Vláda se zmocňuje, aby zařídila veřejné
upisování státní premiové půjčky.
Dlužní úpisy budou zníti doručiteli.
Splacena bude tato půjčka do konce roku 1960 tím
způsobem, že dlužní úpisy budou
vylosovány v 35 letech a to od 1. února 1925 do
konce roku 1960.
Na každý vylosovaný úpis bude vyplacena
doručiteli nominální jeho hodnota zároveň
s příplatkem (premií) ve výši
jedné čtvrtiny nominální hodnoty vylosovaného
úpisu. Postup slosovací bude stanoven vládním
nařízením.
Tato půjčka bude zúročitelna 4.5 ze
sta.
Povinnost státu vypláceti úroky zaniká
počátkem dne, kterého bude příslušný
úpis vylosován.
Tato půjčka jest osvobozena od daně důchodkové.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Vládě se ukládá, aby tento zákon
provedla.
Finančním zákonem pro rok 1920 bude vláda
zmocněna, by opatřila peníze pro veškeré,
státními příjmy nehrazené státní
výdaje až do sumy 2.666,000.000 Kč úvěrními
operacemi.
Úvěrní tyto operace třeba zaříditi
podle názoru finanční správy, tak,
aby nezatěžovaly přespříliš
naše finanční státní hospodářství
ani v nejbližší ani v další budoucnosti.
Hledíme-li k tomu, že půjčka Národní
Svobody má býti splacena ve čtyřech
letech (zákon ze dne 5. listopadu 1918, čís.
27. sb. z. a n.) a druhá naše státní
půjčka (4%ní pokladniční poukázky)
v letech 1923 a 1924, pak lze považovati za jediný
druh těchto operací, pokud se týče
doby splatnosti, úvěry dlouhodobé, při
čemž však splácení nového
dluhu by počalo, až obě jmenované půjčky
budou splaceny.
Co pak se týče typu půjčky, jest přihlédnouti
k tomu, čemu nás naučila naše poslední
státní půjčka. Tato byla vypsána
za velmi příznivých podmínek kursovních,
4% zúročitelná a ve velmi krátké
době splatná. A přece naše obyvatelstvo,
zvláště kruhy, jimž za dobu války
se dostalo neobyčejně vysokých ziskův
a jež tedy mohly své velké přebytky
uložiti ve státní půjčce mnohem
příznivěji, než u peněžních
ústavů, zúčastnilo se upisování
půjčky v míře ne právě
značné. To dokazuje, že zde jest užíti
ještě jiných momentů, které by
půjčku učinily hledanější,
než byla půjčka poslední. Finanční
správa myslí tu na momenty, které skýtají
tak zvané zápůjčky premiové
a pak tak zvané zápůjčky loterní
či losové. Oba druhy slibují splacení
úpisů větší sumou, než jest
nominální. Premiová zápůjčka
slibuje jistý příplatek všem úpisům
vylosovaným z pravidla stejnou sumou. Loterní zápůjčka
slibuje buď všem, či jenom některým
úpisům, podle toho, jak komu bude přízniv
los, příplatky ty sumami nestejnými obyčejně
tak, že jistému skrovnému počtu kynou
značné výhry. Považujme tedy pro typ
půjčky za nutné, aby byl pro půjčku
zvolen jeden z těchto typů. Jelikož podle zákona
ze dne 28. března 1889, ř. z. č. 32, mohou
u nás premiové půjčky býti
provedeny pouze zvláštním zákonem, předkládá
vláda příslušnou osnovu. Vláda
chce prozatím upustit od typů půjčky
losové, kterýžto typ v literatuře má
velmi mnoho protivníkův a málo stoupencův
a doporučuje nyní typ (čisté) půjčky
premiové.
Tento typ slibuje, jak již řečeno, jistý
příplatek všem vylosovaným úpisům.
Výše příplatku může býti
ovšem libovolná. Francie na př. vydává
cestou subskripční půjčku s premiemi
50%ními, splatnou v 60ti letech.
Při stanovení bližších podmínek
této půjčky sluší přihlédnouti
k těmto okolnostem:
Zájem nynějšího peněžního
trhu obrací se k papírům dividendovým;
ukládací papíry jsou poměrně
zanedbávány. Jest otázka, zda bude za tohoto
stavu dosti kapitálů, chtějících
se vázati trvale.
Bylo by tedy potřebí při nové půjčce
stanoviti podmínky její tak, aby upisovatelé
nalezli v titrech státní půjčky alespoň
přibližně náhradu za papíry dividendové.
To ovšem bude záviseti na době splatnosti,
výši premií a sazbě úrokové.
Premie, jakou zavádí francouzská premiova
půjčka (50%), je příliš vysokou.
Považujeme 25%ní premii za dostatečnou. Volíme-li
úrokovou míru 41/2% a dobu
splatnosti, počínajíc dobou od emise, 40letou,
dosáhneme průměrného úroku
5.15%. A hledíme-li k tomu, že naše první
dvě státní půjčky jsou splatny
nejpozději v r. 1924, bylo by nutno z příčin
budžetárních odsunouti splácení
této nové půjčky až na počátek
r. 1925. Průměrné zatížení
dosahuje tedy, máme-li na zřeteli celkovou 40tiletou
dobu, 5.15%, máme-li pak na mysli efektivní dobu
splatnosti (35 let), o něco málo více (5.24%),
při čemž by však za prvních 5 let
bylo zatížení pouze 41/3%.
Podotkli jsme již shora, že půjčka tato
může býti provedena jen zvláštním
zákonem. Do zákona stačilo by pojati pouze
podstatné znaky půjčky a to:
a) Způsob umístění (veřejná
subskripce),
b) právní ráz titrů jako papírů,
znějících doručiteli,
c) dobu a způsob splatnosti,
d) sazbu úrokovou a zánik povinnosti státu,
by vyplácel úroky,
e) výši premií a
f) výhodu daňovou.
Ostatní řízení o provedení
půjčky by bylo ponechati vládnímu
nařízení.
Osnova tato budiž přikázána rozpočtovému
výboru s tím, aby o ní podal zprávu
ve lhůtě 24 hodin.