Ministru národní obrany přísluší
právo podle volného uvážení přejímati
bývalé rakouské, uherské a rakousko-uherské
vojenské gážisty do vojenského svazku
jako československé vojenské gážisty.
Nepřevezme-li ministr národní obrany do vojenské
činné služby jakožto gážisty
vojenských osob z povolání, poskytne jim,
jestliže nejpozději dnem 1. ledna 1910 získaly
a od té doby nepřetržitě měly
domovské právo v některé obci československé
republiky, při skutečné služební
době až do 5 let na jejich žádost odbytné
ve výši jednoroční gáže
dne 28 října 1918 požívané; činí-li
skutečná služební doba více než
5 let, méně však než 10 let, poskytne
se jim na jejich žádost odbytné ve dvojnásobné
výši roční gáže dne 28.
října 1918 požívané.
Nepřevzatým vojenským lékařům
kterým byly studijní výlohy vojenskou správou
nahrazeny, poskytne se na jejich žádost odbytné
pouze tehdy, odsloužili-li si již 7 let podle převzatého
závazku; odbytné činí v tomto případě
dvojnásobnou roční gáži dne 28.
října 1918 požívanou.
Činí-li konečná skutečná
služební doba nejméně 10 let, poskytnou
se nepřevzatým vojenským gážistům
na jejích žádost a podle jejich volby buď
zaopatřovací požitky podle vojenských
zaopatřovacích zákonův a nařízení
dne 28. října 1918 v bývalé monarchii
rakousko - uherské platných, avšak v nejvyšší
výměře VI. tř. hodnostní, aneb
odbytné ve dvojnásobné výší
roční gáže dne 28. října
1918 požívané, aniž by musily prokazovati
svoji nezpůsobilost ke službě. Podle těchto
zásad budou poskytnuty i zaopatřovací požitky
pozůstalým po osobách, jimž byly podle
tohoto odstavce zaopatřovací požitky přiznány.
Nároku na odbytné nemá, kdo je již před
působností tohoto zákona jakýmkoliv
způsobem obdržel.
Nárok v předchozích odstavcích uvedený
přísluší vojenským osobám
z povolání tam vypočteným, které
teprve po 1. lednu 1910 nabyly domovského práva
v některé obci československé republiky,
jestliže jim československá státní
příslušnost byla na jejich žádost,
podanou do propadné lhůty vládou nařízené,
výslovně přiznána.
Vojenským osobám z povolání, v předchozích
odstavcích uvedeným, které se na základě
opce ve smyslu mírových smluv vykonané stávají
československými státními příslušníky,
nároky v tomto paragrafu uvedené nepřísluší.
Nárok na odbytné nebo zaopatření podle
§ 2. tohoto zákona přísluší
za předpokladu příslušnosti tam uvedené
též vojenským gážistům do
československých vojenských služeb již
převzatým, kteří byli ze služebních
důvodů do jednoho roku ode dne návratu ruských
legií, kterýžto den bude nařízením
vlády stanoven, z činné služby propuštěni;
pro vyměření odbytného jest v tomto
případě rozhodnou posléze požívaná
gáže a pro zaopatření jích a
jejich pozůstalých vojenský zaopatřovací
zákon v době propuštění platný.
Nároku podle § 2. nemají vojenské osoby
z povolání, které byly na základě
trestního řízení podle ustanovení
mírových mluv provedeného, uznány
vinnými. že se dopustily činů příčících
se zákonům a zvykům válečným.
Rovněž pozbývají nároku toho
vojenské osoby z povolání v § 2. uvedené,
jimž do jednoho roku po návratu ruských legií
do vlasti (§ 3.) bude prokázáno, že buď
za války poškodily československý národ
nebo jeho příslušníky jednáním,
svědčícím o jejich zášti
proti československému národu, nebo se snažily
pronásledováním československého
národa neb jeho příslušníků
nabýti nějakých zvláštních
osobních výhod a prospěchů.
Byly-li osoby v prvém a druhém odstavci uvedené
již do služeb československé republiky
přijaty, propustí se bez jakýchkoliv nároků
na zaopatření; jen za neobyčejné zásluhy
v boji československé republice prokázané
jest výjimka přípustna.
Řízení podle odstavce druhého, v němž
musí býti poskytnuta obviněnému možnost
podati vysvětlivky a případné námitky,
jakož i provésti potřebné důkazy,
upraveno bude nařízením.
Osobám, kterým byly přiznány vojenské
zaopatřovací požitky bývalým
státem rakouským, uherským nebo mocnářstvím
rakousko-uherským, poskytne československá
republika tyto požitky podle vojenských zaopatřovacích
zákonův a nařízení bývalé
monarchie dne 28. října 1918 platných, nejvýše
však ve výši VI. třídy hodnostní,
jestliže nejpozději dnem 1. ledna 1910 získaly
a od té doby nepřetržitě měly
domovské právo v některé obci československé
republiky.
Totéž platí o osobách v odstavci prvém
uvedených, které teprve po 1. lednu 1910 získaly
domovské právo v některé obci československé
republiky, jestliže jich československá státní
příslušnost byla na jejich žádost,
podanou do propadné lhůty vládou nařízené,
výslovně uznána.
Nárok na zaopatření proti československé
republice nepřísluší osobám v
odstavcích předešlých uvedeným,
které se na základě opce ve smyslu mírových
smluv vykonané stávají československými
státními příslušníky.
Nárok na zaopatření nemají osoby v
§ 5. uvedené, které byly uznány na základě
trestního řízení podle mírových
smluv provedeného vinnými, že se dopustily
činů, příčících
se zákonům a zvykům válečným,
anebo jimž bude do jednoho roku (§ 3.) po návratu
ruských legií prokázáno, že se
dopustily jednání v druhém odstavci §
4. naznačeného; zaopatřovací požitky,
jež jim byly na účet československé
republiky již vyplaceny, musí vrátiti.
Veškeré gáže pro vyměření
odbytného neb zaopatřovacích požitků
podle tohoto zákona rozhodující, budou přezkoumány
a v případech mimořádného a
poměry neodůvodněného postupu za války
na výši normálním postupem dosažitelnou
sníženy.
Provésti tento zákon přísluší
ministru národní obrany v dohodě se súčastněnými
ministry.
Vláda předložila svého času Národnímu
shromáždění osnovu zákona o přejímání
státních úředníkův a
zřízenců, jakož i úředníkův
a zřízenců státních podniků.
(Tisk č. 7.)
V osnově té bylo do § 4. pojato ustanovení:
»Vláda má právo do jednoho roku ode
dne vyhlášení tohoto zákona propustiti
bez jakýchkoliv nároků, nebo do výslužby
dáti úředníky a zřízence
státní, třeba slib vykonali. Postižený
úředník má na vůli do 14 dnů
ode dne doručeného usnesení podati vládě
skrze svého bývalého představeného
výklad o své dosavadní činnosti a
udati důvody, pro které soudí, že se
mu propuštěním stala křivda.«
Ústavní výbor, jednaje o této osnově
změnil § 4. takto:
»Zvláštním zákonem upraví
se právo vlády ve výjimečných
případech propustiti ze služby do jednoho roku
od platnosti zákona počínajíc, jednotlivé
zaměstnance, pokud byli ve službě již
před 28. říjnem 1918, i z jiných důvodů.
než stanoví služební pragmatika.«
Při tom ústavní výbor podle zprávy
ze dne 28. ledna 1919, tisk č. 424, vycházel z názoru,
že jest sice nesporným právem nové republiky
zbaviti se všech elementů, jež ve sboru státních
zaměstnanců za staré vlády namnoze
z důvodů osobního prospěchářství
vystupovali proti českému národu že
však výkon tohoto práva, jež tak hluboce
zasahuje do existence zřízenectva, musí býti
zevrubně upraven, aby bylo vyloučeno jeho zneužívání
na př. z důvodů stranicko-politických
a zabráněna každá nespravedlivost. Při
tom bylo výslovně podotčeno, že právo
toto vládě vyhrazené jest rázu výjimečného
a proto i časově, to jest na rok od platnosti recte
působnosti zákona o přejímání
státních úředníků a
zřízenců obmezeno.
Zákon zmíněný byl v textaci ústavním
výborem navržené bez námitek jednohlasně
přijat.
Na základě toho vypracovalo ministerstvo vnitra
osnovu zákona o pensionování a propuštění
státních zřízenců, již
předložilo dne 15. března 1919 pod č.
j. 8728 (1919/3) ministerské radě k projednání.
Jak v důvodové zprávě výslovně
se podotýká, přiklonilo se ministerstvo vnitra
v novém návrhu plně k názorům
ústavního výboru.
V § 1. uvedené osnovy stanovilo ministerstvo vnitra,
že ústřední úřady jsou
oprávněny do jednoho roku od účinnosti
tohoto zákona dávati do výslužby anebo
ze služby bez jakýchkoli
nároků propouštěti státní
úředníky a zřízence, kteří
do 28. října 1918 byli ve službách státu
rakouského, nebo mocnářství rakousko-uherského,
jakož i úředníky a zřízence
podnikův a fondů těchto států,
jestliže se za války ve své úřední
činnosti z vlastního popudu
dopustili jednání, jež
podle daných poměrů
svědčí buď o vysloveně
nepřátelském smýšlení
proti československému národu,
anebo o snaze nabýti z pronásledování
československého národa a jeho příslušníků
nějakých zvláštních osobních
výhod a prospěchů.
Proti osnově této podalo ministerstvo spravedlnosti
jisté námitky, takže konečně
byla osnova ve změněné textaci v ministerské
radě dne 23. dubna 1919 schválena a předložena
Národnímu shromáždění
k projednání.
Text této nové vládní osnovy odchyluje
se v mnohém od původní vládní
předlohy. Tak obsahuje § 1. omezení »nejsouce
k tomu vázáni ani služebními předpisy
ani zákony neb platnými nařízeními«,
dále vylučuje použití nového
zákona na soudcovské úředníky,
v § 2. stanoví fakultativní možnost vyžádati
si vyjádření příslušné
disciplinární komise (nikoli obligatorně).
Tato vládní předloha projednávána
byla v ústavním výboru, při čemž
došel vládní návrh částečné
pozměny.
Podle § 2. návrhu ve stylisaci ústavního
výboru má ustanovení § 1. odst. 1. platiti
obdobně i o osobách vojenských.
Podle toho by byl ústřední úřad,
t. j. ministerstvo národní obrany, oprávněno
dávati do konce června 1920 do výslužby
neb ze služby bez jakýchkoli nároků
propouštěti důstojníky (vojenské
osoby), kteří do 28. října 1918 byli
ve službách státu rakouského, neb mocnářství
rakouskouherského, jestliže se zjistí, že
tito důstojníci (vojenské osoby) se za války,
nejsouce k tomu vázáni ani služebními
předpisy, ani zákony nebo platnými
nařízeními, dopustili jednání,
jež podle daných poměrů svědčí
buď o výslovně nepřátelském
smýšlení proti československému
národu, nebo o snaze nabýti z pronásledování
československého národa a jeho příslušníků
nějakých zvláštních osobních
výhod a prospěchů.
S ustanovením tímto nemohlo by ministerstvo národní
obrany projeviti souhlas a to z těchto důvodů:
1. Ustanovení toto jest příliš mírné
a nevystihovalo by všech případů, kdy
bývalý rakouský (uherský) důstojník
jest nehoden státi se československým důstojníkem,
rep. kdy by se odporučovalo nepřiznati mu nároky
pensijní atd. oproti československému státu.
Dá se čekati, že se takový důstojník
vždy úspěšně obhájí
námitkou, že »byl k tomu vázán
služebními předpisy, neb zákony, neb
platnými nařízeními«.
2. I v těch případech, jichž skutkovou
povahu bylo by lze subsumovati pod jednání v §
1. popsané, nebylo by lze práva ústředního
úřadu použíti, přišlo-li
by jednání na jevo teprve po měsíci
červnu 1920, na př. až po návratu ruských
legií. Při tom se poznamenává, že
ruští legionáři mají mnohý
usvědčující materiál proti
jednotlivcům po ruce, jehož by však nebylo lze
použíti, kdyby byla možnost omezena časově
až po měsíc červenec 1920.
3. Ustanovení zmíněné jest i potud
nebezpečno, že by se na základě něho
snažili mnozí argumentovati a contrario, že nedopustili-li
se žádných jednání, jež
podle daných poměrů svědčí
buď o výslovně nepřátelském
smýšlení proti československému
národu, nebo o snaze nabýti z pronásledování
československého národa a jeho příslušníků
nějakých zvláštních osobních
výhod a prospěchů, resp. dopustili-li se
jich sice, avšak z toho důvodu, poněvadž
byli k tomu vázáni služebními předpisy,
zákony a platnými nařízeními,
mají nárok na to, aby byli přijati do svazku
československé armády, jakožto gážisté.
To by odporovalo však naprosto dosavadní praxi, jakož
i snaze po očistě armády a bylo by s to působiti
nepříznivě v řadách mužstva
i ostatního důstojnictva. Ministerstvo národní
obrany musí na tom trvati, že přejímání
do československé armády býv.
rak., uher. neb rak. uher. gážistů spadá
do jeho kompetence a že tu musí postupovati podle
volného uvažování podle individuelního
vyšetření charakteru a mravní způsobilosti
uchazečů, jakož i se zvláštním
zřetelem k potřebám a organisaci armády.
Za účelem individuelního zkoumání
způsobilosti zřídilo si ministerstvo národní
obrany pomocný orgán, jménem osobní
a stížnostní komise, jež na základě
sneseného materiálu činí konkrétní
návrhy, zda-li uchazeč vyhovuje podmínkám
státi se československým gážistou.
4. Osnova nepojímala by ostatně býv. uherských
(honvédských) důstojníků (vojenských
osob).
5. Osnova neposkytovala by možnosti zbaviti pensí
osoby vojenské, již za bývalé vlády
do pense dané a těžce se na našem národě
provinivší.
6. Osnova tato podle svého důvodu vzniku byla vypracována
jedině pro civilní státní zřízence
a nehodí se vůbec pro osoby vojenské, o nichž
nebyl vydán ještě žádný
zákon, analogický zákonu ze dne 7. února
1919, č. 74. sb. zák. a nař.
7. Ustanovení toto nebylo by konečně s to,
rozřešiti celý komplex sporných otázek
přejímání býv. rak., uher.
neb rak. uher. důstojníků se týkajících,
ba vypadlo by dokonce z rámce zamýšleného
řešení.
Z důvodů těchto nelze osnovu o státních
zaměstnancích rozšířiti na osoby
vojenské, nýbrž pro osoby vojenské dlužno
vydati zákon zvláštní, jenž by
upravil současně všechny důležitější
otázky, týkající se důstojnictva
býv. rakousko-uherské armády.
Předložená osnova má právo tyto
otázky řešiti.
Ministerstvo národní obrany nepotřebuje zdůrazňovati,
že osnova tato jest velice akutní; její předložení
bylo již ohlášeno též v odpovědi
ministra národní obrany na dotaz členů
N. S. Zeminové, Laubeho, Maxy a soudruhů o přejímání
důstojníků do československé
armády.
Povšechně možno ještě poznamenati,
že podle ustanovení § 216. Saint-Germainské
mírové smlouvy »nemohou poživatelé
vojenských platů odpočinkových od
bývalého mocnářství rakousko-uherského,
kteří byli uznáni neb stali se mírovou
smlouvou příslušníky jiného státu
než Rakouska, pokud se týká jich odpočinkových
platů, požadovati nic na vládě rakouské«.
S druhé strany však nesluší přehlédnouti,
že československá republika není žádným
právním sukcessorem bývalé monarchie;
ze základního pojetí smlouvy SaintGermainské
a z různých jejich ustanovení vyplývá,
že za právní nástupce mocnářství
rakousko-uherského pokládají se nynější
Rakousko a Uhersko. Nemá tudíž československá
republika žádného právního ani
mezinárodně uloženého závazku
postarati se o všechny býv. rakouské vojenské
gážisty, domovským právem do našeho
státu příslušející, bez
rozdílu a za každou cenu. Jest zajisté nemyslitelno,
aby československé republice připadli na
obtíž její největší nepřátelé,
kteří se těžce za války proti
československému národu provinili.
Z této základní myšlenky předložená
osnova vychází.
K odůvodnění jednotlivých ustanovení
se ještě poznamenává:
Ustanovením tímto má se dostati zákonného
podkladu samozřejmě dosavadní praxi, že
ministerstvo národní obrany může podle
volného uvážení přejímati
do činné služby jakožto československé
gážisty vojenské osoby aktivního stavu
bývalé rakousko-uherské armády. Již
ve všeobecném odůvodnění bylo
k tomu poukázáno, že ministr národní
obrany zřídil si k individuelnímu projednání
přihlášek bývalých rakouských,
uherských a rakouskouherských gážistů
a pensistů vojenských t. zv. osobní a stížnostní
komisi, jež o každé přihlášce
provádí podrobné šetření
a podle jeho výsledku činí konkrétní
návrhy stran přijetí žadatele; návrhy
této komise bývají přezkoumány
ještě komisí revisní. Konečné
rozhodnutí vydává ovšem ministr národní
obrany sám.
Ustanovením tímto má se dostati jakéhosi
materielního zaopatření vojenským
gážistům do služeb československé
armády nepřevzatým.
Osnova vychází ze zásady, že teprve
po dosažení 10leté efektivní služby
lze přiznati nepřevzatým gážistům
nárok na trvalé zaopatřovací požitky,
jaké by jim podle vojenského zákona zaopatřovacího
ze dne 27. prosince 1875, č. 158 ř. z., resp. příslušného
uherského zákona v den vzniku československého
státu platného příslušely, kdyby
byli podle tohoto zákona pro nezpůsobilost do výslužby
dáni. Ovšem nepokládá osnova za potřebné
nésti pense v celé jejich výšce, nýbrž
navrhuje převzíti nejvýše pense VI.
třídy hodnostní. Gážistům
vyšších tříd hodnostních
by se tudíž vyměřily pouze zaopatřovací
požitky VI. třídy hodnostní. Nemají-li
nepřevzatí gážisté dosud deseti
effektivních let služebních, pak nelze jim
zajisté poskytnouti žádného trvalého
pensijního zaopatření, nýbrž
lze jim přiznati pouze nárok na určité
odbytné, pro něž se navrhuje podle norem pro
státní zaměstnance platných - jednoroční
gáže při skutečné služební
době do 5 let a dvojnásobná roční
gáže při skutečné služební
době od 5 do 1 0 let. Pro vojenské lékaře
vojenských stipendií požívavší,
bylo dlužno stanoviti výjimku, odůvodněnou
závazkem k 7leté službě, jejž na
sebe převzali.
Nárok na odbytné nemá příslušeti
vojenským gážistům, kteří
je již před platností tohoto zákona
jakýmkoli způsobem od kteréhokoli státu
obdrželi.
Ministerstvu národní obrany jest známo, že
republika rakouská vyplácela všem vojenským
gážistům býv. mocnářství
dosti značné odbytné, prohlásili-li
se pro německo-rakouskou republiku. Jest zajisté
zcela odůvodněno, aby osobám, které
takto odbytné přijaly, byl jakýkoli nárok
na odbytné oproti našemu státu odepřen.
Pokud se týče státní příslušnosti,
byl v osnově vzat zřetel na příslušná
ustanovení mírových smluv; vojenským
gážistům, kteří na základě
opce ve smyslu mírových smluv stanou se příslušníky
naší republiky, nárok na odbytné, resp.
pensi přiznati nelze.
Podotýká se, že navrhovaným ustanovením
bude konečně materielní stránka otázky
vojenských gážistů býv. mocnářství
rozřešena. Finanční efekt tohoto návrhu
přesně uvésti nelze. Lze však tvrditi,
že se tím ulehčí státním
financím, ježto tím odpadne pro československou
republiku placení gáží nepřevzatým,
avšak řádně se přihlásivším
gážistům neslovanských národností;
neboť osobám takovým vyplácí
až dosud československá republika čistou
gáži, ačkoli žádné služby
nekonají. Zredukováním vyšších
pensí na maximální výši VI. třídy
hodnostní docílí se ročně jistě
úspory.
Ustanovení toto jeví se potřebným
z toho důvodu, že bude musiti patrně československá
vojenská správa ze služebních (organisačních)
důvodů přikročiti k přeložení
mnohých gážistů do neaktivity, které
po převratu do svých služeb již převzala.
Toto propuštění z činné služby
bude zvláštně nutným, až bude provedena
definitivní organisace branné moci v rámci
nového branného zákona a až po návratu
ruských legií do vlastí bude možno přesně
stanoviti, jak velikým počtem důstojníků
československá republika disponuje. Aby však
poměr důstojnický nabyl jisté stability,
a aby nebyl důstojník trvale vysazen možnosti
býti kdykoli propuštěn, navrhuje se časové
omezení zmíněného propuštění
a to na jeden rok ode dne návratu ruských legií,
jak bude ministerstvem národní obrany stanoven.
Do té doby bude definitivní organisace československé
branné moci jistě provedena a důstojnický
sbor již doplněn.
Jest přirozeno, že osobám podle tohoto paragrafu
z činné služby propuštěným,
musí se dostati - podle délky efektivní služby
- buď odbytného neb pensijního zaopatření.
Pro vyměření odbytného sluší
ovšem v tomto případě vzíti za
základ posléze požívanou gáži
a případnou pensi dlužno vyměřiti
podle vojenského zaopatřovacího zákona,
který bude v době propuštění
z činné služby v platnosti.
Podotýká se, že propuštění
v tomto paragrafu normované jest přípustno,
ježto přijetí gážistů z
povolání do československé armády
se dálo až dosud s podmínkou, že to nebude
v odporu s budoucí organisací československé
branné moci.
Ustanovení prvního odstavce má na mysli článek
173. mírové smlouvy SaintGermainské a článek
228. mírové smlouvy Versaillesské, podle
nichž osoby, dopustivší se za války činů
příčících se zákonům
a zvykům válečným, mohou býti
postaveny před vojenské soudy; budou-li uznány
vinnými, jest zajisté spravedlivo, aby tím
pozbyli i jakýchkoli nároků, které
by jim jinak tento zákon poskytoval.
Druhý odstavec normuje další případ,
kdy se nárok na odbytné, resp. zaopatření
pozbývá, totiž případ kvalifikovaného
nepřátelství oproti československému
národu. Jest potřebí, aby skutková
povaha byla co nejpřesněji stanovena, by nemohlo
býti ustanovení tohoto zneužíváno.
Osnova navrhuje ustanovení odlišná od osnovy
o propuštění státních zaměstnanců
na československém národě se provinivším;
podle přiložené osnovy jsou možny dva
případy:
a) Poškození československého národa
neb jeho příslušníků za války,
jež se stalo jednáním, svědčícím
o zášti, t. j. o zvláštní nenávisti
k československému národu;
b) snaha - byť i bezvýsledná - z pronásledování
československého národa neb jeho příslušníků
za války nabýti nějakých zvláštních
výhod a prospěchů pro sebe neb svoje příslušníky.
Jest přirozeno, že výjimečný
ráz tohoto opatření, jakož i dalekosáhlost
jeho následků vyžaduje, aby v řízení,
které se zavede, byla obviněnému poskytnuta
možnost podati vysvětlivky a případné
námitky a provésti potřebné důkazy,
ostatně může býti přenechána
detailní úprava tohoto řízení
cestě nařizovací.
Ježto se mohlo státi, že do služeb československé
republiky byli již převzati gážisté,
již dopustili se některých z jednání
v tomto paragrafu popsaných, jest dlužno v zájmu
očisty stanoviti, že takoví gážisté
budou bez jakýchkoli nároků na zaopatření
propuštěni, leda že by byli československé
republice v boji (na Slovensku) prokázali neocenitelné
služby a tím se sebe smyli skvrnu na nich lpící.
Poznamenává se, že důstojníky
justiční jako soudce možno v těchto
případech propustiti jen pokud nejsou nesesaditelni,
platíť pro důstojníky pro justiční
službu jako soudce podle novelovaného § 26. vojenského
trestního řádu, pokud jde o sesazení
z úřadu, prozatímního sproštění
služby a dání na odpočinek táž
ustanovení jako pro soudce civilní. S ohledem na
třetí odstavec § 6. zákona ze dne 21.
prosince 1867, č. 144 říš. zák.
o moci soudcovské, jímž možnost přesazení
a dání na odpočinek u soudů uznána
jest po dobu změny organisace soudní, jakož
i na zákon se dne 2. listopadu 1918, č. 6 sbírky
zákonů a nařízení, podle něhož
oba 2 let po vyhlášení tohoto zákona
platí pro řádné soudy I. a lI. instance
za dobu jich organisace, mohou do 4. listopadu 1920 býti
přesazeni neb dáni na odpočinek soudci civilní.
Proto lze propustiti z důvodů v tomto §u uvedených
důstojníky justiční jako soudce rovněž
pouze do 4. listopadu 1920. Ovšem u posléz jmenovaných
jest možnou na rozdíl od civilních soudců
vždycky přesaditelnost a tudíž po případě
i přesazení z funkce soudcovské, čímž
by ovšem zanikla i svrchu uvedená nesesaditelnost.
Ustanovením tímto přejímá náš
stát na sebe zaopatřovací požitky, jež
jeho příslušníkům příslušely
oproti bývalé monarchii, ovšem opět
pouze v maximální výměře požitků
VI. třídy hodnostní.
Závazek tento náš stát de facto již
převzal a jej též plní, ustanovením
tímto nastane navrhovanou redukcí pensí jistá
finanční úleva.
Lze poukázati na poznámky k odstavci 4.
Ježto se stalo, že za války bylo mnoho »mimořádných
postupů a povýšení«, jichž
se dostalo jednotlivcům, obzvláště se
v bývalé monarchii a namnoze též v boji
proti československému národu osvědčivším,
jeví se potřebným, aby všechny tyto
mimořádné postupy a povýšení
byly přezkoumány a aby za základ pro vyměření
odbytného a pensi podle navrhovaného zákona
byly vzaty jen ty gáže, jež bylo lze normálním
postupem dosáhnouti.
Ve formálním ohledu se navrhuje, aby předloha
tato byla přikázána výboru brannému
a rozpočtovému s tím, aby o ní
do 8 dnů zprávu podaly.