2. Čekatelům (praporčíkům,
čekatelům po odbytí nařízené
praxe a vykonání odborné zkoušky) ročně:
v | I. třídě | 900 K |
v | II. třídě | 1176 K |
v | III. třídě | 1584 K |
ve | IV. třídě | 1980 K |
v | V. třídě | 2376 K |
v | VI. třídě | 2784 K |
v | VII. třídě | 3180 K |
v | VIII. třídě | 3576 K |
3. Gážistům mimo hodnostní třídu
a poddůstojníkům z povolání
ročně a to:
a) při ročním služném méně než | 3500 K | |
v | I. třídě | 900 K |
v | II. třídě | 1176 K |
v | III. třídě | 1476 K |
ve | IV. třídě | 1776 K |
v | V. třídě | 2076 K |
v | VI. třídě | 2376 K |
v | VII. třídě | 2676 K |
v | VIII. třídě | 2976 K |
b) při ročním služném (od 3500
K až výlučně 4000 K):
v | I. třídě | 1008 K |
v | II. třídě | 1368 K |
v | III. třídě | 1668 K |
ve | IV. třídě | 1968 K |
v | V. třídě | 2268 K |
v | VI. třídě | 2568 K |
v | VII. třídě | 2868 K |
v | VIII. třídě | 3168 K |
c) při ročním služném 4000 K
a vyšším:
v | I. třídě | 1200 K |
v | II. třídě | 1560 K |
v | III. třídě | 1860 K |
ve | IV. třídě | 2160 K |
v | V. třídě | 2460 K |
v | VI. třídě | 2760 K |
v | VII. třídě | 3060 K |
v | VIII. třídě | 3360 K |
4. Ostatnímu mužstvu, t. j. poddůstojníkům,
jímž vojenská služba není povoláním
a mužstvu bez hodnosti denně a to:
a) mužstvu jsoucímu nyní v činné
službě:
důstojnickým zástupcům | 6 K |
štábním šikovatelům | 5 K |
šikovatelům | 4 K |
četařům a desátníkům, závodčím a vojínům bez hodnosti | 2 K |
b) příštím nováčkům, kteří podle nového branného zákona službu nastoupí bez rozdílu hodnosti | 1 K |
denně.
Tento drahotní přídavek vyplácí
se zároveň s denním platem.
Mimořádná výpomoc, dosud půlletně
vyplácená, bude se příště
vypláceti vždy v prvním měsíci
každého čtvrtletí a to podle této
výměry čtvrtletní:
od 16.308 až včetně 20.508 | |||||
od 12.1 08 až výluč. 16.308 | |||||
9408 - 12.108 | |||||
7308 - 9408 | |||||
5808 - 7308 | |||||
4608 - 5808 | |||||
3708 - 4608 | |||||
2808 - 3708 | |||||
důstojničtí čekatelé, gážisté mimo hod. tř. a poddůstojníci z povolání |
Vojenské osoby, povinné podle zákona k zdanění
svých služebních příjmů,
k placení služebních tax a kolkových
poplatků z kvitancí, jsou až na další
osvobozeny od daně z příjmu, jakož i
od kolkového poplatku z kvitancí. Tyto dávky
převezme až na další státní
pokladna.
Vláda se zmocňuje, aby drahotní přídavky
(§ 15.) a mimořádné výpomoci
(§ 16.) ve vhodné době podle drahotních
poměrů snížila neb zrušila, jakož
i opětné placení daní, služebních
tax a kolkových poplatků (§ 17.) nařídila.
Ustanovení posavadních zákonův a nařízení
vojenských, pokud odporují tomuto zákonu
se zrušují. Zvláště zrušují
se dosavadní starobní přídavky a bytné
vůbec. Rodinné požitky na dobu mimořádných
poměrů, pokud rozloučení rodin od
jejich živitelů trvati bude, upraví se nařízením.
Když by někdo zavedením nové úpravy
platové obdržel méně, než činí
souhrn dosavadních požitků zázemních
(služné, bytné, náhrada za sluhu, pohotovostní,
drahotní a jednorázový přídavek,
stravné), vyplatí se mu rozdíl mezi těmito
požitky a novými (služné, místní
a činnostní přídavek, drahotní
přídavek, mimořádná výpomoc),
jakožto zvláštní vyrovnávací
přídavek. Pokud potrvá pohotovostní
přídavek, zmenší se vyrovnávací
o příslušnou částku. Toto ustanovení
jest přechodné a platí prozatím pouze
pro rok 1920.
Výplata služného, místního a
činnostního přídavku děje se
vždy prvního každého měsíce
ku předu; místní přídavky mohou
se vypláceti též čtvrtletně ku
předu na odůvodněnou žádost příjemce.
Částky připadající na místní
a činnostní přídavky buďtež
upraveny na nejblíže vyšší částky
dělitelné dvanácti.
Zaopatřovací požitky vojenských osob
upraví se zvláštním zákonem.
Prozatím se stanoví, že základem pro
vyměření pensijních požitků
vojenských osob jest: služné, 50% místního
přídavku pro Prahu příslušného
stupně a přídavky pro poddůstojníky
z povolání v § 9. uvedené. Důstojníkům
IV. až II. hodnostní třídy započítá
se místo 50% místního přídavku
pro Prahu, částka 3000 (tří tisíc)
korun.
Definitivní úprava osobních a služebních
poměrů vojenských osob (služební
pragmatika) se provede též zvláštním
zákonem.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1920.
Provedením zákona pověřuje se M. N.
O. v dohodě s ministerstvem financí.
Služební základní požitky vojska
byly posledně upraveny r. 1908. Od toho času udály
se zvláště v zápětí války
tak ohromné změny ve všech životních
poměrech, že požitky tehda stanovené jsou
nyní samozřejmě zastaralé a úplně
nedostatečné, což všeobecně se
uznává.
Branný výbor Národního shromáždění
zabýval se již několikráte touto záležitostí
a usnesl se ve své schůzi dne 26. května
1919, by ministerstvo národní obrany podalo předlohu
o úpravě platů vojenských, přihlížejíc
ku poměrům státního úřednictva.
Jelikož úprava platů civilních státních
zaměstnanců se protáhla až do října
1919 a vojenská správa byla nucena, vybudovati novou
úpravu platů vojenských tak, aby v základních
rysech odpovídala platům civilním, nebylo
lze předložiti osnovu zákona o úpravě
platů vojenských ministerské radě
dříve než v listopadu 1919. Ministerská
rada zásadně rozhodla, že souhlasí s
tím, aby úprava požitků vojenských
stala se v uvážení větší
namáhavosti služby vojenské a zvláštních
její poměrů vůbec, do jisté
míry odlišně od úpravy požitků
civilních státních úředníků
a aby se schema postupové rovnalo průměru
mezi skupinou B a C civilních státních zaměstnanců.
Podle těchto směrnic byla osnova vypracována
a předkládá se nyní Národnímu
shromáždění k ústavnímu
projednání.
K jednotlivým paragrafům osnovy podávají
se tyto vysvětlivky:
Osnova jest, pokud se služného (§§ 1., 8.),
místního přídavku (§§ 2.
a 10.), pak drahotních přídavků (§
15.) a mimořádné výpomoci (§
16.) týče, vypracována úplně
shodně se zákonem ze dne 7. října
1919, čís. 541, sb. zák. s těmito
odchylkami:
V § 2. přiznán místní
přídavek všem hodnostním třídám,
protože odpovídá nynějšímu
bytnému, které dosud též všem vojenským
hodnostářům náleží. Činnostní
přídavek byl upraven zvláště,
jelikož souvisí s vyšší funkcí,
která u vojska není jen na hodnostáře
IV. až II. hodnostní třídy vázána.
Jest tedy třeba přiznati i jiným hodnostářům
činnostní přídavky a to tím
více, jelikož již podle nynějších
předpisů zemští velitelé i přednostové
odborů a oddělení v M. N. O. nárok
na stálý činnostní přídavek
mají a přechodně takový přídavek
některým velitelům, kteří zvláštní
representační povinnosti měli, povolen byl.
Jelikož organisace naší armády není
ještě pevně stanovena, musí býti
ponechána možnost, upraviti tento přídavek
nařízením.
V § 15. bod 4. jsou obsaženy drahotní
přídavky pro ostatní mužstvo, které
neslouží z povolání, a sice pro mužstvo
v činné službě jsoucí podle nynější
výměry, na základě usnesení
minist. rady ze dne 19. března 1919 stanovené, pro
příští nováčky nově
upravené.
V § 3. ponechána možnost stanoviti vedlejší
požitky nařízením, jak toho povaha věci
vyžaduje. Tyto požitky jsou již i nyní v
dosud platných předpisech stanoveny, musí
se však, jelikož neodpovídají nynějším
poměrům, nově upraviti; na této úpravě
se pracuje.
V § 4. obsažena změna zákona ze
dne 22. června 1878, čís. 59. ř. z.,
jímž stanoveno, že záložní
důstojníci, kteří jsou státními
zaměstnanci, obdrží, pokud jakožto mobilisovaní
mají vojenské požitky, jen část
svých požitků civilních, po případě
jen rozdíl mezi těmito a požitky vojenskými.
Toto ustanovení neplatilo však pro státní
zaměstnance, kteří podle branného
zákona z roku 1889 stali se důstojníky domobraneckými,
jelikož dřívější vláda
opomenula citovaný zákon z r. 1878 opraviti. Tak
se stalo, že důstojníci domobranečtí
měli za války dvojí plné požitky,
civilní i vojenské, což způsobilo velkou
řevnivost a jest úplně neudržitelné
a nespravedlivé. To má býti nyní odstraněno.
Příslušné nařízení
bude ve shodě s ministerstvem financí vydáno.
V § 5. zavádí se časový
postup do platů vyšší hodnostní
třídy a postup do vyšších platů
téže hodnostní třídy obdobně
podle služební pragmatiky pro civilní státní
zaměstnance. Tato instituce byla dosud u vojska neznáma,
její zavedení jest však nezbytným důsledkem
nové úpravy platové, která úplně
odpovídá stupnici platů pro civilní
státní zaměstnance. Jelikož tato jest
založena na časovém postupu, musí týž
býti přiznán i vojsku, an by jinak důstojníci
byli velice zkráceni.
Převzetí postupové stupnice, pro civilní
zaměstnance platné, se nedoporučovalo z toho
důvodu, že předběžné vzdělání
důstojníků a vojenských úředníků
není tak jednotné, jako u civilních úředníků.
- Vedle absolventů vysokoškolských neb aspoň
s částečným vzděláním
vysokoškolským, jest značná většina
důstojníků se vzděláním
středoškolským, buď vojenským nebo
civilním; dále jest mnoho důstojníků,
vyšlých z řad poddůstojníků
z povolání. Některé skupiny vojenských
gážistů, jako na př. účetní,
proviantní, spisovní, evidenční důstojníci,
doplňují se skoro výhradně z bývalých
poddůstojníků, jiné (na př.
sbor účetní kontroly) jen částečně.
Další obtíže jsou způsobeny tím,
že v tomtéž sboru gážistů
vyskytují se na mnoze důstojníci s předběžným
vzděláním všech uvedených druhů.
To jest podmíněno historickým vývojem
bývalé rakousko-uherské armády, v
níž za různých dob bylo požadováno
různé předběžné vzdělání.
Avšak tento zjev jest též u našich legií,
kdež u důstojníků se vyskytuje též
různé předběžné vzdělání.
Aby se předešlo řevnivostem, které by
jistě při zavedení různých
kategorií nastaly a na ducha armády zhoubně
působily, stanovena všeobecná stupnice postupová,
která jest asi uprostřed mezi skupinami B a C civilních
státních zaměstnanců.
Tato všeobecná stupnice platí pro všechny
důstojníky, takže časový postup
do VII. hodnostní třídy jest umožněn
všem. Důstojníkům řadové
služby a oněm, kteří absolvovali vyšší
vojenské kursy a na základě této vyšší
kvalifikace stali se členy jmenovaných štábů,
umožněn časový postup do VI. třídy
hodnostní. Tím má býti předně
odměněna větší namáhavost
řadové služby, která jest pro vojsko
nejdůležitější, pak vyšší
kvalifikace oněch důstojníků, kteří
jsou určeni pro služby zvláště
důležité a zodpovědné. Pojem
řadové služby nebylo možno v zákoně,
jenž má obsahovati jen zásady, stanoviti, protože
by to vedlo do přílišných jednotlivostí,
které musí býti vyhrazeny prováděcímu
nařízení.
Pro lékárníky a geometry stanoveny jisté
výhody vzhledem k jejich zvláštnímu
odbornému vzdělání.
Pro důstojníky se vzděláním
vysokoškolským, předepsaným pro obor
jejich služby, ustanoveny zvláštní stupnice
postupové, poněkud výhodnější
než skupina A civilních státních úředníků.
Tato výjimka jest hlavně odůvodněna
tím, že se tu jedná o sbory gážistů,
celkem jednolité a v sobě uzavřené,
jako jsou zdravotní, justiční, zvěrolékařští
důstojníci, vojenští duchovní
atd.
Jisté potíže nastanou jen při zařazení
techniků u technických vojsk, neboť není
dosud rozhodnuto, pro která místa bude předepsáno
vzdělání vysokoškolské a pro
která nižší. Avšak tyto potíže
se překonají. -
Ostatně jsou ustanovení § 5. přechodního
rázu až do zavedení definitivní služební
pragmatiky, kterou budou osobní a služební
poměry vojenských osob definitivně upraveny.
§ 6. jest nutným důsledkem zavedeni
časového postupu co do platů, by bylo jasno,
která služební léta lze pro postup započítati.
Zároveň se mají obmezeným propočítáním
služebních let, zde stanoveným, podle možnosti
napraviti aspoň platově velké nesrovnalosti,
které dosavadním systémem povyšování,
v rakousko-uherské armádě platným
nastaly. Dříve dělo se pravidelné
povyšování jen podle počtu volných
míst (apertur), čímž se stalo často
věcí náhody neb konjunktury; též
byly některé kategorie na úkor druhých
příliš favorisovány. - Za republiky
bylo sice, zvláště posledním povýšením
28. října 1919 mnoho napraveno, přece zbyly
však četné nesrovnalosti, které konečně
dlužno vyrovnati. Jest to prostým příkazem
spravedlnosti, jenž vykonán býti musí,
aby oprávněná roztrpčenost byla odstraněna.
-
Z podobných důvodů, aby totiž aspoň
přibližně napraveny byly různé
nesrovnalosti, které se v legiích vyskytly mezi
těmi, kteří dříve již
ve vojště sloužili a ostatními, kteří
byli v jiné veřejné službě, nebo
v soukromém zaměstnání, neb pro vstup
do legií studia ukončiti nemohli, rozhodnuto, aby
se důstojníkům-legionářům
počítala léta od skončeného
20. roku stáří do služební doby,
by se takto zřídila základna všem společná.
Při započítání válečných
let do postupu jeví se odchylka proti obdobnému
zákonu pro civilní státní zaměstnance
ze dne 23. července 1919, čís. 457 sb. zák.,
plně odůvodněná zvláštními
poměry vojenskými. Rok 1919 jest pro armádu
nesporně rokem válečným, neboť
až do konce července trvaly operace vojenské
na Slovensku a zde jakož i na Těšínsku
vyžaduje situace ještě stálé pohotovosti
a úsilovné práce, což neplatí
jen pro tamější vojsko, nýbrž i
pro zázemí. Demobilisace se nachází
teprve v začátcích.
