Ministerstvo spravedlnosti předložilo návrh
zákona hlavně z toho důvodu, aby nařízení
ze dne 24. dubna 1919, č. 223, které pozbylo platnosti
koncem roku 1919, bylo nahrazeno zákonným ustanovením.
Na rozdíl od vládního nařízení
navrhuje se v návrhu zákona o ochraně zaměstnancův
užívajících bezplatných bytů,
by také zaměstnanci zemědělští
byli pojati do ochrany zákona před libovolným
vypovídáním z bytů. Kdežto v
původním nařízení v §
6. ustanoveno, že tento zákon se nevztahuje na zaměstnance
v zemědělských podnicích, je v návrhu
zákona toto ustanovení vypuštěno.
Výbor sociálně-politický jednal o
tomto návrhu dne 9. a 13. ledna a při tom nezabýval
se ani tak obšírně obsahem celého zákona,
jako spíše námitkami zástupce ministerstva
zemědělství a zástupců republikánské
strany, kteří žádali, by ustanovení
o zemědělských zaměstnancích
bylo vypuštěno, ježto by nebylo správno
zasahovati do poměrů v zemědělské
produkci vázáním zaměstnavatelů
na výpověď u okresních soudů.
Naproti tomu namítáno velmi vážně,
že poměry vyžadují takové ochrany
zákona, by proti zvůli jistých zaměstnavatelův
i v zemědělství mohlo jí býti
použito. Čím víc ochrany bude míti
dělnictvo zemědělské, tím spíše
přilne k zemědělské práci.
Jinak ochrana zaměstnanců, kteří při
svém zaměstnání užívají
bytů továrních a jiných, je nutna
v době, kdy je nedostatek práce, a poměry
jsou neurovnány. Tu zákon musí zasahovat
a slabším vrstvám musí býti poskytnuta
možnost své námitky přednést
u nestranné instance, a tou jistě jsou naše
soudní úřady.
Sociálně-politický výbor učinil
v předloze pouze nepatrné změny jako: V §
3. v 2. odst. v prvé větě místo slova
vykonává ponecháno slovo »vykoná«.
§ 4. prodloužen o tento dodatek: »..., avšak
nesmí se tak státi z důvodů mzdového
a pracovního hnutí«. Do § 6. za slovo
přeložení vsunuta »,« a slovo »propuštěni«.
§ 7. pozměněn tím, že místo
1. ledna 1920 dáno »14 dní po vyhlášení«
a citováno též nařízení
»ze dne 23. prosince 1919, č. 674 sb. zák.
a nař.«. V první větě posledního
odstavce vsunuta za slovo »kdy«, slova »tento zákon«.
Ostatní §§ jakož i nadpis zákona
schváleny beze změny.
Proto navrhuje výbor sociálně-politický:
Národní shromáždění, račiž
návrhu tomuto dáti ústavní schválení.
Po dobu bytové nouze může zaměstnavatel
vypověděti pracovní smlouvu zaměstnanci,
který podle smlouvy používá místo
mzdy neb její částí bezplatného
bytu a pro něhož neplatí zákon o ochraně
nájemců (domovníkům, vrátným
a pod.) jen z důležitých důvodů
se svolením okresního soudu, v jehož obvodu
jest byt.
Příčiny takové jsou:
1. chová-li se přes napomenutí zaměstnanec
neslušně, urážlivě nebo hrubě
k zaměstnavateli neb osobám v domě bydlícím
nebo nezabrání-li, aby se tak nechovali členové
jeho rodiny;
2. vede-li pohoršlivý nebo nemravný život,
anebo zanedbává-li, byv napomenut, po delší
dobu konati převzaté práce nebo jinak plniti
své povinnosti;
3. nemůže-li konati svěřených
prací.
Výpověď lze dáti jen na dobu stanovenou
nebo v místě obvyklou pro výpovědi
nájemních smluv.
Zaměstnavatel musí učiniti písemně
neb protokolárně svůj návrh u okresního
soudu, v § 1. naznačeného, uvésti v
něm vedle označení bytu dobu, po kterou výpověď
dává a důvod a nabídnouti jeho osvědčení.
Soud, vyslechna při nařízeném roku
odpůrce, vykoná v nesporném řízení
potřebná šetření, rozhodne usnesením,
zda připouští výpověď a
uzná-li na ni, vyřkne, po kterou dobu jest účinnou.
Uplynula-li výpovědní lhůta smluvená
nebo v místě obvyklá v době, kdy usnesení
prohlašuje, určí její účinnost
tak, jako by výpověď byla dána v následující
výpovědní lhůtě.
Usnesení jest účinným prohlášením,
při roku, nebo bylo-li vydáno po konaném
šetření bez nového roku, doručením;
doručí se jen na žádost strany nebo
nebyla-li přítomna. Do usnesení lze si stěžovati
do 8 dnův od prohlášení, neb od doručení
nepřítomné straně, ke sborovému
soudu 1. stolice; další opravný prostředek
se nedovoluje. Vypovězenému náleží
při výslechu všechny své námitky
uplatniti, jinak jsou vyloučeny.
Usnesení, nabyvší právní moci,
nahrazuje platnou výpověď.
Řízení provede soudce, kterému náleží
jinak rozhodovati ve sporech toho druhu. O útratách
rozhodne podle zásad sporného řízení.
Jsou-li tu jiné důvody, které z viny zaměstnancovy
opravňují zrušiti před časem
námezdní poměr, jest volno zaměstnavateli
domáhati se okamžitého jeho zrušení
a vyklizení bytu i mimo období, v § 2. stanovené,
avšak nesmí se tak státi z důvodů
mzdového a pracovního hnutí.
Protokoly a podání podléhají poplatkům
určeným pro sporné řízení;
z usnesení zaplatiti jest poplatek rovnající
se polovičnímu rozsudečnému, které
by podle hodnoty předmětu bylo zaplatiti.
Tato ustanovení se nevztahují na veřejné
zřízence, kteří mají bezplatný
služební byt a byli služebně přeloženi,
propuštěni nebo do výslužby dáni.
Zákon nabývá účinnosti 14 dní
po vyhlášení a nastupuje místo nařízení
ze dne 24. dubna 1919, č. 223 sb. zák. a nař.
a ze dne 23. prosince 1919, sb. zák. a nař.
Vláda se zmocňuje, aby nařízením
vyhlásila, kdy tento zákon pozbude platnosti. Po
dobu jeho působnosti obmezena jest vypověditelnost
poměru podle zákona o domovnickém poměru.
Zákon tento provésti náleží ministrům
spravedlnosti a sociální péče.