Návrh sleduje účel, aby § 21. lit. g)
novelly k živnostenskému řádu ze dne
5. března 1907, č. 26. ř. z., zněl
na příště takto:
»V hlavním městě Praze a obcích,
které sloučeny býti mají s Prahou
v jednu obec, resp. v obcích, které pojaty budou
do jednotného regulačního plánu Velké
Prahy, a konečně i v jiných obcích,
které mají podle posledního sčítání
úředního více než 10.000 obyvatel,
nelze uděliti novou koncessi, ani povoliti změnu
osob při soukromých firmách koncessi již
provozujících, leč by obec prohlásila
dříve, že nehodlá zříditi
a v dostatečné míře v obvodu svém
provozovati obecní ústav pohřební,
nebo by se jednalo o pozůstalé podle § 56.
odst. 4. ř. ž.
V ostatních obcích, než které uvedeny
jsou v odstavci 1. tohoto zákona, budiž při
propůjčení živnosti dotyčné
v § 15., č. 23., pří zkoumání
místních poměrů zvláště
také k tomu přiměřeně hleděno,
zda-li a pokud již obcí není dostatečně
postaráno o pohřbívání mrtvol.
Způsobem nařizovacím budou vydána
podrobnější ustanovení o rozsahu oprávnění
podniků pohřebních, jakož i v příčině
poplatkové sazby, kterou žadatel za koncessi má
předložiti, a k níž je třeba schválení
živnostenského úřadu.
Proti udělení koncesse může obec do
14 dnů od vyrozumění podati odvolání
s účinkem odkladným.«
Z uvedeného návrhu jest zřejmo, že se
jím doplniti má § 21. lit. g) živn. řádu
odstavcem prvním, kterým se upravuje provozování
pohřbívání mrtvol ve Velké
Praze a v obcích, které mají podle posledního
úředního sčítání
více než 10.0000 obyvatel.
Jedná se nyní o to, zda je změny živn.
řádu, pokud týče se této úpravy,
vůbec třeba, když se pováží,
že podle celého znění živn. řádu
zůstavuje se obcím, aby podle nepopíratelného
úmyslu zákonodárcova ustanovením tohoto
paragrafu umožněn byl přechod provozu těchto
podniků aspoň ve větších městech
do městské správy, třeba že v
praxi nebyla položena hlavní váha na tento
úmysl státní správy, na což v
návrhu bylo poukázáno.
Obci přísluší totiž přednost
na obecní provozování podniků pohřebních
a na jejich ochranu před konkurencí soukromou. Zákon
uznává první nárok obce, který
jest zdůrazněn tím, že obci jest vyhraženo
právo odvolací. Toto právní postavení
vymáhá toho, aby vůči nim přiměřeným
vyhledáváním (jehož ona, jakožto
strana má právo se súčastniti), bylo
na jisto postaveno takové vedení, a vytváření
podniku pohřebního, jakého jest žádati
v zájmu veřejném, a aby vyšetřeny
byly skutkové okolnosti, z jejichž uvážení
by vyplývalo, že jednak zařízeními
od obce učiněnými a vedením jejího
podniku není postaráno s dostatek o pohřbívání
mrtvol, a že též od obce nelze nadíti
se potřebných opatření k dosažení
tohoto účelu. Opomenutí vyhledávání
v poznačeném smyslu, jakož i vyhledávání
konaná bez přivzetí obce zakládají
podstatnou vadu řízení.
Byl tedy předpis o koncessování podniků
pohřebních z ministerského nařízení
převeden do zákona samého, aby se alespoň
ve velkých městech připravoval přechod
provozování podniků těch do rukou
obcí, což obsaženo jest zejména v odstavci
1. § 21. lit. g) novelly živnostenského řádu
z r. 1907, jenž jest v podstatě utvářen
podle odst. 4. § 21. lit. a) živnostenského řádu,
kterážto úprava by způsobem nařizovacím
nebyla možna. Konečný přechod živností
těch na obce bude jen v zájmu obecenstva zajisté
jen vítati, a to tím spíše, protože
v době přechodné nemohou nynější
koncesse doznati žádného bezpráví,
což také páni navrhovatelé sami zdůrazňují.
Páni navrhovatelé ve svém odůvodnění
poukazují dále na to, že převzetím
veškerých pohřebních ústavů
aspoň ve větších městech z rukou
soukromých obcemi byla by poskytnuta též záruka,
že nebude využitkováno k nemírným
osobním ziskům soukromých podniků
okamžiku, kdy rozrušená mysl pozůstalých,
upjatá k zemřelé osobě, nemá
chladné rozvahy.
Po této stránce zajímavo jest sledovati nařízení
ministra obchodu ve shodě s ministrem vnitra a ministrem
kultu a vyučování, dané dne 1. srpna
1907, ř. z. č. 183, ve kterémž jsou
tato výslovná ustanovení.
(§ 3.) Uchazeči o koncessi ku provozování
podniku pohřebního předložtež spolu
se žádostí za koncessi přesnou podrobnou
sazbu poplatkovou v pěti stejnopisech. Platí-li
se poplatky, které podle předpisů tou dobou
platných mají se funkcionářům
duchovní správy nebo jiným kostelním
a duchovním orgánům zapravovati, prostřednictvím
koncessovaného podniku pohřebního, jest v
sazbě při každé příslušné
položce výslovně uvésti, mnoho-li z
nich připadá na dotčené funkcionáře
a orgány.
(§ 4.) Předloženou sazbu poplatkovou schvaluje
živnostenský úřad první stolice,
jemuž se i každá potomní změna
sazby předkládá ke schválení.
Schválení poplatkové sazby staniž se,
byla-li koncesse udělena, zároveň s koncessní
listinou, politickým úřadem zemským
vydanou.
(§ 5.) Schválení sazby budiž odepřeno
zejména tehdy, není-li místním poměrům
přiměřena, nebo nejsou-li poplatky v §
3. odst. 2. vytčené vůbec uvedeny jednotlivě
nebo částkami od povolaných úřadů
stanovenými.
(§ 6.) Schvalovací doložkou opatřená
sazba poplatková budiž v obchodních, k jednání
se stranami určených místnostech podniků
pohřebních na místě nápadném
potřebným počtem stejnopisů vyvěšena
a budiž udržována vždy čitelnou.
Podnikatel je povinen, aby straně, s níž obchod
ujednal, včas vydal stejnopis schválené sazby
poplatkové a musí se u provozování
svého obchodu přísně říditi
schválenou sazbou.
Překročování schválené
sazby poplatkové trestá se podle trestních
ustanovení řádu živnostenského.
A tu zdá se, že také tato ustanovení
byla pouze na papíře, a že provádění
jich neměla žádného hlubšího
významu, proto že se neprováděla, nebo
že se při nich postupovalo podle známého
hesla, kde není žalobníka, není také
soudce. Jest tedy skutečně s podivem, že nebyly
vyvozeny ani z ustanovení živnostenského řádu,
ani z právě citovaného nařízení
důsledky, a že zákonodárce nestaral
se o to, aby pohřební ústavy byly převedeny
na obce a že nebylo zamezeno tak často naříkané
provozování koncessí pohřebnických
soukromníky, neboť správně dalo by se
skutečně docíliti tímto způsobem
jednak soustředění všech pohřbů
v městském pohřebním ústavu
a pompésní pohřby uhraditi by tak mohly buď
jistou kvotu nebo celé pohřební náklady
chudých vrstev obyvatelstva městského, na
což také programy různých politických
stran kladou právem silnou váhu.
Rakouská vláda očekávala pak podle
nařízení ministerstva obchodu ze dne 15.
března 1907, č. 5942, kteréžto nařízení
tvoří autentický výklad zákonného
znění o koncessování pohřebních
podniků, že novellou zákonnou umožní
se skutečně přechod pohřebních
ústavů aspoň ve velkých městech
do rukou obcí a že tím konečně
zjednán bude v důležité otázce
této klid a pořádek.
Bohužel na tuto intenci vlády v poměrně
krátké době bylo zapomenuto.
Úřady rozhodující o propůjčení
koncessí pohřebních omezovaly se čím
dále tím více na slovné znění
zákona a tak vlastně účel zákona
čím dále tím více ustupoval
do pozadí. V poslední době pak objevují
se případy, že udílejí se nové
koncesse pohřební soukromým osobám
i v obcích, kde tyto již ústavy pohřební
provozují a tím stává se celá
otázka změny živnostenského řádu
po této stránce dojista aktuelní.
