Výbor finanční usnesl se, aby vládní
předloha čís. 1693 pozměněna
a doplněna byla tak, jak níže se uvádí
a navrhuje: Národní shromáždění
račiž usnesením takto upravenou osnovu vládní
ústavně schváliti.
K poplatkům níže uvedeným zavádí se válečná přirážka:
a) ve výši 200% k stupnici I.;
b) ve výši 100%:
1. k stupnici II. a III.;
ministerstvo financí se zmocňuje, aby provedlo úpravu
jednotlivých stupnic, pokud by toho vzhledem na přirážky
tuto zavedené bylo zapotřebí;
2. k procentovým poplatkům stanoveným cís.
nař. ze dne 15. září 1915, čís.
280 ř. z. (pojišťovací smlouvy);
3. k 1/2%ovému poplatku ze soudních smírů
(pol. 8. sazby cís. nař. ze dne 15. září
1915, čís. 279 ř. z.);
4. k 1% a 1/2%ovému paušálnímu poplatku
v řízení konkursním a vyrovnávacím
(pol. 15. sazby téhož cís. nař.);
5. k 1/2%ovému poplatku z náhrady v řízení
vyvlastňovacím (pol. 22. lit. b) sazby téhož
cís. nař.).
Pro převody nemovitostí stanoví se tato ustanovení:
a) Převody (úplatné i bezúplatné)
z rodičů na manželské nebo nemanželské
děti nebo jejich potomky a opačně, z rodičů
na osoby, které s jejich dětmi v manželství
vstupují nebo manželstvím již jsou spojeny,
z nevlastních rodičů na nevlastní
děti a ze zvolitelů (adoptivních rodičů)
na zvolence (děti adoptované),
mezi manželi, kteří nejsou ani rozloučeni
ani rozvedeni,
mezi snoubenci smlouvami manželskými,
podléhají poplatku:
1.5% při nemovitostní ceně do 10.000 Kč;
2% při nemovitostní ceně od 10.000 Kč
až do 20.000 Kč.
a každých dalších 10.000 Kč, i
započatých, zvyšuje se procentová sazba
celého poplatku o 1/10% (jednu desetinu procenta) až
do 3%.
b) Úplatné převody na jiné osoby podrobeny
jsou poplatku: 4% při ceně nemovitostní do
10.000 Kč, 4 1/2% při ceně nemovitostní
od 10.000 do 20.000 Kč,
5% při ceně nemovitostní od 20.000 do 50.000
Kč.
Dále stoupá procentová sazba celého
poplatku vždy o 1/10 (jednu desetinu) procenta za každých
dalších 10.000 Kč (i započatých)
ceny nemovitostní až do 7%.
c) Pro převody dědictvím, nebo částečně
či úplně bezúplatně, na jiné
osoby, než-li uvedené pod lit. a) tohoto paragrafu,
snižuje se imobilární poplatek, placený
z hrubé ceny nemovitostní vedle poplatku obohacovacího,
na polovici sazby, uvedené pod lit. b), ovšem
s výhradou podle §u 39. odst. 1. cís. nař.
ze dne 15. září 1915, čís.
278 ř. z.
d) Pro převody požívající výhody
podle §u 2. zák. ze dne 18. června 1901, čís.
74 ř. z., platí osoby uvedené pod písm.
a) při nemovitostech v ceně do 20.000 Kč
polovici sazby v témže odstavci stanovené,
jiné osoby při nemovitostní ceně
do 10.000 Kč polovici a při nemovitostní
ceně do 20.000 Kč dvě třetiny poplatku,
který by na převod ten připadl jinak bez
této výhody.
e) Při ceně nemovitostní do 50.000 Kč
podléhají převody domů za podmínek,
stanovených v §u 3. zák. ze dne 18. června
1901, č. 74 ř. z., poplatku 3.5%nímu, neuplynula-li
od posledního převodu stavebního místa
více než 4 leta, a poplatku 4%nímu, uplynula-li
delší doba, avšak ne více než 6 let.
Při cenách nemovitostních přes 50.000
Kč zvyšuje se sazba, při každých
započatých 10.000 Kč o 1/10% z celé
ceny nemovitostní, nejvýše však do 4 1/2%
vztažmo 5%. Činil-li by podle odst. a), c) a d) tohoto
paragrafu poplatek převodní méně,
podléhá převod tomuto nižšímu
poplatku.
f) Vkladné podle saz. položky 45., A, lit. b) zák.
ze dne 13. prosince 1862, č. 89 ř. z., činí
2%.
1/2% a 1/4%ové vkladné podle odstavce B, lit. a)
téže sazební položky, pokud se týče
podle §u 18. cís. nař. ze dne 15. září
1015, č. 279 ř. z., zvýšuje se na 1%,
pokud se týče na 1/2%.
Ustanovením tohoto paragrafu mění se §
5. a 6. odst. 1. lit. a) zák. ze dne 28. srpna 1916, č.
281 ř. z., zvyšuje se na 1%, pokud dne 18. června
1901, č. 74 ř. z.
Poplatky dědické, uvedené v pol. 1. pod čís.
1. až 4. sazby cís. nař. ze dne 15. září
1915, čís. 278 ř. z., se upravují
přiloženou novou sazbou, která stanoví
se i pro poplatky darovací místo sazby, uvedené
v položce 2. pod čís. 1. až 4. téže
sazby, které pozbývají platnosti.
§ 7. císařského nařízení
ze dne 28. srpna 1916, čís. 281 ř. z., o
poplatcích kolkových a bezprostředních
poplatcích doplňuje se tak, že se jeho sazba
zvyšuje při výhrách přes 2,000.000
Kč do 5,000.000 Kč na 27%, přes 5,000.000
Kč do 10,000.000 Kč na 30% a přes 10,000.000
Kč na 33%.
a) Kolek na karty, stanovený v § 1. pod lit. a) a
b) zákona ze dne 15. dubna 1881, čís. 43
ř. z., zvyšuje se na 2 Kč, pokud se týče
na 4 Kč a kolek v odst. c) téhož zákonného
ustanovení na 5 Kč, pokud se týče
na 10 Kč;
b) dále zvyšuje se kolek, stanovený v saz.
pol. 1./28. zákona ze dne 9. února 1850, č.
50 ř. z. (bilancová konta) na 50 h a je-li poplatná
listina opatřena doložkou ve smyslu §u 3. zákona
ze dne 11. června 1919, č. 331 Sb. z. a n. (ujednaná
soudní příslušnost) na 1 Kč;
c) o 100% zvyšují se poplatky, stanovené v
§ 3., § 7. a § 9. císařského
nařízení ze dne 29. srpna 1916, č.
282 ř. z., o poplatcích ze sázek totalisateurských
a bookmakerských, jakož i procentový poplatek
§u 7. zákona ze dne 31. března 1890, cís.
53 ř. z.
a) Při obchodních smlouvách společenských
(počítajíc v to i smlouvy disoluční)
vůbec, jakož i pro smlouvy služební, při
kterých celková roční úplata
za práci činí nejméně 6000
Kč, nastává povinnost poplatková nehledíc
na osvědčení listinně. Úprava
ohlašovací a vyměřovací (rovněž
při darech) ponechává se prováděcímu
nařízení.
b) Poplatek z akcií (též u společností
komanditních na akcie) zvyšuje se při celkovém
kapitále společnosti přes 2,000.000 Kč
do 20,000.000 Kč na 3%, přes 20,000.000 Kč
do 50,000.000 Kč na 4%, přes 50 mil. Kč do
100,000.000 Kč na 5% a přes 100 milionů Kč
na 6%.
Zvýšení právě uvedené
platí ode dne vyhlášení tohoto zákona,
nejpozději však od 1. ledna 1920 pro všechny
emise, které do té doby nebyly skutečně
provedeny.
Základem poplatním jest emisní cena, pokud
přesahuje cenu nominální.
c) Stejnému poplatku podléhají těžířstva
a všechny další splátky na kuksy. Nejmenším
poplatkem je však 50 Kč za kuks, který započítá
se do poplatku z dalších splátek.
d) Společnosti s ručením obmezeným
platí z úhrnné ceny podílů
2%ní poplatek z prvních 2,000.000 Kč, při
vyšší úhrnné ceně podílů
poplatek ve stejné sazbě, jak je stanovena pod písm.
b) tohoto paragrafu,
e) Cizozemské podniky platí za účast
při tuzemském obchodování ve smyslu
§u 5. a 6. zákona ze dne 18. září
1892, čís. 171 ř. z., pokud se týče
§u 120. zákona ze dne 6. března 1906, č.
58 ř. z., týž poplatek jako podniky domácí
(§ 6. písm. b až d tohoto zákona a saz.
pol. 73/36, čís. 2. zákona ze dne 13. prosince
1862, čís. 89 ř. z.) a to poplatek za připuštění
k tuzemské činnosti po rozumu cit. § 5. zák.
z r. 1892 z části, jíž se účastní
neb se hodlají účastniti při tuzemském
obchodování, nejméně však z jedné
čtvrtiny celého kapitálu akciového
(resp. podílového) a obligačního.
Touto částí řídí se
též výše procenta poplatkového.
Tím mění se příslušná
ustanovení §u 5. a dalších zákona
ze dne 18. září 1892, čís.
171 ř. z., §u 120 zák. ze dne 6. března
1906, č. 58 ř. z., a §u 3. zákona ze
dne 27. května 1919, čís. 304 Sb. z. a n.
Odstavec 2. §u 8. zákona ze dne 18. června
1901, c. 74 ř. z., (zákon o poplatcích z
převodu jmění) se zrušuje.
Právo k nahlédnutí do knih příslušející
finančním úřadům podle zákona
o přímých daních osobních a
jeho dodatcích, zvláště císařského
nařízení ze dne 16. března 1917, cís.
124 ř. z., rozšiřuje se též na
obor práva poplatkového.
Veškeré poplatkové výsady pro panovníka
a členy jeho rodiny odpadají. Pokud se v nich mluví
o úřadech. ústavech, zařízeních,
úřednících a zřízencích
a p. státu rakousko-uherského nebo některé
jeho říšské polovice, platí ustanovení
dotčená pro stejnorodá zřízení
resp. zřízence republiky.
Pro Slovensko buďtež upravena nařízení
příslušná podle týchž zásad
nejdéle do 30. června 1920.
Působnost tohoto zákona nastává 1.
únorem 1920, pokud není v zákoně samotném
stanovena jiná lhůta. Provésti jej ukládá
se ministru financí a spravedlnosti, ohledně Slovenska
ve srozumění s ministrem pro sjednocení zákonodárství
a organisaci správní v československé
republice.
Dodatek. Poznámka 1. až 5. k saz. pol. 1. cís.
nař. ze dne 15. září 1915, č.
278 ř. z., zůstává beze změny.
Poznámka 6. odpadá. Poznámky 1. a 2. k saz.
pol. 2. téhož cís nař. zařaďují
se jako další poznámky této sazby a
to první poznámka v tomto znění:
Při darech movitých věcí jest poplatnost
nezávislá na sepsání listiny (listinném
osvědčení).
Od poplatku jsou osvobozeny dary movitých věcí v ryzí ceně:
a) do 2000 Kč bez listinného osvědčení,
b) do 300 Kč i při listinném osvědčení.
Darování movitých věcí v období
tříletém týmž dárcem témuž
obdarovanému pokládají se při posuzování
poplatkové povinnosti a sazby za jednotný dar, podrobený
poplatku z úhrnné hodnoty darovaných věcí,
ať jsou dary osvědčeny listinou čili
nic; ustanovení toto nevztahuje se však na obvyklé
dary mezi manželi, dále mezi příbuzenstvem
do druhého stupně a na dary zeti nebo snaše
do 2000 Kč. mezi jinými osobami do 1000 Kč.
