§ 2. uvedeného zákona se pozměňuje
a má příště zníti:
Poplatky za zkoušky a přehlídky parních
kotlů prováděné státními
zkušebními komisaři kotlů budou stanoveny
nařízeními.
Zákon tento nabývá účinnosti
1. ledna 1920.
Ministr veřejných prací se zmocňuje,
aby tento zákon provedl.
Dozor na parní kotly byl v Rakousku zaveden zákonem
ze dne 7. července 1871, č. 112, ř. z. Podle
tohoto zákona je každému uživateli parního
kotle dáno na vůli, aby přihlásil
svůj parní kotel buď k státnímu
dozoru, anebo aby přistoupil jako člen k společnosti
k tomuto cíli ustanovené a dal svůj kotel
přehlížeti úředně autorisovanými
orgány této společnosti.
V Rakousku prováděli dohled na parní kotly
mimo státních komisařů kotelních
dvě privátní společnosti a to:
"Spolek pro zkoušení a přehlížení
parních kotlů v Praze" a
"Společnost pro zkoušení a vyšetřování
a vzájemné pojištění parních
kotlů ve Vídni."
V Uhrách byla upravena bezpečnostní kotelní
služba zákonným nařízením
z roku 1886, č. 22790 a byly vydány v r. 1901 nové
předpisy o parních kotlech. V roku 1911 byla tam
založena privátní společnost pro přehlížení
parních kotlů v Budapešti, která měla
na Slovensku pod svým dozorem pouze 281 kotlů!
Dozor na parní kotly provádí se v území
čs. republiky doposud nezměněně pouze
s tím rozdílem, že privátní společnost
na Slovensku zanikla a že na společnost vídeňskou
byla uvalena vnucená správa výnosem ministerstva
veřejných prací ze dne 15. května
1919, č. j. 9708/XV.
Podle posledních statistik a sestavení ministerstva
veřejných prací bylo v r. 1912 v území
čs. republiky 31.262 kotlů; z toho pak pod státním
dozorem 16.053, to jest 51.5% všech kotlů, pod dozorem
pražského spolku 4.013, to jest 12.8% všech kotlů,
pod dozorem Vídeňské společnosti 11.196,
to jest 35.7%.
Dozor na parní kotly se provádí od politického
převratu v jednotlivých částech republiky
podle různých zákonitých předpisů
rakouských a uherských, které se i obsahově
značně od sebe liší. Tyto předpisy
jsou z velké části zastaralé a nevyhovují
moderním požadavkům. Za jednu z jejich vad
nutno vytknouti, že obsahují výhradně
jen ustanovení bezpečnostního rázu,
aniž by v nich bylo v nejmenším pamatováno
na nutná opatření proti plýtvání
palivem. Tyto nedostatky mohou býti odstraněny pouze
vydáním nového kotelního zákona.
Ministerstvo veřejných prací jsouc přesvědčeno
o zvláštní důležitosti moderního
dozoru nad parními kotly, uvažuje již od převratu
o tom, jak by se měl dozor nad parními kotly upraviti,
aby bylo dosaženo bezpečného a hospodárného
provozu. Návrh nového kotelního zákona
nebyl doposud předložen proto, že nebylo doposud
možno skončiti obsáhlé přípravné
práce a studie cizozemských předpisů,
jichž tento návrh vyžaduje. Další
důvod pro vyčkávací stanovisko jsou
ohledy na náš dosud s přechodnými obtížemi
zápasící průmysl, jemuž by neměly
býti nyní ukládány nové povinnosti
a způsobovány nové obtíže, jež
by z nových předpisů nutně vyplývaly.
Za nynějších poválečných
poměrů zatěžuje však státní
dozor na parní kotly státní rozpočet
ve značné míře, protože výdaje
s ním spojené v posledních létech
neobyčejně vzrostly, aniž se byly zvýšily
příjmy plynoucí z tohoto titulu. Jelikož
nelze tuto neshodu větší šetrnosti při
zkouškách a revisích parních kotlů
odstraniti, bude nutno ve smyslu přípisu ministerstva
financí ze dne 16. října 1919, č.
58.630, poplatky za zkoušky a prohlídky parních
kotlů, prováděné státními
zkušebními komisaři, tak zvýšiti,
aby v tomto oboru státní činnosti schodek
pro státní pokladnu již předem byl vyloučen.
Poplatky za zkoušky a přehlídky parních
kotlů prováděné státními
zkušebními komisaři jsou stanoveny v §
2. dosud platného zákona ze dne 7. července
1871, č. 112 ř. z., podle velikosti výhřevné
plochy takto:
do 2.5 | ||||||
od 2.5 | ||||||
od 10 | ||||||
přes |
Před válkou byly příjmem z těchto
poplatků hrazeny skoro veškeré náklady
státního kotelního dozoru, takže státní
rozpočet býval z tohoto titulu zatěžován
zcela nepatrně.
Vlivem zdražování jízdného, stravného
a zvlášť abnormálního stoupání
cen za použití povozů, vzrostou v roku 1918
náklady na státní dozor na parní kotly
ročně:
z preliminovaných: | ||
v Čechách | 45.500 K na | 120.000 K |
na Moravě | 18.900 K na | 50.000 K |
ve Slezsku | 7.100 K na | 18.000 K |
tedy celkem | 71.500 K na | 188.000 K |
při příjmech preliminovaných na rok 1919 podle řečeného zákona v Čechách | 41 500 K |
na Moravě | 20.000 K |
ve Slezsku | 8.000 K |
celkem | 69.500 K |
Protože poplatky tyto jsou určeny, jak již na
počátku bylo zmíněno dosud platným
zákonem, jest potřebí ustanovení zákona
v této věci změniti. V nejbližší
době nemůže býti počítáno
se stabilisací poměrů drahotních i
valutárních jest proto doporučitelno, aby
§ 2. zákona ze dne 7. července 1871, č.
112 ř. z., byl pozměněn v tom smyslu, aby
na příště výše poplatků
nebyla určována zákonem nýbrž
nařízením, protože jest pravděpodobno,
že bude nutno poplatky několikrát poměrům
přizpůsobovati, nežli nastanou normální
doby.
Potřebnou výši poplatků možno stanoviti
podle statistiky. Poslední statistika jest za r. 1912.
Od tohoto roku do počátku války vzrostl počet
všech parních kotlů jsoucích v chodu,
ale klesl pak opět ve válce tak, že možno
tuto statistiku vzíti za základ odhadu.
Podle této statistiky bylo dle výhřevné
plochy parních kotlů pod státním dohledem:
v Čechách | 163 | 1545 | 2779 | 460 | 205 | 63 |
na Moravě | 157 | 1037 | 1118 | 136 | 55 | 13 |
ve Slezsku | 60 | 281 | 302 | 161 | 88 | 14 |
celkem | 380 | 2863 | 4199 | 757 | 348 | 90 |
Aby zmíněné roční výdaje
mohly býti kryty, jest nutno poplatky za zkoušky a
přehlídky parních kotlů ustanoviti
takto:
a) za zkoušky:
podle výhřevné plochy:
do 2.5 m2 | 20 K | |||||
2.5 | 5.0 | 50 K | ||||
5 | 10 | 60 K | ||||
10 | 25 | 70 K | ||||
25 | 50 | 80 K | ||||
50 | 100 | 100 K | ||||
100 | za prvních 100 m2 100 K | |||||
za každých dalších započatých 100 m2 topivé plochy 20 K |
b) za přehlídky polovice zkušebních
poplatků.
Za předpokladu, že 2863 kotlů o výhřevné
ploše 2.5 - 10 m2 má 1363 kotlů
výhřevnou plochu 2.5 m2 a 1500 kotlů
5 - 10 m2 a že ze 4199 kotlů o výhřevné
ploše 10 až 50 m2 má 3300 kotlů
výhřevnou plochu 10 - 25 m2 a 899 kotlů
25 - 50 m2, a že 20% kotlů nebude v chodu,
byl by příjem podle navržených poplatků:
a) za přehlídky: | v Čechách | 147.340 K | |
na Moravě | 65.260 K | ||
ve Slezsku | 26.892 K | ||
tedy celkem | 239.492 K | ||
b) za zkoušky: | asi | v Čechách | 13.000 K |
na Moravě | 5.700 K | ||
ve Slezsku | 2.300 K | ||
21.000 K |
při čemž se předpokládá,
že možno počítati se 100 zkouškami
podle § 4. a 200 podle § 7. ministerského nařízení
ze dne 1. října 1875, č. 130 ř. z.,
při průměrné výhřevné
ploše 10 - 25 m2 jednoho kotle.
Celkový rozpočtěný příjem
za dozor nad parními kotly
v Čechách | 147.340 | 13.000 | 160.340 K | ||
na Moravě | 65.260 | 5.700 | 70.960 K | ||
ve Slezsku | 26.892 | 2.300 | 29.192 K | ||
239.492 | 21.000 | 260.492 K |
převyšuje rozpočtené vydání
o 72.492 K.
Při tom sluší ovšem podotknouti, že
nutno na to pomýšleti, aby zkušební komisaři
měli k disposici aspoň nejnezbytnější
přístroje, jež moderní provádění
kotelního dozoru vyžaduje. Aby se poměry ty
v dohledné době zlepšily, nutno po řadu
let tyto přístroje zaopatřovati, k čemuž
bude potřebí nejméně asi 60.000 K
ročně.
Při výpočtu výše poplatků
byl vzat zřetel na to, aby příjmy z poplatků
byla pokud možno kryta vydání spojená
s dozorem nad parními kotly a aby rozvržení
poplatků relativně odpovídala práci
spojené s prohlídkami neb zkouškou parního
kotle.
Nově navržené poplatky nelze označovati
za nepřiměřeně vysoké, neboť
jsou značně nižší nežli poplatky
vybírané soukromými společnostmi.
Konečně se poznamenává, že zákon
se navrhuje s platností od 1. ledna 1920 jedině
proto, aby zvýšené výlohy státního
kotelního dozoru nezatěžovaly státní
finance.
Předmětná osnova nevztahuje se na Slovensko.
Tam platí - jak již řečeno - dosaváde
uherské předpisy o kotlech, na základě
jichž budou také na Slovensku upraveny poplatky za
zkoušky a přehlídky parních kotlů
rovněž tak, aby vydání byla příjmy
kryta. Teprve později, až bude vypracován a
schválen nový zákon o kotlech, platný
pro celé území československé
republiky, zavedou se také ohledně poplatků
jednotné předpisy.
Osnova zákona budiž přikázána
technickému, živnostenskému a finančnímu
výboru s tím, aby o ní podaly zprávu
ve lhůtě 14 dnů.