V československé republice začíná
se poslední dobu rozmáhati snaha po zřizování
jednoročních neb dvouletých obchodních
škol, různých odborných škol a
akademií soukromými podnikateli.
Třeba, že ve všech kruzích uvažuje
se o socialisaci věd a umění, přece
na druhé straně povolaní činitelé
vším právem dovolávají se toho,
aby odstraněna byla hlíza t. zv. soukromých
škol obchodních, odborných, uměleckých
atd. zařizovaných jednotlivci, které jsou
zařizovány zejména po vzoru německém,
kdež rozmohly se měrou netušenou na úkor
vzdělání dorostu živnostenského.
O kontrole těchto škol se strany úřadů
není řeči. Žákovský materiál
bere se bezohledně bez neb s nějakým předběžným
vzděláním na základě veliké
reklamy. Slibují se mu hory doly při rychlém
a laciném vzdělání. Reklama děje
se pro ústavy tyto překotně a ne vždy
v nejvybranější formě. Kdežto řádně
vedené školy počítají na určité
předběžné vzdělání
žactva a musí žactvo nepřipravené
odmítati, na všech soukromých školách
srovnává se tato zásada se zemí, neboť
správce takové školy každé předběžné
vzdělání úsudku prostému obecenstvu
prohlašuje za zbytečné. Učební
osnova těchto škol může se také
pochlubiti jistou komikou; tak vycvičí se podle
ní někdo na dílovedoucího za 3 měsíce,
pro technika jest třeba dvojnásobné doby,
kreslič nábytku musí studovati 9 měsíců,
pro umělce-architekta je třeba plného roku,
obchodní škola vychovává odborné
úředníky za 3, 6, 9 měsíců
podle výše honoráře.
V naznačené době lze se naučiti všemu,
čeho žádá si obchodní, řemeslný
a umělecký dorost. Podle určitých
továrních šablon docílí se skutečně
určitého povrchního vzdělání,
které v laických kruzích bez dostatečných
odborných znalostí platí za úplně
dostačující. Žáci a jich rodičové
děkují takovým školám veřejně
za vzdělání a stát žádán
je, aby uděloval žákům ještě
stipendia. Účetnictví, kalkulaci, zákonodárství
společenstevnímu a družstevnímu, mathematice,
kreslení ornamentálnímu, detailnímu,
perspektivnímu, akvarelnímu atd. atd., všemu
se učí.
V Německu nejnovější vymožeností
v tomto směru jsou společnosti s obmezeným
ručením, které obchodní, živnostenské
a umělecko-průmyslové vzdělání
umožňují písemně. Za pomoci
reklamních prostředků a tím, že
svým chovancům slibují příjemné
zaměstnání při značném
výdělku při výchovné době
asi 3/4 roku, vychovávají tyto společnosti
značné množství nezkušených
a potom nešťastných mladíků.
Že takový způsob výchovy přináší
žákům úhonu na charakteru, na životních
názorech a ve všech jiných směrech,
jest samozřejmé. Tito při zcela povrchním
vzdělání nemohou přece nabýti
názoru o skutečné a svědomité
práci, a proto také se jim uzavírají
veškerá lepší a lépe placená
místa, neboť je dobře a všestranně
vycvičených sil takový výběr,
že ani zcela nemohou býti zaměstnány.
Nesvědomité lákání nezkušených
mladíků k takové výchově úředníků,
dílovedoucích, kresličů a uměleckých
průmyslníků je proto jednak neoprávněné,
za druhé musí se však proti němu co
nejrozhodněji zakročiti, jelikož přináší
nejen svedeným, ale také příslušnému
oboru škodu, vychovávajíc fušeráky
nejhoršího smyslu na jedné a živnostenský
proletariát a nešťastné lidi na druhé
straně. Je tudíž věcí obcí,
země, státu, i správ řádných
obchodních, živnostenských a umělecko-průmyslových
škol, aby se této hlíze školské
čelilo a přivedena byla se světa. Od širokého
kruhu obyvatelstva nelze očekávati, aby zde spolupůsobilo,
neboť právě toto neporozumí nikdy, jak
je to možno, aby jedna škola potřebovala k výchově
dorostu několik let, jiná pak že za několik
měsíců tutéž jistotu výchovy
slibuje. Největší nebezpečí rozvoje
živnostenského spočívá právě
v těchto pokoutních školách.
Proto podepsaní navrhují, aby zřizování
takového školství učiněna byla
přítrž, tím, že úřady
československé republiky budou příslušným
nařízením poukázány, aby koncesí
ke zřizování podobných škol neudělovaly,
neboť dosavadní snaha po vzdělání
dorostu obchodního a živnostenského přesvědčila
nás o tom, že je dosti veřejnoprávních
korporací a obcí, kteréž cestou svépomoci,
zvláště k tomu ustanovenými kuratorii
školství obchodní, odborné, dívčí
a chlapecké podle prokázané potřeby
zřizují. A aby toto svépomocné školství,
které je jednak oprávněno, podrobuje se všem
ustanovením platným pro vyučování
na těchto školách a šetří
všech disciplin školských, bylo z veřejných
prostředků podporováno a nebylo mu odpíráno
oprávnění.
Z ohledů formálních navrhuje se přikázání
tohoto návrhu výboru kulturnímu a
živnostenskému.