Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 2086.

Odpověď

ministra železnic

na dotaz člena Národního shromáždění G. Navrátila a soudruhů

(tisk č. 1880)

o nešetření práv češtiny na drahách.

K uvedenému dotazu mám čest předeslati, že byla jazyková otázka v nedostatku všeobecných ustanovení prozatím upravena interními nařízeními, v tomto způsobu:

Tisk jízdenek po jazykové stránce byl upraven pro vnitřní potřebu služby prozatímně vyměrem z 8. února 1919, č. 1942, jímž bylo stanoveno, že budou přiděleny:

a) stanicím českým jízdenky s výhradně českým textem s určením do stanic českých, a s textem oboujazyčným s určením do stanic v území smíšeném anebo do německého cizozemí; a

b) stanicím v území smíšeném jízdenky oboujazyčné.

Na oboujazyčných lístcích jsou vyznačena kontrolní čísla pouze na české straně textové.

Ohledně Slovenska bylo nařízeno, že přímé jízdenky ze stanic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku na Slovensko mají býti tištěny česky - jsou-li stanice ony v území českém, naproti tomu českoněmecky, leží-li stanice výchozí v území smíšeném.

Stanice na Slovensku byly opatřeny výhradně jen jízdenkami s textem slovenským.

Pro jednotný postup byla služební místa českoslov. státních drah poukázána, aby pokládala za české stanice ony, jichž stejnojmenné místní obce mají zastupitelstva čistě česká.

Po rozumu tohoto výnosu dalo vytisknouti ředitelství státních drah v Praze jízdenky z Roudnice do Terezína-Bohušovic oboujazyčně, ježto stejnojmenné obce stanice Terezín-Bohušovice mají zastupitelstva smíšená.

Při tom se připomíná, že pojmenování stanice »Bohušovice« správně zní: »Terezín-Bohušovice«.

Ve věci pouze německých jízdenek na Ústecko-Teplické dráze byl dozorčí komisař této dráhy výměrem již ze dne 22. září 1919, čís. 30.465, vybídnut, aby u její správy zakročil v tom směru, aby tištěny byly jízdenky českoněmecké.

Podle zprávy dozorčího komisaře ze dne 14. října 1919, č. 518, a ze dne 29. října 1919, čís. 594, byly nové českoněmecké jízdenky také již objednány a správa Ústecko-Teplické dráhy důrazně vyzvána, aby jejich výdej urychlila.

V Praze 19. prosince 1919.

Ministr železnic:
Dr. Franke v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP