Návrh sleduje účel, aby pro podomácký
průmysl v Československé republice, v němž
napočteno bylo v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku na 300.000 příslušníků,
zřízen byl státní ústav pro
zájmy podomáckého průmyslu československého
při ministerstvu obchodu. Do oboru působnosti tohoto
ústavu mělo by patřiti:
a) statistika všech druhů podomáckého
průmyslu;
b) financováni výroby jednotlivců a družstev;
c) zřizování družstev výrobních,
odbytových, tržnic a výstav na výrobky;
d) odborná školská výchova, kursy a
kočovní učitelé pro domácký
průmysl;
e) podpora levného nákupu surovin a získávání
odbytu výrobků pro státní ústavy
a jiné;
f) řádná zákonná úprava
a ochrana domáckého průmyslu;
g) zřízení mzdových úřadův
a dozorčích orgánů pro minimální
mzdy osob pracujících v domáckém průmyslu;
h) péče o řádné úrazové
nemocenské, starobní a invalidní pojištění
příslušníků domáckého
průmyslu;
ch) ochranné známkování domácké
práce československé;
i) podpora svépomocné organisace a tisku podomáckého
průmyslu;
j) péče o příděl půdy
těm, kteří nenalézají dostatek
výživy v domáckém průmyslu.
Připojíme-li k tomu výpočet podomáckých
výrobců, jak jej uvádí návrh,
t. j. průmysl tkalcovský, cvočkářský,
dřevařský, vařečkářský,
sklářský, košikářský,
obuvnický, pletařský, síťařský,
hračkářský, vyšívačský,
krajkářský a j., vidíme, že navrhovatelé
šli daleko za ustanovení zákona o úpravě
pracovních a mzdových poměrů domácké
práce, kterýž pokládá
a) za domácké dělníky osoby, které
se zaměstnávají výrobou neb zpracováním
zboží mimo provozovnu svých zaměstnavatelů,
zpravidla ve svých obydlích a neprovozují
živnosti podle živnostenského řádu;
b) za skladovní mistry (skladní mezipodnikatele,
štukmistry), živnostníky výrobních
odvětví, v nichž se zboží výrábí
domáckou prací, zabývají-li se výrobou
nebo zpracováním tohoto zboží z příkazu
podnikatelů na sklad; při tom nerozhoduje, dodávají-li
sami látky potřebné ke zpracování,
ať úplně, ať částečně,
a pracují-li vedle toho též pro své
zákaznictvo;
c) za dílenské pomocníky, živnostenské
dělníky (§ 73. živnostenského řádu),
kteří jsou zaměstnáni v podniku skladovních
mistrů nebo podnikatelů;
d) za podnikatele (výrobce, obchodníky, skladaře),
osoby, které dávají vyráběti
zboží skladovními mistry nebo domáckými
dělníky ať přímo, ať sprostředkovateli;
e) za sprostředkovatele (faktory) osoby, kterých
podnikatelé užívají ke styku s domáckými
dělníky nebo se skladovními mistry.
Navrhovatelé ve smyslu sociálně statistického
kongressu v r. 1876, dotýkají se mimo podomáckého
dělnictva průmyslového, také t. zv.
domácího průmyslu starého: národního
nebo tradicionelního, který vykonává
se jako vedlejší zaměstnání zemědělstvím
se zabývajících osob, a domácího
průmyslu, provozovaného v lůně rodiny
ku vlastní potřebě, nebo jako předmětů
památkových.
A nejen s toho hlediska je nutno o návrhu uvažovati
a jednati. Ale nutno si uvědomiti, že při celkovém
luštění otázky péče o
podomácký průmysl setkáváme
se opětně se - všemi kompetencemi ministerskými,
které nejsou věci na prospěch. Legislativní
a sociální věci ponechává si
ministerstvo sociální péče, o hospodářsko-didaktické
věci vedle ministerstva obchodu dělí se ministerstvo
národní osvěty, které zejména
silně zasahuje do otázky zřizování
státních pracovních dílen, kursův
a ústavů pro povznesení lidového průmyslu,
kteroužto činností silně zasahuje do
kompetence ministerstva obchodu, jež své technické
a obchodní podpoře t. zv. místních
odvětví průmyslu domáckého
hověti může jen tehdy, když bude mu umožněno
tento domácký průmysl pro hospodářské
a technické zvelebování vzdělati.
Otázku tuto nutno proto stejně naléhavě
luštiti s otázkami jinými, aby došlo se
k cíli a k eventuelnímu uskutečnění
plánu navrhovatelův a budou musiti i zde příslušná
ministerstva dohodnouti se, jakým způsobem o zvelebení
lidového průmyslu starati se mají. Usnesením
zákona o úpravě pracovních a mzdových
poměrů domácké práce v Národním
shromáždění s pojetím sociální
péče o výrobce textilní, oděvu,
prádla a obuvi, dále o výrobce sklářské
a perleťového zboží podomácku provozovaného,
konečně pak usnesením, že podle zvláštních
poměrů toho kterého výrobního
odvětví možno i další obory pojmouti
do ustanovení tohoto zákona, odpadá na pohled
velmi mnoho starostí a požadavků navrhovaného
ústavu, neboť o věci tyto starati bude se třeba
politické správě, živnostenským
inspektorům, zdravotním inspektorům a dokonce
i příslušným nemocenským pokladnám.
Ve skutečnosti však působnost zákona
v oboru péče o podomáckou práci je
poměrně nepatrná vůči tomu,
co právě v tomto směru vykonati by se mělo
a vykonáno býti musí.
Pováží-li se, že v Československé
republice zabývá se skoro 5% všeho obyvatelstva
prací podomáckou různých oborů,
tu je zřejmo, že vedle zákonné ochrany
musí nastoupiti i další orgánové,
kteří o podomácký průmysl po
stránce didaktické, hospodářské
a technické starati se musí. A tu přicházíme
k otázce, jakým způsobem návrhu hověti.
Luštění otázky podomáckého
průmyslu jest vůbec těžkým problémem,
neboť postupují v něm proti sobě ostrou
měrou dobro i zlo. Kde na jedné straně lidskost
ponouká ujímati se domáckého průmyslu,
na straně druhé důležité požadavky
zájmové vystupují proti výrobě
podomácké. Jest známo, že jak živnostníci,
tak i dělnictvo vidí v podomácké práci
poškozování svých zájmů,
neboť na mnohých místech pod rouškou domácí
práce, domácí ho neb hospodářského
vedlejšího zaměstnání, domácí
práce hraničí s nedovoleným provozováním
živnosti řemeslné, jejíž majitelé
vyhýbají se povinnostem živnostensko-právním
i společenstevním, a tu každá snaha
pomáhati tomuto oboru práce vykládána
jest jako podpora t. zv. fušerství. Přehlédnuto
při tom zůstává, že nejedná
se a nemůže se ani jednati o organisaci všech
druhů domácí práce, kteréž
ostatně jak živnostnictvo, tak i dělnictvo
samo po léta se dovolává, a to z toho důvodu,
aby podomáčtí dělníci, zabývající
se výrobou řemeslných výrobků,
byli organisováni tak, aby se mohli státi členy
nebo příslušníky buď živnostenských
společenstev, nebo jako dělníci plnoprávnými
občany se vší právní ochranou
před dosavadními zaměstnavateli, kteří
v honbě za výdělkem tělesně
i duševně podomácké pracovníky
hubí a sociálně ničí. Z těchto
důvodů je nutno, aby v republice Československé
v obor podomáckého průmyslu důkladně
všemi činiteli bylo zasáhnuto.
Zajímavo je, že na Moravě uloženo bylo
zemské radě živnostenské stanovami pečovati
o podomácký průmysl. Zní to skoro
paradoxně, ale je tomu tak. Jakým způsobem
si počínala tato instituce v tomto oboru, je také
zajímavo, a to v několika směrech.
Zemská rada živnostenská na Moravě již
r. 1907, tedy v rok svého založení, zahájila
anketu a šetření o podomáckém
průmyslu moravském a vyslovila své politování
nad tím, že práce v tomto směru r. 1897
živnostenskými inspektory podniknutá považována
byla za výjimečnou, tak že šetření
ve příčině práce podomácké
a zkušenosti takto jednou získané a sesbírané
nebyly dále doplňovány, čímž
namáhavá a záslužná práce
tato se znehodnotila a, bude-li se chtíti ve prospěch
této kategorie pracujícího lidu něco
učiniti, bude se musit započíti s prací
novou, právě proto, že rakouská vláda
nechala platiti po vykonaném šetřeni opětně
odstavec 5. lit. e) cís. pat. ze dne 20. prosince 1859,
čís. 227 ř. z., podle něhož nepodléhají
živnosti, které jsou vedlejším zaměstnáním
domácím a které provozovány bývají
osobami ku vlastní domácnosti vůbec nenáležejícími,
ustanovením živnostenského řádu,
z čehož podle litery zákona nastal předpoklad,
že domácí práce vymyká se působnosti
živnostenských inspektorů, ustanovených
na základě zákona ze dne 17. června
1883, čís. 117 ř. z., jichž dozoru podléhají
toliko živnosti po živnostensku provozované,
a následkem čehož tito více si toho
průmyslu nevšímají.
Jako sčítání domácího
průmyslu r. 1902 obchodními komorami, tak také
práce živnostenské rady, sledující
týž účel, byla více méně
problematickou. A tu počalo se uvažovati o jiném
účelnějším způsobu poznání
poměrů podomáckého průmyslu
a došlo se ku přesvědčení, že
dobře hodí se k účelům těmto
pomůcky hospodářské a technické.
Jako první volena výstava. Živnostenské
radě podařilo se k tomu účelu sebrati
materiál o podomáckém průmyslu asi
ze 600 míst moravských. Výstava pořádána
r. 1909 a obeslána ze 120 obcí. Že podnik tento
rozčeřil hladinu veřejného života
živnostenského, netřeba podotýkati.
Živnostenská rada však nemohla, nechtěla
a nesměla pustiti se zřetele tak významný
obor tuzemské výroby jako domácí a
lidový průmysl, který nepopíratelně
zejména na Moravě hluboce zasahuje do života
našeho lidu a vykonává vliv na jeho hospodářské,
sociální a kulturní poměry a dovedla
proto také živnostnictvu věc vysvětliti
tak, že považovala výstavu za samozřejmou.
A jako po r. 1876 známým sociálněstatistickým
kongresem rozproudila se celá hladina a počal se
ve veřejnosti buditi všeobecný zájem
o podomáckou práci a lidové umění,
nastalo obrození smyslu aspoň po zachování
toho, co zachrániti se ještě dá, což
také u nás nezůstalo bez ohlasu, a my shledali
se již v r. 1879 v Praze s výstavou lidových
krojů, r. 1889 s myšlenkou zřízení
národopisného musea, r. 1891 s českou chalupou
na jubilejní výstavě v Praze, ke kteréž
dali podnět lidé chápající
význam práce a památek lidových; v
téže době výstavy ve Lvově, v
Černovicích, v Přemyšlu, v Krakově,
ve Vídni a desítky výstav národopisných,
v letech 1891-95 po Čechách a na Moravě pořádaných,
byly základem národopisného musea v Praze,
r. 1896 otevřeného, které jest dnes pýchou
československého lidového umění
a podomácké práce lidu našeho, tak výstava
moravského podomáckého průmyslu r.
1909 měla ten výsledek, že o práci lidovou
a podomácký průmysl na Moravě jevil
se čilejší zájem nejen propagační,
nýbrž i v positivní práci. Z té
doby datuje se zřizování řady družstev
a ústředí ke zvelebování domáckého
průmyslu na Moravě. Akce zemské rady živnostenské,
jimiž zemský výbor moravský puzen působiti
přímo jednak k tomu, aby vláda učinila
vhodná opatření, aby se dělníci
domácí stali účastni zákonitých
výhod ostatního dělnictva, a aby práce
podomácká podřízena byla živnostenské
inspekci, výzva, aby osnova o podomácké práci
r. 1907 vydaná a týkající se upravení
práce podomáckých dělníků
při konfekci oděvů, prádla a obuvi
rozšířena byla také na veškerá
další odvětví podomáckého
dělnictva, pracujícího pro podnikatele neb
továrny, staly se samozřejmými a byly již
za takové i živnostnictvem považovány.
Pokud se týče práce, aby k podpoře
a povznesení domáckého průmyslu za
účelem odstranění trvalé nouze
na Moravě učiněna byla v oboru samosprávné
působnosti zemské rozsáhlá a vydatná
opatření na základě zkušeností
nabytých z opatření ve zvelebovací
akci živnostenské, vyslovila se živnostenská
rada, že by se doporučovalo založiti zvláštní
dotaci pro podporu zvelebovací akce podomáckých
pracovníků na Moravě, do které plynulo
by též jisté procento nouzové dotace
každého roku zemí i státem povolované.
Pro dotaci tuto žádána zvláštní
částka 30.000 K ročně. Zásady,
jakým způsobem by se měl podomácký
průmysl podporovati, stanoviti by se mohly analogicky se
zásadami pro podporování živností.
Z toho důvodu doporučeno také, aby akce tato
zůstala přidělena působnosti zemské
rady živnostenské a dotace tato za dozoru moravského
zemského výboru živnostenskou radou byla spravována.
Moravský zemský výbor vyhověl aspoň
částečně tomuto požadavku tím,
že od r. 1912 zařazoval do zemského rozpočtu
na podporování domácího průmyslu
samostatnou položku K 5000.-. Akce pro zvelebování
domácího průmyslu na Moravě zaujímá
tudíž při živnostenské radě
zcela zvláštní oddíl organisační,
sociální a didaktický, při čemž
zejména daří se organisačně
i sociálně v práci obuvnické, krejčovské,
při výrobě prádla, což stalo
se ovšem v době válečné možným
zaměstnáním při dodávkách
erárních. Didakticky v oboru košikářském,
perleťářském, pletařském,
hračkářském, vyšívačském,
tkalcovském, keramickém a jiných, zaznamenává
živnostenská rada velmi pěkně úspěchy
pořádáním odborných vzdělávacích
kursův a výstavek.
Toť směrnice, která poučuje nás,
jakým způsobem jest možno starati se v republice
o povznesení domácího a lidového průmyslu
autonomními korporacemi. Druhou směrnicí
jde vláda naše sama. Ministerstvo sociální
péče zákonnou úpravou a ochranou práce
podomácké a postavením ji na jakýsi
pevný sociální základ, ministerstvo
školství a národní osvěty pomocí
didaktickou, a to tím, že již do rozpočtu
na r. 1919 zařadilo položku K 251.755 pro ženský
domácí průmysl, sdružený ve 34
školách (lépe snad řečeno vyučovacích
dílnách) krajkářských a vyšívačských,
a tím, že zřízen pro povznesení
krajkářství a vyšívkářství
na Slovensku komisariát pro zachování uměleckých
památek, kterýž v odboru pro lidový
a umělecký průmysl má za úkol
starati se nejen o zachování, nýbrž
též o umělecké a výrobní
povznesení lidového vyšívkářství
a krajkářství. Ze zprávy komisariátu
jest zřejmo, že týž zajišťuje
pro družstva a tisíce slovenských pracovnic
vyšívací materiál na zimu a přistupuje
k zakládání vyšívkářských
dílen a škol na Slovensku. Chce podporovati také
každou akci v tomto směru, a to hlavně tak,
že žádá, aby obce uvolily se poskytnouti
místnosti i otop. Komisariát sám přidělí
a honoruje síly učitelské nebo vedoucí,
jež voliti bude z místních nejlepších
vyšívaček a krajkářek z lidu.
Organisačně a v přídělu materiálu
a odbytu hotových výrobků přičleněny
bývají tyto dílny k nejbližším
družstvům pro lidový průmysl, nebo přímo
k ústavu státnímu pro lidový průmysl
v Bratislavě, který jest jakýmsi svazovým
ústavem a centrálou všech takových družstev,
dílen a škol. Současně chce komisariát
podporovati zakládání dalších
menších družstev výšivkářských
a lidového průmyslu a vyzývá za tím
účelem všecky interesenty, aby se v těchto
věcech o informace na něj obraceli. Obzvláště
obce, v nichž se hodně vyšívá a
z nichž některé se již na komisariát
obrátily, ve snaze vytisknouti obchod s vyšívkami
z rukou vyděračů lidu, hodlá komisariát
osamostatniti a hmotně jak podepříti, tak
i povznésti. Jedná se v přední řadě
o povznesení vyšívání a krajkářství
v domácí tradici na stupen umělecký
a učiniti je schopny světové konkurence.
Povznesením vyšívkářství
a lidového průmyslu udržuje komisariát
pracovní síly pro zemědělství
i přes zimu doma, omezuje vystěhovalectví
a zajišťuje i nejchudšímu lidu na horách
výdělek pro zimní měsíce. Obstarává
přednášky i přednášeče.
Pro veškeré školy košikářské
(pracovní dílny) a příbuzné
techniky pletařské, jichž máme v republice
17. zařaděna do rozpočtu na r. 1919 částka
K 106.356. Pro tento obor nebyl doposud zřízen zcela
správně žádný komisariát.
Právě obor košikářský
náleží mezi ty, který bude musit býti
z odboru podomácké práce vyňat, protože
do odboru tohoto nespadá. Výroba košikářská
je výrobou řemeslnou par excellence a byla jen rakouskými
úřady do této kategorie výroby vsazena.
Uvedeme-li pak, že do rozpočtu ministerstva obchodu
na r. 1920 zařaděna je částka K 80.000
ku podpoře jednotlivých odvětví výrobních,
kterýž určen je k technické a obchodní
podpoře t. zv. místních odvětví
průmyslových, najmě průmyslu domáckého,
tu dojista není více třeba ztráceti
slov o tom, že veškery snahy vlády československé
mluví pro povznesení podomáckého průmyslu,
a že soustředění akce této musí
vyplynouti samo ze sebe.
Vmyslíme-li se v obory našich podomáckých
průmyslů: krajkářského a vyšívačského,
kobercářského, sklářského,
perleťářského, hračkářského,
košikářského (kterýž vládou
rakouskou na úkor řemesla košikářského
do seznamu podomácké výroby byl zařaděn
a dosud v něm i v republice zařaděn jest),
pletařského (z rákosí, slámy,
lýka atd.), dřevařského (ve všech
oborech), nožařského, dýmkařského,
hrnčířského a malířství
porcelánu, kartáčnického a jiné
a jiné, shledáme se v nich ve všech s neobyčejně
originálními, bohatými a v nesčetných
variantech rozvíjejícími se vzory a vzácnou
dokonale uměleckou lidovou technikou a množstvím
krásných kusů a nejrozmanitějších
výrobků, které vesměs jsou pravými
unikáty. A tu zcela správně poukazuje se
na to, že našemu domácímu průmyslu
lidovému hrozí nebezpečí setřením
vlastní půvabnosti, že mísí se
povětšině se zanášenými
sem padělky, které zejména pěstovala
Vídeň svými ústředními
a filiálními kursy krajkářskými,
svými košikářskými a pleťařskými
technikami, vzorky roztodivných hraček, vzorů
sklářských a jiných a jiných.
V kursech vídenských nepracovaly se naše vzory
lidové, nenechala se vyniknouti duše a práce
lidu našeho, nýbrž vzhledem jen k obchodní
stránce podniku přiváděly se do kursů
výrobky obchodní. Vídeň odůvodňovala
tuto svoji činnost tím, že tohoto obchodního
zboží jest potřebí k doplnění
obchodní činnosti ústředen. V našem
lidu bylo pak málo porozumění a odvahy, aby
ve skvostných pracech lidových a v lidových
technikách bylo pokračováno, tyto byly zušlechťovány,
uchovány a lid po této stránce vychováván.
A Vídeň neměla pravdy. Přesvědčila
nás o tom rakouská výstava v Londýně,
kdež oddělení našeho československého
domáckého průmyslu slavilo přímo
triumfy. Zde mohlo býti prodáno na př. desetkrát
tolik našich krajek, než bylo možno poskytnouti.
Zde skoupeny všecky naše vyšívky a krajky
bez ohledu na to, zda byly vhodné neb zda jich bylo lze
prakticky užíti. Avšak nejen krajka, vyšívka.
Také keramika (cerpáky, talíře, džbánky,
mísy) majolika a jiné vzbuzovaly svojí originálností,
uměním a pestrostí pozornost a koupěchtivost.
Přesvědčily nás o tom také
výstavy různých soukromých podnikatelů,
kteří s naším lidovým výrobkem
podomáckým jezdili po Německu, Francii, Holandsku
a kteří všichni sháněli se přímo
po práci lidu našeho v textiliích, hlíně,
ze dřeva, perleti, kůže, po hračkách,
truhlicích, skříních, předmětech
z kovu, lýka a jiných, a konečně přesvědčila
se o tom i naše družstva pro lidový a umělecký
průmysl, která mohla by zboží své
prodávati v ohromných kvantech, kdyby ho jen měla
to množství, které si světový
trh žádá.
A právě tento hospodářský moment,
který poučuje nás o tom, že ve všech
uvedených oborech vyváží se anebo vyvážeti
by se mohlo zboží do miliard, dokazuje, že je
přímo povinností státu, jako všech
ostatních povolaných činitelů, aby
životní otázka 5% příslušníků
naší republiky, zabývajících
se podomáckou prací, byla rozřešena.
Zasahují zde jako v mnohých jiných oborech
kompetence jednotlivých ministerstev. Bude-li však
ministerstvo sociální péče státi
na legislativním stanovisku podpory domáckého
průmyslu, nemůže tato kompetence rušiti
kompetence jiné, a to je nutno žádati a zdůrazniti.
V bývalém státě náležela
veškerá péče o podomácký
a lidový průmysl do kompetence ministerstva veřejných
prací a toto ministerstvo obstarávalo mimo legislativní
také kulturní a hospodářské
věci podomáckého průmyslu.
V republice naší kompetence legislativní, školská
a hospodářská v tomto oboru je rozdělena
mezi uvedená již tři ministerstva, a tu ještě
dvě ze súčastněných ministerstev
(sociální péče a obchod) dělí
se o věci hospodářské. A zde práce
se velmi stěžuje.
Kdežto na jedné straně uznati sluší,
že odborné školy jakéhokoliv druhu mohly
by býti současně středisky odborné
výchovy podomáckého průmyslu, jak
sledován účel ten při dřevařských
školách, při výrobě hraček,
na druhé straně však nutno uznati, že
ani škola, ani kurs, ministerstvem osvěty při
školách pořádaný, nebude se starati
také o hospodářské zájmy svých
absolventů, protože nemá k tomu jednak možnosti
jednak ani praktického porozumění.
Ministerstvo sociální péče mohlo by
se snad starati o subvencování družstev podomáckého
průmyslu, ale tato starost je zase jen podřadná
v celé péči o povznesení podomáckého
průmyslu. A tu skutečně zbývá
jedině kompetence ministerstva obchodu příslušnými
zkušenostmi ve zvelebovací akci živnostenské,
kteréž zvelebovací akce podomáckého
průmyslu bude zcela obdobná. Toto ministerstvo může
tedy nejúčinněji za součinnosti všech
súčastněných ministerstev otázku
péče o podomácký průmysl prováděti
a říditi. Ministerstvo sociální péče
ostatně ve svém dobrozdání ve výnosu
ze dne 6. října 1919 čís. 23522/III.
vyjádřilo se ve věci takto: "O zřízení
státního ústavu pro zájmy domácího
průmyslu československého při ministerstvu
obchodu upozorňuje ministerstvo sociální
péče na vládní návrh zákona
o úpravě pracovních a mzdových poměrů
domácké práce, čís. tisku 1586,
jímž budou splněny body působnosti tohoto
ústavu, uvedené v čís. tisku 832,
pod lit. a, f. g. Zákonem ze dne 15. května 1919,
čís. 268 sb. z. a n. bylo rozšířeno
nemocenské pojištění na příslušníky
domáckého průmyslu, na to se pomýšlí
u pojištění úrazového, rovněž
při vybudování invalidním a invalidního
pojištění nebudou podomáčtí
dělníci opomenuti. Ministerstvo sociální
péče béře též zvláštní
zřetel v rámci své péče o družstevnictví
na výrobní družstva domáckých
dělníků a poskytuje těmto, žádají-li
o podporu, bezúročné zápůjčky
nebo subvence a podporuje je při nákupu surovin
a získání státních objednávek.
Zásadně ministerstvo sociální péče
souhlasí se státním ústavem pro péči
o domácký průmysl, uzná-li se jeho
působnost za nutnou a najde-li se dostatečných
prostředků v rámci dnešních finančních
možností k zřízení podobné
instituce. V kladném případě žádá
ministerstvo, aby mělo stejný vliv na správu
tohoto ústavu jako ministerstvo obchodu".
Ministerstvo národní osvěty nedalo ve věci
žádného dobrozdání. Ministerstvo
obchodu podle výnosu ze dne 1. října 1919,
čís. 33848 pořídilo si pro vnitřní
úřední potřebu tuto zprávu:
"Domácí průmysl byl již za bývalého
státu předmětem vážné
péče veřejných činitelů,
zvláště úřadů pro zvelebování
živností při ministerstvu veřejných
prací ve Vídni a ústavu pro zvelebování
živností v jednotlivých zemích. Vybudování
drobnoželezářského průmyslu ve
Štýru, Kroppu (Krajina) a Sudkovicích (Halič);
výroby hudebnícn smyčcových nástrojů
v Schönbachu, skelných perel na Jablonecku a Hořicku,
dřevěných hraček na Hořicku
a Drahansku, výšivkářství na
Kasejovicku, krajkářství na Stražovsku,
kartáčnictví na Eisensteinsku a Mor. Karlovsku,
perleťářství na Žírovnicku
a jinde, organisace ručních tkalců v severozápadní
části Dolních Rakous, na severu Moravy a
jinde, jsou jednotlivé příklady této
péče, která byť nepřinesla v
každém případě kýžený
výsledek, nezameškala žádné příležitosti,
aby pozvedla a zdokonalila domácí výrobu
a zabezpečila pracovníkům v ní zaměstnaným
zlepšení životních podmínek, zvláště
ale zvýšený výnos pracovní.
Péče o domácí průmysl v republice
jest součástí zvelebovací akce živnostenské,
opatřované za stálé součinnosti
živnostensko-zvelebovacích ústavů zvláštním
oddělením třetí sekce ministerstva
obchodu. Působnost oddělení tohoto jest velmi
různotvárná, přizpůsobujíc
se pouze a potřebám jednotlivých výrobních
odvětví, o něž jest se mu starati vztahuje
se na všechny záležitosti organisace odborné
výchovy, správy a financování dotyčných
podniků. Při té službě lze zvlášť
výhodně zužitkovati zkušeností
nabytých ústavy a přidělených
odborným úřednictvem při podobné
činnosti dřívější což
velmi přispívá k urychlenému věcnému
a řádnému provádění
akce. Školním příkladem takové
činnosti jest péče o malokováře
na Podbrdsku, organisované v českém družstvu
pro výrobu cvočků a hřebů v
Rožmitále, které čítá
na 1100 domáckých výrobců, pro něž
opatřuje na společný účet nákup
surovin a odbyt výrobků, obstarávajíc
též potřebné k tomu peněžní
prostředky. Může-li toto družstvo, před
několika měsíci k podnětu příslušného
oddělení ministerstva obchodu založené,
vystoupiti na světovém trhu jako přímý
dodavatel výrobků svého členstva,
děkuje za to v prvé řadě účinnému
zasáhnutí, ministerstva obchodu a veřejné
služby živnostensko-zvelebovací.
Zřízením státního ústavu
pro zájmy domáckého průmyslu podle
návrhu poslanců Dra. Kubíčka soudruhů
nepřišly by na zmar naznačené pracovní
a věcné hodnoty, sloužící k dobru
domáckého průmyslu, byla by ale rozrušena
dosavadní úzká souvislost péče
o tento průmysl s ostatní činností
zvelebovací akce živnostenské na škodu
obou skupin, neboť zájmové hranice mezi výrobou
domáckou a výrobou po živnostensku provozovanou
nejsou nijak přesně vymezeny, protože obě
skupiny se vzájemně doplňují, jsouce
namnoze dohromady sečlánkovány. Tříštění
podpůrné akce působilo z pochopitelných
důvodů často nepříznivě
na obě odvětví na místě, aby
jednomu nebo druhému z nich prospěch přinesla.
Z těch příčin nelze se vysloviti pro
návrh posl. Dra. Kubíčka a soudruhů,
který jeví se nevýhodným též
proto, že by znamenal nutné rozmnožení
úřednictva, aniž by sliboval tomu odpovídající
výhody.
Spíše jest záhodno dožadovati se v zájmu
domácké výroby, aby na toto důležité
odvětví hospodářské vzat byl
co nejpečlivější zřetel při
vybudování státní služby i živnostensko-zvelebovací
a při provádění této služby
ministerstvem obchodu i výkonnými ústavy
živnostensko-zvelebovacími, jejichž činnost
vzhledem ku značným teritoriálním
rozdílům v poměrech domáckého
průmyslu nejlépe vlastnímu smyslu návrhu
se přimyká.
Návrhu posl. Dra. Kubíčka a soudruhů
bylo by tím v zásadě vyhověno až
na to, že nebyl by zřizován pro plnění
jím vytčených úkolů nový
státní úřad."
Dobrozdání ministerstva obchodu přibližuje
se tudíž názoru živnostenského
výboru, ačkoliv se závěrem ani živnostenský
výbor souhlasiti nemůže. Shrnuje veškery
názory o věci, navrhuje živnostenský
výbor:
Slavné Národní Shromáždění
račiž se usnésti: Ministerstva sociální
péče, národní osvěty,
průmyslu, obchodu a živností se vyzývají,
aby přistoupila ihned ke společnému jednání
o tom, by co nejdříve vybudováno bylo podle
způsobu nynější zvelebovací akce
živnostenské řádné organisované
a vybudované oddělení pro povznesení
domácího a lidového průmyslu v Československé
republice. Za tím účelem buďtež,
pokud se domácí průmysl dotýká
výroby živnostenské vyslechnuty i ústřední
organisace živnostenské.
Této dohodě se ponechává způsob,
jakým by ministerstva otázku tuto luštiti chtěla,
to jest, chtějí-li akci přičleniti
k nynější zvelebovací akci živnostenské,
či hodlají-li zříditi po způsobu
komisariátu bratislavského komisariáty pro
hospodářské, didaktické a technické
zvelebení lidového a domácího průmyslu
v ostatních zemích.