Za léta 1919 a 1920 buďtež na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi vybírány válečné přirážky
ku přímým daním podle těchto
ustanovení:
Jako válečná přirážka
se vybírá:
1. k dani pozemkové
a) z vinic, zahrad a lesů 400%,
b) z ostatní půdy 200% řádné
daně;
2. k dani domovní třídní 60% řádné
daně;
3. k dani výrobkové III. třídy, vyjímajíc
případy pod bodem 4. uvedené, přirážka
250% řádné daně, činí-li
daň více než 2000 korun; 150%, činí-li
daň více než 300 K, avšak nejvýše
2000 K; 100%, činí-li daň více než
60 K, avšak nejvýše 300 K; 60%, nepřevyšuje-li
daň 60 K;
4. k výrobkové dani III. třídy z požitků
v § 5. zákonného článku XXXIII.
z r. 1916 uvedených, přirážka 200% řádné
daně;
5. k výrobkové dani podniků veřejně
účtujících, vyjímajíc
podniky státní, přirážka, která
činí
a) 60% řádné daně u podniků,
kterým se podle § 5., lit. f), zákonného
článku XXXIV. z r. 1916 vyměřuje 6%
daň;
b) 100% u ostatních podniků, podléhajících
zdanění podle § 5., lit. a) - e), cit. zák.
článku;
6. k dani kapitálové a rentové, ukládané
podle přiznání, přirážka
60%; k dani kapitálové a rentové, odváděné
dlužníkem, přirážka se nevybírá;
7. k dani dolové přirážka 60%;
8. k dani důchodkové i s přirážkou
pro domácnosti méně zatížené
ze zdaněného příjmu (důchodku):
10.000 | 10.600 | 10% |
10.600 | 12.200 | 20% |
12.000 | 14.000 | 30% |
14.000 | 16.000 | 40% |
16.000 | 19.000 | 50% |
19.000 | 22.000 | 60% |
22.000 | 30.000 | 70% |
30.000 | 38.000 | 80% |
38.000 | 52.000 | 90% |
52.000 | 72.000 | 100% |
72.000 | 84.000 | 110% |
84.000 | 100.000 | 120% |
100.000 | 120.000 | 130% |
120.000 | 140.000 | 140% |
140.000 | 160.000 | 150% |
160.000 | 200.000 | 160% |
200.000 | 250.000 | 170% |
250.000 | 300.000 | 180% |
300.000 | 400.000 | 200% |
400.000 | 500.000 | 220% |
500.000 | 700.000 | 240% |
700.000 | 1,000.000 | 260% |
1,000.000 | 1,500.000 | 290% |
1,500.000 | 2,000.000 | 320% |
2,000.000 | 3,000.000 | 350% |
přes 3,000.000 | 400% |
Ustanovení §§ 19. až počítaje
v to § 22. zákonného článku IX.
z r. 1918 o vyměřování a vybírání
posavadní válečné přirážky,
o zákazu použití této přirážky
jako základu pro vyměřování
jiných přirážek, jakož i při
sestavování výkazů jmen virilistů
platí pro válečné přirážky
tímto zákonem upravené obdobně také
ustanovení článku II., §u 2., zákona
ze dne 18. listopadu 1919, č. 617 sb. z. a nař.
Vydáním podrobnějších ustanovení
o vybírání válečných
přirážek, zvláště k daním
za rok 1919, pověřuje se ministerstvo financí
po dorozumění s ministrem s plnou mocí pro
Slovensko a s civilní správou Podkarpatské
Rusi.
Počínajíc berním rokem 1919 pozbývají
platnosti bez obmezení časového tato ustanovení:
1. Výhoda §u 18., odst. 3., zákonného
článku XXXII. z r. 1916, obsažená též
v § 21., čís. 2., úpravy (prov. nař.)
býv. uherského ministerstva financí ze dne
2. července 1918, čís. 71.200, podle které
lze od daně majetkové odečísti daň
důchodkovou;
2. ustanovení §u 8., lit. a) a b), zákonného
článku IX. z r. 1918, poskytující
výhody polovičního zatížení
daní majetkovou;
3. ustanovení §u 7. zákonného článku
XXXIV. z r. 1916, jakož i §u 33. úpravy ze dne
25. listopadu 1916, čís. 142.000, kterým
se poskytují slevy na daních a přirážkách
pro zvýšení dividendy na průměr
let 1911 až 1913.
Provésti tento zákon, jenž nabývá
účinnosti dnem vyhlášky, je pověřen
ministr financí po dorozumění s ministrem
s plnou mocí pro Slovensko a s civilní správou
Podkarpatské Rusi.
Týmž dnem pozbývají platnosti pro léta
1919 a 1920 posavadní ustanovení o válečných
přirážkách v §u 18. zákonného
článku IX. z r. 1918 obsažená, vyjímajíc
osvobození v témže §u uvedená,
která zůstávají v platnosti až
na ustanovení pod bodem 2. lit. b), které pro uvedená
léta též pozbývá platnosti.
Dále pozbývá platnosti pro léta 1919
a 1920 ustanovení §u 16. zákonného článku
XXVI. z r. 1916, podle něhož nelze k dani důchodkové
vybírati státní přirážky.
Vyhovujíc usnesení Národního shromáždění
ze dne 18. listopadu 1919 (Resoluce I. přijatá v
90. schůzi Národního shromáždění),
předkládá vláda návrh zákona,
jímž se upravují válečné
přirážky ku přímým daním
na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Zároveň
se navrhuje zrušení některých daňových
výhod, platných dosud na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi podle uherských zákonů.
V zemích historických (Čechy, Morava a Slezsko)
vybírají se válečné přirážky
k daním přímým, jak známo,
již od roku 1916. Přirážky tyto byly zákonem
ze dne 18. listopadu 1919, čís. 617 sb. z. a n.,
zvýšeny a činí nyní:
1. U daně pozemkové z vinic, zahrad a lesů
400%, z ostatní půdy 200% řádné
daně;
2. u všeobecné daně výdělkové
60, 100, 150 a 250% řádné daně do
60 K, resp. přes 60 až 300 K, 300 až 2000 K a
přes 2000 K;
3. u výdělkové daně společností
(II. hlava zák. o os. daních přímých)
80 až 150% řádné daně podle rentability
podniku, vyjímajíc výdělkovou daň
hospodářských společenstev a jistých
zvýhodněných podniků, u nichž
činí přirážka nehledě
na rentabilitu 80% a 50%;
4. u rentové daně, vyměřované
podle přiznání, 100% a u rentové daně,
vybírané dlužníkem, 200%, kterážto
poslední přirážka zatěžuje
však povšechně jen úroky bankami vyplácené,
kdežto pro ostatní daň srážkovou
platí rovněž jen 100% přirážka;
5 u daně z příjmu přirážka
10% až 350%, odstupňovaná podle výše
příjmu od 3000 K až přes 3,000.000 K:
6. k dávce tantiemové přirážka
200%.
Také na Slovensku a v Podkarpatské Rusi vybírá
se válečná přirážka ku
přímým daním, a to k dani pozemkové,
domovní třídní, výrobkové
III. třídy (včetně této daně
z požitků v § 5. zákonného článku
XXXIII. z r. 1916 zmíněných, to j. z tantiem
a podobných požitků), dále k dani dolové,
k výrobkové dani podniků veřejně
účtujících, k dani kapitálové
a rentové, vyjímajíc daň, která
se podle zákonného článku VII. z r.
1883 dlužníkem sráží.
Přirážka tato byla zavedena zákonným
článkem IX. z r. 1918 (kapitola III., § 18.)
a činí u všech jmenovaných daní
60%.
Proti válečným přirážkám
platným v zemích historických vykazuje uherský
systém tyto úchylky:
1. Procento válečné přirážky
jest jednotné,
2. k dani důchodkové (z příjmu) přirážka
válečná se nevybírá,
3. k domovní dani třídní přirážka
válečná se vybírá.
