Na podporu staveb domů s malými byty podle zákona
ze dne 23. května 1919, čís. 281 sb. z. a
n., povoluje se další částka 10,000.000
K, z níž lze podporovati také stavby zahájené
roku 1920 a také stavby úrazových pojišťoven
dělnických a pensijních ústavů
pro zřízence.
Částku, kterou jest podle § 2, zmíněného
zákona zařaditi do rozpočtu budoucích
let, jest přiměřeně zvýšiti.
Zemská politická správa může,
je-li opatření takové ve veřejném
zájmu, převzíti ve správu státu
nebo odevzdati ve správu jiných veřejných
korporací nebo obecně prospěšných
stavebních sdružení na čas potřeby
jednotlivé podniky vyrábějící,
dodávající nebo dopravující
hmoty stavební.
O převzetí neb odevzdání podniku a
o náhradě rozhodne zemská správa politická
po šetření provedeném s majetníkem
podniku, zástupci příslušných
úřadův a ostatními zájemníky.
Jako náhrada přísluší podnikateli
nejvýše 10% z prokázaných výrobních
nákladů.
Z rozhodnutí zemské politické správy
možno se odvolati do 8 dnů k ministerstvu veřejných
prací,
Podnik budiž vrácen ve stavu podmíněném
odborným provozem podniku po dobu správy.
Za škodu způsobenou správou ručí
korporace, v jejíž prospěch byla zavedena.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministrům sociální péče a veřejných
prací se ukládá, aby tento zákon v
dohodě se zúčastněnými ministry
provedli.
Zákonem ze dne 23. května 1919 byla povolena na
podporu stavebního ruchu částka K 5,000.000.-
jako příspěvek k annuitám ze zápůjček
na domy stavěné obcemi, okresy nebo obecně
prospěšnými stavebními sdruženími.
Předpokládajíc, že zdražení
stavebního nákladu činí oproti dobám
mírovým průměrně 600%, že
annuita obnáší nejvýše 5 1/2%,
že nájemné z domu vybírané stačí
k úhradě asi 120% mírového nákladu,
lze z částky K 5,000 000.- postaviti domů
v úhrnném nákladu přibližně
K 113,600.000.
Této výše dosáhly žádosti
obcí a stavebních družstev již začátkem
měsíce července 1919.
Od začátku měsíce července
do 30. listopadu 1919 bylo předloženo hlavně
od obcí a projednáno žádostí
se zralými projekty o celkovém stavebním
nákladu 125.000.000 K. Vláda, ač neměla
povolených dalších úvěrů,
byla názoru, že těmto ve všech případech
velmi naléhavým projektům nemůže
odepříti aspoň přislíbení
státní podpory nadějíc se, že
Národní shromáždění povolí
další úvěry na podpory těchto
staveb. Ke krytí nákladů těchto projektů
bylo by za hořejších předpokladů
potřebí dalšího úvěru
v částce K 5,500.000.
Vedle toho se teprve projednávají projekty velmi
četných obcí a stavebních družstev,
jež vesměs doufají, že také jim
na provedení jejich projektů dostane se státní
podpory. Stavební náklad všech těchto
již předložených projektů činí
okrouhle 213,000.000 K. Velká řada jiných
projektů jest teprve ohlášena. Denně
přicházejí do ministerstva sociální
péče nové žádosti.
Podle toho bylo by potřebí jen na projekty, které
byly do konce listopadu t. r. ministerstvu sociální
péče předloženy, a jejichž
náklad činí úhrnem 451,600.000
K, úhrnné částky 19,870.000 K, t.
j. hledíc k již povoleným K 5,000.000.- další
částky K 14,870.400.
Vláda neuzavírá se sice poznání,
že bytová tíšeň ve všech obcích
vyžaduje neodkladného provedení novostaveb,
ale majíc na zřeteli finance státní,
žádá od Národního shromáždění
povolení další částky pouze
10,000.000 kor., stačící k podpoře
staveb s úhrnným nákladem 227,200.000
K. Hledíc již k povoleným 5,000.000
K bylo by podle toho možno podporovati stavby o úhrnném
nákladu 340,000.000 korun.
S provedením všech těchto projektů sotva
bude lze ještě letos započíti. Proto
vláda navrhuje, aby směla požadované
částky užíti také na stavby,
které budou zahájeny teprve v roce 1920.
Dosavadní zkušenost s prováděním
zákona o podpoře stavebního ruchu ukazuje,
že vývoji stavební činnosti překáží
jednak nedostatek stavebních pozemků, jednak obtíže
s opatřením stavebního materiálu.
V mnohých obcích vůbec nelze získati
vhodných stavebních pozemků pro odpor jich
majetníků. Odpomoc bohdá zjedná zákon
o vyvlastnění pozemků pro obytné a
veřejné budovy, navržený členy
Národního shromáždění
L. Pikem a soudruhy, který se v Národním
shromáždění již projednává.
Podle osnovy tohoto zákona mohou býti vyvlastňovány
pozemky pro obytné budovy jak státu, okresů
a obcí, tak zvláště také obecně
prospěšných stavebních sdružení.
Obtížím při opatřování
stavebního materiálu hodlá vláda čeliti
ustanovením § 3. osnovy, Ustanovení tohoto
paragrafu sleduje dvojí účel: jednak zabezpečiti
co možno největší výkonnost podniků
vyrábějících, dodávajících
nebo dopravujících stavební hmoty, jichž
řádného provozu jest ku provedení
nutných staveb potřebí, jednak působiti
proti neodůvodněnému zdražování
cen. Nedostatek stavebních hmot a proto značné
stoupnutí cen bude cítiti zvláště
na počátku stavebního období 1920.
Vláda musí míti v rukách prostředek,
který umožní čeliti nedostatku a drahotě
stavebního materiálu v obou směrech zároveň.
Prostředkem k tomu jest jedině právo převzíti
dotčené podniky buď ve vlastní správu,
neb odevzdati je ve správu k tomu způsobilých
organisací, ať je to obec, nebo obecně prospěšné
stavební sdružení, ovšem jen je-li opatření
takové ve veřejném zájmu a jen na
čas potřeby. Nebude ovšem třeba užíti
ustanovení toho vůči podnikům, které
budou vyhovovat slušným požadavkům na
ně kladeným jak co do výkonnosti, tak i co
do určení cen přiměřených
výrobním nákladům.
Jako náhrada přísluší podnikateli
nejvýše 10% prokázaných výrobních
nákladů. Toto ustanovení o náhradě
zaručuje jednoduchým způsobem spravedlivé
odškodnění majitele podniku směřujíc
k tomu, by majitel podniku měl z něho slušný
občanský zisk. Rozumí se, že majiteli
podniku přísluší mimo tuto procentuelně
určenou náhradu ještě také náhrada
všech ať skutečných ať jen účetních
výloh, které tvoříce při řádném
odborném vedení podniku součást výrobních
nákladů půjdou k dobru majiteli podniku,
jako na příklad úroky z vlastního
kapitálu, odpisy na budovách a strojním zařízení
a pod.
Rozhodnutí je úplně vloženo do rukou
zemské správy politické.
Pozoruhodným účinkem zákona o podpore
stavebního ruchu je,-že obce, které až
dosud péči o byty věnovaly po většině
jen nepatrnou pozornost, ne-li vůbec žádnou,
nyní zejména po té, kdy správa obcí
přešla do nových rukou, v míře
čím dále tím větší,
poznávají, že péče o byty jest
z jejich nejpřednějších komunálních
povinností. Vláda slibuje si od tohoto vývoje
netoliko postavení nových bytů, nýbrž
pro další budoucnost i zlepšení bytových
poměrů vůbec, očekávajíc,
že obce uvědomivše si důležitost
věci budou pracovati také ve všech ostatních
odborech bytové péče.
Stavebnímu družstevnictví, které u nás
již dříve vykazovalo pozoruhodný rozvoj,
dostalo se zákonem o podpoře stavebního ruchu
popudu k novému rozmachu.
Pod vlivem tohoto zákona zakládají se velmi
četná nová družstva a to také
na venkově. Bude péčí vlády,
aby se provedla řádná organisace těchto
družstev, jež odkázána jsouce sama na
sebe nemohla by se dodělati kýžených
výsledků.
Ze stavebních projektů jest také patrno,
které vrstvy obyvatelstva dosud nejvíce používají
výhod zákona o podpoře stavebního
ruchu. Stavby podnikané obcemi zvláště
v Čechách jsou téměř výlučně
nájemní domy a slouží především
potřebám státních zaměstnanců,
hlavně železničních zřízenců.
Družstva staví ve městech domy nájemní
i rodinné, na venkově jen rodinné. Výhod
zákona jsou tu účastny sice všechny
vrstvy obyvatelstva podle složení družstev. Nově
zakládaná družstva mají však členstvo
především z průmyslového dělnictva
a pak ze řad státních zaměstnanců.
Z dělnictva jsou to zvláště horníci,
kteří hromadně žádají
si vybudování nových bytů, a což
zvláště pozoruhodno, žádají
jen rodinné domky. Ze státních zaměstnanců
jsou to zase hlavně železniční zřízenci,
kteří staví také na venkově
skoro výhradně rodinné domky a pouze ve větších
městech domy nájemní.
Tato stavební činnost je také dobrým
ukazatelem, kdo trpí bytovou nouzí nej více.
Je to především dělnictvo, hlavně
hornictvo, a pak státní zaměstnanci. Úkaz
ten vysvětluje se tím, že do nových
bydlišť přišli hlavně horníci
a železniční zaměstnanci.
Vláda si netají, že může podporovati
stavební ruch podle tohoto zákona jen pro dobu přechodní,
dokud není tu ještě podmínek pro normální
rozvoj stavebního podnikatelství soukromého.
Stavební činností podniknutou s podporou
státu docílí se netoliko toho, že stavbami
obytných domů čelí se vydatně
nejvýš naléhavé bytové tísni,
ale také toho, že stavební podniky válkou
zanedbané, a tím i různé podniky pomocné,
jsou znovu uvedeny v činnost, a že množství
nezaměstnaných, kterým dosud bylo poskytovati
podporu, nalezne práci.
Jde tedy o dočasné opatření z nouze,
od něhož však lze se nadíti výsledků
ceny trvalé.
Po stránce formální se navrhuje, aby osnova
zákona byla přikázána sociálně-politickému
a finančnímu výboru k ústavnímu
jednání s uložením 5tidenní
lhůty.