Než přikročím k věci samé,
nemohu docela opomenouti příležitosti, kterou
dává mi předmět dotazu příznačnou
povahou svou ke zmínce o prostředí právním
i faktickém, z něhož tento interpelovaný
případ vznikl. Nebyla by totiž jinak odpověď
má ani úplná, ani vystižná.
Nelze tu podrobně líčiti, jaké poměry
nastaly u ministerstva financí již okamžikem,
kdy podle § 9. nař. ministerstva financí z
25. února, č. 86 sb. z. a n., uzavřeny byly
hranice od 26. února do 9. března 1919, zvláště
však jaké davy se hrnuly s dotazy o dodatečném
kolkování bankovek a jaké záplavy
papíru docházely denně v této věci,
kdy podle § 8. právě zmíněného
nařízení dnem 10. března 1919 byla
již jen okolkovaná bankovka zákonným
platidlem v republice československé.
Ústní styk se stranami, které přes
všechny výklady prostě neznaly v této
věci jiné instance, než právě
ministerstvo financí každodenně zaměstnával
a v pravém smyslu do posledních sil vyčerpával
úřednictvo rozmnožené z původních
3 postupně na 8 sil.
Žádostí ústních i písemních
denně přibývalo, vyhověti však
nebylo lze nikomu, poněvadž zákonná
lhůta okolkovací prošla, v pravdě bez
výjimky nikomu, na příklad ani slepci, invalidovi.
Tak napjetí přirozeně rostlo.
Docházívalo ke scénám nejtrapnějším,
kterým nezřídka vyhnul se úředník
tím, že z vlastní kapsy pokusil se zmírniti
zjevnou tíseň tam, kde právní cesta
k úlevě nevedla.
Nejhůře bylo v době, kdy podána žádost
(dne 24. března 1919), zvláště od 10.
března do 15. dubna 1919, neboť teprve potom byl povolen
odkup nekolkovaných bankovek za 60% a později za
50% v korunách československých.
A stojí za zmínku, že v dotazu stěžováno
si právě na úředníka, jemuž
taková via facti bývala v nouzi nejschůdnější.
Již z tohoto všeobecného hlediska zdá
se mi býti proto interpelovaný případ
dost tečně charakterisován.
Přes to ve věci samé uvésti jest ještě
asi toto: Pan Augustin Kačerovský, vraceje se do
vlasti, přibyl z Bludence do Horního Dvořiště
dne 9. března 1919, tedy v době, kdy z důvodů
kolkování bankovek a soupisu válečných
půjček byly hranice podle §u 9. nař.
z 25. února 1919, čís. 86 sb. z. a n., ještě
uzavřeny.
Podle udání ve své žádosti vezl
s sebou mimo jiné za 10.700 K neokolkovaných bankovek,
dlužní úpis válečné půjčky
na 1000 K a životní pojistku na 1000 K válečné
půjčky.
Ježto bylo to již večer posledního dne
období kolkovacího (§ 3. svrchu cit. nař.),
byl pohraniční stráží propuštěn,
ale neokolkované bankovky byly mu na potvrzenku odebrány
až na 1000 K, které mu byly ponechány.
Stalo se tak v intencích svrchu zmíněného
nařízení, neboť účelem
uzavření hranic bylo právě, aby neokolkované
bankovky se k nám nedovážely, dokud okolkování
nebude definitivně skončeno.
Podotknouti sluší, že zásadně měl
býti zabaven celý obnos 10.700 K i dlužní
úpisy válečné půjčky
na 1000 K, poněvadž též neokolkované
válečné půjčky není
dovoleno sem dovážeti, neboť držeti neokolkované
tyto cenné papíry jest podle §u 13. nař.
ze dne 25. února 1919, č. 85 sb. z. a n., trestným
přestupkem.
Žádostí de pres. 24. března 1919 domáhá
se pan Kačerovský:
1. uvolnění zabavených 9700 K a
2. dodatečného »uznání«
svých válečných půjček.
O bodu 2. žádosti se dotaz nezmiňuje; proto
podotýkám jen tolik, že o osudu válečných
půjček, patřících našim
příslušníkům, dosud rozhodnuto
nebylo a že stane se tak teprve zvláštním
zákonem.
Pokud pak jde o prvý bod žádosti, který
jest předmětem dotazu, bylo by bývalo možno
žádosti vyhověti uvolněním zabavených
bankovek, ježto výslovný zákaz
dovozu neokolkovaných bankovek vydán byl teprve
10. června 1919, č. 311 sb. z. a nař.
Při osobní intervenci pana Kačerovského
v,ministerstvu financí vyšlo však na jevo, že
nedomáhá se pouze vrácení neokolkovaných
bankovek, nýbrž též dodatečného
jich okolkování.
Této žádostí ovšem vyhověno
býti nemohlo, ježto dodatečné okolkování
bankovek, zejména pak bankovek, po lhůtě
okolkovací z ciziny dovezených, jest po zákonu
vyloučeno, neboť okolkovány býti mohly
podle § 1. zákona ze dne 25. února 1919, č.
84. sb. z. a n. a § 1. nař. z téhož dne,
č. 86. sb. z. a n., pouze bankovky, které před
uzavřením hranic, t. j. před 26. únorem
1919, obíhaly na území republiky československé
a v době od 3. do 9. března 1919 byly k okolkování
předloženy. Proto odkázán byl pan Kačerovský
při prvé své intervenci na dobu pozdější,
až bude rozhodnuto, co stane se s bankovkami neokolkovanými,
jež naši příslušníci po okolkovací
lhůtě sem dovezli.
Nároku na vydání zákonného
dílu zabavených bankovek v korunách československých,
jak v dotazu se uvádí, pan Kačerovský
vůbec nemá prostě proto, že bankovek
včas nepředložil k okolkování.
Podotknouti sluší, že stejně jako pan
Kačerovský postižena byla celá řada
našich příslušníků, kteří
teprve po okolkování své peníze sem
dopravili. U ministerstva financí, jak jsem se již
napřed zmínil, odehrávaly se tou dobou scény
často zoufalé, a jest děkovati jedině
veliké a všeho uznání hodné konciliantnosti
a nezměrné trpělivosti úřednictva,
že roztrpčení postižených občanů
nevzrostlo ve vážnější projevy
veřejné. Bylo totiž tou dobou stanovisko ministerstva
financí k odkupu bankovek neokolkovaných naprosto
zamítavé, přímo beznadějné
pro zoufalé majitele jejich.
Proto úředníci a zejména úředník
o němž v dotazu jest zmínka, aby ukončili
trapné scény, poskytovali často z vlastních
prostředků stranám zálohy na neokolkované
bankovky, doufajíce, že otázka kursu bankovek
těchto jednou rozřešiti se musí. Teprve
koncem dubna 1919 odhodlal se tehdejší ministr financí
pan Dr. Rašín stanoviti pro neokolkované
bankovky kurs 60% a svolil, aby v případech hodných
ohledu byly bankovky ty na poukaz ministerstva financí
Bankovním úřadem za tuto cenu odkupovány.
Tehdy bylo též panu Kačerovskému slíbeno,
že i jemu budou zabavené bankovky uvolněny
a odkoupeny za 60% jmenovité hodnoty.
Zatím nahromadilo se však žádostí
za dodatečné okolkování, neb odkup
bankovek na dvacet tisíc, takže převážná
část nemohla být ani protokolována,
neboť by celý personál v ministerstvu ani na
tuto práci byl nestačil. Sbírány byly
proto tyto žádosti t. zv. sběrnými archy
po 100 kusech a jak čas stačil, seřazovány
podle data. Přes ohromný nával spisů,
který níže vylíčím, postoupila
práce tato tak daleko, že v poslední době
odevzdány byly tyto žádosti Bankovnímu
úřadu ministerstva financí, jemuž agenda
odkupu bankovek byla předána. S těmito žádostmi
bude nyní vyřízena též žádost
pana Kačerovského. Bankovní úřad
se totiž zároveň poukazuje, aby, spokojí-li
se s tím žadatel, odkoupil mu neokolkované
bankovky za 60% Kč.
Podotknouti totiž nutno, že odkupní kurs snížen
byl později, když kurs rakouské koruny povážlivě
klesl, na 50% a že zároveň bylo ministerskou
radou usneseno, aby odkup obmezil se na případy
nejnutnější. Poslední dobou, po schválení
mírové smlouvy s Rakouskem, byl pak odkup zastaven
vůbec až na případy zcela výjimečné,
ježto podle čl. 206 mírové smlouvy nabývá
náš stát odkupem jejich hodnot téměř
bezcenných, neboť musí bankovky odkoupené
právě tak jako ostatní předložiti
reparační komisi a obdrží za ně
pouze přiměřenou kvotu z likvidační
masy Rakousko-uherské banky. Takto béře náš
stát okolkováním (odkupem bankovek z ciziny
dovezených) na se část dluhů republiky
Rakouské, která by jinak bankovky tyto sama musila
honorovati.
Zřetel béře se tedy nyní pouze na
žádosti, dříve podané, a odkupují
se bankovky neokolkované za 60% nebo za 50%, podle toho,
byla-li žádost podána za platnosti kursu 60%
či 50%.
O zastavení odkupu vyrozuměna byla též
ministerstva zahraničních věcí a národní
obrany, aby svými zahraničními orgány
naše příslušníky v cizině
o tom informovala a doporučila jim opatřiti si za
nekolkované bankovky buď předměty nutné
potřeby, nebo jinou cennější valutu.
Na bližší vysvětlenou, proč ani
při největší píli úřednictva
není fysicky možno stačiti návalu práce
v ministerstvu financí a vyřizovati podobné
žádosti v přiměřené době,
uvádím několik dat ze statistiky došlých
spisů za dobu od 1. ledna 1919 do 31. října
1919.
Spisů celého ministerstva do obecné podatelny
došlo celkem od 1. ledna do konce října 94,058
a do konce roku 1919 úhrnem 117.136 kusů.
V tomto počtu nejsou však zahrnuty svrchu zmíněné
sběrné archy se žádostmi po 100 kusech,
ani žádosti za uvolnění vkladů
zadržených při okolkování bankovek,
jichž jest na dvacet tisíc a které také
sbírány byly sběrnými archy, ani spisy
presidielní, jichž jest do 31. října
1919 celkem 17.900. Z těchto spisův obecné
podatelny za leden až říjen (94.058 kusů)
patří oddělení 4., kam náleží
též žádost pana Kačerovského,
34.691 kusů, t. j. 36.8%.
Oddělení toto (4A a 4B) má toho času
8 konceptních úředníků, z nichž
dva věnovati se mohou pouze vedením oddělení
a aprobaci.
Vypadají tudíž na každého ze 6
koncipientů za 10 měsíců průměrně
5782 kusy. Tyto cifry jsou jistě nejvýmluvnějším
vysvětlením, proč nelze každou žádost
včas podle přání vyříditi.
A přitom ještě prý jest úřednictva
všude mnoho!
Rozmnožiti stav úřednictva tohoto oddělení
na úkor jiných oddělení nelze, poněvadž
ostatní oddělení zápasí s nedostatkem
pracovních sil.
Rozmnožení ministerského úřednictva
vůbec brání vedle zmíněných,
důvodů úsporných zvláště
všeobecný nedostatek finančního úřednictva
vůbec, jímž postiženy jsou též
prvé i druhé instance, kteréž akcemi
soupisovými jsou mimořádně zatíženy
a již bez toho oslabeny byly povoláním nejzdatnějších
sil do ústředních úřadů
a na Slovensko.
Úředníci ministerstva financí pracují
skutečně dnem i nocí, aniž mohou návalu
práce stačiti.
Den musí z pravidla i po zavedení návštěvních
dnů (3 v týdnu) býti věnován
jednáním se stranami, které navykly si obraceti
se se všemi svými žádostmi a stížnostmi
přímo na ministerstvo financí a denně
po stech úřadovny obléhají.
Zbývají proto úředníkům,
pouze večery a noci na vyřízení neodkladných
věcí důležitosti celostátní,
které nestrpí odkladu a vyžadují z pravidla
bedlivé práce několika dnů.
Ale ani těchto prací není často fysicky
možno v pravý čas vykonati.
Z uvedeného vidno tedy:
1. že příslušníkům našim
nejsou činěny nijaké obtíže,
které by nebyly zákonem odůvodněny,
naopak že ministerstvo financí činí
vše, co s platnými zákonnými ustanoveními
srovnati může, aby občanstvo přísnými
normami o kolkování bankovek a soupisu majetku přes
naprosto nezbytnou míru netrpělo.
2. že průtah vyřízení podaných
žádostí je zaviněn mimořádným
návalem práce, vzniklým akcemi soupisovými,
kterého nelze zmoci rázem. Ministerstvo financí
může v tom směru učiniti jen to, co
je fysicky možno, neboť úřednictvo jeho
pracuje denně až 16 hodin, aniž mohlo přídělu
práce stačiti.
Apeluji proto na pány poslance, aby okolnosti tyto uvážili
a na obecenstvo jak v zájmu jeho vlastním, tak i
pro vážnost státních úřadů
příslušně působili.