 22. a 123. obecného horního zákona.
(5) Najde-li stát, nebo ten, na koho právo kutací
bylo přeneseno (§ 3.), při kutacích
pracích v cizím poli jiné vyhražené
nerosty, jest povinen tyto nabídnouti zdarma majiteli výhradného
kutiště (§ 20. obec. hor. zák.) nebo propůjčeného
pole. Ostatně platí obdobně ustanovení
§ 124. ob. hor. zák.
(1) V měrách dolových, propůjčených
před účinností tohoto zákona,
jest vlastník dolu oprávněn těžiti
i živice, musí však tyto, pokud jich nespotřebuje
pro sebe, nabídnouti státu za cenu, kterou, nestane-li
se dohoda, určí báňský úřad.
(1) U tekutých živic jest dovolena propůjčka
i na nález, docílený vrtbou.
(2) Pro výměru dolového pole, kterou lze
na nález živic propůjčiti, platí
obdobně ustanovení, vztahující se
na kamenné a hnědé uhlí (§ 47.
obec. horního zákona).
(1) Přenechá-li se právo, kutati na živice
a je těžiti, jinému (§ 3. a 4.), odpovídá
za zachovávání horních zákonů
jedině ten, komu ona práva byla přenechána.
(1) Odejme-li se někomu dolové pole, ve kterém
je prokázáno uložení živic, anebo
zřekne-li se takového pole dosavadní vlastník,
a dojde-li tudíž k dražbě podle §
253. a 264. obecného horního zákona, příslušejí
státu i vůči novému nabyvateli práva,
vytčená v § 6. a 7. tohoto zákona.
(2) Nepřihlásí-li se však žádný
kupec, anebo nebylo-li o dražbu zažádáno,
a zanikne-li tedy horní oprávnění
zcela, jest dosavadní majitel povinen, příslušenství
dolu, zmíněné v § 24. obecného
horního zákona, nabídnouti státu.
Stát jest oprávněn, do dvou měsícův
ode dne knihovního výmazu převzíti
příslušenství za soudně stanovenou
odhadní cenu.
(1) Je-li uložení živic na některém
místě otevřeno, učiní báňský
úřad k návrhu státu, neb osob, oprávněných
podle § 3. a 4. a s náležitým zřetelem
na národohospodářský význam
dotčených zájmův opatření
potřebná k ochraně ložiska.
(1) Kutání na živice, zejména hlubinné
vrtání, jakož i doprava hmot, získaných
při tom, musí se prováděti podle provozního
plánu, schváleného horním úřadem.
(2) Při zkoumání plánu jest přihlížeti
hlavně k tomu, aby kutné dílo a celé
zařízení provozu bylo účelné,
a zužitkování živic co možná
úplné.
(1) O umístění potrubí pro tekuté
živice, elektrického vedení a jiných
podobných zařízení platí ustanovení
§ 99. odst. 2. a 3. obecného zákona horního.
(1) Ustanovení trestních zákonův o
poškození telegrafů, nebo jejich příslušenství,
platí také, když byla poškozena zařízení
k těžení živic.
(1) Báňský úřad trestá
pokutou od 100 do 1000 K a podle okolností dočasným,
anebo trvalým, odnětím práva těžiti
živice:
1. nabyvatele, opomene-li splniti povinnost uloženou jemu
v § 4., odst. 2.;
2. toho, kdo opomene do 8 dnův učinit oznámení
o nálezu živic, nařízené v §
5., anebo pokračuje v práci bez úředního
povolení;
3. podnikatele, kteří, vyjímajíc případy
naléhavé nutnosti, bez úředního
povolení se uchýlí od schváleného
plánu provozního (§ 12.);
4. podnikatele, v jejichž závodě živice
při otvírce, těžení, nebo vedení,
přijdou na zmar hrubou nedbalostí.
(2) V případech, uvedených pod č.
2. a 4. uloží báňský úřad
vedle toho povinnost nahraditi škodu.
(1) Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi platí ustanovení
tohoto zákona též o výhradných
kutištích, ohlášených dříve,
než tento zákon stal se účinným.
Ministr veřejných prací se zmocňuje,
by v případě potřeby s ohledem na
mimořádné poměry, válkou zaviněné,
povolil majitelům těchto kutišť na jejich
žádost výhodu dovolenosti propůjčky,
v § 17. tohoto zákona stanovenou, pokud jim v době,
kdy tento zákon se stane účinným,
příslušela, a to nejdéle do tří
let od této doby.
(1) O výhradných kutištích, v ostatním
území státním ohlášených
před zmíněnou dobou, platí tento zákon
s tou obměnou, že ustanovení § 5. až
na povinnost, oznámiti každý nález živic
báňskému úřadu, zde neplatí
a propůjčka živic osobám třetím
jest dovolena, avšak jen na nález, docílený
v takových kutištích do tří let
od té doby, co tento zákon stane se účinným;
stát jest však oprávněn žádat,
aby propůjčka byla za náhradu přiznána
jemu. Tento nárok musí stát uplatniti při
místním šetření v řízení
propůjčovacím, k němuž musí
být ústřední správa státních
báňských podniků pozvána. Pakli
nebyla pozvána, je řízení zmatečné,
leda že by ústřední správa přes
to byla při něm zastoupena.
(2) O výši náhrady rozhoduje báňský
úřad.
(3) Ostatně platí o dolových měrách,
propůjčených třetím osobám
podle tohoto paragrafu, ustanovení § 7. tohoto zákona.
(1) Ustanovení § 5. nevztahují se na výskyty
živic v polích dolových, propůjčených
před působností tohoto zákona.
(2) Najdou-li se živice v takovém poli, je nálezce
povinen, ihned oznámiti to báňskému
úřadu, jenž podá bez odkladu zprávu
ústřední správě státních
báňských podniků. Ostatně platí
ustanovení § 7. tohoto zákona.
(1) Pokud podle tohoto zákona báňskému
úřadu přísluší stanoviti
náhradu nebo výkupné, není do takového
rozhodnutí dovolena stížnost; účastníci
mohou však, nespokojí-li se vyměřenou
náhradou, do čtyř neděl po doručení
rozhodnutí žádat u okresního soudu,
v jehož obvodu je pozemek s dotyčným dílem,
aby určil náhradu usnesením, vyšetře
rozhodné skutečnosti v nesporném řízení.
(1) Pokud tento zákon neobsahuje jiných ustanovení,
platí obecný zákon horní.
(1) Tento zákon nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a provede jej ministr veřejných
prací v dohodě se súčastněnými
ministry. Současně se zrušuje uherský
zákonný článek VI. z r. 1911 o živicích
a zemních plynech.
Obecný horní zákon ze dne 23. května
1854 převzal z horních řádů,
plativších před tím, zásadu svobody
horního podnikání, která záleží
v tom, že komukoli ve státě přísluší
právo, jisté z vlastnictví pozemkového
vyloučené a volnému nakládání
panovníka resp. státu vyhražené nerosty
za podmínek, zákonem stanovených, hledat
a dobývati.
Obecný horní zákon vycházel při
tom z toho hlediska, že veřejnému zájmu
se nejlépe vyhoví, ponechá-li se hornickému
podnikání pokud možno úplná volnost.
V motivech k obecnému hornímu zákonu (str.
71.) se mezi jiným praví:
"Není v zájmu státu, tyto (vyhražené)
nerosty výlučně na účet státu
dobývat a zužitkovati; státu naopak prospívá
daleko více, stane-li se těžba a zužitkování
těchto nerostů na základě udělených
povolení předmětem zvláštního
průmyslu, a omezí-li se stát jen na dozor
v tom směru, aby zužitkování těchto
národních pokladů bylo úplné
a zajišťovalo hornímu podnikání
co možná dlouhou dobu životní..."
Státu jako podnikateli byla při tom přiznána
jen podřízená úloha, a měla
záležeti v tom, aby dosavadní státní
doly v zájmu národního a státního
hospodaření udržel a převzal vůdčí
úlohu jedině tam, kde síly soukromého
průmyslu na nákladné podnikání
hornické nepostačovaly.
Od té doby se poměry aspoň u některých
vyhražených nerostů podstatně změnily.
Jsou to v první řadě dva druhy vyhražených
nerostů, které pro veřejné hospodářství
každého státu vůbec, a bývalého
státu rakouského zvláště, nabyly
netušeného významu. Jest to především
uhlí a dále hlavní representant ve skupině
živic - petrolej.
Za vlády svobody horního podnikání
dosáhlo hornictví na tyto dva nerosty v bývalém
státu rakouském mocného rozvoje, který
se dostavil v daleko větší míře
v soukromém podnikání, nežli ve státním
hospodářství. A tak stát rakouský,
který tak důležitou součást národního
majetku pod titulem svobody hornictví přenechal
soukromému kapitálu bezplatně, musil později
největší část uhlí a surového
petroleje, kterých potřeboval pro své hospodářství,
od soukromých podnikatelů kupovati.