Referent živnostenského výboru dotázal
se o dobrozdání ve věci jednak u ministerstva
obchodu, jednak u některých obchodních a
živn. komor a dal k vyjádření návrh
tento také pražskému magistrátu. Z dosud
došlých zpráv jest zřejmo, že všichni
činitelé shledávají vadu v tom, že
doposud komuny nebyly pověřeny provozováním
pohřebnictví, ba že namnoze obce samy o záležitost
tuto se nestaraly a ponechávaly ústavy pohřební
v rukou soukromníků, na něž občanstvo
vždycky naříkalo. Odpovědi živnostenských
komor jsou pak vesměs toho smyslu, že navrhovaná
změna zákona mohla by býti jen doporučena.
Pokud se týče magistrátu hlavního
města Prahy, sděluje týž, že změny
žádané obcí pražskou týkají
se znemožnění toho, aby někdo dostal
novou koncessi pro Prahu a okolí, aby postupem doby, jak
vykupovány budou nebo jak zanikati budou dosavadní
koncesse, pohřebnictví v Praze bylo zkomunalisováno
do rukou obce pražské resp. městského
pohřebního ústavu pražského.
Tu ovšem není ještě jasno a nedá
se předem předvídati, které obce mají
býti sloučeny s Prahou v jednu obec a nelze proto
také zákon po této stránce tvořiti,
neboť dojde-li ke sloučení obcí, stal
by se v zákoně bezpředmětným
passus o obcích které sloučeny býti
mají s Prahou v jednu obec, nedojde-li k němu, pak
bude nutno obce ty vypočítati a uvésti jménem.
Totéž platí o obcích, které budou
pojaty do jednotného regulačního obvodu Velké
Prahy, který má býti uskutečněn
také zvláštním zákonem. Jinak
by se mohlo státi, že by mohla býti udělena
koncesse pro některou obec na obvodu, jestliže by
týž nebyl přesný.
Dobrozdání věnuje větší
pozornost též požadavku navrhovatelů,
aby nebyly povolovány ani změny při soukromých
firmách koncessi již provozujících a
poukazuje na případy, kdy do firmy společenské,
nemající koncessi, nastupuje za jednoho vystouplého
společníka jiný, aniž potřeba
k tomu nové koncesse, nebo nějakého schválení,
nebo povolení úřadů živnostenských,
kde tedy koncesse nebude moci nikdy zaniknouti a bude ohrožovati
účel celého tohoto zamýšleného
zákona a žádá, aby bylo přímo
žádáno, že nejsou přípustny
osobní změny v soukromých společnících
ve firmách již koncessi provozujících,
vyjmouc schválení zástupce podle § 55.,
resp. 56. odst. 7. ž. ř. Z toho důvodu požaduje
dobrozdání také zaklausulování,
že provedením zákona pověřuje
se také ministr spravedlnosti, poněvadž
bude musiti soud vedoucí rejstřík obchodní
zamítati případné změny v rejstříku.
V celku však poukazuje na to, že není vhodno
v této době, kdy končí období
Národního shromáždění,
takovýmto způsobem záplatovati živnostenský
řád, který bude musiti zajisté co
nejdříve ve svém celku býti úplně
změněn, a to tím spíše, když
v intencích celého zákona postačí
dáti vnitřní pokyn zem. správám
politickým, aby v případech zřetele
hodných neudělovaly již nových koncessí
pohřebních.
Z těchto důvodů jest zřejmo, že
jest nutno pro tuto dobu ponechati volné úvaze všech
činitelů v úvahu přicházejících,
jest-li pohřebnictví do oboru své působnosti
v této době pojati míní. Důvody
tyto přivádějí živnostenský
výbor k přesvědčení, že
ministerstvo obchodu musí býti požádáno,
aby ve shodě s ministerstvem vnitra a národní
osvěty, zdravotnictví i spravedlnosti záležitost
pohřebnictví prozkoumalo a změnu živn.
řádu podle návrhu výše uvedeného
provedlo.
Živnostenský výbor usnáší
se na podání této resoluce:
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti:
Ministerstvo obchodu se žádá, aby ve shodě
s ministerstvem vnitra, ministerstvem národní osvěty,
zdravotnictví i spravedlnosti o změně §
21. lit. g) novelly živ. řádu ze dne 5. března
1907, č. 26 ř. z., o provozování podniků
pohřebních uvažovalo, a novelu k živn.
řádu v tomto směru Národnímu
shromáždění co nejdříve
ke schválení předložilo. Než změna
tato provedena bude, žádá se ministerstvo obchodu,
aby vydalo vnitřní pokyn zemským správám
politickým, aby neudělovaly již nových
koncessí pohřebních.