Výbor pro Velkou Prahu a ústavní výbor
při Národním shromáždění
projednaly již osnovy zákonů, jak jim přikázány
byly Národním shromážděním.
Celkový elaborát o Velké Praze bude plenu
Národního shromáždění
předložen v nejbližších dnech. Tím
vstoupí utvoření Velké Prahy do stadia
skutečnosti.
Podepsaní upozornili již ve svém návrhu,
který podali 25. července 1919 v Národním
shromáždění (tisk čís.
1462), že třeba pomýšleti zavčas
na úpravu finanční základny obce Pražské.
Dosažením samostatnosti naší stalo se
z Prahy hlavní město celé republiky a vzrostly
jí tím úkoly, zejména i povinnosti
representační. Třeba již proto z tohoto
důvodu pamatovati na opatření vyšších
příjmů pro potřebu obecní.
Avšak připojením předměstí
ku Praze, které má býti nyní provedeno,
úkoly tyto ještě nepoměrně se
zvýší. Třeba upozorniti v tom směru
jen na celou řadu otázek správních,
sociálních, humanitních, jejichž rozřešení
od Velké Prahy se očekává, dále
na rozlohu a počet obyvatelstva dnešní Prahy
a příští Velké Prahy a konečně
na různost základny daňové ve vnitřní
Praze a v obcích předměstských, která
jest v přímém opaku s rozlohou obcí
předměstských ku vnitřní Praze.
Proto byli pevně přesvědčeni o tom,
že při projednávání sloučení
obcí předměstských s Prahou bude třeba
pamatovati na včasné a řádné
vybudování finanční základny
obce Pražské, poněvadž jinak by byl utvořen
veřejnoprávní útvar, který
by nebyl života schopen.
Vláda republiky naší připojila se k
názoru podepsaných a zahájila proto s obcí
Pražskou jednání o otevření nových
zdrojů příjmových. Jednání
toto bylo z části skončeno, a výsledek
jeho jsou návrhy na zavedení některých
nových dávek v obci, jako na př.:
dávka z nezastavených pozemků, jež jsou
v obvodu hlavního města Prahy. Dávka tato
má býti vybírána z okrasných
zahrad a jiných pozemků, věnovaných
účelům hospodářským
nebo obchodním podle čtverečních metrů,
jinak z ostatních pozemků procentem skutečné
hodnoty pozemkové.
Dlažebné ze všech vozidel osobních i nákladních,
poháněných silou živočišnou
nebo motorickou, ať zatížených či
prázdných. Dávka činí 20 hal.
až 1 K.
Dávka z držení motorických dopravních
prostředků na území obce Pražské,
která by se vybírala podle počtu koňských
sil nebo jiných jednotek, jimiž určuje se výkonnost
motorického stroje.
Dávka z dopravy autobusem nebo jiným dopravním
prostředkem, jež by činila 10% ceny jízdních
lístků.
Přirážka obecní k státním
poplatkům převodním, která již
po dlouhou řadu let v jiných městech byla
zavedena. Přirážka tato má činiti
10% státních poplatků převodních.
Vedle toho upravuje se sazba obecní dávky ze psů,
jež zvyšuje se z dosavadních 20 K na 50 K. -
V osnově zákona vypouští se ovšem
stanovení sazby, ježto nemá býti vyloučena
možnost event. pozdějšího dalšího
zvýšení dávky této.
Dávky a platy tyto možno vybírati ovšem
pouze na základě zákona. Projednání
a vydání samostatných zákonů
na celou řadu těchto dávek bylo by však
spojeno se značnými potížemi a vyžadovalo
by delší doby.
Sanace obecních financí pražských a
utvoření pevného základu finančního
pro Velkou Prahu nestrpí však odkladu, a proto hledána
jiná cesta, která by spíše vedla k cíli.
Pro obec Pražskou vydán byl ještě za bývalého
Rakouska, tedy za vlády, která dojista nenadržovala
obci Pražské, zákon o zavedení a vybírání
obecních platů a dávek v Praze ze dne 5.
května 1908, čís. 32 z. z. Zákon tento
jest rámcový. Obsahuje totiž jen zásadní
povolení zákonodárcovo k zavedení
některých dávek a platů obecních,
kdežto provedení detailní o vybírání
těchto dávek přenechává zvláštním
pravidlům, která dříve musí
býti schválena zemským správním
výborem v dohodě s vládou. Výhody
zákona tohoto není třeba šíře
rozváděti. Zákon poskytuje možnost dávky
a platy zavésti, je podle potřeby upravovati, aniž
by tím na druhé straně zájem státu
mohl býti poškozen, poněvadž o zavedení
a výši dávek těchto rozhoduje nikoli
obec sama, nýbrž zemský správní
výbor a státní správa.
Podle náhledu podepsaných bylo by proto nejúčelnější,
kdyby citovaný rámcový zákon ze dne
5. května 1908, čís. 32 z. z. o dávkách
a platech obecních byl doplněn připojením
nově navržených dávek a platů
a kdyby při tom současně některá
ustanovení dosavadního zákona dnešním
poměrům byla přizpůsobena, což
platí zejména o odstavci třetím a
šestém.
Podepsaní navrhují proto, připojujíce
návrh zákona, aby návrh tento přikázán
byl výborům pro Velkou Prahu a finančnímu
s povinností, aby návrhy tyto s urychlením
projednaly a zákonnou novelu do osmi dnů Národnímu
shromáždění předložily,
aby tak před projednáním osnovy zákona
o Velké Praze novela tato Národním shromážděním
mohla býti přijata.
§ 1. Odst. druhý § 106. obecního řádu
hlavního města Prahy podle znění zákona
ze dne 5. května 1908, čís. 32 z. z., mění
a doplňuje se takto:
Ustanovení 1. v dosavadním znění se
zrušuje a nahražuje se tímto: Pro zavedení
a vybírání obecní dávky ze
psů platí ustanovení zákona ze dne
29. května 1873, čís. 24 z. z., až na
ustanovení § 2., omezující výši
této dávky.
Ustanovení 10. doplňuje se tímto odstavcem:
Mimo to mohou býti vybírány obecní
dávky za zvláštní používání
veřejného statku nebo jiných veřejných
zařízení obecních a z návěští
jakéhokoli druhu, která určena jsou pro veřejnost.
Nově připojují se tato ustanovení:
11. Z nezastavených pozemků, ležících
v obvodu hlavního města Prahy, vybírati se
může od vlastníků pozemku roční
dávka obecní, a to při zahradách podle
čtverečních metrů, při ostatních
pozemcích procentem skutečné hodnoty pozemku.
12. Ze všech vozidel osobních i nákladních,
poháněných silou živočišnou
nebo motorickou, ať zatížených či
prázdných, vybírati se může obecní
dávka (dlažebné).
13. Z držení motorických dopravních
prostředků na území obce Pražské
vybírati se může roční dávka
podle počtu koňských sil nebo jiných
jednotek, jimiž určuje se výkonnost motorického
stroje.
14. Z nemovitostí, které leží na území
hlavního města Prahy, vybírati se může
obecní přirážka ku poplatkům
z převodu nemovitostí mezi živými i
pro případ smrti.
Přirážka tato předpisuje se a vybírá
týmiž orgány, jakými se vybírá
státní poplatek převodní.
§ 2. Odstavec 3. § 106. obecního řádu
hlavního města Prahy podle znění zákona
ze dne 5. května 1908, čís. 32 z. z., mění
se takto:
Mají-li býti v obci zavedeny a vybírány
platy a dávky uvedené v odst. II. 1. až 14.,
které dosud vybírány nebyly, nebo mají-li
býti zvýšeny platy a dávky tyto již
vybírané, jest třeba, aby se na tom usneslo
městské zastupitelstvo za přítomnosti
nejméně dvou třetin členů nadpoloviční
většinou přítomných a aby usnesení
toto schváleno bylo zemským správním
výborem v dohodě se zemskou správou politickou.
Kdyby mezi zemským správním výborem
a zemskou politickou správou nebylo docíleno dohody
o povolení některých platů nebo dávek
nebo o jejich zvýšení, předloží
se věc vládě k rozhodnutí.
Jiné v odst. II. 1. - 14. neuvedené platy a dávky
lze zavésti jen zákonem.
§ 3. Odstavec 6. § 106. obecního řádu
hlavního města Prahy podle znění zákona
ze dne 5. května 1908, čís. 32 z. z. se doplňuje
takto:
Z nezapravených platů a dávek vybírá
obec úrok z prodlení podle analogie ustanovení
zákona ze dne 18. října 1902, čís.
74 z. z.
Zákon tento platí se zpětnou působností
od 1. ledna 1920. Vládě se ukládá,
aby tento zákon provedla.