Vláda se zmocňuje, aby vzhledem na změny
provedené v tomto zákoně upravila text a
pořadí dosavadních poznámek k sazbě
poplatků dědických a darovacích.
kterými se finanční výbor při
svých usneseních řídil, jsou ohledně
té úpravy, kterou vládní osnova navrhovala,
a pokud ona podržena byla, totožny s oněmi, které
byly podnětem vládě, aby osnovu předložila.
Proto stačí, jestli finanční výbor
prostě poukáže na motivy ty, jak vládní
osnově jsou připojeny. Vytknouti by snad slušelo,
že osnova přináší dvě novoty.
Novotou povahy hmotné jsou ustanovení, podle kterých
při společnostech obchodních, služebních
smlouvách přes 6000 Kč ročně
a při darech nastává povinnost poplatková
nehledíc na listinné osvědčení.
Na tento návrh osnovy vládní přistoupil
finanční výbor z důvodů rovnoměrného
zatížení poplatnictva, jemuž se jednotlivé
třídy poplatníků vymykaly tím
způsobem, že postupem času pro svá právní
jednání volily nové formy, na které
platný poplatkový zákon nepamatoval.
Druhou pak novotou je v § 8. osnovy stanovené právo
nahlédání do knih, jež jest rozšířením
tohoto práva v oboru daní přímých
na obor práva poplatkového. Přiznání
práva nahlédání do knih shledal výbor
odůvodněným a nevyhnutelným kontrolním
prostředkem proti libovůli stran vůbec a
zvláště při společnostech cizozemských.
Finanční výbor uznal konečně
za nezbytné, aby vládní osnova doplněna
byla nařízeními, která by finanční
správě usnadnila zachycení poplatků,
jež podmíněny jsou neb rozhojnění
doznají očekávaným neb aspoň
připravovaným rozmachem hospodářským
v oboru obchodních společností a útvarů
právních jim nejbližších.
V jednotlivostech budiž výslovně ještě
uvedeno:
Při poplatcích ze smluv nájemních
a pachtovních, které byly upraveny zákonem
ze dne 25. června 1919, č. 378 Sb. z. a n., nastane
poplatní povinnost poprvé až dnem 1. února
1920. Tou dobou není tedy znám effekt těchto
poplatků, jichž úprava se stala v jisté
souvislosti se soupisovou akcí. Vzhledem k tomu upuštěno
bylo od navrhovaného vládou zvýšení,
an důsledky takového zvýšení
nemohly býti bezpečně posouzeny.
Pro převody nemovitostní upravena nová sazba
poplatková, a to stejným způsobem pro převody
úplatné i bezúplatné mezi blízkými
příbuznými (takže při převodech
bezúplatných je celkový poplatek o poplatek
obohacovací větší než-li při
převodech zcela úplatných). Pro převody
částečně bezúplatné
mezi jinými osobami ustanovena poloviční
sazba poplatku stanoveného pro převody zcela úplatné
(což platí i dosud), při čemž ponecháno
v platnosti dosavadní ustanovení, že z převodů
částečně bezúplatných
nesmí býti na poplatku immobilárním
a obohacovacím vyměřeno méně
nežli při převodu zcela úplatném.
Normální poplatek nemovitostní při
převodech mezi blízkými příbuznými
stanoven při ceně nemovitostní do 10.000
Kč 1.5%, tedy pouze o 1/4% více, nežli činí
dosavadní sazba ; pro cenu od 10 do 20 tisíc Kč
činila by sazba 2%, dále pak stoupala by sazba progresivně
o 1/10% za každých dalších 10.000 Kč
(nemovitostní ceny), nejvýše však do 3%.
Stejně stanoven pro normální převody
úplatné mezi jinými osobami poplatek při
ceně do 10.000 Kč jen o 1/4% více, nežli
platí se nyní (dosud 3 3/4%, navrhují se
4%). Při ceně další stoupá sazba
do 20.000 Kč na 4 1/2% a při ceně do 50.000
Kč na 5%, takže při ceně od 40-50.000
Kč zůstává posavadní sazba
(4% s 25%ovou přir. = 5%) nezměněna.
Pro ceny vyšší 50.000 Kč zavedena je progresse
o 1/10% za dalších 10.000 Kč nemovitostní
ceny, nejvýše však 7% (při ceně
čtvrtmilionové). Zde tedy teprve dosaženo je
výše původně navrhované, zvýšením
přirážky o dalších 50%, tedy na
75% (původně 4%; nynější sazba
při 25%ní přirážce 5%, přirážka
75%ní činila by tedy 3% a celá sazba 7%).
Zvýšením tím docílilo by se jednak
rovnoměrnějšího vystupňování
celého poplatku, vedle toho však i značného
zjednodušení celého vyměřování,
které při nynějších sazbách
(s 25% přir.) je ponejvíce hodně složitým
a zdlouhavým.
Úplné osvobození převodů mezi
blízkými příbuznými při
ceně 5000 Kč, celkem málo významné,
bylo zrušeno; nebylo ani zcela odůvodněným
vzhledem na to, že převody movitostí takového
neb podobného osvobození nepožívají.
Za to však rozšířena byla úleva
podle §u 2. zák. ze dne 18. června 1901, čís.
74 ř. z. (pro kvalifikované nemovitosti) do 20.000
Kč, což jest zajisté oprávněno
při nynější nízké ceně
peněz. Podle toho bude převodní poplatek
pro kvalifikované nemovitosti při převodech
na příbuzné a ceně do 10.000 Kč
o 1/8 vyšší nežli dosud, při ceně
do 20.000 Kč zůstane při dosavadní
výši 1%, ovšem jen následkem rozšíření
výhody kvalifikovaných realit do obnosu 20.000 Kč.
Při převodech bezúplatných na jiné
osoby, nepodléhajících dosud žádné
přirážce, stoupne při ceně do
50.000 Kč poplatek o 1/2%, při ceně od 5000
do 10.000 Kč klesne o 1/8%. Pro cenu od 10-20 tisíc
Kč nepožívající dosud podobné
výhody, poskytne se na normálním poplatku
sleva 1/3 (zlomek ten volen vzhledem na zjednodušení
výpočty procentového), při čemž
dosavadní sazba (dosud normální) 1.5% zůstane
beze změny (ovšem jen následkem přiznání
výhody). Domy s kratší držbou stavební
plochy (do 4 resp. 6 let) měly dosud sazbu o 1 1/2% resp.
1% nižší, nežli činila sazba původní
(bez přirážky) při nemovité ceně
přes 40.000 Kč (šlo zde většinou
o domy cennější). Sleva tato ponechána
i při nynějším návrhu a to při
další progressi, nejvíce však do 4.5%
resp. 5% (zde by bylo dosaženo původně navrhovaného
zvýšení přirážky o 80% t.
j. na 75%). Bere-li se za základ nemovitostní cena
od 20-50 tisíc Kč, činí zvýšení
při základní sazbě té pouze
3/8 resp. 1/4%. Vkladné pro zápis práva vlastnického,
pokud někde se vyskytuje (případ celkem velice
řídký), stanoveno na 2% (dosud 1.875%) a
1/2% resp. 1/4%ové vkladné z jinakých zápisů
knihovních (resp. s přirážkou 50%ovou,
3/4 resp. 3/8%) upraveno na 1 resp. 1/2%.
Místo tohoto odstavce navrhuje se pojati ustanovení
vhodné ve zvláštní paragraf (viz §
9.) platící pro všechny poplatky (ne jen pro
obohacovací), a zmocniti vládu, aby vzhledem na
změny v zákoně tomto provedené upravila
text a pořadí poznámek k sazbě pro
poplatky dědické a darovací (viz dodatek
k sazbě).
Právní důmněnka navrhovaná
tuto bez připuštění protidůkazu
vedla by k tomu, že by tvořily součást
pozůstalosti i ony pohledávky z pojišťovacích
smluv, kterých někdo nabyl právoplatně
již jednáním mezi živými, zejména
též úplatným, a které tedy tvoří
jeho vlastnictví a nikoliv zůstavitelovo. Z toho
důvodu vyloučil finanční výbor
navrhované ustanovení §u 4. osnovy vládní
a ponechal v platnosti dosavadní ustanovení §u
16. cís. nař. ze dne 15. září
1915, č. 278 ř. z., jež podle jeho názoru
vyhovuje praktické potřebě.
Vzhledem na vyloučení §u 4. osnovy zařaděn
byl tento § jako § 4. zákona a přeměněn
stylisticky, takže z jeho nynějšího znění
jest zřejmo v jakém rozsahu bylo zvýšení
zamýšleno.
Doplněn odstavcem písm. c) obsahujícím
ustanovení o přirážce k poplatkům
ze sázek a výher u totalisateurův a bookmakerův
a ze zisku bookmakerů (t. zv. paušální
poplatek).
Stran společností zamýšlí vláda
upraviti poplatek zvláštním zákonem.
Poněvadž však akciové společnosti,
využívajíce nynějšího finančního
stavu, napořád zvyšují a to velice značně,
svůj akciový kapitál a zakládají
se též nové společnosti, doporučuje
se, aby aspoň nejhlavnější ustanovení
o vyšším poplatku z akcií, společností
s ručením obmezeným a těžířstev
- cizozemské podniky v to počítaje - zpoplatněny
byly ihned podle vyšších sazeb, aby tak značný
příjem státu neunikl, což by při
novém zákoně, beztoho nehotovém a
vyžadujícím mimo to při poradách
v min. radě, finančním výboru a Nár.
shrom. více času, sotva se podařilo. Z téhož
důvodu se navrhuje, aby poplatkem tím postíženy
byly všechny emise dosud fakticky neprovedené.
Vládnímu návrhu sloužiti má za
vzor německý zákon z roku loňského
(26. července 1918, čís. 799 říš.
něm. zák.), kterým změněn byl
říšský kolkový zákon z
r. 1913 stran poplatků ze společností a z
obratu cenných papírů.
Německý zákon podrobuje společnosti
akciové (včetně kommanditních na akcie,
s ručením obmezeným a těžířstva)
zpravidla poplatku 5%nímu, společnosti pro obchodování
v realitách docela 7%.
Navrhuje se, aby nynější poplatek podle stupnice
III. (rovnající se po přirážce
zavedené tímto zákonem 2%) zvýšen
byl na 3% při společenském kapitálu
od 2 do 20 milionů Kč s další progressí
přes 20,000.000 Kč do 50,000.000 Kč na 4%,
přes 50,000.000 Kč do 100,000.000 Kč na 5%
a přes 100 milionů Kč na 6%.
Pro akciové společnosti menší - s kapitálem
do 2,000.000 Kč - budiž ponechána dosavadní
sazba a pro společnosti s ručením obmezným
zavedena do 2 milionů Kč 2%ní sazba (rovnající
se - po přirážce tímto zákonem
zavedené - stupnici III.) s další progressí
jako při společnostech akciových.
Stejným způsobem buďtež postiženy
cizozemské podniky stran kapitálů, kterými
se účastní neb hodlají účastniti
na tuzemském obchodování, poněvadž
jinak byly by vůči nim tuzemské podniky v
nevýhodě. Zásada podobná vyslovena
byla již v zák. ze dne 18. září
1892, č. 171 ř. z. (§ 5. a 6.) a přijata
do zákona našeho ze dne 27. května 1919, čís.
304 Sb. z. a n., kteréž tedy tímto ustanovením
se mění.
Poněvadž pak stanovení kapitálu, kterým
cizí podnik zúčastněn je v tuzemsku,
naráží na značné obtíže,
ustanovena buď jako minimum kvota 25% celého kapitálu,
které v tomto směru platí již pro cizozemské
společnosti s ručením obmezeným (podle
§u 120. zák. o spol. s r. o.).
