Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2164.

Dotaz

člena Národního shromáždění Dra. Theodora Bartoška a spol.

na ministra vnitra

o nesprávnostech a neodůvodněných průtazích okres politických

správ ve věcech občanských matrik.

Četné okresní politické správy (okresní hejtmanství) v republice jednáním svým znemožňují občanům, aby pro sebe i pro své děti mladší 7 let použily práva svobodné volby náboženského vyznání, zaručeného jim mezikonfesijním zákonem z 25. května 1868, č. 49 ř. z., zejména jde-li o prostý výstup z církve, při němž občané ti i se svými dětmi prohlašují se za bezkonfesní. Tak okresní politická správa v Duchcově používá přímo tištěných formulářů, v nichž obsažen jest také tento pasus: »Nemohu vzíti na vědomí, že tímto Vaším prohlášením stane se bez konfese též Vaše dítě......., které ještě není 7 let, poněvadž podle jasného znění zákona ze dne 25. května 1868, č. 49 ř. z., nastává tento účinek jen v případě změny náboženství rodičů. Prohlášení bezvyznání nelze však pokládati za změnu náboženství.«

Ustanovení, podle něhož by prohlášení se bezkonfesním nebylo změnou náboženského vyznání, není v citovaném zákoně výslovně obsaženo. Výklad, že by prosté vystoupení z církve nebylo změnou vyznání, není však logický, poněvadž o někom, kdo z církve vystoupil, nelze rozumně tvrditi, že by jeho konfesijní příslušnost zůstávala beze změny. Výklad zákona okresní správou politickou v Duchcově použitý byl ovšem obvyklým u centrálních úřadů rakouských, jakož i vídeňského správního a říšského soudu před převratem, není však pochyby o tom, že byl to výklad politicky tendenční a logicky nesprávný, který hověl sice dynastickým zájmům starého Rakouska, ale který nemůže býti podržen úřady naší republiky, která nemá nejmenšího zájmu na tom, aby základními státními zákony zaručenou plnou svobodu svědomí svých občanů jakýmkoli mimozákonným způsobem omezovala. Právě však vzhledem k nesprávné starorakouské praxi jest třeba, aby politickým úřadům naší republiky dostalo se jasných pokynů, jak dosud platný zákon při prostém prohlášení se za bezkonfese má býti interpretován. Aby pak postiženým, kde v jednotlivých případech nesprávné úřední rozhodnutí vešlo již formálně v moc práva, dostalo se potřebné právní ochrany a pomoci, jest třeba zároveň učiniti opatření, aby učiněná již rozhodnutí bez ohledu na prošlou lhůtu stížnostní mohla býti opravena.

Další průtah a nesprávnost při úředním vyřizování oznámení ve smyslu čl. 6. cit. zák. činěných záleží v tom, že jednotlivé politické úřady na př. okresní hejtmanství v Klatovech (v případu Josefa Bernarda, lesního v Němčicích u Klatov) žádají, aby oznámení o výstupu z církve bylo doloženo křestním listem, což opět neplyne ze zákona a znamená pro vystupujícího zbytečné průtahy i náklady, anebo že, jako okresní hejtmanství v Prostějově (v případě Aloise Doležela, úředníka ministerstva sociální péče v Bratislavě) zasílají politické úřady oznámení o výstupu z církve, která jim jsou podána, a jimi vyřízena býti mají, »k dalšímu úřednímu řízení příslušnému farnímu úřadu« od něhož se z církve vystupující občan z pochopitelných příčin vyřízení vůbec nedočká.

Jest zjevem zcela pravidelným, že občané, oznámivší svůj výstup z církve, čekají na vyřízení svého podání po dlouhé měsíce, ba léta a při tom ještě nedočkají se ho vůbec.

Velmi zbytečným průtahům a přímo chikanování vysazeni jsou též občané, kteří oznamují úřadu narození svého bezkonfesního dítěte. Řada stížností byla podepsaným činěna na okresní politickou správu v Duchcově, které nestačí, když tiskopis o narození dítěte jest potvrzen obecním úřadem, dvěma svědky a porodní pomocnicí, nýbrž žádá se ještě zvláštní vysvědčení od obce a vysvědčení pomocnice porodní, takže postižení občané i déle půl roku musejí čekati, nežli se jim dostane vyřízení a výtahu z matriky, potřebného k tomu, aby na př. horník mohl přihlásiti své novorozené dítko u bratrské pokladny. Tím jest tedy bezdůvodně i hmotně poškozován.

Stejným způsobem protahuje se vyřizování občanských sňatků, a nejsou u okresní politické správy v Duchcově, ale také u jiných politických úřadů řídkými zjevy, že občané po předložení všech potřebných dokladů déle než 3 měsíce museli čekati, nežli byl politickým úřadem zákonem předepsaný snubní akt proveden.

Podepsaní táží se tudíž pana ministra vnitra:

1. Co zařídil nebo zaříditi hodlá, aby politickým úřadům republiky dostalo se instrukcí, aby interkonfesní zákon z 25. května 1868, č. 49 ř. z., byl interpretován přesně a ve shodě se zákonem zaručenou plnou svobodou svědomí,

2. co zařídil neb hodlá zaříditi, aby urychleno bylo řízení a znemožněny někdy snad i úmyslné průtahy při ostatních úkonech správy občanských matrik inkl. uzavírání civilních sňatků před občanskými úřady?

V Praze 13. ledna 1920.

Dr. Th. Bartošek,

Dr. Rambousek, Dr. Klouda, Fr. Zeminová, St. K. Neumann, Dr. Krejčí, Dr. Uhlíř, Srnec, Dr. Boh. Vrbenský, Jan Hrizbyl, V. Drobný, Emil Špatný, J. Svozil.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP