Zasedání Národního shromáždění republiky československé roku 1920.

Tisk 2121

Návrh

člena Národního shromáždění Buřívala a spol. na vydání zákona, kterým se soudy zmocňují zrušiti obchodní smlouvy, uzavřené před 1. srpnem 1914.

Podepsaní navrhují:

Slavné Národní shromáždění račiž se usnésti:

Vláda se vyzývá, aby Národnímu shromáždění předložila osnovu zákona, kterým se soudy zmocňují zrušiti obchodní smlouvy uzavřené před 1. srpnem 1914, zavazují-li tyto smlouvy k postupním, anebo na pozdější dobu odloženým výkonům, a požádá-li o to jedna ze smluvních stran.

Zrušení takové smlouvy povoluje se tehdy, je-li prokázáno, že splnění smlouvy by mělo z důvodů válečných pro obě strany nebo pro jednu z nich v zápětí břemena, jichž nebylo lze předvídati při uzavření smlouvy.

Odůvodnění:

Podle oznámení vyslanectví československé republiky v Bruselu byl uveřejněn v belgické sbírce zákonů a nařízení ze dne 29. října 1919 zákon, jímž obchodní smlouvy předválečné v Belgii se zrušují.

Občanský zákon náš nečiní u smluv rozdílů; podmínky k jich platnosti jsou stejné. Tento v Belgii vydaný zákon přiléhá na naše zde platné smlouvy a byli by jím obšťastněni lidé, kteří v důsledcích našich platných zákonů utrpěli značných škod. Jde o tisíce nešťastných lidí, kteří válečnými poměry téměř k šílenství byli uštváni a od válečných vydřiduchův a vyssavačův úplně ožebračeni. Jde zejména 1. o prodej realit které prodány byly hluboko pod cenou a bývalí vlastníci nemohli předvídati, že naše valuta klesne až na bod mrazu. 2. Všichni tito lidé nebyli s to, aby předvídali, že ceny za životní potřeby se vyšinou do závratné výše, pročež nebyli s to, aby v určitých směrech konali své závazky.

Ministerstvo spravedlnosti sděluje toto:

"Aby zabráněno bylo lichvě s nemovitostmi a překotnému, nerozvážnému zcizování, vydáno bylo císařské nařízení ze dne 9. srpna 1995, č. 234 ř. z. Jím obmezeno bylo podstatně zcizení zemědělských (hospodářských) a lesních pozemků, takže jen zřídka provedeno býti mohlo, ježto pozemkové komise postupovaly přísně. Nařízení to zrušeno bylo teprve nařízením z 30. ledna 1919, číslo 53 sb. z. a n. Učiniti jakékoliv opatření o prodejích takových pozemků po dobu války není tudíž příčiny; mohlo by jíti tedy jedině o domy bez pozemků. A tu opět jen o dovolené prodeje. Byť prodávající tísněn válečnými poměry se odhodlal svůj dům prodati, mohl by přece jen, dokud není věc promlčena a nemovitost jím prodaná dosud jest ve vlastnictví původního nabyvatele žádati zrušení smlouvy pro neplatnost pouze tehdy, když dopustil se kupující lichvy podle císařského nařízení ze dne 12. října 1914,.č. 275 ř. z. nebo jiného snad trestního činu (vyhrožování a pod.) nebo, možno-li mu prokázati, že prodávajícího lstí neb nedůvodnou bázní ke smlouvě přiměl (§ 870. obecného zákona občanského). nebo konečně, že byl prodávající o podstatné části smlouvy v omylu a kupující tento omyl přivodil, nebo jemu omyl byl patrným, nebo ještě v čas se o něm dověděl (§ § 871. a násl. 879. č. 4. z. obč.). O takovýchto smlouvách za odporovatelné označených jest tu platné zákonné ustanovení a nového zákona není třeba.

K tomu dlužno podotknouti, že zpravidla v každé smlouvě jest ustanovení, že se strany vzdávají práva, odporovati platnosti pro zkrácení nad polovici obecné ceny a že již proto nebude většinou možno domáhati se zrušení smlouvy z tohoto důvodu. Ale i rozdíl mezi cenou vyplacenou na př. r. 1915 a dnešní nemůže býti rozhodným: kdyby naopak klesla cena značně proti dřívější nebo až snad za 5 nebo 10 roků klesne proti nynější, mohlo by přiznáno býti kupujícímu právo, žádati zrušení smlouvy proto, že věc přeplatil? Kdyby zrušeny býti měly smlouvy učiněné za války, důsledně musely by také za neplatné prohlášeny býti smlouvy učiněné před válkou za tehdejších cen. A kde by byla pak hranice? Za pět, deset let musely by důsledně zrušeny býti zase smlouvy dnes učiněné.

Jest tedy zjevno, že by nastal tím úplný rozvrat, že by pominula veškerá právní bezpečnost, všechen řád a důvěra smluvní i důvěra v knihy pozemkové. Tím méně by bylo myslitelno, zrušiti smlouvy o nemovitostech, kterých nabyly již jiné osoby na kterých pojištěny jsou pohledávky a práva pro jiné po onom zcizení. A kdyby byly zrušeny smlouvy o nemovitostech, nebylo by důvodu zrušiti také všechny smlouvy kupní vůbec po celou dobu války, a jaké nedozírné následky by toho byly?

Smlouvu, již ujednala strana svéprávná a příčetná, ze svobodné vůle a bez omylu, prohlašuje zákon za platnou. Zákon nelze změniti nařízením. Jest tedy vyloučeno, nařízením prohlásiti smlouvy o nemovitostech vůbec za neplatné; smlouvy, jež jsou neplatné z některého důvodu shora uvedeného, spadají již pod zákonná ustanovení §§ 870. a násl. ob. z. obč.

Z příčin tu vyložených musím tudíž prohlásiti, že nelze pomýšleti na to, aby byl navržen zákon toho obsahu, jak si ho přejí žadatelé, a že nemohu převzíti zodpovědnost za dalekosáhlé následky, které by takový zákon měl pro právní řád, bezpečnost veřejnou a trvání naší republiky."

Podle toho bylo by to tedy vyloučeno, aby všichni takovým způsobem postižení mohli se zachrániti a chápeme proto onen výkřik, který z těchto řad vychází.

Z důvodů formálních navrhují podepsaní, aby návrh tento přikázán byl právnímu výboru.

V Praze dne 19. prosince 1919.

Buříval,

Srnec, Dr. Rambousek, St. K. Neumann, Dr. Bartošek, Dr. Krejčí František. Dr. Uhlíř, Kopeček, Stříbrný, Slavíček, Emil Špatný, Vlad. Drobný, Dr. Klouda, Dr. Heidler, Dr. Boh. Vrbenský, Freiman, J. Svozil, Landová-Štychová, Kvidera, Ing. Záruba-Pfeffermann, Holejšovský.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP