V odpovědi, kterou podávám současně
na dotaz členů Národního shromážděni
K. Brožíka a soudruhů ze dne 7. listopadu 1919,
dovolil jsem si poukázati k činnosti úřadů
školských při vybudování českého
školství v okresích jazykově smíšených.
Pokud v dotazu členů Národního shromáždění
V. Freimana a soudruhů uvedeny jsou závady řádného
vybudování obecných a občanských
škol, zřízených podle zákona
ze dne 3. dubna 1919 dovoluji si odpověděti toto:
Notorický nedostatek učitelstva nelze odstranit
okamžitě; s nedostatkem tím musí správa
vyučovací počítat i musí si
počínati tak, aby opatřením učiněným
ve prospěch jedné školy, nebyl poškozen
zájem školy jiné. V tom směru učiněno
bylo vše, co se za daných poměrů státi
mohlo.
Jmenování sil učitelských pro školy
menšinové vyhražuje zákon ze dne 3. dubna
1919, čís. 189 sb. z. a n. předsedovi zemské
školní rady.
Z povahy věci plyne, že je nutno, aby - nemají-li
snad nastati zmatky - jmenování učitelstva
na školy menšinové soustředěno
bylo v ruce jedné, a referent měl přehled
o tom, kde učitelstva jest potřebí a které
síly učitelské na školy menšinové
mohou býti dosazeny.
Ministerstvo školství a národní osvěty,
majíc na zřeteli naprostý nedostatek vyškoleného
úřednictva, snaží se podle sil svých
působiti k tomu, by referát o školství
menšinovém v zemské školní radě
měl dostatečný počet úředníkův
a místností úředních, i bylo
také v té příčině učiněno
vše, aby potřebě se objevivší bylo
vyhověno.
Opatřování všech věcných
potřeb, tudíž i pomůcek učebných
i otopu pro školy, zřízené podle zákona
ze dne 3. dubna 1919 čís. 189 Sb. z. a n., přísluší
zemskému správnímu výboru, tedy úřadu
samosprávnému.
Mohu uvésti, že ministerstvo školství
a národní osvěty, jsouc zejména prostřednictvím
zemské školní rady ve stálém
styku se zemským správním výborem
v Praze, opětně mělo příležitost
seznati, že u jmenovaného úřadu jest
opravdová snaha, školy menšinové opatřovati
všemi potřebami a to co nejrychleji, že však
snaze té staví se mnohdy v cestu nynějšími
mimořádnými poměry vyvolané
překážky, zejména citelný nedostatek
učebných pomůcek a otopu potřebného
pro školy.
Na základě zkušeností nabytých
mohu vyslovit ujištění, že dík
vytrvalé snaze orgánů zemských podařilo
se vždy překážky se naskytnuvší
odstranit a že i v budoucnosti nejen úřady
mně podřízené, nýbrž i
zemský správní výbor povinnosti své
v plné míře dostojí.