Státně zřízenecký výbor
schválil navrhovanou osnovu zákona z důvodů,
uvedených ve vládním návrhu. Při
této příležitosti projednal zevrubně
o nedostatku konceptních sil ve všech odvětvích
státní služby, zvláště však
o přímo katastrofálním nedostatku
soudcovských sil v Čechách a na Moravě,
a vzhledem k veliké potřebě soudců
pro Slovensko a Karpatskou Rus. Bylo trpce stěžováno
na to, že ministerstvo národní obrany zadržuje
nejen studující práv, kteří
tak nemohou svá studia skončiti, ale hlavně
soudce, a to nejen v auditoriátě, nýbrž
i v důstojnickém sboru. Byly uvedeny případy,
že již před půl rokem sproštění
soudcové nebyly z vojenské služby propuštěni,
ani řádným způsobem nelze omluviti.
Dále bylo poukazováno na to, že jednou z hlavních
příčin nedostatku konceptního úřednictva
ve státní službě jest podceňování
středoškol. vzdělání v tom, že
se používá v některých odvětvích
státní služby úřednictva s vysokoškolským
vzděláním - ať již v konceptní
nebo technické službě - i tam, kde toho není
skutečně a nutně zapotřebí.
To platí hlavně o službě železniční
a poštovní, kde by na mnohém místě
konal stejně platné služby úředník
s menším vzděláním, odbornou
kvalifikaci a nutnou praxí. Bylo při tom poukazováno
na veliké soukromé podniky, zvláště
na generální ředitelstva velikých
soukromých drah, kde se používá hlavně
ve všech odvětvích komercielní služby
středoškolských sil se skvělým
výsledkem.
Další příčinou nedostatku právnického
dorostu pro státní službu jsou neutěšené
hospodářské poměry úřednických
čekatelů, zvláště však ta
okolnost, že se stále otálí se započítáním
válečných let u těch, kteří
bezprostředně z vojenské služby přestoupili
nebo přestoupí do státní služby.
Nesmí býti přehlédnuto, že se
jedná veskrz o starší žadatele, kteří
nemohou dlouhé doby válečné pro svůj
služební postup postrádati a proto dávají
přirozeně přednost soukromé, nepoměrně
lépe honorované službě.
Konečně bylo vytknuto vládě, že
vzdor opětným urgencím dosud nevyhověla
žádosti st. zříz. výboru o předložení
statutu veškerého úřednictva ministerstev
a centrálních úřadů, aby konečně
mohla býti jmenování přezkoumána.
Výsledkem porad jest připojeno 5 resolucí,
jejichž přijetí spolu s připojeným
návrhem zákona, st. zříz. výbor
Národ. shromáždění doporučuje.
Do konce roku 1921 mohou býti ke službě při
ústředním úřadě nebo
při úřadě, který jest ústřednímu
úřadu bezprostředně přičleněn,
povoláni v případě nutné potřeby
i oni úředníci z administrativní konceptní
služby, kteří mají kratší
služební dobu než pětiletou, ale po celou
dobu své služby vykazují kvalifikaci velmi
dobrou. Povolání úředníka jest
však v takovém případě vyhraženo
ministerské radě.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem prohlášení a provedením jeho pověřují
s veškerá ministerstva.
Vláda se vyzývá, aby bezodkladně předložila
státně-zřízeneckému výboru
podrobný status úřednictva všech ministerstev
a úřadů bezprostředně k nim
přičleněných. Zástupcové
vlády na opětovnou žádost a urgenci
výboru slíbili dodat státně-zřízeneckému
výboru status úřednictva ministerského,
ale dosud slibu nedodrželi. Poněvadž množí
se stížnosti proti jednotlivým jmenováním
a státně zřízenecký výbor
zřídil k vyšetření stížností
těch i komisi - používá výbor
této příležitosti, aby nově se
vším důrazem žádal vládu,
aby slíbený status státně-zřízeneckému
výboru předložila, aby výbor mohl všechny
stížnosti s největším urychlením
vyšetřiti.
Jednou z hlavních příčin nedostatku
konceptního úřednictva ve státní
službě jest podceňování středoškol.
vzdělání v tom, že se užívá
v některých odvětvích státní
služby úřednictva s vysokoškolským
vzděláním - ať už v konceptní
nebo technické službě - i tam, kde toho není
skutečně a nutně potřebí. To
platí hlavně o službě železniční
a poštovní kde by na mnohém místě
konal stejně platné služby úředník
s menším vzděláním, odbornou
kvalifikací a nutnou praxí. Vláda se proto
vyzývá, aby neodkladně ve smyslu resoluce,
navržené v Národním shromáždění
při projednávání rozpočtu ministerstva
železnic na rok 1919, prozkoumala skutečnou potřebu
vysokoškolského předběžného
vzdělání na jednotlivých místech
všech služebních odvětví státní
služby.
Vláda se vyzývá, aby vzhledem ke kritickému
nedostatku právníků ve službě
státní vůbec, kterýžto nedostatek
při budování naší státní
správy při tvoření nových úřadů
pravděpodobně nejen potrvá, nýbrž
ještě vzroste, se postarala o to, aby studující
práv, kteří pokročili ve svých
studiích a konají vojenskou službu, byli z
této propuštěni, aby mohli ve studiích
svých pokračovati. Ježto pak studijní
náklady udržovací dnes jsou několikráte
vyšší než před válkou a ježto
mnohým studujícím by následkem toho
bylo znemožněno ve studiích pokračovati,
vyzývá se vláda, aby zvláštními
podporami toto studium umožňovala.
Vláda se vyzývá, aby vzhledem ke katastrofálnímu
nedostatku soudcovských sil v Čechách a na
Moravě a vzhledem k veliké potřebě
soudců pro Slovensko a Přikarpatskou Rus postarala
se o to, aby všichni soudci, konající dosud
službu vojenskou, byli jí neprodleně sproštěni
a vráceni svému civilnímu povolání.
Se zřetelem na nedostatek zvláště kvalifikovaného
dorostu v občanských službách státních,
jakož i na základě dotčeného
jednání se zástupci vlády při
projednávání zákona ze dne 7. října
1919, jakož i práva, dožadovati se úplné
rovnosti mezi všemi státními zaměstnanci,
kteří v této své vlastnosti vykonávají
ve válce službu vojenskou, na straně jedné,
a zaměstnanci a čekateli, kteří teprve
po vykonané službě vojenské do státní
služby občanské byli přijati, na straně
druhé, vyzývá se vláda, aby s urychlením
vypracovala a ještě v tomto zasedání
Národního shromáždění
předložila návrh zákona o
započtení doby vojenské služby za války,
jakož i válečných let, posléze
jmenovaných, podle těchto zásad:
1. Úředníkům a úřednickým
čekatelům, jakož i zaměstnancům,
nezařaděným do hodnostních tříd,
a učitelům škol obecných i občanských,
kteří měli podmíněnou kvalifikaci
pro přijetí do přípravné služby
státní dotčené kategorie služební,
nebo pro veřejnou službu školní, a kterým
bylo zabráněno vojenskou službou za války
žádati o přijetí do státní
služby občanské či veřejné
školské služby, a ji také nastoupiti,
budiž doba vojenské služby za války započítána
do postupu plně i s tak zvanými válečnými
léty (to jest s připočtením půl
roku za každý válečný rok, a
do pense dvojnásobně, jako mobilisovaným
státním úředníkům a
zaměstnancům nezařaděným do
hodnostních tříd.
2. Úředníkům a úřednickým
čekatelům, kteří teprve během
služby vojenské, nebo po ukončení její
nabyli kvalifikace pro přípravnou službu státní
dotčené kategorie, budiž až do dne nabytí
této kvalifikace započítána vojenská
služba za války jednoduše a ode dne nabyté
kvalifikace s válečnými léty, jako
úředníkům a čekatelům
úřednickým skupiny prvé. Doba, které
úředníci a úředničtí
čekatelé této skupiny získali započtením
semestru u kategorie A, B, válečnou maturitou u
kategorie C, nebo jinou výhodou, jež jim byla poskytnuta,
budiž dotčeným před započtením
z celkové doby takto zjištěné, odečtena.
Do pense budiž i této skupině započtena
doba vojenské služby za války dvojnásobně
bez jakéhokoliv omezení.