Zasedání Národního shromáždění československého r. 1920

Tisk 2103.

Zpráva

živnostenského výboru o návrhu člena Národního shromáždění Arnolda Jandy, Vil. Votruby, R. Mlčocha a soudr. č. t. 499, aby řádně byly zadávány práce a dodávky v republice československé.

Věcně správné, vší stranickosti a jakýchkoli osobních vlivů prosté zadávání veřejných dodávek a prací jest ode dávna spolehlivým měřítkem spořádanosti státní správy a jednou z nejpodstatnějších složek národohospodářského a sociálního vývoje státu.

Tak charakterisuje otázku veřejných dodávek ve Zprávách veřejné služby technické č. 6. z r. 1919 ministerský rada v ministerstvu veřejných prací inž. Hermann. A zcela případně. Neboť způsob, jakým a komu vydává stát každoročně veliké částky na opatření svých veřejných potřeb, zda při tom zaujímá stanovisko soukromého spotřebitele, nebo zda hledí na otázku dodávek s vyššího hlediska, nejen levně poříditi, co poříditi jest třeba, nýbrž také dbáti povznesení vlastních výrobcův a hleděti ke kvalitě dodávek: to jest jistě spolehlivým měřítkem spořádanosti státní správy a jednou z nejpodstatnějších složek národohospodářského a sociálního vývoje státu. A pro toto zadávání třeba stanoviti určitá pravidla, třeba je pevně upraviti.

Francouzský státník Colbert byl prvním, jenž vydal závazná pravidla pro zadávání státních dodávek. Francie již r. 1833 vyhlásila zásadu volné veřejné soutěže a roku 1882 provedla jednotnou úpravu. Prusko v roce 1885 "Verdingungsreglement", jehož hlavní zásady jsou:

1. veřejná soutěž vypsáním;

2. velké dodávky buďtež rozděleny tak, aby i malí živnostníci mohli se jich zúčastniti; 3. nabídky, jež jsou v nepoměru k žádané dodávce, tak že se nedá očekávati, že by byly řádně a včas provedeny, buďtež předem vyloučeny;

4. jisté práce při stejné ceně buďtež zadány místním živnostníkům.

Toto nařízení pruského ministerstva veřejných prací upraveno bylo později výnosem o zadávání dodávek (Erlass betreffend das Verdingungswesen) téhož ministerstva ze dne 23. prosince 1905, podle kterého zadání nemá býti vázáno nabídkou v nejnižší ceně, nýbrž má se státi na nabídku, jež, jsouc v každém směru přijatelnou, zaručuje správné a včasné provedení práce nebo dodávky. Při tom se předem vylučují nabídky, jejichž ceny jsou v patrném nepoměru k výkonu, a z nabídek, které odpovídají podmínkám, volí se pak mezi třemi nejnižšími ona, která v uvážení všech okolností jest nejpřijatelnější.

Tím, jak patrno, ulomen hrot fiskálnímu stanovisku, které dříve bylo v Německu rozhodujícím. Teprve později někteří odborníci přimlouvali se za přijetí nabídky ve střední ceně, to jest takové, která nejvíce blíží se k aritmetickému středu, získanému ze všech způsobilých nabídek po vyloučení nejnižší a nejvyšší. Tento způsob zaveden byl v některých velkých městech německých - tam totiž řada měst sama stanovila si pravidla zadávání obecních dodávek a prací - nedal se však dobře držeti právě proto, že střední cena může býti veličinou zcela náhodnou. Rada města Drážďan zavedla v roce 1914 způsob přiměřené ceny, kterou rozumí se cena, vyšetřená znalci neúředními, kteří neznajíce úředního rozpočtu, před otevřením nabídek podávají dobré zdání, po jejichž otevření pak, uvážíce všechny okolnosti, uznávají, která nabídka jest nejpřiměřenější. Ale tento způsob zadávání pro jeho těžkopádnost i jiné vady doporučovati nelze.

V Anglii a Belgii vyžaduje se jako podmínka pro zadání placení normální mzdy. To žádala zejména anglická admiralita.

Na této cestě sociálních podmínek při státních dodávkách jde dále ještě návrh člena Národního shromáždění Tayerle a Jakubky, který žádá, by podnikatel smlouvou se zavázal, že bude pečovati také o to, aby splnil včasně a nezkráceně nároky svých zřízencův a dělníků, pokud vyplývají z pracovních poměrů, a smlouvami byly stanoveny. Podnikatelé, o nichž jest známo, že tyto povinnosti své zameškávají úmyslně, nebo se zdráhají je vzíti na sebe, mají býti z nabídkového řízení vyloučeni.

Přednost mají ti zaměstnavatelé, kteří se smluvili o mzdových a pracovních podmínkách dobrovolně s odborovým svazem, který tu přichází v úvahu. Kdyby však měly tyto smlouvy sloužiti účelu, aby poškodily stát, zůstanou bez účinku. (?)

Při zadávání prací nutno dát přednost při přibližně stejných nabídkách uchazečům domácím, kteří zaměstnávají také domácí dělnictvo. Vznikne-li v závodě, kterému zadána byla veřejná práce, stávka neb výluka, neprodlužuje se tím stanovená smluvní lhůta dodací, leda by zaměstnavatel prokázal, že neleží vina na jeho straně. Tento průkaz musil by zástupců zadávacího úřadu, dvou příslušné organisace zaměstnavatelův a dvou příslušné dělnické organisace odborové.

V bývalém Rakousku až do nařízení veškerého ministerstva ze dne 3. dubna 1909 č. 61 ř. z. nebyla otázka dodávek celkově upravena. Byla tu jen v podstatě administrativní ustanovení, která sledovala pouze fiskální cíl. Tak dvorní dekret z r. 1820, nazvaný "Dosažení laciných cen při přejímání státních staveb veřejnou dražbou", nařízení stavebního generálního ředitelství z r. 1851. Zásady pro zadávání dodávek a prací při c. k. státní s právě železnic, vydané ministerstvem železnic, nesly na sobě již značku modernosti. Také výnos ministerstva financí z r. 1899 nedržel se přesně fiskálního stanoviska, neboť stanovil na příklad, aby práce zadávaly se ne v celku, nýbrž podle kategorií, a aby bral se ohled na živnostnictvo v místě stavby usedlé.

§ 7. zákona o vodních drahách z r. 1901 měl ustanovení o zaměstnám tuzemských technikův a dělníkův a tuzemského průmyslu.

Celková úprava provedena teprve shora uvedeným nařízením veškerého ministerstva z r. 1909, jehož zásady v naší republice až na Slovensko ovšem - posud platí.

Hlavní zásady jeho jsou: veřejná soutěž pravidlem, zadání z volné ruky výjimkou, možnost rozdělení větších dodávek, včasné rozepsaní před prováděcím obdobím, vyměření lhůt tak, aby dodávky solidně mohly býti provedeny, požadování vadia jen za účelem zabezpečení nabídky, zadávání komisí, která může si přibrati znalce, přednost tuzemským uchazečům, upotřebení tuzemských materialit, nerozhodnost ceny při rozdílech až do 5 proc. nad nejlevnější nabídku, ohled na drobné živnostníky a jejich družstevní organisace, uzavírání smluv o dodávkách pro opětující se potřebu nebo pro běžné práce zpravidla jen na dobu 3 let, stanovení smluvních pokut a kauce ne vyšší než 5 proc. smluvní ceny dodávky nebo práce.

Jednotlivé země bývalého Rakouska také snažily se upraviti otázku zemských dodávek.

Morava jednotné úpravy posud nemá, ač přípravné kroky k ní byly již učiněny. Pravidla až posud vydaná jednak platí pro určité ústavy, jednak vykazují určité mezery. Nedostatek jednotné úpravy byl se vzrůstem zemských dodávek pociťován a proto již v prosinci r. 1907 český odbor zemské rady živnostenské učinil zemskému výboru podání, aby dodávky byly rozděleny mezi živnostnictvo české a německé v poměru 75:25 a aby řízení dodávkové konalo se za účasti a kontroly delegátů zemské rady živnostenské. Když pak mezi oběma odbory zemské rady živnostenské dohodnut byl klíč 68 1/2% pro české a 31 1/2% pro německé živnostníky, učinil český odbor v dubnu 1909 podání k zemskému výboru, v němž položil tyto požadavky:

1. Budiž dbáno oboru působnosti zemské rady živnostenské podle § 10. stanov, zemským sněmem usnesených, v němž v posledním odstavci III. se praví: Organisace výroby živnostenské a odbyt její, zejména stanovení řízení dodávacího pro zemské ústavy vůbec a zvláště zadávání dodávek pro zemi, ústavy vůbec a zvláště zadávání dodávek pro zemské ústavy a pro stavby země Moravy s všemožným zřetelem ke družstvům výrobním a hospodářským.

2. Budiž s příslušným důrazem nařízeno, aby zemská živnostenská rada byla o všech projektovaných stavbách, přestavbách i přístavbách jak vysokých, tak i pozemních zavčas uvědomována.

3. Budiž nařízeno ředitelstvím všech podřízených ústavů zemských, aby při zadávání prací a nákupech rozhodně dbáno bylo dodávkového klíče, totiž aby 68 1/2% dodávek zadáváno bylo českému a 31 1/2% německému živnostnictvu, tak jak to bylo v živnostenské radě usneseno a zemským výborem schváleno.

4. Živnostenská rada budiž při dodávkách zemských brána na potaz před vypsáním ofertním i při otevírání ofert, tak že by tvořila skutečný odbornický poradní sbor zemského výboru v zájmu zemských financí i živnostnictva. První krok k soustavné úpravě dodávkového řízení stal se r. 1908 návrhem posl. dra. Jarolima a korreferátem posl. Votruby, kteréž oba byly zemským sněmem přikázány zemskému výboru ku podání návrhu po vyslechnutí zemské rady živnostenské.

Návrh dra. Jarolima zněl:

Sl. sněm usnáší se na zavedení podmínek pro veřejné zadávání prací nebo dodávek tomu, kdo činí nejmenší požadavky, pro zemi, zemské ústavy a zemské stavby.

K návrhu tomu připojeny byly podmínky, které - což překvapilo - nebyly založeny na zásadě nejnižší ceny, jak by z návrhu samotného vyplývalo, nýbrž stanovily v této příčině:

Přijme se ona nabídka, která podle mínění zemského výboru se ukáže v každém ohledu nejlepší, tedy jak ohledně nabízené jakosti práce nebo dodávky, tak i ohledně důvěry hodnosti a zdatnosti uchazečovy. Nejmenší požadavek na penězích sám o sobě nebudiž však bezpodmínečně důvodem pro přijetí nabídky.

Korreferát posl. Votruby vycházel ze zásady, že při řešení otázky zemských dodávek dlužno míti na zřeteli:

a) spravedlivé rozdělení dodávek mezi příslušníky obou národností - a proto navrhl klíč 68 1/2% pro české a 31 1/2% pro německé dodavatele;

b) vyhražení práva oběma sekcím zemské rady živnostenské, spolupůsobiti se zemským výborem při zadávání zemských prací a dodávek - a proto navrhl nový § tohoto znění:

Při zadávání zemských prací a dodávek budiž zemským výborem vyslyšena zemská rada živnostenská. Tato budiž ještě před vypsáním konkursu nebo před zadáním prací nebo dodávek z volné ruky zpravena o tom, co má býti zemským výborem z volné ruky zádáno, nebo nač má býti konkurs vypsán. - Při přijímání zemských prací a dodávek budiž vyslyšeno mínění odborníků, zemskou radou živnostenskou pro určité případy stanovených.

Referát Jarolimův s korreferátem Votrubovým byl no základě usnesení zemského sněmu přikázán zemskému výboru s výhradou, by je předložil oběma sekcím zemské rady živnostenské k posouzení a podání zprávy.

V důsledku toho vypracovaly obě sekce své návrhy a ústřední sbor ve schůzi dne 17. listopadu 1911 usnesl pak tyto zásady:

"Zadávaní prací a dodávek dějž se zpravidla cestou veřejné konkurence; užší konkurence a zadávání z volné ruky buďte výjimkou. Vypsání dějž se vždy včasně, aby se mohla zadávka řádně provésti a to pokud možno v klidném období toho kterého výrobního odvětví. Vypsání staniž se ve všech denních a odborných, jakož i živnostenských listech.

Při řízení dodávkovém platiž zásada, co možná nejširší veřejnosti, aby tím umožněna byla kontrola tohoto řízení.

V dotyčné komisi, která o zadávání bude rozhodovati a sestávati musí z nestranných odborníků, budiž přiměřeným způsobem zastoupena zemská rada živnostenská, při dodávkách průmyslových znalci vyslaní obchodními a živnostenskými komorami.

Práce buďtež zadány jen těm, kdož jsou podle živnostenského řádu oprávněni ku provozování dotyčné živnosti. Přijata budiž ona oferta, která podle mínění zemského výboru se ukáže v každém ohledu jak co do jakosti, tak co do ceny nejlepší, při čemž nebudiž brán výhradně zřetel na to, kolik kdo za provedení prací a dodávek žádá.

Přednost budiž dána moravským živnostníkům a výrobcům, podnikatelům budiž uloženo, že smějí zpravidla užívati toliko tuzemských dělníků; jiných jen s povolením zemského výboru.

Dodávky materialií na oděv pro zemské sluhy a zřízence jakož i ošetřovance zemských ústavů, buďtež vyhraženy moravským dodavatelům bezpodmínečně.

Zvláštní zřetel budiž brán na živnostnictvo malé a buďtež za tím účelem pojata do dotyčné úpravy tato ustanovení:

Zvláště obsáhlé práce buďte při zadávání roztříděny na jednotlivé části.

Ruční nákup denních potřeb pro zemské ústavy dějž se u místních malých živnostníků.

Z volné ruky možno zadati dodávky, nepřesahuje-li cena jejich 2000 K, a práce, nepřesahuje-li cena jejich 5000 K.

Vadium budiž žádáno toliko výjimkou, zejména při zadávání společenstvům živnostenským, výdělkovým a hospodářským družstvům, sdružením malých živnostníků budiž od složení vadia až do 5000 K upuštěno.

Při rozdílech cen až do 5% nad nejlevnější nabídku budiž přihlédáno k malým živnostníkům, zejména k jich sdružením při jinak stejných podmínkách.

Generální podnikatelé jsou z dodávek a prací vůbec vyloučeni.

Stane-li se zadání podnikateli, který pak zaměstnává živnostníky, budiž zabezpečena vydatnou měrou jistota jich pohledávek. Za tím účelem budiž pojato do dotyčného ustanovení, že dodavatelé jsou povinni platiti živnostníku za dodáné příslušné obnosy hned po odvedení práce.

Budiž vším vlivem působeno k tomu, aby zásady shora uvedené platily obdobně také pro dodávkové řízení veškerých obcí markrabství moravského.

Zemský výbor moravský však přes to pro jednotnou novou úpravu zemských dodávek a prací neučinil ničeho a věc ta jde ve starých kolejích: drobnější dodávky a práce pro zemské ústavy zadávají se ředitelstvími dotčených ústavů, větší zadává zemský výbor sám, při čemž šetří klíče mezi oběma sekcemi zemské živnostenské rady usneseného.

Pouze při dodávce látek a plátna pro zemskou potřebu, přibírá si znalce, Zemskou radou živnostenskou doporučené.

V Čechách ohledně dodávek zemských byla posud tato praxe: Různé potřeby pro zem. úřední budovy a ústavy byly obstarávány podle těchto zásad:

1. Věci důležité nebo značnějšího nákladu vyžadující, zadával přímo zemský výbor veřejným nabídkovým řízením. (Část těchto potřeb dodaly zem. donucovací pracovny jakožto své výrobky, zvláště tkaniny).

2. Věci méně cenné nebo takové, které si mohly ústavy opatřiti snadněji, byly zadávány soukromým nabídkovým řízením se schválením zem. výboru nebo kupovány ústavy z volné ruky.

Postup řízení byl:

Asi v polovině běžného roku byly ústavy zem. výborem vyzvány, aby sdělily přibližnou roční potřebu různých materiálů a potravin, které bude nutno v příštím roce opatřiti podle hořejších zásad a to potřeby sub 1. zmíněné (potřeby, jichž zadání jest vyhraženo zem. výbory a potřeby, jež dodají zem. donucovací pracovny) a potřeby sub 2 uvedené (potřeby, jichž zadání se ponechává ústavům s výhradou schválení zem. výborem a potřeby, jež si opatří ústavy koupí z volné ruky) ve zvláštních výkazech.

Na základě předložených a zrevidovaných výkazů byl zhotoven společný "výkaz roční potřeby", který byl podkladem pro vypsání veřejného ofertního řízení, jež stalo se podle příslušné vyhlášky v čelných denních listech.

Z došlých nabídek byly sestaveny přehledné výkazy (podle druhů zboží, cen, jakosti, ústavu a j.), takže srovnáním všech rozhodných okolností byla seznána nejvýhodnější nabídka.

Jakost nabídnutých potřeb byla zkoumána odborně buď přísežnými znalci nebo technologickým museem obchodní a živnostenské komory.

V nabídce podroboval se oferent všem podmínkám dodávacím.

Podmínky ty byly jednak všeobecné (ze dne 2. července 1913), jednak zvláštní pro dodávku masa (ze dne 8. prosince 1908).

Ve všeobecných podmínkách bylo mimo jiné stanoveno:

Dodávky zadávají se zpravidla na jeden rok.

Nabídky musí býti podány písemně, kolkované a zapečetěné.

Ke společným nabídkám samostatných živnostníků, za účelem dodávky sdružených, lze přihlížeti jen tehdy, když se tito solidárně zaváží k zachování podmínek dodávacích.

Ke každé nabídce budiž připojen průkaz o tom, že oferent podle živnostenského řádu k výrobě nebo jen ku prodeji nabízeného zboží jest opravněn.

Kauci nutno složiti do 4 neděl. Výše její stanoví se při vypsání nabídky.

Zemský výbor jest oprávněn, zadati dodávku buď celkem nebo rozděleně, také může s výhradou svého schválení přenechati zadání dodávek ředitelství dotčeného ústavu.

Dodávka zadává se na základě protokolu, který při zadání se sepíše a slouží za smlouvu.

Postoupiti dodávku jinému není dovoleno.

Ve zvlášních podmínkách stanovil se postup při dodávání masa všeho druhu, hovězích jater, drštěk a loje pro zemské ústavy, a to postup takový, jaký odpovídal povaze dodávky.

Potřeby některé mohly si ústavy obstarati samy soukromým ofertním řízením. To dálo se buď vyhláškou v novinách jako při veřejném ofertním řízení nebo t. zv. řízením obmezeným t. j. vyzváním několika známých a osvědčených firem k podání nabídky. (Tento způsob byl užíván již za doby válečné, aby byly ušetřeny značnější náklady s insercí spojené a byl k tomu dán souhlas zemským výborem).

Návrhy ústavní byly pak předloženy zem. výboru ke schválení.

Stejným způsobem byly zadávány i různé práce řemeslnické (klempířské, lakýrnické, sklenářské, kamnářské a pokrývačské) v ústavech bez vlastních dílen.

Pro každý druh prací byly vydány zvláštní normální cenníky, takže oferenti nabízeli práce svoje buď podle cen těchto cenníků nebo s určitou přirážkou k nim nebo srážkou z nich.

Práce stavební zadával zem. výbor, stanoviv předem podmínky a vydav zvláštní výkaz prací s jednotkovým cenníkem.

Potřeby zadávané soukromým ofertním řízením byly tyto: Křída plavená a horní, klih truhlářský, floky obuvnické, maz obuvnický, drát železný, plech železný, sklo okenní, pařeništní, mdlé, ledové, kartáčky na zuby, čepice soukenné, ucpávky do parních strojů, čerpadel a j.;

povidla, cikorie, droždí, sůl kuchyňská, koření různá, hrozinky, citrony, hrách, čočka, uzené zboží sekané (párky, vuřty, poláky, tlačenka), mouka (různé druhy), krupice, kroupy, krupky, jáhly, nudle vajecné, mandle, mák, kmín, víno bílé neb červené.

Melivo bylo zadáváno na období čtvrtletní.

Potřeby, které si opatřovaly ústavy koupí z volné ruky byly tyto: Přípravy na obleky opatrovnické (knoflíky, háčky, přesky, hedvábí, polohedvábí, bavlna stehovací a j.), piliny, lahvičky na léky, prášek na hmyz, hrací karty, cihly, košťata, potřeby pro elektr. světlo a telefon, hřebíky, šrouby, nýty, pilníky, papír skelný, plátno smirkové, houby mycí, potřeby obuvnické (smůla, příze, šídla), koberce jutové a j., pemza, kyselina solná, voskované plátno, prkna měkká a tvrdá, fošny měkké a tvrdé, dříví palivové, zboží kartáčnické (pokud nebylo dodáno z donucovacích pracoven);

tvaroh, drůbež, zvěřina, zelenina, různé zboží kupecké, ovoce čerstvé, houby čerstvé neb sušené, brambory, sýr, syrečky.

V Dolních Rakousích za starého Rakouska vycházelo se živnostnictvu při dodávkách a pracích všemožně vstříc. Tak na př. běžné potřeby pro zemské úřady a ústavy byly zadávány jenom živnostnictvu, práce v oboru zemské správy jako novostavby, přístavby a přestavby, stavby drah a silnic zadávány podle možnosti domácím řemeslníkům a vypisovány byly v době, která pro živnostnictvo byla výhodnou.

Příklad Dolních Rakous měl ohlas také v ostatních alpských zemích.

V naší republice platí posud uvedené nařízení veškerého ministerstva z r. 1909, které potřebuje nové úpravy.

Na tom ničeho nemění okolnost, že nařízením ze dne 26. listopadu 1919 čís. 50 sb. n. a z. zřízena byla československá komise pro státní dodávky, která se bohužel posud nesešla.

Proto podal v Národním shromáždění člen jeho Janda se soudruhy návrh, aby řádně byly zadávány práce a dodávky v republice československé. Návrh, jenž v zásadě kryje se s usnesením ústředního sboru Zemské rady živnostenské na Moravě, žádá revisi cís. nařízení ze dne 3. dubna 1909 č. 61. ř. z.

Referát o návrhu tom přednesl podepsaný referent po delším vyjednávání se zúčastněnými činiteli v živnostenském výboru, jenž o něm jednal ve dvou schůzích.

Předem bylo živnostenskému výboru se rozhodnouti, chce-li svým usnesením předložiti plenu Národního shromáždění návrh na celkovou úpravu státních dodávek a prací, nebo jen resolučně vysloviti zásady, podle kterých dlužno zadávati státní dodávky a práce živnostenské.

Živnostenský výbor rozhodl se pro stanovisko druhé, a to z těchto důvodů:

1. Kdyby se měly upravovati státní dodávky a práce vůbec, pak by nemohl býti směrodatným jen výbor živnostenský, nýbrž musilo by se vyslechnouti mínění výborů jiných, na př. technického.

2. Návrh člena Nár. shromáždění Jandy a soudr. má na mysli v první řadě úpravu dodávek a prací živnostenských.

3. Bylo známo, že meziministerská komise zabývá se otázkou úpravy státních dodávek a prací v naší republice.

Z důvodů těchto pojal referent svůj referát tak, aby usnesení živnostenského výboru vyznělo resolučně, t. j. stanovilo zásady, které si přeje živnostenský výbor míti obsaženy ve vládním nařízení, jež jako výsledek meziministerské komise má býti vydáno.

Živnostenský výbor zevrubně projednal také onu část návrhu Jandova, že zásady v návrhu tom svrchu uvedené platiti mají také pro dodávkové řízení veškerých obcí, a usnesl se, prozatím požadavku toho nestavěti, dokud otázka ústavy u nás definitivně nebude rozřešena. Též nepřiklonil se k názoru, že by úprava měla platiti pro veškeré veřejné dodávky a práce v republice, ježto nechtěl zasahovati do autonomie našich obcí, výborův okresních a silničních a zemí. Proto také vyslovil se pro úpravu vládním nařízením, ježto by úprava veškerých veřejných dodávek a prací musila se státi zákonem.

Jako hlavní zásady pro živnostenské dodávky a práce přijal výbor živnostenský následující:

1. Veřejnou soutěž pravidlem, užší konkurenci výjimkou.

2. Vypsání soutěže v příslušných úředních listech.

3. V komisi dodávkové zastoupení zemské živnostenské rady a příslušného zemského odborného svazu resp. jednoty.

Vytýčením této zásady - ovšem pří rozhodování o dodávkách a pracích živnostenských - zašel živnostenský výbor dále, nežli dosavad platné nařízení z r. 1909, jež připouští fakultativní přibrání znalce do komise zadávacího místa, a rozhodně vyslovil se proti názoru magistrátního stavebního rady Wintersteina v Charlottenburku, že by veřejná správa měla býti při zadávání zbavena všech okovův a rozhodovati samostatně. Výbor živnostenský však myslí, že bylo jeho povinností, při dodávkách živnostenských uplatniti odborný hlas příslušných organisací živnostenských a je si přesvědčen, že jednal tak i v zájmu veřejném.

4. Výše ceny nebudiž výhradně rozhodnou.

5. Přednost domácím živnostníkům.

6. Možnost, rozděliti obsáhlejší práce a dodávky.

7. Zadávání dodávek a prací jen těm, kteří k provádění jich jsou oprávněni.

8. Požadování vadií a kaucí jen výminkou, pokud toho jest třeba k zabezpečení dodávky.

Proti návrhu Jandovu pak:

a) zvýšil hranici pro zadávání z volné ruky s 2000 K na 5000 K při dodávkách a s 5000 K na 10.000 K při pracích - a to hlavně vzhledem k nízké nákupní síle našich peněz;

b) pojal některá ustanovení nová.

Z nových, v návrhu Jandově neobsažených ustanovení uvedena buďtež:

1. Z ohledů na veřejný zájem, dále v případech naléhavých možno zadati dodávky a práce z volné ruky i když cena jejich převyšuje 5000 resp. 10.000 K.

Tím vyšlo se vstříc zejména přání zástupce ministerstva N. O. z důvodů jistě pochopitelných.

2. Řemeslné práce výzbrojní a výstrojní pro vojenské potřeby zadávány buďtež přímo dotčeným družstvům, a to podle možnosti do 75%.

Tím stanovil živnostenský výbor kvotu dodávek těchto pro živnostenská družstva. Vycházel při tom ze stanoviska, že by sice některé dodávky, jako na př. šaty a prádlo mohly se našim družstvům živnostenským vůbec a výhradně zadávati, nemohl však přezírati tu okolnost, že jsou zde jednotlivci, kteří se pracemi těmi také zabývají, a pak musil doznati, že v některém oboru nejsou živnostenská družstva tak schopna, by plných 75% dodávek dotčených mohla na se vzíti, a proto usnesl se na ustanovení "a to podle možnosti do 75%."

