Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 2078.

Dotaz

členů Národního shromáždění F. Petrovického, B. Fischera,

V. Rebše, A. Sládka, V. Hatláka, V. Votruby a soudruhů

na ministerského předsedu,

ministry: veřejných prací, obchodu, vnitra, sociální péče

a národní obrany

o úmyslu zavírání pražských hotelů pro účely úřední

a vojenské.

Podle § 1. zákona ze dne 1 l. června 1919, čís. 332 sb. z. a n. může zemská politická správa, pokud není vhodných místností, zcela nebo z části zabrati k užívání budovy o větším počtu místností pro účely veřejné, nebo jiné tam vyjmenované.

Proti užívání zákona toho arciť nemůžeme činiti námitek, avšak bije do očí, že se ho posud užilo téměř výhradně jen na zabírání hotelů, ač právě u hotelů odnímání jich vlastnímu jejich účelu má v zápětí důsledky svrchovaně povážlivé.

V Praze s předměstími byly v poslední době zrušeny tyto hotely:

hotel "U císaře rakouského", koupený firmou H. Roedl,

hotel "Zlatý anděl", zabraný čs. lihovou komisí,

hotel "Viktoria", zabraný ministerstvem zemědělství,

hotel "Continentál", koupený Poldinou hutí,

hotel "Baška", koupený sirkárnou "Helios",

hotel "U Valšů", zabraný pro armádu spásy.

Dále mají býti zabrány - a příslušné řízení zemskou politickou správou již nařízeno -

hotel "Starý Ungelt" pro úřad pro potírání lichvy,

hotel "Myška", k ubytování invalidů z baráků na Letné,

hotel "Savoy", k účelu nám ještě neznámému,

hotel "Beránek", pro úřad pozemkový.

Kromě těchto hotelů prý jest vyhlédnuto ještě dalších 14 hotelů k zabírání.

Mimochodem řečeno, hotely: "U města Vídně", "U české koruny" a "U Kuchyňků", byly trestními nálezy magistrátu hlav. města Prahy pro trpění prostituce dány k disposici společnému bytovému úřadu v Praze, aby jimi disponoval prostřednictvím čs. cizineckého úřadu. Co se těchto hotelů týče, musí býti ovšem ponecháno postiženým samým, aby pořadem instančním, po případě stížností až k správnímu soudu se bránili proti tomuto opatření, o jehož správnosti po stránce právní panují v odborných kruzích velmi vážné pochybnosti. Uvádíme tyto případy jen jako doklad, že již 10 hotelů bylo, nebo má býti nuceně odňato volnému nakládání se strany jejich majitelů, a je-li pravda, že ještě 14 hotelů jiných čeká stejný osud, jeví se při celkovém počtu 69 hotelů v Praze a předměstích (čítaje v to i pensionáty a živnosti zcela nepatrného rozsahu) postup tento ve světle vskutku zarážejícím.

Důsledky jsou z míry škodlivy v trojím směru: Především Praha trpí těžce nedostatkem pokojů cizineckých, o něž jest dnes taková nouze, že cizinci, kteří sem přijíždějí za různými věcmi vždy ve větším počtu, mnohdy bez výsledku se pídí po sebe skrovnějším útulku v hotelu a s nepořízenou musí odjížděti, nepodaří-li se jim někde náhodou noc jakýmkoliv způsobem přečkati. Jak zhoubný vliv to má na styky obchodní a jaké škody z toho vzcházejí zdejšímu obchodu a průmyslu, leží nabíledni. Proto, ježto výstavba projektovaného nového hotelu, pro který se má teprve utvořiti akciová společnost, bude vyžadovati doby nejméně jednoho roku i při všemožném urychlování a užití posledních technických vymožeností, jest dnes škoda každého cizineckého pokoje, a již z toho důvodu neměly by se hotely odnímati svému určení.

Sama rada hlav. města Prahy považuje otázku tuto za tak vážnou, že již v petici ze dne 24. listopadu 1919, č. j. 7620-l. B. se vyslovila proti rušení hotelů, poukazujíc na to, že pro úřady státní a jiné nutno opatřiti vhodné místnosti jiným způsobem, jmenovitě, že by stát sám měl přikročiti ke stavbě budov pro účely úřední; i jest hodno politování, že jejímu hlasu věnováno bylo tak málo pozornosti.

Druhým důvodem, mluvícím proti zabírání hotelů, jest zřetel na nezaměstnanost pomocnictva, k jejímuž vzestupu nemalou měrou přispělo právě zrušení tolika hotelů. Dnes jest kolem 1.200 pomocníků hostinských všeho druhu (kuchařů, číšníků, sklepníků, vrátných, atd.) na nucené zahálce, a tato nezaměstnanost rušením dalších hotelů stoupne tak povážlivě, že vésti může po případě i k ohrožování cizího majetku a veřejného pořádku, nebo k dalšímu zatížení beztak neutěšených financí státních nutností, poskytovati podpor nezaměstnaným.

Pro majitele nebo pachtýře hotelů konečně znamená zabrání, ať části, ať celého hotelu, v každém případě těžké poškození. Neboť i když se mu ponechá část místností, nezamezí se tím úplný zánik živnosti, protože při několika málo pokojích provozovati ji se tak nevyplatí, ježto režie dřívější se celkem podstatně nezmenší - vždyť jest potřebí stejného množství personálu pro 10 jako pro 40 pokojů -, za to ale příjem podstatně poklesne. Mimo to nábytek ze zabraných pokojů nutno umístiti v několika jiných pokojích; jinde, na př. na půdě, neb u speditéra ho složiti jest vyloučeno, tak že pokoje tyto se stanou pouhými skladišti, což za nynější nouze ubytovací jest přímo hříchem. Zákon citovaný zaručuje sice majiteli nebo pachtýři zabraného hotelu přiměřenou náhradu, ale nikdo mu nenahradí hodnoty, které nabyla živnost právě svým dlouholetým trváním; i když po čase hotel se vrátí zase původnímu účelu, bude pak hotelier museti živnost budovat od základů znova, hlavně získávati jako na počátku živnosti znova hosty, i uplyne jistě drahně doby, než se podaří živnost povznésti zase na bývalou výši. Nahradí se mu snad také tento zmenšený zisk? A kdyby se i chtělo, podle jakého měřítka se vypočte? Škoda na nábytku a na zařízení, odneseném ze zabraných místností, nedá se pak napřed přesně určit - a škoda taková jest neodvratná. Neboť, jak ukázaly zkušenosti roku 1916, kdy celá patra hotelů byla uzavřena a klíče odevzdány berní správě pro snížení daně výdělkové, bylo potom potřebí nábytek ze základů renovovati, koberce, pokrývky stolní, matrace atd., zničené zatím moli a prachem, novými nahraditi a náklad na to vyžadoval desetitisíců. Ještě hůře by tomu bylo při napěchování nábytku v několika pokojích; zkrátka zabrání by hoteliér - a ještě více pachtýř, jimiž hoteliéři většinou jsou, - odpykal nenahraditelnou ujmou majetkovou, podle okolností i ztrátou existence.

A jest vše to nezbytně nutno? Jest nezbytno na př., aby invalidé z baráku na Letné byli ubytováni právě v hotelu k tomu konci vyhlédnutému? Nemohou býti ubytováni výhodněji a levněji v Invalidovně aneb někde na venkově?

Je nám známo, že provedením náležité úpravy Invalidovny v Karlíně dal by se v ní zcela umístiti všechen počet invalidů v Praze žijících. Není třeba, by důstojníci používali v řečené budově 4-5 pokojů při dnešní velké nouzi bytové. Také tento způsob ubytování invalidů by vyhovoval intenci samotné jejich organisace pro jednoduchost, účelnost a přehled ubytovaných samotných. Neoficiálně sice, ale přece nepokrytě, se dalo některým z postižených na srozuměnou, že důvodem zabrání hotelů jejich jest, že prý sloužil za útulek prostituci. Ale bez obalu řečeno, zdá se nám to býti spíše záminkou zabrání, než opodstatněným důvodem. Neboť, dnes, kdy hotely nestačí pojmouti všechny cizince, dožadující se ubytování v nich, bylo by pošetilostí pronajímati pokoje vědomě a zúmyslně za útulek řemeslné prostituci. Nelegitimní dvojice však se vloudí do každého hotelu, kdyby hoteliér sebe přísněji nařizoval svému personálu, že nesmí žádný podezřelý párek vpustiti. Neboť hosty přijímá nikoli hoteliér osobně, nýbrž personál ustanovený k tomu, jenž přece nemůže žádati pokaždé předložení oddacího listu.

Bije do očí, že v hotelích, o jejichž zabrání jde, předcházely neobyčejně časté policejní prohlídky a pak jim dána živnostenským úřadem výstraha pro trpění prostituce, jako by se hledal již napřed důvod k zabrání jejich.

Máme za to, že při dobré vůli a náležité snaze bylo by lze pro účely veřejné najít i jiné budovy, než právě jen hotely, nebo že bylo by lze najíti jiný způsob řešení otázky, kterak vyhověti veřejným účelům, než zabírání hotelů, za nímž jdou, jak ukázáno, tak neblahé důsledky.

Nezdá se nám ani logickým, byl-li na jedné straně pro otázky ubytování utvořen zvláštní státní úřad (čs. cizinecký úřad) a snaží-li se ministerstvo obchodu o rozmnožení hotelů, na druhé straně však tato dobře promyšlená a účelná snaha se maří zabíráním hotelů k účelům jiným.

Činíme dotaz na svrchu uvedené pp., ministerského předsedu a ministry:

Je pp. známo prováděné již komisiální šetření o zabírání hotelů ve Velké Praze, jehož postup podlamuje u kořene hospodářství postiženým jednotlivcům.

Jsou pp. ochotni opatřiti si správné informace o této zarážející věci nejen z kruhů, jim úředně blízkých, nýbrž i z kruhů: cizineckého úřadu, zemského svazu ku povznesení návštěvy cizinců, obcí Velké Prahy a ústřed. organisací hostinských?

Jsou pp. ochotni potom v zájmu ubytování cizinců, kteří dodnes denně ve velkém počtu nemají ubytování, tento postup zabírání hotelů zastavit a učinit opatření pro ubytování cizinců v hotelích každé třídy Velké Prahy?

V Praze dne 18. prosince 1919.

Fr. Petrovický, B. Fischer, V. Rebš, A. Sládek, V. Hatlák,

V. Votruba,

Dr. Lukavský, G. Navrátil, K. St. Sokol, Dr. Vaněk, Viková-Kunětická, Dr. Mareš, J. Veselý, Čipera, Jaromír Špaček, B. Král, Dr. A. Zeman, Alois Jirásek, Ing. O. Nekvasil, Dr. Budínský, Dr. Jar. Brabec.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP