Pro území republiky československé
zřizuje se v Praze akciová banka cedulová.
Stanovy této akciové banky cedulové, v nichž
bude vyhrazena možnost sestátniti tuto banku a určen
počátek působnosti její, budou vydány
zvláštním zákonem.
Vládě se ukládá, aby vykonala všechny
přípravy k založení banky.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; provedení jeho ukládá
se ministru financí.
Cedulová banka prodělala v minulém století
- v hrubých rysech vzato - dvojí proces vývojový:
jednak pochod od menšího nebo většího
počtu bank, oprávněných v jednom státě
vydávati platidla, k jediné centrální
bance (pochod ten není však ještě ukončen),
jednak od formy cedulové banky státní k cedulové
bance akciové. Vývoj posléze jmenovaný
není tak jasný, poněvadž řada
států vydávala v 18tém století
a na začátku 19tého století platidla
(státovky) bez výslovného utvoření
nějaké banky a přikročila pak přímo
k ustavení banky akciové. Přece však
lze přerod tento jasně sledovati na př. v
Rakousku, Prusku, Dánsku a Norsku.
(Rakouská Wiener Stadtbank založena 1769, hotové
placení suspendováno 1797, napoleonské války,
bankrot 1811, od 1816 akciová.
Prusko, státní banka založena 1766,
nepatrný význam, poněvadž cirkulovaly
čisté státovky, 1846 přeměněna
v akciovou.
Dánsko, státní banka založena
1773, napoleonské války, 1813 přivodila státní
bankrot, 1818 akciová.
Norsko, státní banka založena 1814,
již 1816 kurs její bankovek klesl na 1/5,
přeměněna 1816 na akciovou.)
Vliv státní:
Omezování vlivu státního na akciové
banky lze pozorovati:
V Anglii, kde, když dvakráte 1797, 1826, muselo
být placení hotovými suspendováno,
vydán zákaz dávati státu zálohy,
zákaz od let 30tých byl dodržován.
Ve Francii, kde nepěknou pověstí,
kterou zanechaly asignáty, trpěl vývoj papírového
platidla, přišla "Banque de France" teprve
v druhé polovině 19tého století ku
platnosti a tu zvláště potom, jak skvěle
obstála, 1870 osamostatněna.
Literatura:
Národohospodářská literatura pokládá
dnes spor mezi státní a akciovou bankou cedulovou
za definitivně rozhodnutý ve prospěch banky
akciové.
Nynější stav:
Státní banky trvají dosud v Rusku,
Bulharsku, Švédsku a Finsku, avšak příčiny
jejich trvání tam možno označiti jen
za individuelní, jež nelze generalisovati.
V Rusku kulturní zaostalost vrstev výrobně
a obchodně činných nedávala záruky,
že by akciová banka stála na výši,
jakou zájem státu vyžaduje a že nevzniklo
by nebezpečí, že vedení octne se v rukou
cizinců. Dále carismus, chránící
své bytí, uvědomoval si hlavně v posledních
desítiletích velmi dobře, jak důležitou
složkou jeho moci uvnitř a jak účinným
válečným prostředkem na venek jest
nezneužitá cedulová banka, a volil proto v
poslední době i v nejkrajnější
nouzi raději zahraniční půjčky,
než by byl dále oslaboval svou měnu a banku
vydáváním nekrytých státovek.
Ostatně zdá se, že působil zde i diktát
francouzský.
I v Bulharsku v prvé řadě vliv kapitálově
silné dynastie podmínil řádné
vedení banky.
Příznivý vývoj státní
banky ve Finsku způsoben byl jednak zeměpisnou
polohou země a diferencovaností národa proti
ruskému okolí, jednak i tím, že odboj
Finů proti Rusku vedl je k tomu, udržeti si tuto důležitou
instituci.
Přes historický důkaz proti formě
banky státní, dlužno u nás za daných
poměrů počítati s odporem proti bance
akciové.
Zdá se sice na první pohled nesprávným,
aby z privilegia vydávati platidla těžila společnost
soukromoprávní, vedle toho působí
tu i fikce, že stát postoupením práva
vydávati platidla zadává něco ze své
suverenity. Uvádí se dále, že teprve
stát dává platidlu jistotu nejvyšší
a že jedině stát může býti
v bankovní politice nestranným (k jednotlivým
vrstvám společnosti), a že jen on sám
dovede posouditi, jakým směrem do daleké
budoucnosti se instituce taková bráti má.
Vedení akciové banky prý přirozeně
octne se v rukou vrstev průmyslových a obchodních,
které při svém rozhodování
v prvé řadě budou míti na zřeteli
zájmy svých tříd a nebudou si uvědomovati
dosti nestranně, že cedulová banka svým
působením zasahuje v život každého
jednotlivce tříd všech.
Moment výdělečný.
Tyto důvody mluvící pro státní
banku bývají vyvracovány poukazem na zkušenost,
že akciové banky z privilegia výtěžku
nemají, poněvadž pravidelně vyplácejí
dividendu nižší, než banky obchodní.
Jinými slovy, že vydělávaly by více,
kdyby byly prostými bankami bez privilegia a mohly zaměstnávati
svůj kapitál běžným obchodem
bez omezení, jaká z tohoto privilegia, t. j. z ohledu
na zájem celého státu, jim vcházejí.
Státy totiž vyhrazují si podíl na zisku
jejich, nebo zisk převyšující jistou
hranici a způsobují tím, že banky nepodnikají
obchodů sice výnosných, ale jistých,
a dosahují tím, že akcie cedulových
bank mají povahu papírů ukládacích.
Zkušenost učí, že akcionáři,
kteří věnují kapitál a práci
cedulové bance, jsou si již vědomi vyššího
poslání svého zde a vědomě
zříkají se v plném pochopení
zájmů celku vyšších zisků,
pokládajíce toto přidělení
kapitálu a práce své za funkci čestnou.
Vady státní banky:
Vliv státní.
Jistota platidla posuzuje se dosud s hlediska čistě
soukromohospodářského, státní
záruka u platidel ukázala se býti vratkou
a zůstane takovou, dokud existuje možnost války.
Lze jistotu bankovky zabezpečiti mnohem lépe přísným
statutem uloženým bance akciové, než bankou
státní, u které státní správa
snadno dává se zlákati ke smíšení
hospodářství bankovního s ostatními
financemi státu, k samovolnému povolování
úvěru sobě, ku převýdeji platidel
nekrytých. Klesá-li úvěr státu,
klesá i úvěr jeho státní banky,
která mu v tomto případě není
tedy oporou, naproti tomu akciová banka může
podepříti úvěr státu v dobách
kritických. (Banque de France 1870, Deutsche Reichsbank
ve válce nynější: německá
marka stála by dnes nepoměrně níže,
kdyby Deutsche Reichsbank byla bankou státní.)
Dějiny dosvědčují, že původcem
skoro všech pohrom, jež kdy papírové
platidlo a cedulové banky stihly, byly státní
správy.
Vlivy politické:
Dlužno dále vytknouti, že státní
banka, závislá na parlamentní většině,
snadno dostává se do moci jedné politické
strany, která pak své politické protivníky
utiskuje i hospodářsky: povolování
úvěru stává se politikum, banka ztrácí
samostatnost. (Ve Švédsku, kde státní
banka jinak úplně neodvislá, podléhá
pravomoci parlamentu, pozorovati lze snahu, aby z této
pravomoci přeneseno bylo pokud nejvíce na korunu.)
Odvislost od státu:
Stejně nesprávné jest tvrzení, že
státní bankou zaručeny jsou nejlépe
zájmy budoucnosti. Dosud většina násilných
zásahů dála se státem, pod tíhou
okamžiku, bez ohledu a s hrubým zanedbáním
budoucnosti. Státní banky často z politických
(demagogických) motivů jsou nuceny k opatřením,
kterých by veřejnost na akciové bance nežádala,
po případě kterým by se tato dovedla
opříti.
Výběr osob vůdčích:
Vadou státní banky je, že výběr
osob vedoucích děje se podle motivů politických
a ne hospodářských, že státní
úředník svým mechanickým, pasivním
cítěním nehodí se k vedení
bankovních obchodů, vyžadujících
rychlé přizpůsobení se potřebě
dne.
Veřejnost i fiskálnost:
Dalšími vadami státní banky je veřejnost
v jednání, jakož i fiskálnost, do které
snadno upadá. Státní bankou přenese
se i jen přechodně špatné hospodářství
státu na vydaná jím platidla a tím
do soukromohospodářského života.
Přednosti akciové banky všeobecné:
Úřednictvo.
Jako přednosti akciové banky lze vyznačiti
především, že vedeny jsou obyčejně
vybranými representanty jednotlivých vrstev, kteří
z vlastní zkušenosti znají reflex bankovní
politiky na hospodářský život a úřednictvo
jejich ovládáno jest iniciativním obchodním
duchem.
Akcionáři.
Zabezpečení bankovky pak jest nejvlastnějším
zájmem akcionářů, tito dosahujíce
svého limitovaného zisku snadno, věnují
se s přesvědčením nejen péči
o krytí její, nýbrž i o zajištění
proti nejobyčejnějšímu škůdci
jejímu, t. j. proti státu. Zisku, jak již řečeno,
akcionáři z privilegia nemají, poněvadž
vlády svým podílem na zisku absorbují
přebytky.
Opora státu.
Intaktní akciová banka může býti
státu v těžkých dobách vydatnou
podporou a obráceně stát může
působnost banky doplniti svým zasáhnutím
v situacích vymykajících se jejímu
rámci.
Aby v akciové bance nedominoval třídní
zájem průmyslu a obchodu, toho lze docíliti
organisací její; politické stranictví
pak může vláda snadno zameziti zakročením,
které jí zákon vyhrazuje. Při tom
stát sám může plně využitkovati
obchodní zařízení banky akciové,
pověřiti ji administrativními funkcemi, které
by mu měla vykonávati státní banka.
Dnešní výsledky:
Dnes možno říci o cedulových bankách
akciových, že s plným pochopením vyplňují
své poslání, závodí ve zdokonalování
své organisace, stavíce všude zájem
státu na místo prvé, a že samy považují
instituci akcionářů jen za prostředek
k dosažení větší dokonalosti, než
bylo možno dosíci bankou státní.
Přednosti akciové banky specificky české:
Vedle naznačených, všeobecně platných
důvodů, nutno v našem českém
případě uvážiti ještě
toto:
Vstupuje tu v život nový stát, bez bezprostřední
hospodářské minulosti, s příznivými
sice možnostmi, ale v době, kdy důvěra
v kontinuitu, v dodržení závazků, ve
vůli a možnost platiti státní dluhy
je jak u ciziny, tak u vlastních občanů otřesena,
v době, kdy papírového platidla bylo státem
hrubě zneužito, a kdy tento stát nachází
se v situaci, kde zneužití takové zdá
se často i nadále jediným východiskem
z nouze.
Přirozeně státní cedulová banka
takového státu nepotká se hned z počátku
s důvěrou, jakou by nalezla ve státě,
majícím již několik desítiletí
spořádaného života za sebou.
Všechny otřesy, kterým nevyhnutelně
bude mladý stát vystaven, jeho dětské
nemoci, prodělávala by působením vlastní
banky bezprostředně s ním i jeho valuta.
I politická moudrost káže proto, abychom
pro naši cedulovou banku užili formy akciové,
ba abychom pro počátek i přehnali poněkud
hradbu, která chrániti bude naše budoucí
platidlo před násilným zásahem státu.
Bankovka, emitovaná částečně
na kovovém podkladě, částečně
na obchodním krytí, vydaná soukromou
společností, jejíž vývoj
jest separován od složení té které
dočasné vlády a která bude bezpečnost
svého platidla hájiti, bude míti hned
z počátku větší úvěr
než bankovka vydaná nekonsolidovaným státem.
Tento mladý stát musí pak vědomě
zapřáhnouti do svých služeb přednosti,
které jsou skryty v konservativnosti banky akciové.
Souhrn:
Dokud pro pojem "peníze" neuplatní se
nová definice, bude určována cena jejich
a účelné funkcionování konservativními,
ba možno říci nejkonservativnějšími
zásadami soukromohospodářskými. Nutno
proto naše nové platidlo opatřiti takovými
soukromoprávními zárukami, které
by zamezily, aby změny prodělávané
státem nepřelévaly se změnami v jistotě
platidla do soukromého hospodaření. Konservativnost
plynoucí z povahy akciové banky nesmí ovšem
a nemusí se státi překážkou,
aby banka, až vývojem k tomu bude přivolána,
stála tu jako schopný prostředník
nové rovnováhy v nové společnosti.
Nemá tím býti dále řečeno,
že musí zůstati akciovou na vždy.
Naše republika stane se nutně jedním z nejbohatších
států, špatná vláda nějaká,
nebo převraty mohou to oddáliti, zameziti tomu nemohou.
Vzrostou-li zároveň s bohatstvím mravní
hodnoty, které ukázaly se ve velkém v disciplinovanosti
národa za války, v malém pak při prvním
týdnu okolkování bankovek, bude moci býti
naše cedulová banka, mezi prvními, ne-li
sama průbojníkem ve směru k novému
pojmu a novému vymezení působnosti peněz.
Náš nynější Bankovní úřad
ministerstva financí jest již skutečnou státní
bankou a jeho úřadování má
normální ráz úřadování
cedulové banky, pokud dnes vůbec o normálnosti
možno mluviti. K úplnému dobudování
bylo by třeba již jen trochu změn formálních.
S tímto provisoriem možno vydržeti až do
okamžiku, kdy akciová banka měla by vstoupiti
v život, t. j. kdy začne pravidelná zaměstnanost.
To ovšem neznamená, aby již nyní nebyly
připraveny stanovy a všechny předlohy a předběžné
práce pro definitivní akciovou banku, aby tato pak
v době nejkratší mohla se ustaviti. V stanovách
může býti pojata možnost pozdějšího
sestátnění. Ve vnitřním chodu
bankovní služby by se ustanovením akciové
banky mnoho nezměnilo. Bankovním úřadem
nashromážděný kovový poklad (20
milionů korun ve zlatě a 100 milionů korun
ve stříbře) a tiskárnu, kterou by
Bankovní úřad již nyní vybudoval,
dále budovy mohl by stát dáti akciové
bance jako vklad.
Návrh:
Z důvodů uvedených navrhuje se v tomto zmocňovacím
zákonu forma banky akciové.
Kdy nám bude možno banku tuto uvésti v život,
nelze ještě přesně říci.
Docílilo-li by se jakéhosi ustálení
v platební bilanci naší republiky a rovnováhy
v řádném rozpočtu státním,
mohlo by snad již v tomto roce býti přikročeno
k její aktivování.
Velice by usnadnila její zřízení dlouhodobá
zahraniční půjčka v dolarech nebo
librách šterlinků.
Jest samozřejmé, že po nějaký
čas budou pak obíhati bankovky současně
se státovkami v relaci buď již zákonem
stanovené nebo ponechané volnému trhu, a
dále, že stažení státovek bude
provedeno bankou.
Pro vypracování stanov této banky bude nutno
anticipovati zavedení frankové měny u nás.
Návrh budiž přikázán rozpočtovému
výboru se žádostí, by podal zprávu
ve 48 hodinách.