3. Vyslovil se pro soustředění dodávek v ministerstvu pro obchod, průmysl a živnosti.

Důvody pro to jsou na snadě. Jest to v prvé řadě potřeba nutného přehledu státních dodávek, jenž umožňuje spravedlivé jich rozdělení. Leč mohou nastati případy, kde povaha dodávek vyžaduje, by zadání nestalo se prostřednictvím tohoto ministerstva (na př. dodávky a práce technické, kde jistě rozhodovati mají jiné orgány, pak v naléhavých případech u ministerstva národní obrany) a proto živnostenský výbor připustil tyto výminky dodatkem, "pokud zájem veřejnosti tomu nevadí a povaha prací a dodávek to dovoluje".

Vycházeje z těchto hledisek, dovoluje si živnostenský výbor činiti návrh:

Slavné Národní shromáždění, račiž se usnésti:

Vláda se vyzývá, aby zadávání státních dodávek a prací v republice československé upravila cestou nařizovací. V příslušném vládním nařízení šetřeno budiž těchto zásad:

Zadávání prací a dodávek dějž se zpravidla veřejnou soutěží. Užší konkurence a zadávání z volné ruky, budiž výjimkou. Z volné ruky možno zadati dodávky, jichž úhrnná cena nepřesahuje 5.000 K, a práce, jichž úhrnná cena nepřevyšuje 10.000 K.

Z ohledu na veřejný zájem, dále v případech naléhavých možno zadati z volné ruky také dodávky a práce, jichž cena přesahuje 5.000 K resp 10.000 K. Bližší ustanovení o tom obsaženo budiž ve vládním nařízení výslovně.

Práce obuvnické, krejčovské, sedlářské a řemenářské, stolařské a jiné pro vojenské potřeby výzbrojní a výstrojní zadávány buďtež přímo organisacím družstevním a společenstevním a to podle možnosti do 75%.

Stane-li se zadání všeobecně podnikatelil který zaměstnává živnostníky, budiž podnikate, povinen pod zárukou platiti živnostníkům za dodané práce příslušné částky ihned po jejich dodání.

Vypsání veřejné soutěže staniž se v úředním listě československé republiky a Ústředním oznamovateli a pokud jde o soutěže technického rázu, také ve Zprávách veřejné služby technické. Vypsání v tomto věstníku platiž za autentické.

V komisi, která bude rozhodovati o zadávání dodávek a prací maloživnostenských, budiž přiměřeným způsobem zastoupena příslušná zemská rada živnostenská a podle povahy dodávky i práce příslušná zemská odborná jednota resp. zemský odborný svaz.

Práce a dodávky zadány buďtež z jednotlivců jen těm, kdož k provádění jich podle živnostenského řádu jsou oprávněni. Při přijetí nabídek nebudiž brán výhradný zřetel na cenu.

Přednost budiž dána domácím živnostníkům a výrobcům, podnikatelům budiž pak uloženo, že smějí zaměstnávati toliko oprávněné domácí živnostníky a domácí dělníky.

Zvláště obsáhlé práce buďte podle možnosti při zadávání roztříděny na jednotlivé části.

Vadium a kauce budiž požadována jen výjimkou při větších dodávkách a pracích, a to jen, pokud jest toho třeba k zabezpečení dodávky. Nepřesahuje-li kauce při zadání dodávek a prací živnostenským organisacím společenstevním a družstevním výše 500 K, budiž od požadování jejího upuštěno. Vadia a kauce možno skládati také v knížkách ústředních svazů živnostenských družstev.

Při rozdílech ceny až do 5 proc. nad nejlevnější nabídku budiž přihlédáno k malým živnostníkům, zejména k jejich sdružením při podmínkách jinak stejných.

Aby mohl býti zjednán přehled dodávek a tím umožněno bylo spravedlivé jich rozdílení, dále z důvodů úspornosti budiž zadávání dodávek a prací, pokud zájem veřejnosti tomu nevadí a povaha prací a dodávek to dovoluje, soustředěno v ministerstvu pro obchod, průmysl a živnosti.

V Praze 17. prosince 1919.

Místopředseda:
Zpravodaj:
Bohumil Fischer v. r.
Vilém Votruba v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP