Vynesením ministerstva školství a národní
osvěty ze dne 10. prosince 1919 c. 55094/5993 má
brněnská konservatoř trvati jako prozatímní
ustav soukromý na zkoušku na rok, jak se osvědčí.
Intencí takových neměl ani návrh poslance
dra. Weyra, ani školský výbor, ani Nár.
shrom. a je těžko pochopiti, kterak české
ministerstvo školství a národní osvěty
může srovnati se svým posláním
tento rozpor mezi úmysly zákonodárných
činitelů a svým opatřením.
Když nyní konservatoř pražská byla
sestátněna jest zjevno, že při tomto
macešském stanovisku ministerstva má býti
brněnská konservatoř ohrožena ve svém
vývoji a trvání.
Brněnská konservatoř je sice ústavem
novým, ale vývojovým článkem
velmi staré hudební školy, jejíž
počátkv sáhají až do prvé
í polovice sedmnáctého století. Roku
1648 založen byl v Brně při Klášteře
Králové Alumnatus fundationis Sybyllae Polexinae
de Montani natae comitisse de Thurn-Wallesessina na výchovu
mladíků k ctnostem hudebním a pokroku ve
vědách" základem 15.000 zl. Chovanci
ústavu byli řádní a mimořádní.
Vyučovalo se denně kontrapunktu, zpěvu, hře
na všechny hudební nástroje, kvartetové
souhře, zvláště hře na klavír
a varhany. Při přijímací zkoušce
požadovala se znalost zpěvu "z listu" a
dovedná hra na některý hudební nástroj.
Učitelé byli placeni za hodinu a výsledky
a prospěch vyučování byly zjišťovány
zvláštními zkouškami. Chovanci byli vyhledáváni
jako pěvci, hudebníci a kapelníci pro veřejné
hudební a divadelní produkce byli zváni k
hudebním hrám při oslavách, plesích,
nocturnech a tabulích, pořádány a
navštěvovány koncerty a provozovány
opery (Mozartova "Kouzelná flétna"). Dne
21. prosince 1828 byla konána oslava 18letého trvání
ústavu, brzy na to pořádána byla oslava
druhého zakladatele ústavu opata Nappa koncertem
o 70 účinkujících silách, při
němž provedena byla Beethovenova symfonie C-dur, klavírní
koncert Humlův s průvodem celého orchestru.
Oslavný text kantáty sepsal Matouš Klácel,
slavnosti řídil skladatel a proslulý učitel
kontrapunktu Novotný. Byla studována a reprodukována
díla Beethovenova. Mozartova, Cherubiniho, Rosiniho a j.,
byl pěstován ballet i opera.
Ze zápisů zachovány podrobné zprávy
z let 1825-29 a z let 1833-1866 za ředitelování
P. Fulg. Süssra a P. Pavla Křížkovského.
Z této brněnské hudební školy
vyšli světový pěvec basista Paleček,
tenorista Lukeš, houslista Janda a skladatel Vojáček,
z ovzduší této školy vyšel Křížkovský
i jeho žák Leoš Janáček.
V roce 1881 byla zřízena z této staré
hudební školy brněnské varhanická
škola v Brně, jež stala se základní
složkou nynější konservatoře brněnské.
Máť konservatoř brněnská staleté
kořeny v pro třetí moravském, osvědčila
se v minulosti a není pochybnosti, že osvědčí
se i v budoucnosti. Kulturní svéráz Moravy
byl vždy a bude, ať již hranice země budou
zachovány či nic, moravské hudební
ovzduší živilo Jana Blahoslava (Musíka),
vychovalo věhlasného skladatele Galluta, zrodilo
Diviše, Ernsta i proslavené Nerudovo kvarteto dalo
nám svéráznou moravskou lidovou píseň
z níž tak bohatě kořistilo naše
hudební, umění.
A třeba konservatoř byla jen článkem
v řetězu kulturních podniků moravských,
jest pro Moravu nezbytnou potřebou, jelikož podstatně
přispívá ke zvýšení kulturní
úrovně a pomáhá vytvářeti
kulturní ovzduší, jehož potřebuje
celá země, její svéráz a zejména
Brno, její duševní středisko.
Sestátnění konservatoře pražské
a ponechání konservatoře brněnské
ústavem soukromým na zkoušku na rok s ponižující
podmínkou, osvědčí-li se, chová
v sobě všechny zkázonosné důsledky,
jež ohrožují trvání brněnského
ústavu měrou nejvyšší a ve všech
směrech jeho vývoje, jelikož nestejné
podmínky jak na straně profesorského sboru
a vybavení ústavu, tak na straně posluchačů
znemožní naprosto jakoukoli uměleckou soutěž,
a musí dříve či později vésti
k jeho zániku nebo nedůstojnému živoření.
Podepsaní moravští poslanci proto navrhují:
Národní shromáždění
račiž se usnésti, aby brněnská
konservatoř byla počátkem studijního
roku 1920/21 sestátněna.
Návrh tento budiž přikázán kulturnímu
výboru a výboru finančnímu k urychlenému
projednání.