Do konce roku 1921 mohou býti ke službě při
ústředním úřadě nebo
při úřadě, který jest ústřednímu
úřadu bezprostředně přičleněn,
povoláni v případě nutné potřeby
i oni úředníci z administrativní konceptní
služby, kteří mají kratší
služební dobu než pětiletou, ale po celou
dobu své služby vykazují kvalifikaci velmi
dobrou. Povolání úředníka jest
však v takovém případě vyhraženo
ministerské radě.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem prohlášení a provedením jeho pověřují
se veškerá ministerstva.
Ústřední státní úřady
trpí velkým nedostatkem personálu. Úřednictvo,
jež převzato bylo z ústředních
úřadů bývalého Rakouska, nemůže
při vší námaze zdolati rozsáhlou
agendu, jež ústředním úřadům
přísluší a jež v novém státě
vyžaduje samozřejmě největší
zodpovědnosti; byť český živel
v ústředních úřadech bývalého
Rakouska zastoupen velice skrovně, takže úřednictva
toho poměrně jest nemnoho. Jest proto nutno přibírati
do ministerstev v prvé řadě schopné
starší síly z úřadů podřízených.
Poněvadž ale častým povoláváním
těchto starších zapracovaných sil mohla
by trpěti služba toho kterého resortu a i zájem
celostátní, nutno mezery v ministerstvech doplňovati
také mladými, zdatnými silami.
Tomu jest však značně na překážku
ustanovení § 69. služ. pragmatiky, kteréž
zní:
Povolávání úředníků
z administrativní služby konceptní k vykonávání
služby při některém úřadě
ústředním nebo úřadě
bezprostředně přičleněném
k ústřednímu úřadu jest přípustno,
jen když byl úředník aspoň po
pět roků velmi dobře kvalifikován.
Ustanovení toto stanoví tedy jako podmínku
pro povolání do ústředních
úřadů (ale jen pro konceptní službu
a nikoli odbornou) jednak službu aspoň 5letou, jednak
po dobu aspoň 5leté služby velmi dobrou kvalifikaci.
Není pochyby, že ustanovení toto za normálních
poměrů bylo velmi účelné, ježto
zabezpečuje, aby do ústředních úřadů
přišli úředníci poměrů
již znalí a skutečně se výborně
osvědčivší a zabraňuje různému
protekcionářství, na něž ve Vídni
bylo žehráno.
V nynější době organisace našeho
státu však ustanovení toto stává
se závorou ku provedení a ucelení organisace
ústředních úřadů a jest
proto třeba zjednati tu nápravy.
Podnět k tomu dalo ministerstvo pošt a telegrafů,
jež poukazovalo na to, že bylo nuceno mnoho osvědčených
sil postoupiti jednak na Slovensko a do Přikarpatské
Rusi, jednak do nově zřizovaných poštovních
ředitelstev, čímž personál jeho
byl neobyčejně oslaben a doporučovalo, aby
bylo ministerstvu dovoleno od zásady § 69., pokud
jde o délku doby služební, povoliti úchylky.
Jednotlivá ministerstva s podnětem tím v
zásadě sice souhlasila, ale v jednotlivostech
navrhovala různá řešení, na p.:
aby ustanovení § 69. bylo na jistou dobu přechodnou
(2-3 let) suspendováno, buď vůbec nebo pro
ona ministerstva, jež toho potřebují, neb aby
bylo zmírněno tím, že by služební
doba byla snížena aspoň na 3 léta, ale
aby bylo požadováno složení odborných
zkoušek.
Osnova vládní zaujala střední cestu;
rozhodla se jednak pro částečnou suspensi
§ 69. služební pragmatiky, to jest jen pokud
jde o služební dobu, jednak pro suspensi generální,
to jest všem ministerstvům prospívající.
Osnova vládní nestanoví tedy pro snížení
doby služební žádného obmezení,
ale ovšem vyžaduje pro celou dobu služební
kvalifikaci velmi dobrou. Jelikož osnova ponechává
ministerstvům, pokud jde o dobu služební plnou
volnost, umožňuje tím, aby i úředníci
s krátkou dobou služební mohli býti
do ministerstva přijati, jestliže jinak nabyli na
př. za války zkušeností potřebných
a na základě těchto zkušeností
ve státní službě byli velmi dobře
kvalifikováni.
Aby však ustanovení bylo jednotně prováděno,
bylo stanoveno, že povolání takové mladé
síly vyžaduje za všech okolností schválení
ministerské rady, kteráž tedy bude moci zkoumati,
zda vskutku tu jde o případ nutné potřeby
a zda v ministerstvech jest v zásadě jednotný
postup zachováván.
Ustanovení samo jest povahy výminečné
a bylo proto obmezeno do konce roku 1920. Do té doby lze
doufati, že bude organisace úřadu již
v celku provedena a zejména také snad i nedostatek
konceptního personálu zmírněn.
V ohledu formálním se navrhuje, aby osnova byla
přikázána výboru státně
zřízeneckému a on požádán,
by do 8 dnů podal zprávu.