Zkrácení lhůty činné služby
v roku 1914 na pět měsíců jest nutné
pro neaktivní důstojníky, jakož i ty
absolventy vojenských škol, kteří teprve
1. srpnem 1914 činnou službu nastoupiti mohli, byvše
teprve při vyhlášení mobilisace z neaktivního
stavu neb ze škol do služby povoláni. -
Kdyby se trvalo na šestiměsíční
lhůtě, neměli by tito gážisté
vojenští v r. 1914 žádné výhody,
ačkoliv plných pět měsíců
ve válce jako vojáci sloužili, kdežto
by civilní státní zaměstnanci při
obvyklé službě, pouze o měsíc
delší, půl roku do postupu získali.
K § 7. podotýkáme, že požitek
ubytovací přiznán byl voj. čekatelům
proto, že tento požitek již nyní měli
a sice též buď ubytování skutečné
neb peněžitou náhradu.
Bylo by nespravedlivo tento požitek zrušiti a to tím
více, že vojenští čekatelé
následkem nové úpravy drahotních přídavků
proti nynějším svým příjmům
značně ztrácí, což později
dokázáno bude.
V § 9. stanoveny přídavky pro lépe
kvalifikované poddůstojníky, kteří
by jinak již vyššího platu dosíci
nemohli, aby v zájmu služby jejich ambice byla zvýšena.
§ 12. upravuje zařazení gážistů
bez hodnostní třídy a poddůstojníků
z povolání do nové platební stupnice
poněkud jinak než u důstojníků
(§ 6.) a to proto, že poddůstojníci nejsou
dosud zařazeni do žádných hodnostních
tříd neb platových stupnic, takže nelze
mluviti o nějaké přesloužené
době. Pro započítání služební
doby pro poddůstojníky-legionáře od
21. roku stáří, platí obdobně
totéž, co uvedeno bylo v odůvodnění
§ 6. pro důstojníky legionáře.
V § 14. činí se rozdíl mezi požitky
onoho mužstva, které, nesloužíc z povolání,
dosud v činné službě se nachází
a požitky příštích nováčků,
kteří nastoupí službu podle nového
branného zákona. Prvním se ponechávají
posavadní požitky, zavedené nařízením
Národního Výboru ze dně 14. listopadu
1918, druhým se určují nové, proti
dosavadním značně nižší.
Snížení toto jest samozřejmé
proto, že se tu jedná o vojáky, kteří
konají jen svou poměrně krátkou službu
presenční podle nového branného zákona.
Kdyby měli dostati požitky nynější,
které jsou poměrně velmi vysoké, vyšší
než u mnohých velkých armád, byl by
státní rozpočet velice zatížen.
K § 20. Nutnost tohoto ustanovení vyplývá
z toho, že navržená úprava platová
znamená, jak z tabulek dříve již ministerstvu
financí zaslaných zřejmo, pro přechodnou
dobu značnou újmu proti dosavadním příjmům
zvláště u svobodných gážistů
až do nižších stupňů platových
IX. třídy hodnostní. Jest to důsledek
nové úpravy drahotních přídavků.
Tyto byly dosud bez ohledu na hodnost a stav rodiny jednotné
(10 K denně v zázemí, 20 K v poli), kdežto
nyní jsou stupňovány podle stavu rodiny a
pro svobodné neb bezdětné gážisty
velmi nízké. Tento úbytek jest největší
u svobodných praporčíků a poručíků,
kde obnáší 20 až 25%.
Když se však odpočítá pohotovostní
přídavek, zvýší se tento
rozdíl přímo katastrofálně
a zasáhne skoro veškeré důstojnictvo,
jak z jiných tabulek, taktéž ministerstvu financí
zaslaných, jest zřejmo.
Bylo by ovšem velmi nespravedlivo, kdyby při stále
vysokých, ba stoupajících cenách životních
potřeb, někdo obdržel méně než
dosud. Taková úprava platů by ovšem
způsobila roztrpčení a nespokojenost, kteréž
se třeba vyvarovati v zájmu armády a tedy
v zájmu státu, neboť důsledky této
nespokojenosti mohly by býti velmi vážné.
Proto navrhuje vláda, by se všem osobám vojenským,
které by novou úpravou utrpěly újmy,
přiznala náhradu ve formě zvláštního
přídavku, rovnajícího se této
újmě. Opatření toto bylo by ovšem
jen přechodné, neboť propočítáním
služebních let odstraní se mnohá nesrovnalost,
tak, že počet poškozených časem
pravděpodobně značně klesne.
Podle názoru ministerstva národní obrany
nutno ovšem předpokládati, že pohotovostní
přídavek i v roce 1920 zůstane, an podmínky,
za kterých se likviduje, ještě dlouho potrvají
(vážná situace zahraniční, vyžadující
stálé pohotovosti, dále trvající
demobilisace).
Kdyby se však pohotovostní přídavek
zrušil a případná ztráta, novou
úpravou podmíněná, se nevyrovnala,
nastala by tato nemožná situace. Civilním státním
zaměstnancům se služební příjmy
novou úpravou jejich požitků značně
zvýšily, čehož zajisté si zasloužili.
Vojenská správa byla nucena vybudovati novou úpravu
platů tak, by v základních rysech úplně
odpovídala platům civilním. Touto úpravou
nastává však zlepšení proti nynějšímu
stavu pouze u části vojenských gážistů,
kdežto daleko větší část
jest značně poškozena, a to při cenách
všech životních potřeb stále větších.
Každý nepředpojatý musí uznati,
že vojenská služba je daleko těžší
než služba civilní. Nehledě ani na to,
že voják jest již vojenskou disciplinou a různými
stavovskými předpisy ve své osobní
volnosti značně omezen, jest risiko vojenské
služby nepoměrně větší než
u služby civilní, z čehož následuje
větší nebezpečí pro zdraví
a život, jakož i rychlejší opotřebování.
- Kdežto civilní státní zaměstnanec
z pravidla nebývá proti své vůli přesazen,
jest voják nucen, kdykoliv toho služba žádá,
své služební místo měniti a stále
do nových poměrů se vpravovati. On nezná
přesně odměřených hodin služebních,
nýbrž musí býti k rozkazu svých
představených kdykoliv ke službě pohotově,
i v noci. Velkou část roku jest na cvičeních
neb služebních cestách, vzdálen své
rodiny neb domácnosti.
K § 22. Návrh zákona o zaopatřovacích
požitcích vojska nemůže býti již
v tomto Národním shromáždění
projednán, protože nebylo možno ho včas
vypracovati. Jednáť se tu o velmi obsáhlou
materii, jejíž zpracování vyžaduje
delšího času. Jelikož však zákon
o úpravě požitků vojska nabude účinnosti
1. ledna 1920, bylo třeba prozatím stanoviti aspoň
pensijní základnu, obdobně jak se to stalo
při nové úpravě požitků
civilních státních zaměstnanců,
an by jinak v době od 1. ledna 1920 až do nabyti účinnosti
nového zákona zaopatřovacího pro vojsko,
nemohly býti vojenské pense vyměřovány.
Finanční effekt nové úpravy platové
pro vojsko nelze docela přesně stanoviti, protože
organisace naší armády není ještě
hotova a mírový stav závisí od příštího
branného zákona, který není ještě
vypracován. Na základě projektovaného
mírového stavu byl vypočítán
vyšší náklad přibližně
na 60,000.000 K; doklady zaslány ministerstvu financí.
Při tom však započítán ještě
pohotovostní přídavek, protože demobilisace
teprve začíná a delší dobu ještě
trvati bude.
Ve formálním ohledu navrhuje se, by tato osnova
byla přikázána brannému, státně-zřízeneckému
a finančnímu výboru, aby o ní podaly
zprávu do pěti dnů.