Není třeba zvláštního zmocnění
pro vládu (viz písm. h, odst. 2. vládních
motivů) ke stanovení podrobnějších
podmínek pro zpoplatnění částek,
o něž více bylo při dělení
nabyto, poněvadž zpoplatnění to plyne
samo sebou z ustanovení nynějšího odstavce
1. §u 8. zák. ze dne 18. června 1901, čís.
74 ř. z., ponechaného v platnosti.
Rozšíření práva nahlédnouti
do knih, příslušející finančním
úřadům v oboru daní přímých,
je nevyhnutelně nutným, jednak pro obtíže,
které pro neúplnost a nedokonalost ustanovení
poplatkových v tomto směru působily finančním
úřadům právě největší
poplatníci (společnosti atd.), jednak vzhledem na
to, že v tomto zákoně poplatnost při
určitých právních jednáních
(darování, smlouvách společenských
a služebních) učiněna byla neodvislou
od sepsání listiny, a tu by (zvláště
při smlouvách služebních) bez práva
nahlédání do knih stalo se celé ustanovení
to pro bezmocnost finančních úřadů
úplně bezcenným.
Ostatně nelze nahlédnouti, proč by finanční
úřady pro daně přímé
měly míti rozsáhlejší moc vůči
poplatníkům, nežli při poplatcích,
ač jedná se o veřejné dávky
úplně příbuzné.
Ustanovení toto jest odůvodněno nastalou
změnou státu a ústavy.
Ač jest velmi žádoucno, aby obdobná
ustanovení pro Slovensko byla současně upravena,
došel finanční výbor k přesvědčení,
že pro různorodost poplatkových ustanovení
platných na Slovensku, pro nedostatek potřebných
pomůcek a jiné nepřekonatelné tou
dobou obtíže současná úprava
ustanovení pro Slovensko není možná.
Poněvadž státní a finanční
ohledy nedovolují, aby zvýšení přirážek
mohlo býti odložena až do té doby, kdy
bude lze provésti úpravu pro Slovensko, pojato do
tohoto paragrafu ustanovení, podle něhož pro
Slovensko mají býti upravena ustanovení příslušná
podle týchž zásad nejdéle do 30. června
1920.
Působnost zákona byla posunuta o jeden měsíc
vzhledem k tomu, aby poplatníkům bylo umožněno
včasné obeznámení se s ustanoveními
zákona.
Ježto v mezičasí zřízeno bylo
ministerstvo pro sjednocení zákonodárství
a organisaci správní v československé
republice, uloženo provedení zákona ministru
financí a spravedlnosti ve srozumění se zmíněným
ministerstvem.
Finančním výborem byla progresse přiměřeněji odstupňována a sazba dále rozčleněna vsunutím dvou nových tříd příbuzenských a to:
a) na vzdálenější příbuzné v přímé linii než pod čís. 1. sazby,
b) mezi sourozenci druhého stupně.
ad a) Pro tuto třídu volena poněkud vyšší sazba než pod čís. 1.
ad b) Sourozenci druhého stupně byli vyňati
z jednotné dosud třídy sourozenců
až do 4. stupně a sazba pro ně proti těmto
snížena.
Poznámka 6. vládní osnovy změněna
stylisticky v tom smyslu, že předem vytknuta byla
zásada, podle níž poplatnost při darech
movitých věcí není závislá
na listinném osvědčení. Ze zásady
pak stanoveny dvě osvobozovací výjimky, při
čemž hranice osvobozených darů listinou
osvědčených zvýšena proti osnově
ze 100 Kčs. na 300 Kčs.
Finanční výbor jest plně přesvědčen,
že přítomnou osnovou v rouše tom, jak
vychází doplněna z jeho porad, bez poruch
v hospodářském životě poplatníků,
na které dolehne, velmi účinně rozmnoží
příjmy státní pokladny.