Platnost zákona ze dne 25. června 1919, čís.
374 sb. z. a nař., o zařadění okresních
lesní a lesních příručí
do úřednických tříd hodnostních
a platových rozšiřuje se s výjimkou
§ 4. na státní lesní a státní
lesní příručí při správě
statkův a lesů státních a jsoucích
ve státní správě (na Slovensku na
"horary"), s podmínkou, že tito úředníci
absolvovali některou nižší lesnickou školu
a složili státní zkoušku pro technickou
službu pomocnou a ochrannou.
Ve výminečných případech může
být u staršího personálu upuštěno
od podmínky absolvování nižší
odborné školy.
Zařadění do příslušných
stupnic platových, a to XI., až IX. hodnostní
třídy, vykoná se podle stavu a s účinkem
ode dne 1. července 1919.
V budoucnosti bude se s těmito úředníky
(čekateli) nakládati podle ustanovení zákona
ze dne 7. října 1919, č. 541 sb. z. a n.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Provésti zákon ukládá se ministerstvu
zemědělství a financí.
1. Zákonem ze dne 18. února 1919, čís.
89 sb. z. a nař., byli zařazeni do tří
nejnižších tříd hodnostních
(XI. až IX.) kancelářští vrchní
oficianti, oficianti a oficiantky a kancelářští
pomocníci a pomocnice u správy politické,
soudní, finanční, poštovní a
jiných státních ústavův a úřadů,
pokud vyhovují podmínkám tohoto zákona.
2. Zákon ze dne 25. června 1919, čís.
374 sb. z. a nař., jedná o zařazení
okresních lesních a lesních příručí
do úřednických tříd hodnostních
a platových.
3. Na celou kategorii zaměstnanců, kteří
dosud nebyli zařazeni ani mezi zřízence uvedené
pod 1. ani pod 2., a kteří se domáhají
již více než 40 roků zařadění
do statu státních úředníků,
dosud pamatováno nebylo. Jsou to státní
lesní a lesní příručí
při správě statkův a lesů státních
a jsoucích ve státní správě
(na Slovensku "horaři").
4. Důvody, jež byly rozhodnými pro vydání
zákona sub 2. uvedeného, platí plně
i pro státní lesní a státní
lesní příručí (horary) a bylo
by se doporučovalo, aby do tohoto zákona byli bývali
pojati zároveň i státní lesní
a státní lesní příručí
při správě statků.
5. Zaměstnanci tito absolvovali buď měšťanskou
školu, nebo 3 až 4 třídy některé
střední školy, 1. až 2letou lesnickou
nižší školu a vykonali státní
zkoušku pro technickou službu pomocnou a ochrannou.
Výminka § 1., odst. 2. o školském vzdělání
musila býti do osnovy pojata, jelikož starším,
dnes pro pense zralým lesním v Čechách
nebyla vůbec dána možnost do lesnických
škol nižšího druhu choditi, neboť jich
prostě nebylo, a nemohli by proto, tito starší
- jinak způsobilí lesní, být účastni
dobrodinní tohoto zákona.
6. Finanční efekt této osnovy by znamenal
zvýšený náklad přibližně
o 325.000 K ročně, na nějž ve státním
rozpočtu na rok 1920 sice pamatováno není,
který však má plnou úhradu v běžných
příjmech státních statkův a
lesů.
7. Podotýká se, že instituce těchto
zřízenců je zcela přechodné
povahy, jelikož podle nových disposic tato kategorie
zřízenců bude pro budoucnost odstraněna
a nahražena absolventy středních lesnických
škol, kteří budou eo ipso náležeti
do skupiny C.
V ohledu formálním se navrhuje, aby osnova
přikázána byla výboru státně-zřízeneckému
a rozpočtovému s tím, aby o ní
podaly zprávu ve lhůtě 4 dnů.