Účelem hospodářských pokračovacích
škol jest, aby jednak po ukončení všeobecné
povinnosti školní prohloubily všeobecné
vzdělání mládeže venkovské,
nabyté na obecných a občanských školách,
jednak aby připravovaly mládež tu ku příštímu
životu praktickému tím, že doplňují
její vědomosti nejdůležitějšími
částmi nauky hospodářské, povznášejí
touhu k dalšímu zemědělskému
vzdělávání a jsou přípravou
k návštěvě nižších
odborných škol zemědělských.
Vyučování jest dvouleté a trvá
po celý školní rok. Vyučování
budiž v zimě převahou theoretické, v
létě praktické.
K návrhu školního výboru a vzhledem
k místním poměrům možno povoliti
zřízení III. ročníku, v němž
by se zejména některý specielní obor
hospodářský pěstoval.
Učebné předměty na pokračovacích
hospodářských školách jsou: řeč
vyučovací a písemnosti, počty s měřictvím
a s účetnictvím, základy výroby
zemědělské s naukou o přírodninách,
občanská nauka se správovědou, družstevnictvím
a pojišťováním, zdravověda s tělesnou
výchovou, po případě poučení
o průmyslu, živnostech a kreslení plánů.
Pro dívky vychovatelství a domácí
hospodářství. Vyučování
doplňujtež rozhovory, besídka, exkurse, výstavy
a praktická cvičení.
Hospodářská škola pokračovací
může býti zřízena, kde si toho
místní činitelé v souhlasu s odbornými
hospodářskými korporacemi přejí.
Obce, ležící na blízku místa,
kde pokračovací škola jest zřízena,
mohou k jejich žádostí býti spojeny
s místem školním v jeden obvod školní,
pokud návštěva školy vzhledem k vzdálenosti
obcí těch jest možnou.
Na hospodářských pokračovacích
školách mohou vyučovati učitelé
škol obecných a občanských, naukám
hospodářským pak takoví učitelé,
kteří podají průkaz o tom, že
jsou způsobilí, aby vyučovali těmto
naukám.
O zřízení, jakož i o zrušení
pokračovací školy hospodářské
rozhoduje ministerstvo zemědělství po slyšení
dotyčného zemského výboru, na Slovensku
po slyšení župního úřadu.
Vrchní správa pokračovacího školství
hospodářského náleží ministerstvu
zemědělství, které jmenuje k návrhu
školního výboru správce školy a
síly učitelské a pečuje vhodnými
prostředky o rozvoj pokračovacího školství
hospodářského.
Jakým způsobem má býti podán
průkaz způsobilosti vyučovati naukám
hospodářským, ustanoví ministerstvo
zemědělství.
Ministerstvo zemědělství vydá normální
statut a učebnou osnovu pro pokračovací školy
hospodářské.
Návštěva pokračovací školy
hospodářské tam, kde škola ta byla zřízena,
může býti ministerstvem zemědělství
prohlášena za povinnou veškeré mládeži
mužské i ženské ve věku od 14 let,
pokud nenavštěvovala nebo nenavštěvuje
jiného učiliště hospodářského
vyšší kategorie, nebo jiné střední,
neb odborné školy, aniž jinému než
hospodářskému zaměstnání
trvale se věnuje, a která bydlí v obvodu
od školy pokračovací 6 km.
Ministerstvo zemědělství může
tuto vzdálenost vzhledem k místním poměrům
snížiti.
Pokračovací škole hospodářské
má místní školní rada, nelze-li
nalézti jiných vhodných volných místností,
bezplatně propůjčiti místnosti i pomůcky
vyučovací školy obecné neb občanské
bez újmy pravidelného vyučování
na škole obecné neb občanské. Čas
i způsob užívání jich určí
příslušné úřady školní,
jimž vydána bude ministerstvem školství
a národní osvěty v dohodě s ministerstvem
zemědělství instrukce, směřující
co možná k největšímu podporování
těchto škol. Za příčinou praktického
vyučování v době letní budiž
každá pokračovací hospodářská
škola opatřena vhodným pozemkem a inventářem
potřebným ku praktickým cvičením.
Nebylo-li by lze užíti k tomuto účelu
školní zahrady, budiž potřebný
pozemek opatřen školní obcí, po případě
obcemi v obvod pokračovací hospodářské
školy spojenými. Nejmenší výměra
pozemku a rozvrh praktických cvičení budiž
ustanoven učebnou osnovou.
Věcný náklad pokračovací hospodářské
školy uhradí místní činitelé,
kteří opatří úhradu i osobního
nákladu, pokud není hražen subvencí
státní, z dotace ministerstva zemědělství
na pokračovací hospodářské
školy.
Sdruží-li se několik obcí v jeden obvod
školní, dohodnou se o společném nákladu,
jinak uhrazují náklad na hospodářskou
školu pokračovací podle výše přímých
daní předepsaných v dotyčných
obcích. Veškeré příspěvky
na zřízení a udržování
pokračovací školy hospodářské
plynou do školního fondu školy pokračovací.
Přímá správa školy náleží
místnímu školnímu výboru, který
je složen ze zástupce vlády, zemského
výboru, nebo župního úřadu, školní
obce, neb obcí, které se spojily za účelem
zřízení hospodářské
školy pokračovací v jeden školní
obvod, správce pokračovací školy, jednoho
zástupce učitelů školy, zvoleného
sborem učitelským a ze zástupcův oněch
činitelů, kteří se trvale zavážou
poskytovati škole na vydržování každoročně
nejméně 100 Kč.
Korporace a odborné hospodářské spolky,
které přispívají menší
částkou než 100 Kč ročně,
volí do místního školního výboru
jednoho společného zástupce. Školní
výbor volí ze svého středu předsedu
a pokladníka. Doba úřadování
členů školního výboru trvá
tři léta, po kterémž čase lze
každého člena opět voliti. Úřad
tento je četný a vykonává se zdarma.
Školní výbor činí veškerá
svá podání na základě svého
usnesení.
Školnímu výboru náleží:
a) podati ministerstvu zemědělství ke schválení
návrh organisačního statutu a učebné
osnovy, přizpůsobené místním
poměrům, pak rozpočty na zařízení
školy a její vydržování, jakož
i návrh jednacího řádu, a navrhovati
změnu jich ministerstvu zemědělství,
které jedině může změnit organisační
statut a učebnou osnovu;
b) překládati ministerstvu zemědělství
ku prozkoumání a schválení rozpočet
na vydržování hospodářské
školy pokračovací, jakož i ke konci každého
roku kalendářního závěrečné
účty o tom, jak všech příspěvků
na vydržování školy bylo užito;
c) obstarávati hospodářské a správní
záležitosti školy;
d) navrhovati ministerstvu zemědělství správce
školy a síly učitelské;
e) sdělávati výroční správy
školní a předkládati je ministerstvu
zemědělství;
f) pečovati o žádoucí inventář
a zejména o potřebné učebné
pomůcky, o školní pokusné pole, jakož
i o řádné jich udržování.
Vyučování na pokračovacích
školách hospodářských je pro
žactvo bezplatné.
Tímto zákonem mění se § 10. a
§ 59. zákona ze dne 2. května 1883, č.
53. ř. z., a nařízení ministerské
ze dne 10. dubna 1885, č. 1985, a § 48., č.
2., § 50. a § 52., 2. odstavec zákona uherského
z roku 1868, č. XXXVIII., a nařízení
uherského ministerstva školství, vydaného
v dohodě s uherským ministerstvem orby z roku 1896,
č. 60704, jakož i pozbývají platnosti
všechna ustanovení zákonův a nařízení,
pokud odporují tomuto zákonu.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení. Provedení tohoto zákona
náleží ministerstvu zemědělství
v dohodě s ministerstvem školství a národní
osvěty, jakož i s ministerstvem vnitra.
Venkovská mládež, vycházející
po dokončeném 14. roce věku ze školy,
ponechána je sama sobě. Kdežto mládež,
učící se řemeslům, povinna
jest choditi do živnostenských škol pokračovacích,
ostatní mládež, zejména zemědělská,
která nepokračuje ve studiu, zůstává
v ohledu dalšího vzdělání bez
povšimnutí. Zákon o školách obecných
ze dne 2. května 1883 ustanovil v § 10., že se
zvláštním zřetelem k potřebám
místním, mohou s jednotlivými školami
obecnými spojeny býti zvláštní
vyučovací běhy pro mládež, odrostlou
povinnosti školní. V § 59. téhož
zákona se ustanovuje, že přísluší
zemskému zákonodárství, aby o vyučovacích
bězích vydalo potřebná nařízení.
Otázka zákonného upravení pokračovacího
školství byla předmětem jednání
na sněmích zemských již záhy
po vydání citovaného zákona z r. 1883.
V Čechách na příklad bylo jednáno
o otázce zákonného upravení pokračovacího
školství na němu zemském již od
roku 1886, ale k vydání zákona nedošlo,
ježto vláda nedávala souhlasu k osnově
zákona. Poněvadž zákonná úprava
pokračovacího školství hospodářského
zemským zákonodárstvím nepřišla
k místu, upravila vláda zřizování
a vydržování pokračovacích hospodářských
škol nařízením ministerským ze
dne 10. dubna 1885, č. 1985, na podkladě dobrovolné
návštěvy hospodářských
škol pokračovacích a dobrovolného jich
zřizování. Osnova vyučovací
pro pokračovací hospodářské
školy upravena byla v Čechách výnosem
zemské školní rady z 5. dubna 1895, č.
9121, a na Moravě výnosem moravské zemské
školní rady ze dne 23. září 1875,
č. 21467. Vývoj hospodářských
škol v Čechách a na Moravě dál
se vzhledem k tomu, že zřizování jich
a rovněž i návštěva jich byla pouze
fakultativní, velmi zvolna a počet jejich byl velmi
malý. Tak na příklad v Čechách
bylo ve školním roce 1903/4 49 českých,
29 německých pokračovacích hospodářských
škol, kterýž počet stoupl v roce 1913
na 120 českých a 23 německých, klesl
však za války v roce 1918 na 23 českých
a 4 německé.
Na Moravě důsledkem válečných
poměrů byly v r. 1917 pouze dvě pokračovací
školy hospodářské a to 1 česká
a 1 německá.
Ve Slezsku nedošlo dosud vůbec ke zřízení
pokračovacích hospodářských
škol. Návštěva pokračovacích
škol hospodářských byla různá,
tak na příklad podle statistiky za školní
rok 1910/11 byli ve 104 školách celkem 974 žáci,
tedy připadá na jednu školu průměrně
19 žáků. Podobná návštěva
byla také na Moravě.
Náklad na hospodářské školy pokračovací
hrazen byl místními činiteli a zemským
fondem, který přispíval určitou částkou,
vyplácenou zemědělské radě,
by ji dále rozdělila pokračovacím
školám. Od státu povolovány byly hospodářským
školám pokračovacím subvence nepatrné.
Ve školním roce 1910/11 udělena byla v Čechách
státní podpora 4000 K, na Moravě povolována
byla vídeňskou vládou roční
subvence 800 K. Byl tu tedy nepoměrný rozdíl
vzhledem k podporám, jichž se dostávalo od
státu živnostenským pokračovacím
školám, tak na příkl. v roce 1910/11
povolena byla živnostenským školám pokračovacím
částka 525.900 K, od země 272.400 K, od okresů
141.670 K, od obchodních komor 111.787 K, od společenstev
175.784 K. Činil tedy náklad v uvedeném roce
na 300 pokračovacích škol živnostenských
přes 11/2 mil. korun.
Nepatrné finanční prostředky pokračovacích
škol hospodářských nedovolovaly poskytovat
učitelstvu těchto škol přiměřené
odměny, což zavinilo v neposlední řadě
úpadek pokračovacích škol. Má-li
býti povznesena návštěva hospodářských
škol pokračovacích, jest nezbytno zavést
obligatorní návštěvu těchto škol.
Kdežto pro ostatní povolání, zejména
řemeslná, je zaveden povinný průkaz
způsobilosti před nastoupením určité
živnosti, není dosud pro nastoupení povolání
zemědělcova nařízen pražádný
průkaz způsobilosti, ač povolání
zemědělcovo jest pro náš stát
z nejdůležitějších, a na zdárné
činnosti zemědělce závisí soběstačnost
naší republiky při zásobování
polními plodinami a stav naší zahraniční
bilance. Před válkou u srovnání s
hospodářskou produkcí Německa stáli
jsme velmi pozadu za Německem a jinými státy.
Intensivnějším hospodařením bylo
by možno dosíci mnohem většího
výnosu z půdy. K tomu pracovati možno v přední
řadě náležitým odborným
vzděláním rolnictva a zemědělského
dělnictva. Avšak dnešní poměrně
malý počet odborných škol zemědělských
neposkytuje dorostu zemědělskému dostatečné
příležitosti k odbornému vzdělání.
Proto je nutno vybudovati v naší republice hustou
síť nižších hospodářských
škol, započíti s nejnižším
článkem odborných škol hospodářských,
totiž pokračovacími hospodářskými
školami, které vyžadují poměrně
malého vydržovacího nákladu a mohou
umožniti nejširším vrstvám zemědělského
dorostu a zejména dělnictvu zemědělskému
odborné vzdělání. Aby pak této
příležitosti k odbornému vzdělání
co nejvíce bylo užíváno, rozhodlo se
ministerstvo zemědělství navrhnouti v osnově
zákona obligatorní návštěvu hospodářských
škol pokračovacích, které by bez nucené
návštěvy školní odkázány
byly na libovůli rodičův a často samého
žactva. Pokračovací školy průmyslové
a obchodní mají již podle § 75. a §
100. živnostenského řádu možnost
povinné návštěvy školní
a není nijakého důvodu, proč by totéž
nemělo platiti též o pokračovacích
školách hospodářských, neboť
by favorisování živnostenského dorostu
oproti dorostu zemědělskému nebylo na místě.
Povinnost návštěvy hospodářské
školy pokračovací musí ovšem jak
teritoriálně, tak i věcně být
omezena. V prvém směru bylo nutno určiti
jistý užší okruh, na který se vztahovati
má povinnost návštěvy, v druhém
směru bylo nutno vyloučiti všechny škole
odrostlé žáky, kteří navštěvují
jiný hospodářský ústav, co
do stupně vyšší, a kromě toho ty,
kteří se věnují trvale jinému
než hospodářskému zaměstnání.
Pro určení místního obvodu stanovena
byla zásada, že v povinnou návštěvu
nelze zahrnovati žáky z obcí vzdálených
více než 6 km od pokračovací školy.
V Uhrách zavedena byla povinná návštěva
hospodářských škol pokračovacích
již zákonem z roku 1868, XXXVIII, a nařízením
ministerským z roku 1896, č. 60704. Vedle obligatorní
návštěvy pokračovacích škol
hospodářských zavedena byla v Uhrách
i povinnost, zřizovati školy takové, kde obyvatelstvo
převážně se zabývá zemědělstvím,
a kde počet těch, kteří k návštěvě
pokračovací školy hospodářské
jsou povinni, dosahuje 40.
Ministerstvo zemědělství upustilo zatím
od úmyslu stanoviti v zákoně navrženém
povinnost zřizovati pokračovací školy
hospodářské, neboť jest si vědomo
toho, že se vývoj školství toho musí
díti povlovně a proto zatím ponechalo toliko
fakultativní zřizování pokračovacích
škol tam, kde místní činitelé
si přáti budou zřízení školy
pokračovací hospodářské. Mimo
to rozhodujícím byl i ohled na finance státní,
neboť překotné zřizování
pokračovacích škol na obligatorním podkladě
znamenalo by značné zatížení
pokladny státní. Další podmínkou
zdárného rozvoje pokračovacích škol
hospodářských je získání
odborně vzdělaných učitelů.
Ministerstvo zemědělství hodlá k tomu
cíli zříditi na nižších
středních hospodářských školách
po případě na vysoké škole zemědělské
zvláštní kursy pro učitelstvo škol
obecných a občanských, aby na kursech těch
bylo vzděláváno v naukách zemědělské
výroby.
Aby dostalo se co nejširším vrstvám zemědělského
dorostu odborného vzdělání, ponese
se snaha ministerstva zemědělství k tomu
cíli, aby také i na tomto podkladě fakultativního
zřizování povstal co největší
počet hospodářských pokračovacích
škol.
Podrobná úprava vyučování na
pokračovacích hospodářských
školách, zejména co do počtu hodin a
rozdělení na jednotlivé dny byla by provedena
nařízením.
Navrženou zákonnou úpravou pokračovacích
škol hospodářských nevznikly by té
doby státu žádné značné
výdaje, ježto by většinu nákladu
uhradili místní činitelé a to věcný
náklad úplně a osobní náklad
z větší části.
Ministerstvo zemědělství poskytovalo by školám
těm k částečné úhradě
osobního nákladu příspěvky
z dotace, vkládané do rozpočtu
ministerstva zemědělství pro pokračovací
hospodářské školy a jen v mezích
této dotace.
Návrh zákona bylo by přikázati výboru
kulturnímu s tím, aby o něm podal
zprávu ve lhůtě 5 dnů.