Z důvodů, pro které zvýšeny přirážky
válečné v zemích historických
(tisk 1692 a 1823), přikročiti jest i na Slovensku
k zvýšení a hleděti k tomu, aby z důvodů
parity a aequity dosaženo bylo v rámci daňového
systému uherského, dosud na Slovensku platného,
poměrného zvýšení daní
přímých válečnými přirážkami,
jako v zemích historických. K daním, jež
jsou na Slovensku základem pro vybírání
válečných přirážek, přibrati
jest tudíž proti posavadnímu stavu daň
důchodkovou, odpovídající celkem dani
z příjmu býv. rak. systému daňového.
Podrobněji dlužno k jednotlivým daním
podotknouti:
1. U daně pozemkové navrhuje se sazba válečné
přirážky ve stejné výši
jako v zemích historických.
U vinic mohla by snad býti na Slovensku podle zpráv
nás došlých přirážka vyšší;
poukazuje se v té věci na abnormálně
vysoké příjmy z vinic v roce 1919. Naproti
tomu by zasloužily lesy pro nedostatek komunikací,
neracionální hospodářství,
neblahé účinky války (odstřel
zvěře, krádeže atd.) nižšího
zatížení. Ponechána-li v osnově
sazba jako v historických zemích, byla rozhodná
úvaha, že zvýšení postihne vrstvy
hospodářsky silnější, neboť
velké komplexy lesů jsou v rukou šlechty, zbohatlíků
atd. a v malé míře jen obcí a urbárských
společností, o jednotlivcích a jejich mizivém
lesním majetku ani nemluvě.
Naproti tomu vinice jsou též v rukou drobných
lidí a proto vzhledem k značným hospodářským
nákladům nečiněny výjimky z
jednotné sazby.
Nejdůležitější jest však okolnost,
že cenění pozemků na Slovensku dálo
se, možno-li, ještě nesprávněji,
nežli v Čechách. Větší zemědělci
dovedli již různými prostředky pohnouti
oceňovací komisi k tomu, že pole jejich přišla
do nižší třídy, než náležela.
Že to hlavně šlechta s latifundiemi dokázala,
zajisté nepřekvapuje.
K tomuto nesprávnému ocenění, které
pro malé zemědělce bylo arci leckde škodlivým,
přistupuje ještě okolnost, že katastrální
čistý výnos je značně nižší,
než na př. v Čechách.
Srovnáním zjištěno, že průměrný
rozdíl proti českému cenění
činí 1/3, někde i 1/2;
ba i o 2/3 menší katastrální
výnos byl konstatován. Není konečně
i bez vlivu, že základ válečné
přirážky, totiž daň pozemková,
činí na Slovensku 20% a jest tudíž nižší,
než u nás (22.7%).
Jest tudíž zatížení poplatnictva
slovenského u daně této menší,
než v zemích s platností zákona o přímých
daních z r. 1896.
Jestliže by tedy přirážka k dani pozemkové
podle přání v slovenském klubu vysloveného
měla vybudována býti progresivně,
nemohla by progrese počíti 80%, jak svého
času ve vládním návrhu tisk 973/1919
bylo zamýšleno, nýbrž aspoň 200%.
Avšak vláda nemohla se vůbec pro progresi rozhodnouti,
a to z důvodů ve zprávě finančního
výboru tisk 1823 uvedených, jímž se
vláda podřídila a jež platí také
pro slovenské poměry. Zejména by technické
provedení naráželo na Slovensku pro nedostatek
vyškoleného a spolehlivého personálu
a pro nedostatek věcných předpokladů
na značné potíže. Konečně
nelze přehlédnouti, že jde jen o opatření
přechodného rázu.
2. U domovní daně třídní
ponechána válečná přirážka
v dosavadní výši. V slovenském klubu
navrhovaná progrese u daně této, jinak celkem
v intenci své oprávněná a sociálně
zdůvodněná, nevynesla by v poměru
k technickým obtížím svého provedení
pozoruhodnějšího finančního efektu.
Pro zachování této daně jako základny
pro přirážky mluví odlišnost daňového
systému uherského. Na rozdíl od poměrů
na př. v Čechách, nepodléhají
příslušníci této daně
zpravidla dani důchodkové a jeví se toto
nepatrné zvýšení jen nedostatečným
u porovnání s nynějšími příjmy
venkovských obyvatelů ať rolnického,
ať živnostenského a j. povolání.
3. Výrobková daň III. třídy
(odpovídající dani výdělkové
I. - IV. třídy podle zák. o os. d)
snesla by vzhledem k technické nepropracovanosti a nízkým
sazbám na Slovensku na straně jedné a k nepoměrně
vysokým obratům, resp. ziskům na straně
druhé, progrese snad ještě ostřejší
než u nás. Ponechány však byly sazby zavedené
v zemích historických, neboť nové ukládání
této daně na příští tříletí,
počínajíc rokem 1920, pravděpodobně
i tu leckterou nesrovnalost odstraní a v mnohém
zjedná žádoucí nápravu. Dosavadní
osvobození od válečné přirážky
poplatníků dané výrobkové III.
třídy až do sazby 60 K (§ 18., č.
2, b), zák. čl. IX. z r. 1918) má
býti zákonem tímto odstraněno (viz
článek III. osnovy), neboť výhody této
nedostává se poplatníkům na př.
českým (a tu je daň výdělková
nepoměrně vyšší než na Slovensku)
a není také výhoda tato vzhledem k celkovému
stavu a výnosnosti malých a menších
živností a řemesel na místě.
4. Požitky zmíněné v § 5. zák.
čl. XXXIII. z r. 1916 rovnají se asi našim
tantiemám, jsou na Slovensku zdaněny 10% daní
výrobkovou III. třídy u podniku k výplatě
povinného a je tudíž válečná
přirážka ve výši 200% nutným
požadavkem vzhledem ku poměrně bezzáslužnému
(byť i ne vždycky) příjmu jednotlivců
obyčejně finančně silných,
jakož i s ohledem na stejnoměrnost zatížení.
5. Pokud se týče podniků veřejně
účtujících, bylo nutno uvésti
v soulad různost daňového klíče
českého a uherského, kterýžto
poslední dbal již progrese. Výrobková
daň 10% u podniků průmyslových a 12%
u podniků obchodních stoupá totiž při
vyšší rentabilitě až na 18, resp.
20%. Také bylo v mezích možnosti dbáti
toho, aby slovenské podniky nebyly více zatíženy
než české. Z těchto důvodů
uznala vláda za vhodné, navrhnouti k výrobkové
dani včetně progrese přirážku
100% a ponechati dosavadní válečnou přirážku
60% jen u sdružení, odpovídajících
celkem zvýhodněným podnikům ve smyslu
§ 85. zák. o os. d., jichž základní
sazba na Slovensku činí 6%.
Poměr příštího zatížení,
tu i na Slovensku, lze viděti z následující
tabulky, jež je sestavena, pokud se výpočtu
rentability týče, na předpokladu, že
ukládací kapitál (kmenový kapitál
bilančně vykázané reservy) činí
1 milion.
20.000 | 3.600 | 4.000 | 4.800 |
50.000 | 9.000 | 10.000 | 12.000 |
100.000 | 22.000 | 20.000 | 24.000 |
120.000 | 28.800 | 24.800 | 29.600 |
150.000 | 37.500 | 32.000 | 38.000 |
170.000 | 42.500 | 37.600 | 44.400 |
190.000 | 47.500 | 43.200 | 50.800 |
200.000 | 50.000 | 46.000 | 54.000 |
250.000 | 62.500 | 62.000 | 72.000 |
300.000 | 75.000 | 80.000 | 92.000 |
Pro správné posouzení relace v zatížení
podniků slovenských a zdejších dlužno
ještě podotknouti, že zdaňovací
základ podle uherských zákonů jest
povšechně nižším než u nás.
6. Daň kapitálová a rentová,
vybíraná srážkou a na základě
přiznání, odpovídá celkem dani
podle III. hlavy zákona z r. 1896 a osobních daních
přímých. Základní sazba činí
však 10% a jen u jistých rent v rodinném poměru
založených, u kaucí vojenských a p.
2% a 5%. Pokud se válečné přirážky
týče, nebylo oproti posavadnímu stavu ničeho
měněno.
7. Na Slovensku vybírá se daň dolová,
u které ponechává se válečná
přirážka v dosavadní výši.
Důvodem proto jest okolnost, že podniky toho druhu
nejsou na Slovensku příliš četné,
jsou v počátcích a nesnesou vzhledem k malé
prosperitě dalšího zatížení.
Podle poslední nám známé statistiky
uherské obnášela platba na dani této
v celých Uhrách 1,052.000 K.
8. Novotou pro Slovensko je zavedení válečné
přirážky k dani důchodkové.
Podotknouti dlužno, že i na Slovensku bude se ve smyslu
§ 3. zák. čl. IX. z r. 1918 na rok 1919 předepisovati
10%, resp. 15% přirážka pro domácnosti
méně zatížené.
Daň důchodková vyměřuje se
od 1. ledna 1915 a podléhali jí nejprve poplatníci
s příjmem přes 20.000 K. od 1. ledna 1917
s příjmem přes 10.000 K. Měla zachytiti
příjmy z doby války a postihnouti v prvé
řadě válečné zbohatlíky
(vedle daně válečné).
Bohužel daňová technika uherská vlivem
laxního provádění předpisů
a strnulých forem ukládacího řízení
nezachytila ani z daleka poplatníky, ani kvalitativně
ani kvantitativně.
Poplatníků je malý počet, odhady vesměs
nízké.
Ačkoliv daň tato vzhledem k nepropracovanosti vyměření
snesla by poměrně většího zvýšení
než v zemích historických, hleděno přece
k tomu, aby dosaženo bylo škálově stejného
zatížení poplatnictva v historických
zemích a na Slovensku.
Ukládání daně z příjmu
na rok 1919 nalézá se na Slovensku teprve v stadiu
přípravných prací (lhůta k
podání přiznání prodloužena
do 15. prosince 1919). Lze tudíž míti za to,
že i toto ukládání odstraní mnohé
citelné nedostatky z let předešlých.
Procento přirážky voleno tak, aby vzhledem
k podstatně odlišným sazbám základním
(větší zatížení malých
a slabší zatížení velkých
poplatníků) dosaženo bylo poměrně
stejného zatížení se zeměmi historickými.
Tím vysvětluje se okolnost, že pro Slovensko
počáteční přirážka
obnáší 10% a nejvýše 400% (oproti
přirážkám pro země historické
od 35% do 350%).
Poměr příštího zatížení
u nás a na Slovensku lze viděti z tohoto přehledu:
12.000 | 432.60 | 412.80 | 19.80 | |
14.000 | 561.15 | 533.- | 28.15 | |
16.000 | 703.50 | 686.- | 17.50 | |
22.000 | 1.129.60 | 1.168.- | 38.40 | |
26.000 | 1.461.90 | 1.513.- | 51.10 | |
30.000 | 1.820.70 | 1.785.- | 35.70 | |
34.000 | 2.217.25 | 2.196.- | 21.25 | |
38.000 | 2.633.40 | 2.556.- | 77.40 | |
40.000 | 2.887.85 | 2.888.- | 0.15 | |
44.000 | 3.154.25 | 3.268.- | 113.75 | |
48.000 | 3.619.50 | 3.648.- | 28.50 | |
52.000 | 4.001.40 | 4.028.- | 26.60 | |
56.000 | 4.498.65 | 4.640.- | 141.35 | |
60.000 | 4.900.35 | 5.040.- | 139.65 | |
64.000 | 5.438.- | 5.440.- | 2.- | |
68.000 | 5.870.- | 5.840.- | 30.- | |
72.000 | 6.304.- | 6.240.- | 64.- | |
84.000 | 8.089.20 | 7.812.- | 277.20 | |
100.000 | 10.650.20 | 10.384.- | 266.20 | |
120.000 | 14.216.30 | 13.800.- | 416.30 | |
140.000 | 18.050.40 | 17.640.- | 410.40 | |
160.000 | 22.152.50 | 22.000.- | 152.50 | |
200.000 | 30.006.60 | 31.200.- | 1.193.40 | |
250.000 | 39.717.- | 40.500.- | 783.- | |
300.000 | 50.568.- | 50.400.- | 168.- | |
400.000 | 71.804.- | 72.000.- | 196.- | |
500.000 | 94.380.- | 96.000.- | 1.620.- | |
700.000 | 143.552.- | 142.800.- | 752.- | |
1,000.000 | 220.864.- | 216.000.- | 4.864.- | |
1,500.000 | 354.456.- | 351.000.- | 3.456.- | |
2,000.000 | 501.448.- | 504.000.- | 2.552.- | |
3,000.000 | 795.840.- | 810.000.- | 14.160.- |
Nesrovnalost, která vyplývá z různosti
daně prostého minima u nás (1600 K) a na
Slovensku (10.000 K), jest u fundovaných příjmů
odstraněna tím, že na Slovensku se vybírá
vedle daně z příjmu a daní výnosových
také běžná dávka z majetku (přesahuje-li
tento 20.000 K). O této dani bude třeba později
ještě se zmíniti. U nefundovaných příjmů
bylo by ovšem záhodno daně prosté minimum
snížiti. To by však naráželo, nehledíc
k jisté odiosnosti takového, z velké části
proti hospodářsky slabším vrstvám
namířeného opatření, na značné
obtíže technického a administrativního
rázu, zvláště při nynějším
úžasném nedostatku spolehlivých a zapracovaných
sil. Tato otázka stane se ostatně bezpředmětnou,
bude-li vládě po provedeném zlepšení
administrativních poměrů umožněno,
v souvislosti s připravenou již osnovou pro dávku
z majetku, ve které se co do řízení
ukládacího poukazuje na dnes platná ustanovení
o dani z příjmu, rozšířiti vůbec
platnost celého zákona o osobních daních
na Slovensko, a to s účinností již od
1. ledna 1921.
Dle čl. II., § 2., zákona ze dne 18. listopadu
1919. čís. 617 sb. z. a n., nejsou válečné
přirážky základem přirážek
samosprávných svazků a příspěvků
pro ně (§ 2., odst. 1.), dále nezapočítává
se válečná přirážka do
sumy dané, rozhodné podle platných zákonů
pro oprávnění nebo závazky (odst.
2.), konečně platí ustanovení §
3. zák. ze dne 24. července 1919, čís.
452 sb. z. a n. o náhradě majitelům půdy,
kteří byli válkou poškozeni, také
o zvýšené válečné přirážce
k dani pozemkové (odst. 3.). Všechna tato ustanovení
mají podle osnovy platiti obdobně také pro
Slovensko, prvá dvě ustanovení zejména
proto, poněvadž korespondující ustanovení
uherského zákona, jež jednají jen o
municipálních přirážkách
a o sestavování výkazů jmen virilistů,
jsou užšího znění než zákon
čís. 617 sb. z. a n., což by jednak již
v přítomnosti, jednak při eventuelních
reformách zákonů finančních,
politických a p. mohlo vésti k nestejnoměrnostem
oproti historickým zemím.
Na Slovensku vybírá se, jak již uvedeno, také
daň z majetku, zavedená zák. článkem
XXXII. 1916. Tato daň znamená vedle ostatních
daní jisté plus v zatížení slovenského
poplatníka proti poplatníku zdejšímu,
ve skutečnosti jest to však jen velmi mírná
daň, poněvadž zatěžuje teprve čisté
jmění přes 20 000 K a vyměřuje
se podle nepatrné progressivně vybudované
stupnice od 0.05% až do 0.6%, kteréžto poslední
procento se vybírá teprve z majetku přes
4 miliony korun; také se základ této daně
pro různé nedostatky daňové techniky
jen nedokonale zjišťuje. Kromě toho však
požívají poplatníci ještě
těchto výhod:
1. Kdo platí daň důchodkovou z příjmů
fundovaných, tedy plynoucích ze zdrojů, jež
tvoří základ daně majetkové
(pozemky, budovy, kapitály, průmyslové podniky
a p.), může si tuto daň důchodkovou
odečísti od daně z majetku, ovšem jen
(!) do 75% posledně jmenované daně (§
18. odst. 3, zákonného článku XXXII:
1916). Výhodu tuto nepřijal sice § 8. zákonného
článku IX: 1918, jímž byl prve citovaný
zákon zreformován, avšak v §u 21, čís.
2, úpravy ze dne 2. července 1918, čís.
71.200, je přes to ona výhoda výslovné
zachována, což jest potud důležito, že
citovaná úprava byla se zákonným zmocněním
vydána.
2. Kdo ve svém přiznání k dani z příjmu
nebo v rekursu číselně rozvedl jednotlivé
příjmy a vydání nebo kdo není
podroben dani z příjmu, platí jen polovici
daně majetkové (§ 8, lit. a) a b), zákonného
článku IX: 1918).
Vláda navrhuje, aby se všechny tyto výhody
zrušily. Jest toho třeba, má-li na Slovensku
daň z majetku vyplniti svoji úlohu, t. j. zvýšiti
výnos nedokonalých daní ostatních,
jak toho vyžadují válečnými poměry
zvýšené potřeby státní,
k jichž úhradě byla právě zavedena.
Zvláště zavržitelnou je výhoda
daňové slevy, poskytovaná pro poctivé
přiznání příjmu; je to zajisté
nemorální a moderního zákonodárství
nedůstojno, poskytovati privilegia za samozřejmou
povinnost, nehledíc k tomu, že ono ustanovení
má pro finanční efekt velice problematickou
cenu vzhledem k tomu, že na Slovensku není dosud obligatorní
předkládání obchodních knih
všeobecně zavedeno jakož i s ohledem na dosavadní
techniku zdaňovací.
Našemu zákonodárství neznáma
jest také výhoda §u 7. zákonného
článku XXXIV: 1916, jež záleží
v tom, že podnik, který by nemohl následkem
placení daní a přirážek v některém
obchodním roce 1917 - 1921 platiti 90%, v některém
roce 1922 - 1926 pak 80% průměru oné dividendy,
kterou platil v létech 1911 až 1913, je oprávněn,
žádati o opravu (slevu) na dotyčný rok
vypadajících daní a přirážek
v té míře, aby mohl průměrně
90%, resp. 80% v létech 1911 až 1913 placené
dividendy rozděliti. Zákon žádá
sice, aby v takovém případě nebylo
reservnímu fondu více přidělováno,
než činí průměr přídělů
let 1911 - 1913, avšak kautela tato je vzhledem na možnost
tvoření tichých reserv na účet
běžného zisku patrně nedostatečná.
Také nelze všeobecně žádati, aby
stát ustoupil se svoji pohledávkou akcionářům,
nebo aby tak činil právě jen na Slovensku,
zejména když ani neví, kde akcionáři
se zdržují (větší část
snad v cizině). Proto se navrhuje zrušení také
této výhody.
Podobně, jako se stalo v zákoně čís.
617 sb. z. a n., bude třeba i pro Slovensko výslovně
zrušiti pro léta 1919 a 1920 posud platná ustanovení
o válečných přirážkách
(§ 13. zák. čl. IX: 1919), pokud se týkají
výměry přirážky a výpočtu
daní, k nimž se přirážka měla
posud vybírati. Z ostatních ustanovení téhož
§u 18., jež taxativně vypočítávají
případy osvobození od válečné
přirážky, má se ponechati v platnosti
vše, až na ustavení pod č. 2. lit. b,
jež se výslovně zrušuje. Tímto
zrušením zavádí se implicite válečná
přirážka k dani výrobkové III.
třídy též u menších poplatníků,
a to k sazbám do 60 K, které dosud od válečné
přirážky byly osvobozeny. Pro toto opatření
rozhodným byl analogický stav v zemích historických
jakož i okolnost, že vzhledem k odlišným
zdaňovacím metodám poplatníci slovenští
při dani výrobkové III. třídy
daleko méně jsou zatíženi než poplatníci
v zemích historických.
Osvobození, jež zůstanou v platnosti, týkají
se zejména domovní daně třídní
z domů o 1 nebo 2 obytných místnostech, výrobkové
daně, vyměřené podle příslušníků
rodiny, rentové daně ze svatebních kaucí
důstojníků a vojenských úředníků
a výrobkové daně lokálních
drah, jež nemohou vypláceti statutárně
zajištěné dividendy z priorit.
Samozřejmě pozbývá platnosti pro léta
1919 a 1920 také ustanovení §u 16. zákonného
článku XXVI: 1916, podle něhož nelze
k dani důchodkové vybírati státní
přirážky.
Vše, co posud bylo řečeno o Slovensku, platí
také pro Podkarpatskou Rus, poněvadž i tam
platí uherské zákony o vyměřování
a vybírání přímých daní.
Proto bylo třeba v osnově, jak v nadpisu tak i v
textu navrženého zákona, vedle Slovenska uvésti
také Podkarpatskou Rus.
Zbývá zmíniti se ještě o jedné
zvláštnosti daňového systému
uherského. Jest to t. zv. všeobecná státní
důchodková přirážka, jež
byla zavedena zákonným článkem XLVII:
1875 a přeměněna zákonným článkem
XLVI: 1883. Vybírá se různým procentem
(10, 20, 30, 35 a 40%) téměř ku všem
daním, zavedeným již před válkou
a byla fakticky náhražkou daně z příjmu,
jaké v Uhrách do roku 1915 nebylo. V Manzově
vydání uherských zákonů (1906)
jest také pojmenována jako "Nachtragseinkommensteuer".
Nebyla však zrušena ani při zavedení vlastní
daně z příjmu (1915) ani při stanovení
válečných přirážek (1918).
V uherském státním rozpočtu jest preliminována
pod zvláštní položkou. Z toho všeho
vysvítá, že jest to daň, jež co
do svého základu není sice daní samostatnou,
přes to však v systému uherských daní
zaujímá zvláštní postavení,
a to jako daň doplňková, jíž
bylo patrně zapotřebí vzhledem k tomu, že
zdaňovací základ u různých
daní pro ztrnulost ukládacích forem a laxní
praxi berních orgánů nedosahoval potřebné
výše, tak že bylo nutno, zatížiti
tentýž objekt daňový vícero daněmi.
Poněvadž však nedokonalý uherský
systém daňový trvá dále na
Slovensku (a v Podkarpatské Rusi) a naše administrativa
trpí nedostatkem spolehlivých a zapracovaných
sil, jež by dovedly všechny daňové objekty
(výnosy, příjmy, jmění) v pravé
míře zachytiti, má vláda pochybnosti
proti zrušení dotčené přirážky.
Jestliže by však na zrušení přes
to mělo dojíti, pak mohlo by se tak státi
patrně jen u některých daní; u jiných
pak daní bylo by snad třeba důchodkovou přirážku
zakalkulovati do válečné přirážky,
a to z důvodu velmi mírného ukládání
dotyčných daní, jak dříve na
různých místech bylo již vzpomenuto.
V této příčině poskytne snad
žádoucí orientaci následující
přehled:
1. | pozemková | |||
2. | dom. třídní | |||
3. | činžovní | |||
4. | výrobková III. tř. | |||
5. | daň společností | |||
6. | rentová (podle přizn.) | |||
7. | dolová (báňská) | |||
8. | z příjmu | |||
9. | majetková | |||
10. | výrobková IV. tř. (ze stálých platů a služ.) | |||
11. | u daně prostých pozemků a domů | |||
*) Od toho lze odečísti 10% úroků z nezaplacených hyp. dluhů. | ||||
**) 10% při základu daně do 600 K. |
Jak z přehledu vidno, nebylo by zrušení důchodkové
přirážky odůvodněno tam, kde
osnova na posavadním stavu co do válečné
přirážky nepřináší
žádné změny, tedy u daní pod
položkou 2, 3, 4 a 5 (částečně),
6, 7, 10 a 11. Avšak jak již řečeno, neodporučuje
se zrušení přirážky důchodkové
podle náhledu vlády ani v ostatních případech.
Návrh budiž přikázán výboru
rozpočtovému, aby o něm vzhledem na velkou
naléhavost věci podal zprávu do 4 dnů.