Kladensko-Nučická dráha byla zřízena
již r. 1857 jako důlní dráha, sloužící
výhradně dopravě rudy a uhlí mezi
jednotlivými podniky Pražské železářské
společnosti.
Celková délka její činí 31.55
km.
Při požadavku zveřejnění přichází
v úvahu část trati od stanice "Výhybka"
do Velké Mořiny v délce 28.57 km.
Zveřejnění dopravy na této dráze
bylo by možné buď tím, že by si majitelka
vymohla koncesi pro dráhu veřejnou aneb tím,
že by stát dráhu vykoupil a sám provozoval.
Jak při jednání vedeném bývalým
ministerstvem železnic ve Vídni, tak při jednání
se zdejším ministerstvem vyjádřila se
majitelka dráhy, že zásadně se staví
proti prvému způsobu zveřejnění
dopravy a to ne tak z toho důvodu, že by se vyhýbala
finančním obětem, jež by vyžadovaly
k zavedení veřejné dopravy nutné investice
(vybudování stanice, výhybky a rozšíření
všech stanic), jako spíše, že rozsah podniku
toho nepřipouští, aby správa jeho na
se brala ještě další úkoly spojené
se správou veřejné železnice. Podotknouti
dlužno, že není právních prostředků,
aby byla tato dráha donucena ke zveřejnění.
Naproti tomu jest však Pražská železářská
společnost ochotna dráhu státu prodati, ovšem
s tou podmínkou, že by doprava zboží pro
její závody nijak netrpěla, a že by
jí byly povoleny zvláště výhodné
dopravní poplatky.
Za těchto okolností doporučuje dopravní
výbor, aby se dala přednost výkupu dotyčné
trati a aby vláda pokračovala v jednání
v tom směru navázaném. Za účelem
dosažení příznivějších
podmínek dlužno však vyčkati sestátnění
Buštěhradské železnice vzhledem ku vlivu
státu na provozní podmínky v přípojných
stanicích.
Malodráha Král. Dvůr-Beroun-Koněprusy
jest veřejnou drahou pro dopravu nákladní.
Koncese poslední ze dne 5. prosince 1908. V úvahu
přicházejí trati: Král. Dvůr-Beroun-Koněprusy,
s odbočkami: k Bílému lomu, k Císařskému
lomu a k lomu na Damilu.
Dráha tato obstarává téměř
výlučně dopravu vápence na podkladě
dovozních smluv s majiteli lomů, zejména
též s Králodvorskou cementárnou. Smlouva
s touto vypršela 31. prosince 1918, aniž by byla obnovena,
ježto si Králodvorská cementárna opatřuje
dovoz suroviny vlastními visutými lanovkami a to
nejprvé z Král. Dvora do Kosova, jež prodloužila
r. 1918 do Koněprus. Stavba tohoto prodloužení
byla okresním hejtmanstvím povolena, malodráhou
byl poslán však rozklad k zemské politické
správě.
Malodráha jest veřejnou drahou, avšak jen pro
dopravu nákladní.
Koncesní listina neukládá malodráze
povinnosti dopravu i na osoby rozšířiti.
Stát má právo dráhu vykoupiti na základě
průměrného výtěžku posledních
7 let (s odečtením dvou nejnepříznivějších).
1911 | K | 107.988 |
1912 | " | 117.159 |
1913 | " | 110.695 |
1914 | " | 53.650 |
1915 | " | 9.308 |
1916 | " | 22.927 |
1917 | " | 13.257 |
1918: | není ještě vykázán. |
Za těchto okolností nelze přinutiti majitele
této malodráhy k uvedení pasivní osobní
dopravy a nutno pokračovati v jednání o výkupu
za koncesních podmínek, které budou v dohledné
době vzhledem ku pokračující pasivitě
podniku příznivé.
Majitel vléčky, Stránčice-Velké
Popovice firma Ringhoffer, projevil ochotu připustiti dopravu
osob na své vléčce, ovšem s podmínkou,
že by neutrpěla doprava jeho nákladů.
Podotknouti dlužno, že i doprava nákladů
jest jen fakultativní a že není překážek,
aby byla pravidelná doprava nákladů zavedena.
Pokud se jedná o osobní dopravu, bylo by potřeba
4 dvojic vlaků, jež by opatřovaly připojení
k vlakům hlavní trati ve Stránčicích.
Přistavení strojů, vozidel a mzdy nutného
personálu, nehledě ani k zúročení
kapitálu, jehož by bylo potřeba k nutné
úpravě vléčky pro osobní dopravu,
vyžadovaly by značného nákladu ročně,
který by nebyl v žádném poměru
k příjmu z placeného jízdného,
ježto lze očekávati pouze 10-15 cestujících
denně.
Vzhledem ku velikému nedostatku lokomotiv a personálu,
doporučuje dopravní výbor, aby se se zavedením
osobní dopravy na této vléčce vyčkalo,
až nastanou příznivější
provozní poměry na státních drahách.
Dopravní výbor doporučuje Národnímu
shromáždění ku přijejí
následující resoluci:
Vláda se vyzývá, aby urychlila
zahájené úřední jednání
v tom směru, aby se mohlo co nejdříve
přikročiti:
1. k výkupu a zveřejnění Nučicko-Kladenské
dráhy,
2. k rozšíření provozu na místní
dráze Beroun-Koněprusy na dopravu osob a zavazadel
a
3. k neodkladnému zavedení pravidelné dopravy
nákladů na průmyslové dráze
Stránčice-Velké Popovice a k zavedení
dopravy osob v příhodné chvíli.