Vláda se zmocňuje, aby provedla tyto železniční
stavby:
1. výstavbu druhé koleje na trati z Břeclavě
do Děvínské Nové Vsi,
2. stavbu dráhy z Vajan - Drahňova do Bánovců,
3. přestavbu trati místní dráhy z
Vajan do Užhorodu na trať hlavní dráhy.
Vláda se zmocňuje, aby k tomu cíli vykoupila
trať Kúty, zemská hranice a místní
dráhu Užhorod - Vajany - Drahňov.
Vláda se zmocňuje, aby náklad nutný
ku provedení těchto staveb a k výkupu uvedených
tratí až do výše 90 milionů korun
opatřila úvěrními operacemi.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Provedením jeho se pověřuje
ministr železnic v dohodě s ministrem financí.
I. Stále stoupající doprava na Slovensko
a zejména do hlavního města jeho a našeho
dunajského přístavu Bratislavy, jakož
i důvody strategické činí nezbytně
nutným, aby trať Břeclava - Bratislava byla
vybudována jako dvoukolejná trať prvého
řádu.
Tato trať jest jediným vhodným spojením
se Slovenskem, neboť druhé naše železniční
spojení, vedoucí přes Vlárský
průsmyk, je vzhledem na svoji výstavbu méně
výkonné a vzhledem na možnost poruch ne dosti
spolehlivé.
Po obsazení Slovenska byla učiněna jenom
nejnutnější opatření stavební,
aby trať Břeclava - Bratislava, jež byla částečně
vybudována jako dráha místní, vyhovovala
aspoň nejnaléhavějším požadavkům
dopravním, vyvinuvším se spojením Slovenska
s naší republikou.
Důležitost tohoto spojení a zároveň
jeho nedostatečnost byla výmluvným způsobem
prokázána za vojenských operací, vyvolaných
vpádem Maďarů na Slovensko.
Potřebné výkonnosti této trati pro
případ vojenských operací lze dosíci
jen okamžitou výstavbou druhé koleje v úseku
z Břeclavě do Děvínské Nové
Vsi, a náležitým vybudováním
stanic v průběhu této trati se nalézajících.
Výstavba druhé koleje na trati v délce 68
km s nutnou přestavbou stanic a vyvlastnění
7.5 km dlouhé dílčí trati z Kút
k zemské hranici moravské, jež je ve vlastnictví
společnosti uherské severozápadní
místní dráhy, budou vyžadovati nákladu
asi 55 milionů korun.
II. Stejně nedostatečné jako spojení
Moravy se Slovenskem je spojení Slovenska s Přikarpatskou
Rusí.
Železniční trať Michalány - Legiňa
- Nové Město pod Šiatorem - Čap jest
toho času jediným spojením Slovenska s Přikarpatskou
Rusí.
Ježto tato trať leží bezprostředně
u hranic zemských, je z ohledů strategických
naléhavě nutno vybudovati příznivěji
na sever položené spojení vedoucí do
Karpatské Rusi.
Takového spojení lze docíliti výstavbou
dráhy vedoucí z Bánovců do Vajan -
Drahňova a přestavbou místní dráhy
z Vajan - Drahňova do Užhorodu na dráhu hlavní.
Trasa železnice Bánovce - Vajany - Drahňov,
asi 20 km dlouhá, odbočuje ve stanici Bánovcích
na trati státní dráhy Legiňa - Medzi
Laborcie, blíží se na to obloukem k silnici
vedoucí z Bánovce do Vajan, jejíž směr
podržuje celkem až do Drahňova, dotýkajíc
se obvodu obcí Dobroky, Budkovic a Drahňova. Od
Drahňova vede trať inundačním územím
Laborce a po překročení této řeky
zaúsťuje na západním konci stanice Vajanské
místní dráhy Užhorod - Vajany.
Náklad na stavbu dráhy Bánovce - Vajany s
výlohami za výkup a přestavbu asi 25 km dlouhé
místní dráhy z Užhorodu do Vajan činí
K 35 milionů. Celkový náklad na svrchu označené
železniční stavby a výkup privátních
drah, jež jsou jak z důvodů hospodářských,
tak z důvodů strategických nezbytně
nutny činí celkem asi 90 milionů korun.
Formální návrh:
Osnova budiž přikázána výboru
dopravnímu ku podání zprávy
ve lhůtě 5ti denní.