Četnictvo republiky československé jest vojensky
organisovaný sbor strážný, jenž
určen je k tomu, aby podle platných zákonných
ustanovení a podle nařízení příslušných
úřadů státních udržoval
v celém území československé
republiky veřejný pořádek a veřejnou
bezpečnost.
Četnictvo jest orgánem politické správy
státní a jest tudíž stran vykonávání
služby bezpečnostní podřízeno
politickým úřadům státním.
Stran výcviku, vyučování, kázně
a kontroly služby, pak ve věcech správních
a hospodářských podřízeno je
četnictvo četnickým důstojníkům.
V obojím směru podléhá četnictvo
v poslední instanci ministru vnitra.
K udržení vojenského pořádku
a kázně v četnictvu přidělen
je ministru vnitra generální velitel četnictva.
O podrobné organisaci a počtu četnictva,
pak o tom, jak jest konati službu četnictvu, jak má
býti četnictvo vycvičeno, vystrojeno a vyzbrojeno,
rozhoduje ministerstvo vnitra, dohodnuvší se stran
výzbroje s ministerstvem národní obrany.
Organisace četnictva musí se shodovati s organisací
ostatních úřadů potud, že se
zřídí v sídlech politických
a soudních úřadů také přiměřená
četnická velitelství.
Ministerstvo vnitra zabezpečí v dohodě s
ministerstvem národní obrany vše, čím
četnictvo k odvrácení vnějšího
nebezpečí pro stát může přispěti.
Aby vycvičeni byli polní službě bezpečnostní
a součinnosti s vojenskými velitelstvími,
budou příslušníci četnictva do
40. roku svého věku ministerstvem národní
obrany v dohodě s ministerstvem vnitra, pokud to služba
bezpečnostní připouští, povoláváni
v určitých lhůtách k vojenským
cvičením, zejména do manevrův, a budou
po dobu cvičení podléhati vojenským
orgánům.
Ve válečném stavu přechází
část četnictva, dohodou mezi ministerstvem
vnitra a ministerstvem národní obrany k polní
službě bezpečnostní určená
pod přímé velení vojska.
Politický úřad prvé stolice jest nadřízeným
úřadem pro četnictvo konající
službu v obvodu jeho; jemu přísluší
bezprostřední řízení služby
četnické a dohled na její vykonávání.
Pokud je třeba užíti četnictva v městech
s vlastním statutem anebo právem municipálním,
učiní příslušný politický
úřad druhé stolice potřebná
opatření.
Je-li veřejný pořádek povážlivou
měrou ohrožen, mohou politické úřady
po předchozím vyrozumění příslušných
četnických představených stáhnouti
četnictvo svého obvodu na ohrožené místo
a upraviti službu četnickou v mezích ustanovení
zákona tak, jak toho místní poměry
vyžadují.
Ostatním státním civilním a vojenským
úřadům, jakož i úřadům
samosprávným četnictvo není podřízeno.
Soudy a státní zastupitelství jsou, pokud
jde o výkon trestní pravomoci soudní, oprávněny,
požadovati přímo služeb četnictva.
V jiných oborech působnosti mohou se soudy činnosti
četnictva dožadovati jen cestou příslušných
úřadů politických; tímtéž
způsobem dožadují se činnosti četnictva
ostatní civilní a vojenské úřady
státní jakož i úřady samosprávné.
Toliko, kdyby bylo nebezpečí v prodlení,
je četnictvo povinno na přímé dožádání
těchto úřadů pomoci poskytnouti.
Politické úřady státní určují,
pokud má četnictvo spolupůsobiti ve věcech
místní policie, pečují však o
to, by tím bezpečnostní služba četnictva
netrpěla.
Četnictvo má obdržené příkazy
bezpodmínečně a bez průtahu vykonat
a nesmí se pouštěti do posuzování
jejich. Jen tehdy, kdyby se příkaz zjevně
příčil buď povinnostem, jež četnictvo
přísahou četnickou na se vzalo, nebo zájmu
státnímu, dále kdyby příkazem
nařízeno bylo vykonání činu,
jenž zapovězen je trestním zákonem,
má četnictvo, uvážíc všechny
důvody, od výkonu příkazu upustiti,
avšak případ tento bezodkladně četnickým
představeným ohlásiti.
Za obsah příkazu jest odpověděn úřad,
který jej dal; četnictvo jest odpovědno jen
za přesné vykonávání služby
podle platných zákonův a nařízení.
Četnictvo podléhá vojenským trestním
zákonům a soudům. Disciplinární
pravidla stanoví pro ně ministerstvo vnitra.
Četník službu konající má
zákonem stanovená práva stráže
civilní a smí, šetře nařízené
opatrnosti, užíti zbraně jen v těchto
případech:
1. při nutné obraně, aby odvrátil
násilný útok, jenž na něho byl
učiněn, anebo jímž se život jiné
osoby ohrožuje;
2. nelze-li jinak překonat odpor směřující
ke zmaření jeho služebního výkonu;
3. aby zamezil útěk nebezpečného zločince,
jehož nemůže jiným způsobem zadržeti.
Proti osobám vojenským má četník
službu konající všecka práva stráže
vojenské.
Četnictvo má právo, k vykonání
svých služebních povinností žádati
součinnost každého orgánu služby
veřejné, zvláště od úřadů
civilních, od jiných sborů strážních
a jich členů, od starostův obecních
a od velitelstev i jednotlivých osob vojenských.
Kdykoli četník ve své službě
proti někomu zakročí, má užíti
slov: "Ve jménu zákona" v jazyce v místě
obvyklém; v takovém případě
je každý, i osoby vojenské, povinen, jeho vyzvání
uposlechnouti, může si však později do
postupování četníkova stěžovati.
Příslušníci četnictva mají
býti jen z důležitých služebních
důvodů na jiné místo překládáni.
Mužstvo četnické doplňuje se přijímáním
uchazečů dobrovolně k četnictvu se
hlásících. Uchazeč přijímá
se nejprve jako četník na zkoušku.
Za četníka na zkoušku může býti
přijat pouze ten, kdo
a) je státním občanem republiky československé;
b) je bezúhonný, svéprávný
a duševně způsobilý;
c) překročil 21. a nedosáhl ještě
30. roku věku;
d) jest svobodný, nebo bezdětný vdovec;
e) má silné, zdravé tělo a
přiměřenou výšku;
f) je znalý v slově i písmě
jazyka českého nebo slovenského;
g) prokáže se vzděláním,
jakého se nabývá úspěšným
vychozením školy občanské, nebo nižší
školy střední;
h) má výcvik vojenský, konav službu
vojenskou se zbraní nejméně po tu dobu, kterou
branný zákon stanoví pro normální
presenční službu vojenskou.
Ministerstvo vnitra může prominouti požadavek,
uvedený pod písmeny c) a d), vůbec,
pak požadavek uvedený pod písmenou f)
tento však jen s podmínkou, že mu žadatel
vyhoví nejdéle do dvou let.
Dočasně na dobu potřeby, zejména při
mobilisaci, může ministerstvo vnitra v dohodě
s ministerstvem národní obrany doplniti četnictvo
osobami vojenskými, nehledíc k tomu, zda hořejším
požadavkům vyhovují čili nic.
Důstojnictvo četnické se doplňuje:
1. postupným povyšováním v četnictvu;
2. přestupem aktivních anebo neaktivních
důstojníků vojska, kteří mají
nejvýše hodnost kapitána.
Důstojníky do četnictva přijímá
a až do VII. třídy hodnostní jmenuje
ministr vnitra, důstojníky od VI. třídy
hodnostní jmenuje president republiky.
Generálního velitele četnictva jmenuje president
republiky ze sboru důstojníků četnických.
Každý příslušník četnictva
musí se při vstupu zavázati k čtyřleté
povinné službě a musí kromě toho
jednak sloužiti jeden rok na zkoušku, kteráž
doba se mu do četnické služby počítá,
jednak vykonat odbornou zkoušku před komisí,
složenou z důstojníků četnických
a z úředníků politické správy.
Příslušníci četnictva, vstupujíce
do sboru, jsou povinni vykonati četnickou služební
přísahu, kterou se zavazují, že budou
republice československé a její vládě
podle zákonův a podle nařízení
představených úřadů věrně
sloužiti.
Příslušníci četnictva jsou na
roveň postaveni osobám vojenským stejné
hodnosti.
Příslušníci četnictva se propouštějí
ze sboru:
1. když se během služby na zkoušku ukáže,
že nejsou způsobilí k četnické
službě;
2. když, obdrževše lhůtu k průkazu
způsobilosti jazykové (§ 17.), průkazu
toho včas nepodají;
3. když, vyslouživše dobu, na kterou se k službě
zavávali (§. 19.), déle sloužiti si nepřejí;
4. když stanou se tělesně ke službě
nezpůsobilými, aniž nabyli nároku na
výslužné;
5. když soud, odsoudiv je pro zločin nebo přečin,
uznal při tom na ztrátu hodnosti;
6. cestou disciplinární, když spáchali
takový čin, pro který sice nebylo soudním
rozsudkem uznáno na propuštění, pro
který by však vzhledem k dobrému jménu
četnictva ve sboru trpěni býti neměli;
7. když o to žádají z rodinných
důvodů, a ministerstvo vnitra k tomu přivolí;
8. když nutno z důvodu zmenšení počtu
četnictva propustit osoby, které ještě
nenabyly nároku na výslužné.
Služební čas strávený v četnictvu,
čítá se příslušníkům
četnictva do služební povinnosti ve vojště;
příslušníci četnictva jsou s
výhradou ustanovení §§ 5. a 6. po dobu
činné služby četnické sproštěni
služby vojenské.
Za jakých podmínek se smějí příslušníci
četnictva ženiti, ustanoví ministerstvo vnitra.
Zvláštními zákony budou upraveny:
a) osobní požitky četnictva, při
čemž se četnictvu vzhledem k namáhavé
a zodpovědné službě přizná
četnický přídavek, započítatelný
do pense;
b) zaopatřovací požitky příslušníků
četnictva, jejich vdov a sirotků;
c) ubytování četnictva.
Ostatní požitky četnictva budou stanoveny cestou
nařizovací.
Až do zákonné úpravy, uvedené
v předešlém paragrafu, zůstávají
v platnosti ustanovení, obsažená v § 28.,
29., 32., 33. (druhý odstavec), 36. a 40. zákona
ze dne 25. prosince 1894, čís. 1., ř. z.
z r. 1895, dále ustanovení zákonů
ze dne 14. května 1896, čís. 74 ř.
z. a ze dne 29. ledna 1897, čís. 42. ř. z.
V ostatních směrech se zákon ze dne 25. prosince
1894, čís. 1 ř. z. z r. 1895, zrušuje.
Dále se zrušují uherské zákony
čl. II. a III. z r. 1881, čl. X. z r. 1882, čl.
XXXVI. z r. 1893 a čl. VII. z r. 1903 a konečně
ostatní ustanovení uherských zákonův
a nařízení, která se tomuto zákonu
příčí.
Provedením se pověřuje ministr vnitra a ministr
národní obrany.
Postavení a služba četnická upraveny
jsou posud zákonem ze dne 25. prosince 1894, čís.
1 ř. z. z r. 1895. Pokud se Slovenska týče,
platí dosud dotčené zákony uherské,
uvedené v této zprávě při §
26. Zákony ty nemají však pro naše četnictvo
na Slovensku velkého významu, protože toto
pochází skoro veskrze z Čech, Moravy a Slezska,
a jmenované zákony většinou týkají
se jen organisace a doplňování četnictva.
Politické změny, nastalé zřízením
československého státu, vyžadují,
aby vydán byl nový zákon o četnictvu,
nynějším poměrům vyhovující.
Vláda jsouc si vědoma významu, který
náleží četnictvu ve správě
veřejné, vedena je snahou, upraviti jeho postavení
a službu takovým způsobem, aby tento sbor svým
úkolům plně mohl vyhověti.
Nelze popříti, že se dosavadní organisace
četnictva ve službě bezpečnostní
celkem velmi dobře osvědčila; jen to, že
četnictvo řízeno bylo z Vídně
v duchu rakouském a národu českému
nepřátelském, pak, že zejména
za války bylo ho zneužíváno k účelům
nijak nesouvisícím s jeho vlastní službou,
zejména ku provádění všelikých
válečných opatření, obyvatelstvo
nesmírně tížících, bylo
příčinou, že se u nás na četnictvo
pohlíželo s nedůvěrou a nepřízní,
že nebyly dosti ceněny služby, jež po stránce
bezpečnostní vykonalo. Po převratu splnilo
četnictvo plně a bez rozmýšlení
svou povinnost k novému státu a lze zajisté
jemu přičísti k zásluze, že,
očistivši se rychle od živlů nepřátelských
novému státu, věnovalo se s velkou energií
péči o udržení pořádku,
republice v prvé době obzvláště
potřebného.
Vláda se tudíž domnívá, že
by nebylo dobře, měnit u četnictva to, co
se posud osvědčilo, a že jest jí jen
přizpůsobiti četnictvo novému státnímu
organismu a vyhověti při tom, pokud to lze srovnati
s úkoly četnictva, přáním,
která z veřejnosti a z řad četnictva
byla pronesena. Důležitost, kterou má dobré
četnictvo pro správu státu, vylučuje
už sama o sobě každé zbytečné
experimentování při upravování
jeho poměrů.
Vzhledem k tomu převzata byla do přítomné
osnovy ta ustanovení dosavadního rakouského
zákona, která se osvědčila.
K jednotlivým paragrafům osnovy podotýká
se toto:
Důležité úkoly, které jest četnictvu
plniti, nebezpečí, kterým jest mu čeliti,
nutnost bezpodmínečně poslechnouti obdržených
rozkazů, rozhodnost a důraz, s nimiž třeba
v kritických okamžicích zakročit a konečně
nutnost, vystoupiti v případě potřeby
také proti osobám vojenským, vyžadují
nezbytně, aby četnictvu zachována byla organisace
vojenská.
Vládě nezůstaly tajny hlasy volající
po civilisaci a "odmilitarisování" četnictva,
avšak hořejší důvody, jakož
i to, že civilisace četnictva se posud nikde neosvědčila,
ba že státy, které ji uvedly ve skutek, ji
později opět nahradily vojenským organismem,
vedly ku přítomnému stanovisku. Odstranění
vojenského pořádku a vojenské kázně
u četnictva bylo by snadné a dalo by se provésti
vždy a rychle; kdyby však po špatných zkušenostech,
učiněných s touto změnou, mělo
se zase přikročiti k zavádění
vojenského pořádku a kázně,
vyžadovalo by dlouholeté námahy a drakonických
opatření, kdyby měly dosíci nynějšího
stupně svého.
Při tom ovšem zamýšlí vláda
podržeti z organisace jen to, co je pro četnictvo
nutno, a vyhražuje si učiniti cestou nařizovací
opatření, by vojenská organisace zbytečně
příslušníků četnictva
netížila, a se vyvarovala všech výstřelků,
ke kterým by snad bezohledné, bezmyšlenkovité
a přemrštěné zdůrazňování
vojenského charakteru četnictva mohlo vésti.
Vláda si přeje, aby se hlásili k četnictvu
lidé co nejlépe kvalifikováni a již
z toho důvodu vynasnaží se, aby nebyla služba
četnická jen obtížným zaměstnáním,
nutným k uhájení živobytí, nýbrž
aby četnictvo v konání svých povinností
mohlo nalézt uspokojení a cíl životní.
