Vládě se ukládá, aby s urychlením
a postupně podle míry naléhavosti provedla
v obvodu Velké Prahy novostavby parlamentu, státních
úředních budov, vysokých škol
a jiných monumentálních státních
budov, jichž provedení bude prohlášeno
ministerskou radou za nutné v zájmu veřejném.
K úhradě nákladů, spojených
s přípravnými pracemi, zakoupením
stavenišť, opatřením projektův
a stavbou těchto budov povoluje se úvěr 250
milionů K, na který budou do státních
rozpočtů v letech 1921 až 1940 zařaděny
splátky po 121/2 milionech. Splátky
tyto tvoří stavební fond pro účely,
stanovené v § 1., tak že, neužije-li se
některé ze splátek v dotčeném
rozpočtovém roce zcela, nebo z části,
bude se moci jich užíti pro ony účely
v letech příštích.
Bližší podmínky o zřízení
a užívání tohoto fondu stanoví
nařízením ministerstvo veřejných
prací v dohodě s ministerstvem financí.
Takto utvořený fond spravuje ministerstvo veřejných
prací.
Nemovitosti a práva mohou, pokud toho provádění
staveb v § 1. uvedených nutně vyžaduje,
býti vyvlastněny.
Pro vyvlastňovací řízení a
stanovení náhrady za vyvlastnění platí
ustanovení zákona o vyvlastňování
pozemků pro stavbu budov obytných anebo veřejných
budov ze dne 17. prosince 1919, č. 20. sbírky zák.
a nař. z r. 1920.
Zákon tento působí ode dne vyhlášení.
Jeho provedením pověřují se veškerá
ministerstva.
Nynější umístění parlamentu,
mnohých státních úřadů,
vysokých škol a jiných státních
ústavů v Praze jest po většině
zatímní a namnoze naprosto nedostatečné.
Náprava těchto neudržitelných poměrů
jest nezbytně nutná a naléhavá, bez
zvláštních opatření mimořádného
rozsahu však nemožná.
Úkolem nejbližší doby bude vystavěti
budovy zejména pro parlament, různá ministerstva,
university, vysoké školy technické, zemské
státní správní a soudní úřady,
jakož i pro různé vědecké, umělecké
a osvětové účely.
Stavba těchto budov je nutna jak pro veřejné
potřeby státu, tak i pro vybudování
Velké Prahy jako hlavního města československé
republiky.
Náklad se stavbami těmito spojený lze odhadnouti
přibližně asi na 300 mil. korun, jež možno
povolovati postupně na dobu 20 let, ve které době
bylo by lze alespoň z větší části
uskutečniti pravděpodobně výše
uvedený stavební program. Ježto však nelze
předem zabezpečiti stejnoměrný postup
stavebního provádění ve zmíněné
době 20 let, jest třeba učiniti opatření,
aby roční splátky ve státních
rozpočtech povolované a z jakýchkoliv důvodů
v tom kterém roce nevyčerpané nepropadly,
nýbrž účelu svému byly zachovány.
Z té příčiny navrženo jest zřízení
stavebního fondu obdobně jako byl zřízen
pro stavbu vodních cest a úpravy řek a fond
meliorační.
Sjednání bližších podmínek
ohledně jeho utvoření možno ponechati
dohodě mezi ministerstvy veřejných prací
a financí.
Provádění zmíněných
budov spadá do oboru působnosti ministerstva veřejných
prací, opatření projektů i provádění
stavby bude se díti podle platných předpisů
a ustanovení, i jest tudíž s dostatek zabezpečeno
spolupůsobení nejen příslušných
ministerstev, příštích uživatelů
budov i případných jiných zájemníků.
Zejména jest zajištěna také součinnost
uměleckých a vědeckých odborných
kruhů poradnou stavebně uměleckou, při
ministerstvu veřejných prací zatímně
zřízenou, o jejímž definitivním
ustavení se bude v dohledné době ministerstvem
veřejných prací rozhodnuto.
Přirozeně bude použito při provádění
těchto staveb všech výhod poskytovaných
platnými zákony, zejména i zákonem
o vyvlastňování pozemků pro budovy
obytné a veřejné potřeby, který
k návrhu člena Národního shromáždění
Luďka Pika č. tisku 1636 byl schválen Národním
shromážděním ve schůzi konané
dne 18. prosince 1919.
Jest nesporno, že touto stavební akcí bude
odpomoženo též ve značné míře
nezaměstnanosti a bytové nouzi, ježto bude
lze uprázdniti četné budovy nyní pro
účely veřejné zabrané.
V ohledu formálním doporučuje se přikázati
osnovu tohoto zákona výborům technickému
a finančnímu s uložením pětidenní
lhůty k podání zprávy.