Však kromě této hospodářské
anomalie, kterou náš čs. stát převzal
jako dědictví od bývalého státu
rakouského, jsou tu ještě jiné neméně
závažné okolnosti, na které dlužno
upozorniti.
Tak především měla zmíněná
zásada svobody horního podnikání v
zápětí, že horních oprávnění,
zejména práv kutacích, nabyla celá
řada osob, nikoli za účelem horním
zákonem vytčeným, nýbrž jedině
z důvodů spekulačních. Takoví
majitelé horních oprávnění
sledují při neplodné okupaci území
jimi zabraného, jedině svoje zištné
cíle.
Jiný ze stanoviska veřejného neutěšený
zjev na poli horního průmyslu je sklon k soustředění
ve veliké podniky. Na jedné straně nelze
upříti, že se hornictví svojí
povahou pro malé podniky celkem nehodí. Naproti
tomu nevede snad nikde tak snadno, jak u hornictví, podnikání
ve velkém k soustředění v rukou několika
málo velkokapitalistických skupin, kterýžto
stav, jak známo, je hospodářským nebezpečím
pro spotřebitele, a tím i pro obecné blaho.
Žádným způsobem není ve státu
vítaným zjevem, když opatření
konsumentů jedním z nejdůležitějších
předmětů spotřeby závisí
od několika málo podnikatelů. (Nesmí
se zapomínati, že nynější určování
cen státem jest opatření přechodné,
odůvodněné mimořádnými,
válkou zaviněnými poměry.)
Poměry, vylíčené shora, platí
zejména o hospodaření s uhlím a petrolejem
a dokazují jasně, že zásada svobody
hornického podnikání zde skončila
svoji úlohu. Této zásady není již
v zájmu národohospodářském
potřebí, naopak, státu, jako strážci
veřejného blaha, vzchází povinnost,
aby u těchto nerostů, při kterých
mu přísluší dosud právo regální,
zásadu volného hornictví zas omezil a v hospodaření
jimi si podle možnosti zajistil rozhodující
vliv. To by se mohlo státi zejména vyhrazením
vlastnictví ložisk těchto nerostů státu.
K tomuto poznání dospěla bývalá
vláda rakouská dosti pozdě a hleděla
pak aspoň dosud nepropůjčená ložiska
uhelná (jaká jsou zejména v západní
Haliči) zajistiti státu; v tom směru bylo
vypracováno několik zákonných osnov,
z nichž však žádná nedošla,
ponejvíce z důvodů politických, ústavního
schválení. Mezitím během dlouhého
času octla se význačnější
ložiska uhelná ve formě horního vlastnictví
v rukou třetích osob, tak že za dnešní
doby vyhrazení vlastnictví ložisk uhelných
státu by bylo buď spojeno s ohromným nákladem
na výkup již propůjčených práv
vlastnických, anebo by se muselo omeziti na bezvýznamné
zbytky, které pozornost soukromého kapitálu
na sebe neobrátily.
Co se týče ložisk nafty (ropy, surového
petroleje), tedy nedošlo v bývalém Rakousku
ani ku sestátňovacím pokusům. Zákonem
ze dne 11. května 1884 byla totiž ložiska živic
v Haliči a v Bukovině vyhražena vlastníkům
půdy, a tím byla možnost nějaké
sestátňovací akce podvázána
ještě dříve, nežli bohatství
haličských ložisk a jejich význam pro
veřejné a státní hospodářství
mohly býti náležitě oceněny.
Ještě v roce 1887 nedosáhla výroba nafty
v Haliči ani půl milionu metr. centů, kdežto
v roce 1909 přestoupila již 20 milionů metr.
centů. V pozdějších letech předválečných
výroba petroleje v Haliči sice trochu poklesla,
příčinou toho však nebyla snad ubývající
vydatnost naftových ložisk, nýbrž poměry
na světovém trhu, a zejména bezohledná
tarifní válka všemocných amerických
konkurentů. Nicméně haličská
nafta stačila nejenom k úhradě potřeby
celé monarchie, nýbrž byla i důležitým
činitelem v zahraničním vývozu.
V nejnovější době jeví se v Polsku
snaha, haličský průmysl petrolejový,
při němž súčastněn jest
ponejvíce kapitál rakouský, německý,
francouzský, anglický a americký, výkupem
znárodniti. Dosavadní výsledky nejsou známy,
ale tolik je jisto, že by výkup vyžadoval velmi
značných finančních obětí.
Trochu jinak utvářeny jsou poměry naftových
ložisk v území čs. republiky. Zde především
neplatí svrchu zmíněný zákon
haličský, kterým ložiska živic
jsou vyhrazena majiteli půdy. Dále sluší
podotknouti, že jakkoliv uložení nafty na četných
místech v oblasti Karpat hlubinnými vrty bylo zjištěno,
přece k hornickému těžení jejímu,
nehledíc k výjimkám, doposud nedošlo,
ježto dosud objevené výskyty nebyly dosti vydatné.
Nicméně vládne v odborných kruzích
přesvědčení, že i zde bude lze
dopátrati se vydatných ložisk, zejména,
když k soustavnému provádění
vrteb při roztříštěnosti soukromého
podnikání dosud nedošlo, a bohaté haličské
výskyty zásobovaly domácí trh více
než dostatečně.
Uherský stát však už záhy ocenil
význam, jaký by takový šťastný
nález většího uložení nafty
měl pro celé státní a veřejné
hospodářství, a proto jednak hornické
hledání nafty, které při své
nákladnosti je spojeno se značným risikem,
štědře podporoval, jednak hleděl si
zajistit výhradné vlastnictví všech,
v přírodě se vyskytujících
živic, ještě dříve, než se
soukromá spekulace nadějných polí
zmocní a sestátnění ložisk těchto
nerostů znemožní. K dosažení tohoto
posledního cíle byl vydán v Uhrách
zákonný čl. VI. z r. 1881, kterým
se právo kutání a těžení
ohledně živic, v přírodě se vyskytujících,
vyhražuje státu.
Ježto zákon tento zůstal i po státním
převratu r. 1918 v oné části území
státu čs., která před tím patřila
ke koruně svatoštěpánské, v platnosti,
jest tím v onom území vlastnictví
živic našemu státu již zajištěno.
Jedná se tedy v podstatě o to, aby byla platnost
zmíněného zákona uherského
rozšířena na celé území
republiky čs., ježto i na Moravě zjištěny
byly poblíže Karpat slibné výskyty nafty.
To by bylo za dnešní doby, kdy vydatných ložisk
na Moravě dosud není, možno bez velikých
obtíží. Jediný šťastný
nález mohl by však poměry podstatně
změniti. Tomuto úkolu má vyhověti
nynější zákonná osnova, kterou
na místo právě zmíněného
zákona uherského s partikulární platností
má vstoupiti zákon jednotný, platný
pro celé státní území. K tomu
dlužno poznamenati, že z uherského zákona
byly v osnově podrženy hlavní zásady;
ostatně bylo nutno znění zákona na
několika místech přepracovati, hlavně
z toho důvodu, že mnohé podrobnosti, uvedené
v uherském zákoně, se do rámce zákona
nehodí, nebo se vztahují na poměry, panující
v jiných částech bývalé koruny
svatoštěpánské, nebo konečně
nynějším změněným poměrům
neodpovídají.
Co se týče jednotlivých ustanovení
osnovy, jest poznamenati toto:
K § 2.: Podle osnovy mají živice sice podržeti
právní vlastnost vyhražených nerostů,
hledání jejich a těžba má však
příslušeti výhradné státu.
Stát má však být oprávněn,
pokud by se to doporučovalo z národně-hospodářského,
anebo státně finančních důvodů,
výkon tohoto práva, dočasně a za plat
přenésti na jiné. Je samozřejmo, že
v tomto případě bude nutno právo těžby
přenésti na takovou dobu, která by oprávněnému
umožnila, by dostal vynaložený kapitál
s přiměřeným ziskem nazpět
a nebyl sváděn k tomu, náleziště,
ne zcela vyčerpané opustiti proto, že těžení
není již tak snadné, jako na začátku
a vyžaduje většího nákladu.
K § 2. a 4.: Aby se vyhovělo požadavku moderního
provozu ve velkém, je potřebí, by oprávněnému
byla poskytnuta možnost, opatřiti si reální
úvěr. K tomu je nutno, by právo, přenesené
na soukromého podnikatele, mělo povahu práva
věcného, čehož dalším důsledkem
jest, že i prvotní, státní právo
těžební musí býti právem
věcným. Již z toho důvodu plyne, že
stát pro případ výkonu tohoto práva,
jakkoli mu bylo právo to zásadně vyhrazeno,
musí si opatřiti horní vlastnictví
propůjčkou. Tento požadavek odpovídá
ostatně také právní povaze živic,
jako nerostů vyhrazených, a vyhovuje i jinak praktické
potřebě, ať již provoz vede stát
sám, anebo jiný podnikatel. Tak zejména objeví
se potřeba, by zmíněná oprávnění
měla povahu prostorně omezeného nemovitého
majetku horního, zvláště tam, kde se
bude jednat o věcné právní poměry,
jako o služebnosti.
K § 8.: Zde se stanoví, že propůjčka
u tekutých živic je dovolena i na nález, dosažený
vrtbou. Obecný horní zákon žádá
v § 44. jako podmínku propůjčky, aby
byl výskyt nerostu otevřen. Tento požadavek
se vykládá v praxi v tom smyslu, že nalezené
ložisko musí být hornickou prací odkryto
a dále sledováno, tak že nález docílený
pouhou vrtbou nemůže tvořiti podklad propůjčky.
U tekutých živic jsou naproti tomu podmínky
uložení podstatně jiné, než u ostatních
nerostů. Zde lze již z výsledků vrtby
správně posouditi vydatnost ložiska. Navrtaný
nerost vyvěrá dokonce nezřídka eruptivní
silou z vrtné díry, takže na nějaké
další odkrytí nalezeného ložiska
bez vážného ohrožení téhož
nelze pomýšleti. Proto jest odůvodněno,
uzná-li se nález dosažený vrtbou za
dostatečný.
Co se týče nejvyšší výměry
dolového pole, která je na nález živic
propůjčitelna, přiznána byla v souhlase
a ustanovením uherského zákon. článku
VI. z r. 1911 živicím stejná výhoda,
jako je v § 47. ob. hor. zák. vyhražena nálezu
uhlí, totiž dvojnásobná výměra
u srovnání s ostatními nerosty. Příčinou
toho jest okolnost, že ložisko živic, zejména
nafty, nelze co do rozměrů srovnávati s ponejvíce
omezeným výskytem ostatních těchto
nerostů (jako na př. s rudnou žilou), nýbrž
rozprostírá se podobně jako uhlí přes
větší plochy.
K § 16.: Jak již bylo řečeno, platí
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi o živicích
a zemních plynech doposud uherský zákonný
článek VI. z r. 1911. Tento článek
ustanovil v § 24. pro výhradná kutiska, ohlášená
před platností jeho preklusivní dvouletou
lhůtu, do které bylo lze soukromému majiteli
na nález živice dosíci propůjčky.
Tato lhůta mohla býti ještě 3kráte
vždy na jeden další rok prodloužena a uplynula
tudíž neodvolatelně r. 1916. Poněvadž
zásady zmíněného uherského
článku zákonného byly přítomnou
osnovou převzaty, není potřebí, by
se pro kutiska, ohlášená na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi, před vstoupením nového zákona
v účinnost ustanovila nová nějaká
přechodná lhůta.
Následkem mimořádných válkou
zaviněných poměrů, které při
nedostatku pracovních sil a potřebných strojů
provádění vrtacích prací velmi
stížily a namnoze znemožnily, byla však
uherská vláda nucena prodlužovati zmíněnou
lhůtu vždy o jeden další rok bez ohledu
na ustanovení zákona z r. 1911, a tak se stalo,
že v uherské části našeho státu
jest ještě mnoho kutišť, kterým dosud
přísluší možnost propůjčky
na nález živic. Poněvadž by majitelé
těchto kutišť byli těžce dotčeni,
kdyby se jim veškerá možnost propůjčky
živic náhle odňala, bylo jim v § 16.,
odstavec 2. přiznáno stejné právo,
jako majitelům kutisk v ostatním území
státním, arciť jen na zvláštní
žádost a s povolením ministra veřejných
prací.
K § 17.: Lhůta 3 let, stanovená v § 17.
pro dosažení nálezu živic, byla volena
tak, aby jednak vážnému podnikateli poskytnuta
byla možnost své kutné pole při náležitém
napětí sil prozkoumat, jednak aby zamezena byla
neplodná okupace terénu se strany spekulantů.
Konečně dlužno podotknouti, že uherský
zákonný článek pojednává
vedle živic též o zemních plynech, pro
které stanoví některá odchylná
pravidla. Z přítomné osnovy byly zemní
plyny vyloučeny, ježto samostatné výskyty
zemních plynů, na které se zmíněná
ustanovení uherského zákonného článku
jediné vztahují, v dobyvatelném množství
v oblasti našeho státu dosud nebyly zjištěny.
Formální návrh:
Osnova se přikazuje výboru rozpočtovému
k podání zprávy do 5 dnů.