Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920.

Tisk 2154.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne..............................1920,

kterým se lhůta stanovená v § 21. novely k obecním zřízením (zákon ze dne 7. února 1919, č. 76 sb. zák. a nař.) prodlužuje do konce roku 1921.

§ 1.

Lhůta ustanovená v § 21. novely k obecním zřízením (zákon ze dne 7. února 1919, č. 76 sb. zák. a nař.) k předložení vládních osnov zvláštních podrobných zákonů, kterými se mají obory působnosti obecní, vytčené v § 20. této novely převzíti státem nebo širšími sbory samosprávnými, prodlužuje se do konce roku 1921.

§ 2.

Provedení tohoto zákona ukládá se ministrovi vnitra v dohodě s ministry financí, veřejných prací, školství a národní osvěty, veřejného zdravotnictví, sociální péče a zemědělství.

Důvodová zpráva.

§ 20. novely k obecním zřízením (zákona ze dne 7. února 1919, č. 76 sb. zák. a nař.) ustanovil, že širší sbory samosprávné po případě státní správa převezmou tyto obory posavadní působnosti obecní:

1. Věcný náklad na školství obecné;

2. policii bezpečnostní a polní;

3. policii zdravotní a mravnostní;

4. stavbu a udržování silnic;

5. správu chudinskou a ústavy dobročinné.

§ 21. téhož zákona ustanovil pak, že ku provedení změn podle § 20. zamýšlených předloží vláda do jednoho roku osnovy zvláštních podrobných zákonů.

Lhůta tato vyprší dnem 7. února 1920.

Z jednání ústavního výboru o ustanoveních právě zmíněných, jakož i z důvodové zprávy ústavního výboru jest patrno, že zmíněné přesuny kompetence, kterými dosavadní působnost obecní podstatně má býti obmezena, majíc za účel v prvé řadě zabezpečiti lepší věcné obstarávání zmíněných agend, pro které převážná většina obcí nemá ani potřebné odborné znalosti; ani dostatečné finanční způsobilosti, sledují tedy v prvé řadě účely správní reformy. Vedle toho však má se tímto odnětím nákladných oborů působnosti uleviti obecním financím, které již před válkou ve většině obcí byly ve stavu naprosto neuspokojivém, a které ovšem za války ocitly se většinou ve stavu krajně povážlivém. Sledují tedy v druhé řadě účely sanace obecních financí, které obce již odedávna se domáhají a jejíž nutnost také resolucí Národního shromáždění ze dne............1919 byla uznána.

Ustanovení z předu zmíněná vycházela samozřejmě z předpokladu, že do roka bude nové vybudování státu našeho po stránce ústavní a správní tak dalece rozhodnuto, že bude možno po stránce organisační převzetí zmíněných agend obecních připnouti na chystanou důkladnou přeměnu správy státní a samosprávy, jakož i z dalšího předpokladu, že v téže roční lhůtě budou již také rozhodnuty otázky týkající se soustavné celkové reformy všech veřejných financí v naší republice, zejména že budou pro stát, po případě pro vyšší svazy samosprávné získány nové vydatné prameny příjmů, které by jim umožnily převzíti agendy obstarávané dosud obcemi.

Předpoklady tyto však se nesplnily. Jak zamýšlená reforma správní tak soustavná reforma všech veřejných financí naprosto nebude moci býti provedena ve stanovené roční lhůtě a není proto také možno předložiti v této lhůtě osnovy zákonů v § 21. novely zmíněných.

Reforma správy zdržela se tím, že pro rozmanité překážky bylo možno teprve nyní předložiti Národnímu shromáždění osnovy zákonů ústavních, se kterými reforma správy těsně souvisí, a jimiž jest podmíněna; odklad způsoben byl hlavně tím, že nad očekávání dlouho zdrželo se skončení mírových porad, ze kterých pro naší republiku mělo vzejíti pevné, přesné zaručení jejího mezinárodního postavení, zejména přesné vytčení jejích hranic, jakož i podstatné vymezení některých závažných státoprávných povinností republiky naší, zejména pokud se týče poměrů menšin v naší republice.

Nelze též pominouti mlčením, že reforma zamýšlená převzetím rozsáhlých oborů dosavadní působnosti obecní na bedra státu, po případě vyšších svazků samosprávných, musí sledovati také ten významný cíl, aby veřejnoprávní poměry v celé republice byly jednotně upraveny, aby přestal dosavadní dualismus způsobený tím, že převzat právní řád bývalého Rakouska a bývalých Uher. Také v tomto směru bylo možno teprve v posledních dnech přikročiti k ustavení zvláštního ministerstva pro sjednocení zákonodárství a správy, a již proto jest vyloučeno, aby ve stanovené lhůtě do 7. února 1920 mohly býti předloženy podrobné osnovy zákonů v § 21. zmíněných.

Konečně dlužno se zmíniti, že v oborech, o které běží, také proto nebude možno prostě ustanoviti, že agendy dotčené přejímá stát nebo vyšší svazky samosprávné, poněvadž věcná zákonná úprava dotčených oborů většinou pochází ze starší doby a proto nevyhovuje již dnešním poměrům a bude vyžadovati více méně důkladných změn; i po této stránce nejsou dosud bohužel poměry tak ustáleny, aby již nyní bylo možno k definitivní úpravě zmíněných důležitých oborů správy veřejné přikročiti.

Konečně dlužno s důrazem vytknouti, že nynější stav státních financí naprosto by nesnesl, aby na bedra státu přejímány byly nové úkoly, které by samy o sobě vyžadovaly značných nákladů a které by po převzetí státem podle dosavadních zkušeností vedly ku značnému zvýšení nákladů dřívějších, nebude-li současně zabezpečena novými zdroji příjmů dostatečná úhrada pro nová tato vydání.

Vláda doufá, že do konce roku 1921 budou poměry shora vylíčené tak dalece vyjasněny, že předložení zmíněných osnov bude možno tím spíše, že přípravné práce k jejich předložení již nyní se konají.

Návrh budiž přikázán výboru ústavnímu se žádostí, by podal zprávu během 5 dnů.

V Praze 13. ledna 1920.

Ministr vnitra:
Švehla v. r.




Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP