V obor působnosti ministerstva vnitra příslušejí
věci vyživovacích příspěvků
pro příslušníky osob povolaných
k vojenské službě, a příspěvkův
osobám mužstva, příslušníkům
jejich a pozůstalým, dále vydržovacích
příspěvků příslušníkův
osob, povolaných k výcviku ve zbrani, jakož
i věci vojenské taxy a četnictva.
Ministerstvu národní obrany přísluší
v dohodě s ministerstvem vnitra vyřizovati - bez
újmy případné kompetence jiných
ministerstev - politickoadministrativní věci týkající
se branné povinnosti, válečných úkonů,
náhrady za plnění pro vojenské účely,
ubytování vojska, odvodu koní a vozův
a vojenské přípřeže v míru;
věci povahy vojensko-administrativní vyřizuje
ministerstvo národní obrany samostatně.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení a vztahuje se též
na rozhodnutí a opatření, učiněná
po dni 28.října 1918. Provedení jeho ukládá
se ministru vnitra v dohodě s ministrem národní
obrany.
Když po vzniku republiky Československé byla
zřizována jednotlivá ministerstva, byl obor
jejich působnosti převzat celkem z bývalého
Rakouska, pouze v některých případech
byla kompetence poněkud přesunuta. Příčinou
toho byla snaha, by rozdělení jednotlivých
centrálních úřadů vyhovovalo
co nejvíce skutečné potřebě.
Takovým způsobem přešly též
v obor působnosti ministerstva vnitra věci vyživovacích
a vydržovacích příspěvků,
jakož i příspěvků osobám
mužstva, jejich příslušníkům
a osobám pozůstalým, pak věci vojenské
taxy a četnictva. V jiných věcech nastalo
zase spolupůsobení ministerstva vnitra s ministerstvem
národní obrany, jsou to politicko-administrativní
věci, týkající se branné povinnosti,
válečných úkonů, náhrady
za plnění pro vojenské účely,
ubytování vojska, odvodu koní a vozů,
jakož i vojenské přípřeže
v míru. V Rakousku všechny tyto věci příslušely
ministerstvu zeměbrany.
Tento přesun kompetence odpovídá celkem vůdčí
myšlence, by ministerstvo národní obrany bylo
sproštěno pokud možno agendy politicko-administrativní,
takže by se stalo v prvé řadě jen institucí,
zabývající se věcmi vojenskoorganisačními,
tak jako bývalo v Rakousko.Uhersku ministerstvo války.
V zájmu řádné správy jest nezbytně
nutno, aby tato změna kompetence byla postavena na dostatečný
zákonný podklad a to nejen tam, kde některé
věci přecházejí zcela na ministerstvo
vnitra, nýbrž i tam, kde má býti zavedeno
společné rozhodování obou ministerstev,
neboť i v těchto případech nejde zajisté
o nějaké interní opatření,
nýbrž o změnu v organisaci, která může
míti v konkretních případech vliv
na právo stran. Poněvadž pak věc tato
jest značně naléhavá, nemohla ji vláda
odložit až do té doby, kdy bude jediným
zákonem snad vymezena působnost všech ministerstev,
nýbrž byla nucena řešiti ji samostatnou
osnovou zákona, jejž tímto předkládá,
a k jehož jednotlivým paragrafům podotýká
toto:
V §u 1. jsou vyjmenovány ony agendy, které
přecházejí zcela na ministerstvo vnitra,
vyjmenování jejich stalo se způsobem co nejstručnějším,
avšak tak, aby o rozsahu agend těchto nemohlo býti
sporu. Pokud se týče zvláště
věcí četnických, dostává
se tím zákonné sankce stavu, který
fakticky již přes rok trvá, totiž že
četnictvo jako orgán služby bezpečnostní
je podřízeno ministerstvu vnitra, jež
jest ode dávna nejvyšším úřadem
bezpečnostním ve státě.
Ale protože s druhé strany nelze přehlédnouti,
že organisace četnictva dotýká se v
některých směrech dosti úzce organisace
vojenské, schválila vláda ve své schůzi,
konané dne 28. listopadu dohodu mezi ministrem vnitra a
ministrem národní obrany, jíž byl interní
cestou vymezen vliv, který ministerstvo národní
obrany má na četnictvo příslušeti
a to takto:
1. Četnictvo bude i nadále sborem organisovaným
vojensky. Četníci budou podléhati vojenskému
právu trestnímu, hmotnému i formálnímu.
2. Generální velitel (inspektor) četnictva
bude podléhati ministru vnitra. V dohodě s ministrem
národní obrany bude zabezpečeno vše
čím četnictvo může přispěti
k odvrácení vnějšího nebezpečenství
pro stát. Za tím účelem bude přidělen
jeden štábní důstojník československého
vojska ke generálnímu veliteli četnictva.
3. Ve věcech výzbroje četnictva jedná
a rozhoduje ministerstvo vnitra v dohodě s ministerstvem
národní obrany, aby umožněno bylo jednotné
zásobování výzbrojí, jednotný
kalibr atd.
4. Ve věcech výzbroje bude důstojník
československého vojska, určený ministerstvem
národní obrany, míti právo, by občasnou
inspekcí provedl potřebná zjištění.
Důstojník ten nebude míti práva nařizovacího,
nýbrž bude podávati pouze zprávy ministerstvu
národní obrany o závadách, jež
za své přehlídky shledá. Ministerstvo
národní obrany pak projedná věc s
ministerstvem vnitra.
5. K výcviku ve sborech a výcviku ve spolučinnosti
s vojenskými tělesy, budou četníci
do určitého věku ministerstvem národní
obrany v dohodě s ministerstvem vnitra, pokud dovoluje
služba bezpečnostní, povoláni v určitých
lhůtách ke cvičení, zejména
do manévrův a budou po dobu cvičení
podléhati vojenským orgánům.
6. Při válečném stavu přechází
četnictvo, k tomu účelu určené,
pod přímé velení vojska.
O provedení potřebných administrativních
opatření na základě tohoto ujednání
dohodne se ministerstvo vnitra s ministerstvem národní
obrany.
Vláda sdělujíc dohodu tuto jest přesvědčena,
že jí bylo zcela vyhověno oprávněným
zájmům, jež na důležité
instituci četnické má ministerstvo vnitra
a ministerstvo národní obrany.
K § 2. se podotýká, že jsou v něm
vyjmenovány ony věci, které mají býti
vyřizovány ministerstvem národní obrany
v dohodě s ministerstvem vnitra. Příslušné
zákony nejsou zde úmyslně vyčteny
podle data a čísel zákonníků,
poněvadž by se stal § tento nepřehledným.
Pojmenování jednotlivých materií bylo
voleno nejstručnější, ale takové,
by po stránce právní zcela vyhovovalo. Tak
na př. nemůže býti sporu o tom, že
pod názvem »branná povinnost« rozumí
se nejen služba ve vojsku řadovém, nýbrž
i služba v zeměbraně a domobraně (§§
1. a 2. zákona ze dne 5. července 1912, č.
168 ř. z.) a že sem spadají věci mobilisace
a demobilisace. Hranice působnosti obou ministerstev stanoveny
tak, že věci ryze vojensko - administrativní,
tedy týkající se poměru státu
ku příslušníkům branné
moci a vůbec poměrů vnitř branné
moci, vyřizuje ministerstvo národní obrany
samostatně, kdežto věci politicko-administrativní,
tedy týkající se poměru státu
k občanstvu ve věcech vojenských mimo příslušníky
branné moci, jakož i týkající
se poměru branné moci na venek, vyřizuje
ministerstvo národní obrany v dohodě s ministerstvem
vnitra.
Konečně se poznamenává k § 3,
že je nutno stanovit, aby zákon tento měl spětnou
platnost od doby převratu a sice z té příčiny,
aby se takto dostalo formální sankce faktickému
přesunutí kompetence, která nastala při
vzniku ministerstva vnitra a ministerstva národní
obrany.
Navrhuje se, aby osnova tato byla přikázána
výboru ústavnímu s tím, aby
o ní do 14 dnů zprávu podal.