Všeobecně uznaným vlastním úkolem
a povoláním četnictva jest ochrana veřejné
bezpečnosti a udržování pokoje a pořádku
v zemi. Služba četnická jest částí
politicko-administrativní činnosti státní;
říditi tuto činnost státní
jest úkolem ministerstva vnitra, a je tedy přirozeno,
že toto ministerstvo je také povoláno k vedení
věcí četnictva.
Četnictvo bylo posud vychováváno četnickými
důstojníky a již vojenský ráz
organisace četnictva toho vyžaduje, aby tito představení
byli nadále ponecháni. Odstraniti je a ponechati
řízení služby četnické
a dohled k četnictvu pouze úřadům
politickým, znamenalo by uložiti politickým
úřadům, beztoho už přetíženým,
nový obsáhlý obor působnosti, kterého
by řádně zastati nemohly. Od úředníků
správy politické nemůže být ani
žádáno, aby se v podrobnostech četnické
služby vyznali a aby se zcela věnovali řízení
a kontrole četnictva, dalšímu jeho vyučování
a cvičení, udržování kázně
a jednotného rázu v četnictvu. Odstraněním
důstojnictva odpadl by téměř bez náhrady
orgán, který se o to vše stará, a který
zejména zaručuje stejnoměrný výkon
služby četnické ve všech částech
republiky. Kdyby se četnictvo ponechalo jen dohledu okresních
politických úřadův a ústřednímu
vedení z ministerstva, rozpadlo by se při vší
snaze obou těch orgánů brzy na malé
oddíly, na sobě více méně nezávislé,
a octlo by se v krátkém čase na stupni venkovské,
místní policie, nevalně účinné.
Státní správa se již postarala a bude
se také nadále starat o to, aby se četnictvu
nyní dostávalo jen výborných důstojníkův,
a aby tito důstojníci byli ještě důkladně
odborně vyškoleni. Přijímáním
legionářských důstojníků,
jimž v této příčině zvláštní
výhody jsou stanoveny, pečováno je posléz
o to, aby důstojnictvo četnické bylo ovládáno
duchem v pravdě vlasteneckým.
Ustanovení paragrafu 3., pokud se týče výzbroje,
dále ustanovení paragrafu 4., 5. a 6., zakládají
se na dohodě, jež byla učiněna mezi
ministerstvem vnitra a ministerstvem národní obrany
a schválena ministerskou radou. Jimi má býti
zabezpečeno vše, čím četnictvo,
nezanedbávajíc svého určení
k službě bezpečnostní, může
přispěti k odvrácení vnějšího
nebezpečí od státu.
Městům s vlastním statutem postavena jsou
podle článku X. uherských zákonů
z roku 1882 stran služby četnictva na roveň
města s právem municipálním (města
nadaná jurisdikcí) na Slovensku.
Dosavadní zákon stanovil všeobecně,
že soudy mohou přímo požadovati služeb
četnictva, ač podle úmyslu zákonodárcova
mají soudy právo to jen při výkonu
trestní pravomoci (viz důvodovou zprávu k
§ 5. osnovy četnického zákona z roku
1876, příloha CXLI. k těsnopisným
protokolům VI. zasedání poslanecké
sněmovny říšské rady, slovo "Strafgerichtspflege").
V tom směru byla přítomná osnova doplněna.
Aby četnictvo bylo chráněno příkazů,
které se příčí právu
a zájmu státnímu, zjednán byl souhlas
s příslušnými ustanoveními vojenského
trestního zákona, stanoveny případy,
ve kterých může četnictvo upustiti od
vykonání uděleného příkazu.
Přání, projevenému s některých
stran, aby četnictvo podléhalo civilním trestním
zákonům a byly pro ně příslušny
civilní trestní soudy, nemohlo býti vyhověno.
Nehledíc ani k organisaci vojenské u četnictva
zavedené, jsou tu četné jiné závažné
důvody pro zachování dosavadního stavu.
Četníku se ukládají povinnosti, jakých
jiní zřízenci státní z pravidla
nemají, četník musí čeliti
každému nebezpečí a nesmí se
mu vyhnout ani v tom případě, když se
musí obávat o svůj život. K tomu však
je třeba také přísných ustanovení.
Nesplní-li civilní zřízenec státní
v takovém případě své povinností,
je trestán na nejvýše propuštěním;
četník však si musí býti vědom,
že nesplnění povinnosti jest u něho
v takovém případě zločinem
a že bude také jako zločin trestáno.
Kromě toho by vyšetřování a trestání
četníka u soudu civilního a uvěznění
jeho s vězni civilními nijak nepřispělo
ke zvýšení vážnosti četnictva.
Konečně také velká práva, kterými
je četník vybaven proti ostatním strážcům
veřejného pořádku, vyžadují,
aby každé porušení povinnosti bylo u něho
přísněji trestáno, než u jiných
osob.
Na druhé straně dlužno též uvážiti,
že četník, proti němuž bylo třeba
na základě neodůvodněného nařčení
zavedeno pro úřední výkon trestní
řízení, nalezne jako člen vojenského
sboru u soudu vojenského spíše porozumění
a ochrany, než u soudu civilního. Soudy vojenské,
složeny jsouce z odborníků a vyřizujíce
vzhledem ke svému velkému obvodu poměrné
často trestní záležitosti četníků,
zabezpečují četnictvu stejnoměrnější
posuzování jeho činů, než se
tak může státi u civilního soudu, zejména
u soudu okresního, kde by byla trestní věc
četníka případem zcela mimořádným
jednou za mnoho let se vyskytujícím.
Zásady, podle kterých má býti mužstvo
četnické doplňováno, bylo třeba
poněkud pozměniti. Kdežto dosud zákon
vyžadoval pro přijetí k četnictvu věku
od 20. do 40. let, stanoví se v přítomné
osnově nejnižší hranice 21. a nejvyšší
30. rokem, ježto se nedoporučuje přijímati
k četnictvu ani osoby příliš mladé,
ani zase osoby věku již poměrně pokročilého.
Dále stanoveno bylo samozřejmě za podmínku,
že žadatelé musí býti znalí
českého neb slovenského jazyka. Žadatelé
tohoto jazyka neznalí mohou býti přijati
jen s výhradou, že znalost jeho nejdéle do
dvou let prokáží. Míra předběžného
vzdělání byla vzhledem k úkolům
četnictva přiměřeně zvýšena.
Konečně mají býti k četnictvu
napříště přijímáni
pouze ti, kteří již dostáli vojenské
presenční službě ve zbrani. Podmínka
tato jest jen uzákoněním dosavadní
praxe.
Ustanovení dosavadního rakouského zákona,
že mohou býti k četnictvu přijímáni
také důstojníci na odpočinku, nebo
mimo službu, bylo vynecháno, poněvadž
lze k četnictvu přibírati jen obzvláště
zdatné síly.
Mezi případy, ve kterých má býti
příslušník četnictva ze sboru
propuštěn, uvádí se nově propuštění
pro nepodání průkazu o jazykové způsobilosti,
pak propuštění pro takové nečestné
činy, pro které nebylo propuštění
soudním rozsudkem vysloveno. Tímto ustanovením
má býti vyhověno přání
z řad četnictva vyslovenému, aby takové
osoby, které nejsou pro nečestný život
hodny déle v četnictvu sloužiti, mohly z něho
být odstraněny na základě výroku
svých soudruhů. Bližší ustanovení
o tom vydána budou ministerstvem vnitra.
Ustanovení dosavadního zákona, že četník
propuštěný ze sboru musí dostáti
povinnostem, jež ukládá mu branný zákon,
převzata nebyla, poněvadž jsou vzhledem k ustanovením
osnovy nového branného zákona a vzhledem
k ustanovení § 23. této osnovy zbytečná.
Podmínky pro povolení k ženění
dlužno vždy přizpůsobovati platným
poměrům a proto nelze považovati za vhodné,
aby byly stanoveny zákonem.
Kdyby bylo všem četníkům bezpodmínečně
dovoleno se ženiti, byly by tím finance státní
velmi zatíženy a mobilita četnictva - zejména
vzhledem k nouzi bytové a poměrům na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi - vážně ohrožena.
Přeložení četníci nemohou zpravidla
přestěhovati hned své rodiny do nového
působiště, čímž nastává
státu nutnost platit jim vyšší požitky;
kromě toho snáší každý příslušník
četnictva, jak jest přirozeno, jen s nechutí
odloučení od rodiny.
Vláda hodlá předložit osnovu zákona
o osobních požitcích četnictva v nejbližších
dnech. Vzhledem k tomu totiž, že požitky četnictva
byly upraveny dosud z velké části stejným
způsobem, jako požitky osob vojenských, pokládala
vláda za účelné, sečkati s
touto osnovou až do té doby, kdy budou stanoveny aspoň
v hlavních rysech zásady pro novou úpravu
požitků vojenských osob. Vláda zamýšlí
vzíti pro platy četnických příslušníků
za základ platové schema civilních státních
zaměstnanců, přihlédnouti však
při tom k obzvláštní odpovědnosti
a obtížnosti četnické služby.
Všem četnickým osobám má býti
poskytnut četnický přídavek, započítatelný
do pense. Cestovní výlohy osob četnických,
pověřených pravidelnými přehlídkami,
zamýšlí vláda paušalovati. Hospodářství
oděvní zůstalo by v podstatě beze
změny.
Zaopatření osob četnických hodlá
vláda provésti celkem týmž způsobem,
jakým upraví zaopatření civilních
státních zaměstnanců, chce však
arci šetřiti při tom zvláštností,
které pro povahu a obtíže četnické
služby již podle nynějších zákonů
jsou zavedeny.
Náklad na ubytování četnictva hradí
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku z největší
části zemský fond a bude tudíž
možno nové zásady ubytování upravit,
až bude o osudu zemí rozhodnuto.
Ustanovení dosavadního rakouského zákona
o četnictvu stran zaopatření osob četnických,
jich vdov a sirotků, zůstanou v platnosti až
do vydání nového zaopatřovacího
zákona. Jsou to §§ 28., 29., 32., 36. a druhý
odstavec § 33.
Stejnou měrou zůstanou prozatím v platnosti
zákony ze dne 14. května 1896, čís.
74 ř. z., a ze dne 29. ledna 1897, čís. 42.
ř. z., stanovící zaopatřovací
platy četnického mužstva, četnických
kancelářských sluhů a vdov a sirotků
po příslušnících obou těchto
kategorií. Zákonem posléz uvedeným
byly svého času §§ 30., 31., 34., 35.,
37. a prvý odstavec § 33. nynějšího
četnického zákona zrušeny.
Přihlížejíc k tomu, co bylo řečeno
k § 25., zůstane prozatím dále v platnosti
§ 40. dosavadního rakouského zákona
o četnictvu, jenž se týká ubytování,
a ovšem také dotyčná ustanovení
zákonův uherských.
Naproti tomu sluší zrušiti pro oblast republiky
československé tyto uherské zákony:
Článek II. z r. 1881 o doplňování
četnického mužstva, článek III.
z r. 1881 o organisaci veřejné bezpečnostní
služby (četnictva), článek X. z r. 1882
o působnosti četnictva v městech nadaných
jurisdikcí, článek XXXVI. z r. 1893 o doplňování
četnického důstojnictva a článek
VII. z roku 1903 o zřízení tří
nových četnických distriktů. Vzhledem
k tomu, že je dnes těžko zjistiti, zda se jiné
uherské zákony v jednotlivostech četnictva
nedotýkají, a zda tam nebyla - zejména za
války - v té věci nová nařízení
vydána, bylo nezbytno pojmouti do zákona ještě
všeobecnou klausuli o zrušení uherských
zákonů a nařízení, jež
se novému zákonu příčí.
Po stránce formální se navrhuje, aby osnova
byla přikázána výboru státně
zřízeneckému k podání zprávy
ve lhůtě 5denní.